Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Nu ska jag svara på dett a och samtidigt hylla "min" ridskola där jag lärde mig rida! (jag kommer att raljera lite, men ingen behöver känna sig träffad :) )
Det var inte något speciellt flådigt ställe och ridlärarna hade varken medaljer eller nyputsade stövlar. Hästarna gick ute på dagarna och gick ganska få lektioner per häst. Allt som oftast fick man alltså göra i ordning den häst man skulle rida själv. Till följd av att hästarna inte gick så många lektioner varje dag anordnades "igen-ridning" varje helg. Då fanns ridlärare med som tog eleverna på uteritt om man av någon anledning missat sin ridlektion under veckan. Då tog man in hästen från hagen, det gavs tid för pyssel, ibland var det kanske 2 elever och ridläraren på en lektion. Dessutom skulle ALLA lära sig att sela ut en ponny och kunna köra den.

När man nått en viss nivå och red fler dagar per vecka slussades man in i ett "fodervärds"- system, där man fick ansvar över en ponny som man passade bra med. Då fick man per vecka två ridlektioner samt en eller två egna dagar, då man kunde rida ut själv tex. Den dagen gick hästen inte med någon annan elev utan den var "din". Var man intresserad kunde man även få tävla ponnyn. På så sätt fick man mer känsla för en häst, hjälp från instruktör och viss frihet, men hela tiden med hjälp inom en armlängds avstånd. Alla hästarna var inte små änglar heller, så att lära sig olika hantering föll sig naturligt.

Eleverna gavs möjlighet att delta i allt om de var intresserade. Ingen gnällde när det var teori, det hörde ju till hela verksamheten! Foder, persedelvård, hantering, longering, körning, "fixa fin", anatomi, ridteori, säkerhet mm. Inte allt, men mycket fick vi faktiskt lära oss. Ingen gnällde över "den dumma ponnyn", utan alla kusarna hade alltid någon som pysslade och donade med dem.
Så de bra ridskolorna finns!
Frågan är ju vad eleverna efterfrågar? Ska det vara okej att bara annama ridningen och strunta i allt runt omkring? Bör det då finnas regelrätta RIDskolor?.....

Jag har sett 4 avsnitt änsålänge. Jag kanske tolkar programmet fel men det är min syn av det hela.

Lillagoajag Om alla hästar fick en god start i liver så skulle det inte finnas fler än de som har mentala störningar helt enkelt. 99% av fallen beror på felaktig hantering anser jag och då är ju inte själva hästen problemet, det är det jag menar med programmet.

Alldeles rätt. Alltid är det männsikorna som är problemet inte hästen.
Det tycker jag att de visar hela tiden i programet. Ex med transporten så säger Tobbe att det är människorna som stressat hästen att bli rädd för transporten mm. Tycker det visas tydligt hela tiden och så fort de som kan tar vid så syns det på ponnyn att det var barnen som gjort fel: De löser problemen på 2 sek och barnen blir jätte glada och tycker att det igentligen var hur lätt som helst.. Fast det fått fel verktyg hur de ska göra eller fel läran..

Nu ska jag svara på dett a och samtidigt hylla "min" ridskola där jag lärde mig rida! (jag kommer att raljera lite, men ingen behöver känna sig träffad :) )
Det var inte något speciellt flådigt ställe och ridlärarna hade varken medaljer eller nyputsade stövlar. Hästarna gick ute på dagarna och gick ganska få lektioner per häst. Allt som oftast fick man alltså göra i ordning den häst man skulle rida själv. Till följd av att hästarna inte gick så många lektioner varje dag anordnades "igen-ridning" varje helg. Då fanns ridlärare med som tog eleverna på uteritt om man av någon anledning missat sin ridlektion under veckan. Då tog man in hästen från hagen, det gavs tid för pyssel, ibland var det kanske 2 elever och ridläraren på en lektion. Dessutom skulle ALLA lära sig att sela ut en ponny och kunna köra den.

När man nått en viss nivå och red fler dagar per vecka slussades man in i ett "fodervärds"- system, där man fick ansvar över en ponny som man passade bra med. Då fick man per vecka två ridlektioner samt en eller två egna dagar, då man kunde rida ut själv tex. Den dagen gick hästen inte med någon annan elev utan den var "din". Var man intresserad kunde man även få tävla ponnyn. På så sätt fick man mer känsla för en häst, hjälp från instruktör och viss frihet, men hela tiden med hjälp inom en armlängds avstånd. Alla hästarna var inte små änglar heller, så att lära sig olika hantering föll sig naturligt.

Eleverna gavs möjlighet att delta i allt om de var intresserade. Ingen gnällde när det var teori, det hörde ju till hela verksamheten! Foder, persedelvård, hantering, longering, körning, "fixa fin", anatomi, ridteori, säkerhet mm. Inte allt, men mycket fick vi faktiskt lära oss. Ingen gnällde över "den dumma ponnyn", utan alla kusarna hade alltid någon som pysslade och donade med dem.
Så de bra ridskolorna finns!
Frågan är ju vad eleverna efterfrågar? Ska det vara okej att bara annama ridningen och strunta i allt runt omkring? Bör det då finnas regelrätta RIDskolor?.....

Håller med dej där. Men det är ju det Tobbe och de vill visa fram i sitt program över hur fel bilden faktiskt är. Speciellt nu i denna NH tid så ser dessa männsikor ner på de som inte håller på med NH. De visar att de gör sitt NH på sitt sätt och att det funkar.

Folk tror om de som rider klassisk ridning att de inte kan HANTERA sina hästar vilket de kan. Det är en jobbig bild som även jag får jobba med mot kompisar som håller på med vad de tycker är NH eller liknnade. De stora stjärnorna har god häst kontakt och kontroll annars hade de inte kommit så långt..

Men alla häst folk är så här att det jag håller på med är rätt och inget annat! Sånt tycker jag är jobbigt! Varför inte lära va varann och acceptera varann. JAg försöker undvika att diskkutera med folk som har annat tänk, för det funkar knappt!

Jag gillar ponnyakuten för att jag vill göra skolorna och hoppa med min häst. Sen tycker andra det är kul att rida western eller med repgrimma eller annat. Men alla har olika mål och det finns lika mycket o uppfostrade hästar i alla läror. Eller folk som gör fel =O)

Precis! Det roligaste jag har varit med om var när jag och min före detta arbetsgivare (B) stod och tittade på ett ekipage i hennes ridhus. Ryttaren höll på med diverse N-övningar och B säger med avsmak: "Ja, vad h*n håller på med det är ju en gåta, vilket trams!
Det var bara det att när jag såg B själv hantera sina hästar, så hade hon EXAKT samma tänk, timing och krav på sina egna hästar, bara det att hon hade en annan metod.
Jag försöker hålla mig ödmjuk inför andras kunskap och erfarenhet oavsett vilken gren av sporten man kommer från och det har fungerat bra hittills. Det finns många vägar till Rom! :D

När de öppnade boxdörren för ponnyn lugnade den sig, såklart, och tuggade i sig lite äpple, varpå Tobbe säger till tjejen som var helt förtvivlad: "Men nu äter han ju, i alla fall".

Jag tyckte det var ett bra sätt att försöka lugna ner tjejen och få henne att se att ponnyn inte var "döende" utan att han såg glad ut och åt äpple så det inte var så allvarligt som hon såg det.

Sen förklarar han aldrig varför han gör någonting heller; ta exemplet med lastningen. Han stod där med spöet (använde det inte som piska) och gav hästen lite vila när den gjorde rätt, och på det hela taget hanterade det bra tycker jag, men han förklarade ju aldrig för tjejen varför han provocerade med spöet, när man skulle sluta eller när man skulle ge vila! Hon var ju såklart jätteimponerad, hästen gick in, men hur ska hon kunna göra det själv sen??

han förklarade ju att han gjorde det för att irritera så att hästen skulle flytta sig och göra rätt.
Och sen så lastade hon ju själv och det gick utmärkt (eller det kanske var i sista avsnitten på svt play?)
Jag tycker att han förklarade okej och sen så ser vi såklart inte allt men tjejen fattade ju grejen och klarade det själv utan problem

Precis! Det roligaste jag har varit med om var när jag och min före detta arbetsgivare (B) stod och tittade på ett ekipage i hennes ridhus. Ryttaren höll på med diverse N-övningar och B säger med avsmak: "Ja, vad h*n håller på med det är ju en gåta, vilket trams!
Det var bara det att när jag såg B själv hantera sina hästar, så hade hon EXAKT samma tänk, timing och krav på sina egna hästar, bara det att hon hade en annan metod.
Jag försöker hålla mig ödmjuk inför andras kunskap och erfarenhet oavsett vilken gren av sporten man kommer från och det har fungerat bra hittills. Det finns många vägar till Rom! :D

Precis... Oftast är tänket samma ovasett gren vi håller på med. Att man ska vara flockledrae mm. det är det som är så kul.. En del ¨når det genom marken andra genom sadeln.

Jag måste bara få fälla in en fundering. Varför fällde de inte ner gallret? Det gick ju helt klart att fälla ner då det var nedfällt på en annan box? Bara en tanke... så här på natten.

På Jambas box alltså. Jag byggde själv hela boxdörar på våra boxar när vi helrenoverade, men det tog en dag så tog jag bort gallren på dörrarna. Så småningom installerade jag fällbara galler för jag ahde unghästar och det var skönt att kunna stänga till ibland när jag selade ut på stllgången, de tuggade i sig selarna annars.

Det har jag faktiskt också funderat på. Av det lilla man sett i stallet ser han ju inte ut att vara typen som försöker hoppa ut, men det är ju en anledning till att ha stängt annars. Kanske kan vara nåt sånt bara att man inte har fått se det?

Jag håller med, asså typ när de besökte Jan Brink så red ju Jan utan hjälm, han borde väl ändå vara en så god förebild för sina fans att han rider med hjälm? Eller åtminstonde något på huvudet, även om han är proffs så kan vad som helst hända speicellt med hingstar liksom..

Sen en annan sak, när Maria Gretzer kom (i del 5, man kan se de avsnitten som är före det kommande på SVT Plays hemsida för er som inte vet det!) så varför kunde inte hon undervisa Julia och Jamba? Jag menar, Julia har problem med att hoppa för att hon inte vågar, men då borde hon ju få rida för Maria och inte Tobbe, för Tobbe är ju inte hopptränare och vet väl inte så mkt om hoppning? De som redan kan hoppa däremot, de som kan det här med taktik och allt.. de borde ju få rida för Tobbe istället för Tobbe kan ju hjälpa t.ex Jacob att inte bli rädd för människor och sådär, men jag förstår inte hur Maria ska kunna det? Egentligen är det ju TOBBE de ska få sin "experthjälp" av.. så fattar inte varför de anlitar en massa ryttarkändisar, är det för att tobbe inte orkar elr? ;P men asså man börjar ju undra litegrann..

Och sista grejen då, jag fattar verkligen INTE alls varför Kishti Tomita kom in i bilden "jag tror tobbe anlitade mig för att jag som artist kan lära ut bla bla bla" helt onödig fakta om vad hon har för knaserier att säga!!! Hon kan väl inte ett skvatt om hästar, skulle inte förvåna mig? Hästar & människor är inte alls samma sak så hon tror alltså att man ska behandla hästen som en människa, stackars föräldrar som ser deras barn bli bortgjorda inför typ nästan hela Sverige...

Annars är det ett grymt bra program =) fina ponnyer och de flesta är ju duktiga ryttare.

Jag håller med, asså typ när de besökte Jan Brink så red ju Jan utan hjälm, han borde väl ändå vara en så god förebild för sina fans att han rider med hjälm? Eller åtminstonde något på huvudet, även om han är proffs så kan vad som helst hända speicellt med hingstar liksom..

Sen en annan sak, när Maria Gretzer kom (i del 5, man kan se de avsnitten som är före det kommande på SVT Plays hemsida för er som inte vet det!) så varför kunde inte hon undervisa Julia och Jamba? Jag menar, Julia har problem med att hoppa för att hon inte vågar, men då borde hon ju få rida för Maria och inte Tobbe, för Tobbe är ju inte hopptränare och vet väl inte så mkt om hoppning?Flickan behöver hjälp med sin rädsla samt grundridningen. Behöver man inte vara landslagsryttare för. Dessutom är det väl ganska onödigt att hoppträna på högre nivå när man ändå inte törs? Först måste hon ju våga! De som redan kan hoppa däremot, de som kan det här med taktik och allt.. de borde ju få rida för Tobbe istället för Tobbe kan ju hjälpa t.ex Jacob att inte bli rädd för människor och sådär,Jakob är väl inte rädd för människor? men jag förstår inte hur Maria ska kunna det? Egentligen är det ju TOBBE de ska få sin "experthjälp" av.. så fattar inte varför de anlitar en massa ryttarkändisar, är det för att tobbe inte orkar elr? ;P men asså man börjar ju undra litegrann..
du har missat hela konceptet

Och sista grejen då, jag fattar verkligen INTE alls varför Kishti Tomita kom in i bilden "jag tror tobbe anlitade mig för att jag som artist kan lära ut bla bla bla" helt onödig fakta om vad hon har för knaserier att säga!!! Hon kan väl inte ett skvatt om hästar, skulle inte förvåna mig? tänk att hon kan det...rider en hel del,även om det inte är hennes proffetionHästar & människor är inte alls samma sak så hon tror alltså att man ska behandla hästen som en människa, stackars föräldrar som ser deras barn bli bortgjorda inför typ nästan hela Sverige...Oliva skulle få hjälp med sitt specifika problem. Dessutom fick hon träna för Brink. Tror inte hon tycker speciellt synd om sig själv

Annars är det ett grymt bra program =) fina ponnyer och de flesta är ju duktiga ryttare.

tio tecken

*KL*

Har skumläst igenom tråden, just so you all know!

Har lite saker att säga:

1: Jag tror att det är kul för eleverna på lägret att få se dessa kändisar, eftersom alla faktiskt vet vilka de är, och de ser ju upp till dom!
Tänk er själva att ni är 12 år och får se Jan Brink LIVE för första gången, och det är för just er han rider och pratar med, och han visar dessa avancerade grejer. Alla barnen tänker ju "woooow! Sådär vill jag också bli när jag blir stor", och VIPS så har de ett framtidsmål att se upp till! Ett mål som får dom att lägga ned lite mer energi och tålamod i sin ridning, för att de också vill bli bra! Dessa inslag i lägret när alla kändisar kommer och visar dom grejer gör ju att eleverna blir ännu mer målmedvetna och längtar till nästa uppgift. Det hade iaf jag blivit.

2: Ni har inte tänkt på att t.ex när Tobbe och programledaren går genom stallet och inspekterar deras städning, så var det inga hästar inne? (Iaf inte vad jag såg) Och de gånger hästarna har varit inne och de filmat det o.s.v, så har det ju varit inför något! (Ridlektion o.s.v) Så man ser dom ju inte så mycket inne heller, egentligen! Samma sak som att man ser ju inte eleverna så mkt i sitt hus.. Betyder det att dom aldrig är inomhus eller aldrig sover??? :eek:

3: Hur kul är det som 10-15 åring att se en halvtimmes program med hästar som går i en hage? :grin:
Och en av anledningarna till att dom kanske inte heller filmar så mycket vid hagvistelserna kan ju vara att eleverna inte gör så mkt där. Dom står ju inte precis och borstar dom i hagen eller så? När dom filmat i stallet har det ju alltid varit något på gång där, Tobbe som inspekterar, barnen som gör i ordning hästarna inför ridning o.s.v. De filmar ju då människorna, frågar dom frågor o.s.v. Det händer mer saker där och man filmar det mer.
I hagen så står det ju inte en massa folk 24/7, det händer inte en massa saker 24/7 och alla hänger inte där hela tiden, utan hästarna får fridfullt beta. Intressant tv-tittande då? Nej, varken för vuxna eller barn skulle jag tro.

4: Vad skulle du säga till en hysteriskt gråtande 11åring som tror att ens häst ska dö för att den inte äter eller dricker? "Tyvärr lilla du, men din häst kommer dö om den inte äter, det där äpplet är ingenting! Vi får ta hit vet och hoppas på det bästa!"
Eller: "Se där, nu äter hästen ett äpple, ser du? Det ordnar sig nog ska du se! Hoppet är inte ute"

5: Om du ser ett program på TV, där någon mördar en annan, går du då hem o gör likadant bara för att "de gjorde ju så på TV!"?
Nej det skulle jag inte tro..!
När barn ser på t.ex teletubbies, tror de då automatiskt att alla i världen har en TV på magen?
Nej det skulle jag inte tro..!

En sista viktig sak:
Även fast pojken på den vita ponnyn inte vill rida dressyr, så säger ju Tobbe och även andra av ridlärarna att dressyren är väldigt viktig och att han måste ha bättre kontakt med sin häst och mer dressyrträning, för annars kommer han inte att kunna bli bättre i hoppningen. Och de har även sagt att hästen är FÖR snäll och gör allt pojken ber om, även fast pojken egentligen inte klarar av det? Och att han har tur som har en sådan snäll häst, annars hade det varit kört för länge sen?

Och att när den andra pojken försökte få sin unghäst i form, så höll han händerna högt och sågade massor (sådant som alla reagerar på och som det finns OTALIGA trådar om här på buke, att man måste göra något åt det och att det är så man lär ut på ridskolorna och tillåter eleverna att göra!?)
Men ridläraren sade genast åt honom att sluta med det och hålla händerna stilla: "för inte vill väl man väl sätta ett träns på dig och hålla på så i munnen? Det är ingen trevlig upplevelse och jag tror inte din häst tycker det heller!" (något sådant sade han)
Vilket jag tycker är ett bra intiativ!
De vågar säga ifrån när något är fel! De har påpekat om träns som sitter fel (löst, snett o.s.v) och om vanliga vardagliga fel som också kan försämras!
Att t.ex hon som rider gymkhanahästen bör lugna ned sig själv för hon stressar upp sin egen häst o.s.v?

Dom vågar iaf säga ifrån om sådant som man märkt att folk på flera ridskolor skiter i!

Ursäkta långt inlägg, haha det blev mer än jag trodde men har ändå inte fått med allt jag ville ;)

Detta är en 15årings åsikter och syn på det hela.. Bör kanske tilläggas!
Det är inte bara vuxna som kan resonera om saker och ting ;)

Jag hanterar min häst lite som frihetsdressyr. jag tränar på olika trick och skall jag ha hästen i träns ska det vara på långa tyglar. Jag behöver bara höja upp handen så stannar hästen. Lika så kan han dansa. jag några steg bak han några steg fram med mera.

Allt onödigt skall bort. Människans påfund att ha bett på hästen men den kan gå lika bra utan.. träna och träna. Lika så kan man rida utsan sadel eller en sadelpadd med tryckfördelning att sitta på istället för sadel.
Men allt handlar om hur man vill vara mot sin häst och hur man är som ryttare med balans med mera.

Jag hanterar hästen som min vän ej som mitt redskap.

Efter att ha skummat igenom denna tråd och börjat funderat på om tid borde läggas på ett inlägg eller ej, tog du orden ur min mun:)

:bow::bow::bow:

Tack!

Jag hanterar min häst lite som frihetsdressyr. jag tränar på olika trick och skall jag ha hästen i träns ska det vara på långa tyglar. Jag behöver bara höja upp handen så stannar hästen. Lika så kan han dansa. jag några steg bak han några steg fram med mera.

Allt onödigt skall bort. Människans påfund att ha bett på hästen men den kan gå lika bra utan.. träna och träna. Lika så kan man rida utsan sadel eller en sadelpadd med tryckfördelning att sitta på istället för sadel.
Men allt handlar om hur man vill vara mot sin häst och hur man är som ryttare med balans med mera.

Jag hanterar hästen som min vän ej som mitt redskap.

du är nog helt ute och cyklar...

Måste säga att du verkar vara en ansvarsfull,mogen och intelligent 15 åring.
:bow::D

Vivo och älgen:
Kul att ni uppskattar det jag skrivit, det är många som inte håller med om vad man säger ENDAST för att man är femton och inte trettio :D
"femtonåringar har ju inget vettigt o säga" hhaha..

Ålder har inget med klokhet att göra. Erfarenhet kan dock göra en klokare om man väljer att lära sig något av erfarenheterna:)

Haha menar det! Och med risk för att bli strypt långsamt så måste jag säga att jag tycker att majoriteten av alla vuxna är ganska trångsynta :D

och det är synd att folk väljer bort att lyssna på en för ens ålder, även fast man kanske har nått vettigt att säga ;)

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 899
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 906
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama