Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?
Ja, det tror jag oxå, denna häst jag har nu är bland det känsligaste jag har träffat. Det värsta är att han är så introvert, han visar ingenting. Han står o sover (ser det ut som) men i själva verket är han helt avstängd. Så magsåret ligger nära till hands hela tiden på honom tror jag.
Hur mycket ska du ge som underhållsdos?
Lindsen - tror det beror på varför de fick magsår. Min andra fick ju också, behandlades i 7 dagar och bra sen och bra sen dess. Men där fanns en klar utlösande faktor och inte så känslig eg. Medan t ex den här har en känslig liten mage, och helt uppenbart är en sån som har "nära" till magsår. Verkar vara sjukt lite som krävs - om det här är magsår igen då. Gissar att liten "inte gott, jag vill inte ha" eller "kolla det finns gräs, jag ska leta strån istället för att äta mitt grovfoder" för honom skulle kunna räcka för att trigga ett magsår och då blir det ju en ond cirkel då magsåret gör han inte vill äta mer.
Det är fö arbetsteorin just nu, att han av en eller annan anledning ätit sämre, typ "inte så gott just idag, jag ska leta grässtrån, det är vår" och att det lilla äta sämre någon dag räckt för att få magsår och då vill han inte äta för magsåret, det blir värre och here we go. Men vi får väl se, svarar han på gastrogarden vet vi ju. Svarar han inte så är vi på noll...
Ja, det tror jag oxå, denna häst jag har nu är bland det känsligaste jag har träffat. Det värsta är att han är så introvert, han visar ingenting. Han står o sover (ser det ut som) men i själva verket är han helt avstängd. Så magsåret ligger nära till hands hela tiden på honom tror jag.
Hur mycket ska du ge som underhållsdos?