Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Hell av a good brain storm!:idea:
Kan några safftiga brev till SRF från föräldra hjälpa?
Az

Ja varför inte! De kanske bara inte har tänkt på det... Jag tror faktiskt jag ska knåpa ihop ett mail till dom! :)

Har du aldrig hört det, DEATH GRIP:
Jag kan se med engång om en person är häst van från det sätt dom hålla i hästen, dom som är bra hålla lös och ledig, dom ovan hålla ett tight järn grepp på grimmen eller på grimskaft nära grimmen.
Az

Okej, då förstår jag. Jo, speciellt om de är lite rädda för hästen också :D.

En Tänk till:
Uppvisning!! det finns ett annan tråd vi pricis prata om.
Jag fick lära mig i hovslager skolan Uppvisning av hästen för bisiktning.
Det kan vara rålig, lärorikt + barnen kan känna lite kuler att vissa upp andras häster på primering, det finns en del häst äger som örka inte springa + det finns inte många som vet hur man ska vissa upp en häst på rätt sätt.
AZ

det finns ett bra material från förbundet som heter häst & stallvårdskurs.

Kruxet är att många ridskolor är inte medvetena om möjligheterna, samt att eleverna tjuter i högan sky om det står teori på programmet.

Vi i stallet är en kunskapstävling där barn och ungdomar tävlar mot varandra både teoretiskt och praktiskt. Jättebra initiativ anser jag

det finns ett bra material från förbundet som heter häst & stallvårdskurs.

Kruxet är att många ridskolor är inte medvetena om möjligheterna, samt att eleverna tjuter i högan sky om det står teori på programmet.

Vi i stallet är en kunskapstävling där barn och ungdomar tävlar mot varandra både teoretiskt och praktiskt. Jättebra initiativ anser jag

Brist på komunikation:confused: i dagens Internet Värld:o
Då för non skicka utt en rök signal :devil:

Barnen för lära sig att det finns igen genvägg till en god horseman.

Låta som du ett bra program i ditt stäl.
Az

Fast det heter ju RIDskola av en anledning.
Folk är där för att de vill rida, de är lixom inte intresserade av att ha teori och de vill ffa inte betala för det.

De ungar som är mer intresserade lär sig också lite av hanteringen. De blir knappast experter över en dag, men de lär sig ju ändå nånting genom att hänga i stallet.

Jag har haft både bra och dåliga lärare i skolan, på ridskolan, på universitetet. Precis som alla andra.

Läsvärt om detta: http://www.djurensratt.se/portal/page/portal/djurens_ratt/aktuellt/hast/hastrapport.pdf

Jag är jätteglad att de sänder Ponnyakuten för det kan ge upphov till fler liknande program. Sen finns det både gott och ont att säga om just det programmet. Precis som alla andra program på tv.

Men jag håller med er...det är ändå roligt att diskutera!

Fast det heter ju RIDskola av en anledning.
Folk är där för att de vill rida, de är lixom inte intresserade av att ha teori och de vill ffa inte betala för det.

De ungar som är mer intresserade lär sig också lite av hanteringen. De blir knappast experter över en dag, men de lär sig ju ändå nånting genom att hänga i stallet.

Jo jag förstå Ridskol, inte Hästhanteringskol. Men var komma ifrån just den Hästhanterings biten som saknas?
Nogra år på ridskol, tråkiga häster, "PAPPA, KÖP MIG EN HÄST"!
Och så har vi ett jäv--- kalabalik här om PONNYAKUTEN, och är det så rid sweden se utt!!
Nonstans måsta man kunna sätta finger och säjer:
"HÄR, HÄR KAN VI KOMMA TILL GRIPS PÅ DET HELLA"
Jag är inte insätt i ridskoler, lantbruks häst linjä, rsf och allt.
Az

Tack för siten, intressant.
Az

Ridskolorna bygger på ridning och teorin ang sätta i hop träns, hur hästen är byggd mm. Aldrig att man lär sej att hantera hästen från marken.

JAg tog över en tjej från ridksolan och hon hade inte ens lärt sej att är hon osäker så blir hästen det mm. Sånt får man inte lära sej..

Gillade det nya avsnittet med Maria Gretzer. Hon sa att hon flera gånger i veckan hanterar hästarna från marken. Med at leda de, flytta de med hjälp av tryck och att det är viktigast att hästen fungerar från marken.
Ponnyn som var rädd för allt tog hon bara och gick över en matta och sa till tjejen att är du nervös blir hästen det.
Så fort tjejen blev säker så gick hästen utan problem.

Även ponnys som vägrat hoppa där sa Maria att hon måste vara med hästen och visa att du ska hoppa. Man kan inte bara åka häst då känner inte hästen att man är med. Så det är lika mycket häst hantering uppe i sadeln som från marken.. Då hade en hopp lärare försökt hjälpa henne i ett år och det fixade Maria på loppet av 5 min...

ÅÅÅÅ vad härligt att se att de tar in de bästa och de har så sunda värderingare (eller normala för en annan)
De flesta barn som gillar hästar de kollar på programet..
Underbart....

Den tjejen jag fick här hemma hon tycker bara det är kul att rida.. Så är de flesta. Rida rida. De vet inte att det är mycket mer jobb än bara att rida.

Senast ändrad:

JAg tog över en tjej från ridksolan och hon hade inte ens lärt sej att är hon osäker så blir hästen det mm. Sånt får man inte lära sej..

Det är en stor skillnad mellan vad ridskolorna/tränarna försöker lära ut och vad som folk lär sig i praktiken, ibland handlar det dessutom om ordval. Tränaren ridläraren förklarar att om du är rädd blir hästen rädd men barnet drar inte parallellen till att det gäller alla känslor. Många saker måste man uppleva (och i olika situationer) för att klara de "mjuka" bitarna.

*kl*

Har bara ströläst i tråden.

Jag tycker att ponnyakuten ger en ganska bra helhetsbild av ponnysverige (iaf av det jag har sett) och jag tycker absolut det är bra att påskina dessa problem. Men sen tycker jag väl inte att själva hanteringen av dem är något vidare änsålänge men som sagt man får ju inte se hela bilden. Men det man ser är ofta STOR brist på säkerhet vilket jag tycker är konstigt eftersom Tobbe vill att man ska ha säkerhetstänk med häst. Som när han lastade hästen tex först har han massor med lina uppsurrat i handen, sen ingen hjälm och dessutom kräver han reaktion av hästen massor med gånger utan att det händer ett jota. Sånnt kan man ju bli lite frustrerad över när det är han som ska hjälpa dem

Sen förstår jag inte alls varför de utgår från problemhästar. Jag ser inte att någon av dessa hästar har några större problem, det är deras mattar och hussar som inte kan hantera dem.

Du har missuppfattat.

Lägret är till för dem som har problem med sin ponny. Inte att just ponnyerna skall vara problemet.

Är du med?

Fast Tobbe Larsson framstår ju i programmet som problemhäst hanterare. Dessutom så är det hela tiden ponnyns problem de utgår ifrån. JA de säger att det är till för sånna som har problem med sin ponny men det framstår hela tiden som om att det är ponnyns fel och inte den som hanterar den.

Där kan jag inte riktigt hålla med dig. Har du sett alla programmen noga sas?

I första programmet tror jag det är, där Tobbe säger en del saker som jag tolkar som att det är barnen/människorna det ska jobbas med.
Likadant i fler program, men det sägs lite i "bakgrunden" elelr hur jag ska förklara.:D

Ja i ingressen och förkortad information så är det fokus på problemen, men ett genomgånde tema under programmen är att lära barnen att hantera sina hästar för problemen de kom med är bara ett delproblem. Har vi sett samma program?

*kl*

Sen förstår jag inte alls varför de utgår från problemhästar. Jag ser inte att någon av dessa hästar har några större problem, det är deras mattar och hussar som inte kan hantera dem.

finns det verkligen problemhästar ?
Min uppfattning är att det oftast är "problemryttare" som är problemet. Sedan vill man av någon anledning kalla det "problemhäst" (Kanske för att det är så mycket jobbigare att inse att man själv inte kan allt?)

Jo, de finns. Men jämfört med antalet hästar där problemet ligger hos ryttaren är de försvinnande få.;)

Jag har sett 4 avsnitt änsålänge. Jag kanske tolkar programmet fel men det är min syn av det hela.

Lillagoajag Om alla hästar fick en god start i liver så skulle det inte finnas fler än de som har mentala störningar helt enkelt. 99% av fallen beror på felaktig hantering anser jag och då är ju inte själva hästen problemet, det är det jag menar med programmet.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 899
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 906
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama