A
arizona
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!
Men är inte just det ridskoler ska göra, lägga grunden av hästhantering för barnen? Tålamod och Respekt.
Ni som har gått ridskolen, vad fick ni lära er?
Az
Ja nu när jag läser texten så var det så...
Precis!!! Bara för att man ser en piaff så går du inte hem och bara försöker göra en piaff om du inte vet hur du gör...
Visst kan jag tänka mej att Jan gått på ridskola.. Klart det finns ridskolor som är bättre och han kan ha fått hjälp av en duktig lärare. Man vet ju inte när han fick sin första häst mm. Där annser jag att man lär sej mer än på en ridskola..
Kännslan för att förstå hästar kan man inte lära sej på en ridskola. Tror man måste vara en naturbegåvning för att komma så långt som de duktigaste... Tror de kommer så långt för att de har rätt känsla och förstår hästen...
De barn som är på ponnyakuten är som det sagts utbildade av ridskolan och se hur det går..
Ingen har ens sakt till de att dressyr är viktigt vare sej om man ska hoppa eller annat..
Dressyren är för att hästen ska gå rätt och att hästen ska få muskler så amn inte sitter rätt på ryggraden..
Dressyr är a och o för all ridning.
De är mer intresserade av fart, men många av de har knappt kontrollen för att hoppa hinder mm. Dressyren måste funka innan hoppningen. Man ska länga stegen, korta kunda rida snabbt mm.
Det är inte bara att hålla på att hoppa åt höger och vänster...
Men är inte just det ridskoler ska göra, lägga grunden av hästhantering för barnen? Tålamod och Respekt.
Ni som har gått ridskolen, vad fick ni lära er?
Az