Ponnyakuten (Ulvspel)

@Blacksmithfarm Och NÅGONTING ger ju Habinas nominering på Lobelia, vi vet att minst en ulv lade en relativt tidig nominering på en god. Betyder det att lyan inte aktivt försökte få tag på förhäxningen? Eller ville de röra till det för en god? Eller trodde Habina att Lobelia kunde vara copycat?
Kan mycket väl tänka mig att de inte vågade sno åt sig den sas.
De ville kanske ha den, men då skulle det vara goda som nominerade dem. Hamnade den hos en god så kunde de ju kanske få den utröstad eller misstänkt eller så. Tänker jag.

Även nomineringarna är svåra i och med att det blev lottning där. Helt klart är ju att lyan inte gått samman för att nominera någon...

Kan mycket väl tänka mig att de inte vågade sno åt sig den sas.
De ville kanske ha den, men då skulle det vara goda som nominerade dem. Hamnade den hos en god så kunde de ju kanske få den utröstad eller misstänkt eller så. Tänker jag.

Även nomineringarna är svåra i och med att det blev lottning där. Helt klart är ju att lyan inte gått samman för att nominera någon...

Nej precis... Och med de spridda nomineringarna ser det onekligen ut som att så är fallet (att de inte vågade sno åt sig den).
Frågan är om de då istället ledde nomineringen mot en god? Då hade det satt Heddan och Klara åt det goda hållet, samtidigt som Klara var den som lade den andra nomineringen på Hedinn... Vad rörigt det blev nu. :p
Möjligheten finns ju också att de inte alls diskuterade saken utan bara lät utfallet bli som det blev eftersom lyan i teorin i alla fall borde kunna använda sig av det oavsett om det blev en god eller ond som fick tag på den (misstänkliggöra god/använda förhäxning till sin fördel som ond).
...och då blir det svårt att läsa ut något alls av nomineringen. :meh:

Jag tänkte i de banorna också, att det är en möjlighet. Det hade sett värre ut om hon lagt en tredjeröst på någon som visade sig vara god än om hon "råkade" lägga upp en för lottning... Men om hon hade suttit i lyan, hade det inte varit smartare att inte dra blickarna till sig alls och lägga en uddaröst någon annanstans om nu flera kollegor var uppe för lottning? Eller vad tror du?
Det kan ju också vara så att någon av de övriga med 2 röster är ulv (vem var först med att få 2 röster på sig, t.ex? Tvåa?) och någon helt annan potentiell ulv lade en andraröst på någon för att få upp till lottning/få med sig någon god/etc.

Det finns så många möjliga scenarion. :p
hade jag varit ulv så hade jag inte dragit mig för att lägga en avgörande röst så en ulv hade åkt ut, att ligga lågt är inte min stil som ond;)

hade jag varit ulv så hade jag inte dragit mig för att lägga en avgörande röst så en ulv hade åkt ut, att ligga lågt är inte min stil som ond;)
Fast nu var det inte det caisaLundblad skrev utan hon funderade på varför du la upp ytterligare en som vi nu vet är god till lottning. Att det var för att rädda dig själv känns inte så troligt, sena röständringar i dl 1 är i stort sett obefintliga så vidare inte nån har gjort en tabbe. Då kommer ju tankarna på om du försökte öka oddsen för att det fanns en ulv med bland de som hade två röster eller om det faktiskt är så att du är god och tyckte att lenah var den som var skumast. Men just nu känns du rätt skum.

Haha, jag som ser många serier har aldrig fastnat för just big bang theori ;) Ser dessutom sedan några år inte på TV heller när det gäller serier utan ser hela säsonger på datorn Visst jag har sett ett och annat avsnitt av serien men har ingen större koll på den, och denna sången hade jag ärligt ingen koll på:p
Typiskt ulv-aktigt att inte gilla The Big bang theory :cautious:

:p

Funderar på det du skriver. Du kan väl inte säga rätt ut att du är ulv? Du har lurat mig förut att du varit god när du egentligen varit ond.
Kan du vara copycaten som letar kompisar tro?

Jag skulle egentligen inte vara med på detta. Jag har haft fullt upp med billig-idiot-bortskänkes-mot-avhämtning dvs den till höger på min avatar. Han går inte att fånga. Hela förra veckan ägnade vi oss åt att försöka få fatt på honom. Det går inte, trots att han har halsrem med ett kort grimskaft. Man kommer fram och kan klia i ansiktet, men försöker man ta snöret sticker han. Jag hade inte ens tänkt tanken att ansöka om att vara med - men nu vändes det på steken och jag fick ett gentilt erbjudande. Så här är jag.

Enligt reglerna så ska man ju rösta i efterhand om man missat - det blir ju extra svårt när det finns mer fakta på bordet efter själva röstningen. Men jag vill ju först och främst ha ut copycaten och jag tror att den försökt signalera till "sin" ulv. Jag kan se några såna exempel...(försöker bortse från vad vi vet om Habina nu). Jag hade nog röstat på Caisa (igår alltså)- eftersom hennes uttryck om att LL valt sida var det första jag reagerade på (sen var det flera som tog upp den bla Derring-Do)

Fast nu var det inte det caisaLundblad skrev utan hon funderade på varför du la upp ytterligare en som vi nu vet är god till lottning. Att det var för att rädda dig själv känns inte så troligt, sena röständringar i dl 1 är i stort sett obefintliga så vidare inte nån har gjort en tabbe. Då kommer ju tankarna på om du försökte öka oddsen för att det fanns en ulv med bland de som hade två röster eller om det faktiskt är så att du är god och tyckte att lenah var den som var skumast. Men just nu känns du rätt skum.
Jag tyckte att LenaH var skum för att hon lanserade den teorin (som senare Habina knyter an till - vilket jag reagerade på inatt) att det var mig och ferrari som det fanns en koppling emellan som möjlig copycat och ulv. Jag vet ju min roll så för mig kändes det som ett sätt att få mig misstänkt .
Och jag vet inte om ferraris roll, men iom att Habina tar upp samma spår så får det mig att tänka hon kanske inte ingår i lyan iaf, det kändes som att hon väldigt bekvämt hakade i LenaHs tanke där!

Jag skulle egentligen inte vara med på detta. Jag har haft fullt upp med billig-idiot-bortskänkes-mot-avhämtning dvs den till höger på min avatar. Han går inte att fånga. Hela förra veckan ägnade vi oss åt att försöka få fatt på honom. Det går inte, trots att han har halsrem med ett kort grimskaft. Man kommer fram och kan klia i ansiktet, men försöker man ta snöret sticker han. Jag hade inte ens tänkt tanken att ansöka om att vara med - men nu vändes det på steken och jag fick ett gentilt erbjudande. Så här är jag.
Rackarns elände till busig ponny du har! Tur du kom med i ponnyakuten- låter som du behöver hjälp med den där!;)

Teorier i "nutid" då.

Jag tror inte att ulvarna velat ha en ulv att ha fördelen förhäxning - det är ju rätt troligt att den blinda skulle välja att avlyssna den som har den fördelen (typ sia) och då ryker ju den rätt kvickt. Om den tanken stämmer så bör inte bsf, Klara och Hedinn sitta i lyan tillsammans. Inte heller Snurrfian, Klara och Derring-Do borde vara i lyan tillsammans (enligt den teorin).

Tittar man vidare på nomineringarna så nominerade Habina Lobelia och strax efter så nominerade EmmaN också Lobelia. Vi vet att Lobelia var god (så där stämmer min tanke om att ulvarna nog inte nominerat varann) - jag letar ju efter copycat i första hand och det är ju inte omöjligt att EmmaN följt sin "ulv" i nomineringen.

Faktum är att om jag spinner vidare på tanken om Caisa som copycat så *kan* det vara så att hon nominerade "sin" ulv.

Så jag har två potentiella copycats (just nu). Caisa och EmmaN

Caisa och Klara röstar på bollen__ - lek med tanken att Caisa är copycat och att Klara sitter i lyan (med Habina) så skulle detta kunna vara en signal från lyan att de förstått att Caisa är copycat?

Sist var LenaH som fick röster av Ferrari och Q. Ferarri nominerade dessutom Q. Kan det vara en ulv små signalerar att hon uppfattat en ev vink från copycaten (nomineringen) genom att rösta på samma som henne?
så enligt detta skulle jag vara ulv och ferrari copycat är det så du menar?

det är ju rätt troligt att den blinda skulle välja att avlyssna den som har den fördelen (typ sia) och då ryker ju den rätt kvickt. Om den tanken stämmer så bör inte bsf, Klara och Hedinn sitta i lyan tillsammans. Inte heller Snurrfian, Klara och Derring-Do borde vara i lyan tillsammans (enligt den teorin).
Fast den ulvarna får väl skriva sina meddelanden till den blinda?

Hur ska den blinda koppla det till den nominerade?:confused:
Om Den blinda väljer att lyssna får den ett meddelande från en ulv i lyan - om det nu skulle visa sig komma från den nominerade - hur ska den blinda kunna veta det? Ja, de måste skriva något som är sant, men det finns ju annat att skriva än "jag blev nominerad"...

Caisa och Klara röstar på bollen__ - lek med tanken att Caisa är copycat och att Klara sitter i lyan (med Habina) så skulle detta kunna vara en signal från lyan att de förstått att Caisa är copycat?
Fast Copycaten visste bara en ulv?
Eller menar du att det skulle vara en signal om att "här har du en kollega till, misstänk inte henne" ?

Jag tror inte att ulvarna velat ha en ulv att ha fördelen förhäxning - det är ju rätt troligt att den blinda skulle välja att avlyssna den som har den fördelen (typ sia) och då ryker ju den rätt kvickt

Nu kom du ju med lite sent så du har kanske inte hunnit läsa igenom leken helt än men så här står det i lekstarten om den blinda:
Och det jag kursiverat och strukit under har jag uppfattat det som att den blinda inte riktar sin avlyssning mot en specifik person, utan att ulvarna själva väljer den raden som kommer fram till den blinda? Har aldrig spelat med den rollen förut så kanske har jag fel? Men iaf så jag uppfattade det på rollbeskrivningen
Den blinda - kan inte se men har utvecklat hörseln desto bättre, och får 2 gånger under spelet höra när ulvarna pratar och på så sätt komma på vilka det kan vara. Meddelar LLs före dag-DL när hen vill lyssna. Alla ulvar skriver en mening och lottar om vilken mening som den blinda ska få höra under sin nattliga promenad. Exempel på en sådan mening kan vara "jag misstänker x" eller "x misstänker ju mig". Meningen måste ha med spelet att göra.

och sedan har Artline förtydligat senare i leken att den där meningen kan se ut lite hursom egentligen, men inte får vara en ren lögn.

Vi har fått lite frågor om ulvarnas meddelanden som kan nå den blinda. Här kommer förtydliganden:

- Ulvarnas meddelanden får inte vara ren lögn i bemärkelsen man hävdar något som man inte är sant eller inte vet är sant. Typ "Myrten är siare" fast man vet att det inte är så eller inte vet att det är så. "Jag tror att Myrten kan vara siare" är ok.
- Meddelandena ska innehålla antingen ett namn på spelare (t ex Artline) eller namn på roll (t ex siare)

Jag hade uppenbarligen inte fattat hur den blinda funkar :(

Så min tanke om att ulvarna inte ville ha en egen som den förhäxade släpper jag.

@Blacksmithfarm ja ungefär så tänkte jag runt copycaten. Och att ulvarna kanske vill signalera att de vet vem copycaten är. Å andra sidan - om nu copycaten valt tex ängeln så blir ju en sån signal tydlig till spionen (om den fått rader om vem ängeln/änglarna skyddat) att vem av två möjliga är ängel och vem är copycat.

Viken roll borde copycaten valt att kopiera? Jag skulle säga ängeln. Hur funkar det om de valt att kopiera spionen? @Myrten @Artline - får den spionrader då?

Äh fan jag vet inte.

Copycaten kopierar en roll så väljer den spionen får den spionrader, väljer den siaren får den sia osv. Ängeln är lite annorlunda, se rollbeskrivningen,

@cirkus

Jag tyckte att LenaH var skum för att hon lanserade den teorin (som senare Habina knyter an till - vilket jag reagerade på inatt) att det var mig och ferrari som det fanns en koppling emellan som möjlig copycat och ulv. Jag vet ju min roll så för mig kändes det som ett sätt att få mig misstänkt .
Och jag vet inte om ferraris roll, men iom att Habina tar upp samma spår så får det mig att tänka hon kanske inte ingår i lyan iaf, det kändes som att hon väldigt bekvämt hakade i LenaHs tanke där!
Så du tyckte att LenaHs teori var mest skum av alla, kanske för att du fanns med i den? ;) Men sen försöker du alltså godförklara både dig själv och Ferrari i och med att Habina tog upp samma tanke som LenaH? Riktigt så lätt tror jag inte att vi ska göra det... ;) Men jag tycker inte att det är så konstigt att Habina knyter an till en bevisat god spelare, det är märkligare att du själv försöker bli godförklarad för att en ulv höll med i en teori om dig.. ;)

Jag fyller ut mitt inlägg #125 , tagit bort döda spelare.

Klara: Frågar lite om hur copycat:en fungerar, samt definitionen av förhäxning. 22 inlägg, varav ett deltagarbrev. Har problem med att hennes russ fötts in i ett halvblods kropp. Det verkar också leda till att ponnyn tror den är en flodhäst. Ponnyn har också morotsmissbruk, och matte enable:ar honom genom att tillgodose honom med morötter i utbyte mot att han tar bettet... :cautious: Tycker markbommar är lagom höga hinder.
Antyder att Habina kommer fuska, tror jag? Vem är paow?
Lägger andra nomineringen på Hedinn samt röstar på bollen__ för att hennes häst ser ut som en ulv.

Ferrari har 9 inlägg varav ett deltagarbrev. Behöver hjälp att lära sig rida engelsk stil, eller sadla med westernutrustning.
Nominerar Q eftersom hennes häst kan stå på händer.
Lägger första rösten på goda LenaH eftersom hon inte behövde någon hjälp.
Resterande inlägg verkar vara lite halvt OT, som t.ex #188. Kan vara en ulv som har lite svårt att teoria men vill få upp antalet inlägg för att verka aktiv.
I #224 kommer det lite mer substans, där hon menar att hon inte ser Q lika misstänkt som "många av er andra" eftersom hon vet sin egna roll, oach att ulvar inte brukar sticka ut näsan på det sättet hon menar Q då skulle ha gjort. Jag vet inte om jag håller med, många ulvar gör precis det av just den anledningen. :p
Men någon hade en intressant teori om att hennes nominering + deltagarbrev var en vinkning till Q om att hon skulle vara copycat. Vem var det?
Blir nominerad av hemlig.
Får röster av LenaH och EmmaN.

Hemlig har 11 inlägg varav ett är deltagarbrev. Har problem med att köra in sin ponny som börjar hoppa och studsa när den mutas med morötter. Ser ut att kunna lite oroväckande konster. :nailbiting: Men den är ju gul i alla fall! :up:
Skriver ett längre inlägg i #148 där hon som jag försöker få ut nåt ut det lilla som fanns.
Röstar på derring-do då hon tror att derring-do kanske vet att Q är ond för att de är i lyan ihop.
Nominerar Ferrari för att hon behöver hjälp att komma upp i sadeln.

Derring-do har 11 inlägg varav ett är deltagarbrev. Hennes häst (inte ponny? :confused: ) har damp samt är intensiv oavsett humör. Den bitar och sparkar som ett sätt att kommunicera låter det som. Tycker det BSF sa om stridstränade ponnier inte nödvändigtvis behöver vara dåligt, om de tränats för att döda Zombier. :up:Menar i försvar till Snurrfians ifrågasättning att det ju går att få dem att klubba ner ulvar sen när de är färdigtränade.
Teoriar om mitt OT som jag glömde färga :D, säger själv det är långsökt. Tycker Snurrfian borde ha uppskattat att bli tipsad om stridsträning för ponnier så de slår ner onda om hon varit god. Tycker det är skumt (med glimten i ögat) att Q är inaktiv. (#116)
Nominerar Klara då hon tror en förhäxning kan hjälpa henne bota hennes förvirrade häst/ponny/flodhäst.
Röstar på Snurrfian då hon kände att Snurris försökt vrida hennes goda tips till något skumt.
Tycker hon kommer med ytterligare nyktra tankar i #214 , får i regel känslan av att hon uppriktigt letar ulvar såhär långt.

Hedinn är initialt inte så förvirrad som hon trodde att hon skulle vara. 5 inlägg vara ett deltagarbrev. Hennes ponny bedriver kast-med-ny-matte efter att dennes enhörningshorn ramlat av. Besviken över att ponnyn inte är sälv-rengörande.
Nominerar EmmaN för att hon verkar vara en vettig hästägare.
Röstar på Q för att hon inte känner till Soft kitty.
Det gör mig orolig att hon har så få inlägg, det blir extra svårt att greppa henne.

EmmaN har 13 inlägg varav ett är deltagarbrev. Hennes ponny har fått höallergi och efter en diet på bara morötter (jag hade bett om åsikt från annan veterinär tror jag angående dieten...) tror den nu att den är en kanin. Jag kan förstå att det är ett problem.Funderar kring rollfördelningen, misstar antalet totala spelare.
Nominerar goda Lobelia då en förhäxning kanske kunde hjälpa hennes ponny på rätt bana.
Röstar på Ferrari för att hon tror Ferrari får hjälp att tänka i en lya.
Har i #212 skrivit lite funderingar, där slutsatsen verkar vara att det kan gömma sig ulvar överallt.

Q frågar om när den som blivit tjuvad för veta det (frågar om fler saker i början men jag hoppar över en del inlägg som kan/troligen kan ha skrivits innan roller delats ut). Har flest inlägg på 37 st (trots det upplever jag henne inte som så väldigt aktiv? Konstigt...), ett är deltagarbrev. Har problem med sin ponny som är mörkrädd. Q sjunger för sin ponny men det verkar inte hjälpa, möjligen pga fel text (tips: jag ändrar låttexterna så de passar min pålle! :up:). Ponnyn brukar också försöka stå på händer (låter lite udda med en ponny som har händer dock... :confused:)
Lyfter fram att det inte nödvändigtvis behöver vara en bra grej att vinna förhäxningen. Som jag förstår det troligen mer fördel för en ulv än en god (inlägg #92 ).
Skriver ett längre inlägg #186 där hon bland annat skriver lite om LenaHs ulvradar som tydligen inte fungerar så spot on som den brukar samt nominerar BSF för att hon har en häst som jagar hundar som behöver hjälp med att få veta att den är valack.
Röstar sen på LenaH #198 för att hon inte behöver hjälp med sin häst och för att hon inte vill att blickarna ska riktas mot henne om Ferrari visar sig vara copycat? Det känns ju som ett lite udda uttalande såhär i efterhand. men hon påpekar också i #220 att det ju är tråkigt att bli upekad beroende på vad andra gör... Fast det händer ju rätt ofta inom ulvlekar, just för man letar samband. :p
Säger att det inte är hennes stil att ligga lågt som ulv. Men det utesluter ju inte att hon inte testar en ny taktik. :P

Bollen__ har 4 inlägg varav ett deltagarbrev. Har problem med en ponny som är svår att sitta på, krympt i tvätten samt förökar sig. Jag tycker ponnyn ser misstänkt ulvig ut... samt en smula besatt? :nailbiting: I hennes andra inlägg undrar hon om Q försöker få oss utmattade med sitt långa deltagarbrev.
Nominerar Snurrfian eftersom hon inte hittar sin ponny.
Röstar på Habina eftesrom hon har hästar och inte en ponny.
Blir röstad på av mig och Klara

BSF har 22 inlägg varav ett deltagarbrev. Har problem med att hennes ponny inte slappnar av och njuter utan bara arbetar hela tiden. Ponnyn går heller inte att muta och verkar ha problem med en något för stor libido i förhållande till vad han kan prestera... :D
Lyfter med Q fram lite möjliga scenarion kring förhäxningsvinsten.
Gör en sammanställning på deltagarbreven som kommit under dagen, tycker de som verkar ha stridstränade ponnier är potentiella nästlare.
Nominerar Hedinn, tror Enok bara missförstått heddan.
Röstar på Hemlig då dennes ponny tycks kunna kampsport och då kanske försöker skrämma bort övriga ponnier från programmet. (#113)
Blir röstad på av onda Habina för att hon glömde henne i sin sammanställning av deltagarbrev.
Kan Habina ha röstat på en kollega för att det är enklare än att teoria om någon man vet/tror är god? I värsta fall hade hon fått alibi om BSF blivit lynchad och visat sig vara ulv. Åh andra sidan var det inte många teorier av väldigt hög kvalitet igår så just att det skulle vara svårt att teori om en icke-kollega är kanske inte så troligt. :p
Möjligen lite misstänkt att hon missade att Snurris pratat om Ferrari tidigare. Det är lätt att slarvläsa när man har facit i hand. Jag reagerade också på att hon inte tyckte Habinas nominering gav någonting. men annars tycker jag också mycket hon skriver är vettigt.

Snurrfian har inte kört vilse! Har 12 inlägg varav ett deltagarbrev. Hon har problem med att hon tappat bort sin ponny, Möjligen att hunden jagat iväg den! Hon tycks umgås med ulvliknande djur i alla fall, som hon själv misstänker kanske är ond. :eek: Tycker derring-dos klipp med zombidödar-tränad häst är skumt.
Nominerar Klara som hon tror behöver hjälp med sin flodhäst.
Röstar på mig genom att ta upp derring-dos (som jag uppfattade det) kasserade teori om att jag försökte vinka till lyan om att jag hade en roll som krävde att jag behövde välja.
Noterar att hon inte bara nominerar samma person som derring-do utan också rakt av använder sig av hennes teori. Försök att "vinka" till lyan? Fast varför då teoria om att derring-do är skum för zombiedödar-klippet?

DISCLAIMER::
Jag har gjort det här så mycket mer omständigt än jag hade behövt. Hittar ni något tokigt så hojta s¨jag kan ändra det. inte min dator så jag kan inte spara och fortsätta sen för jag kommer inte få låna den här datorn mer. De senaste inläggen på sida14 bör inte ha kommit med alls tror jag, (jag har 7 flikar uppe nu och tog er inte i ornding så det blev jätterörigt). Jag ser att Bollen/Cirkus kommit in och teoriat en del. Jag ska bara äta lunch så ska jag se igenom allt det nya också. :p

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för... 69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
39 869
Senast: Habina
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna... 18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 910
Tjatter Innan vi smälter bort så är det dags för årets stora glasstest. Vilken av GB glassarna är egentligen godast? Vi har samlat de tolv... 26 27 28
Svar
546
· Visningar
23 478
Senast: Niyama
·
Tjatter Best in show Det är dagen då årets sista hundutställning ska avgöras. Den som vinner BIS får den åtråvärda titeln ”Årets hund”, något... 41 42 43
Svar
852
· Visningar
32 633
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka