Jag håller med i allt du säger MEN jag tror inte det är en lösning för TS och dottern i denna situation.
Jag fattade det som att om TS inte står framför hindret med godis så hoppar inte ponnyn, vare sig dottern sitter på eller inte.
Löshoppning, tömkörning med beröm (och godis) för att stärka ponnyns självförtroende, hålla dess utbildningsnivå i schack.
Gå tillbaka 2 steg när dottern rider och gör bomövningar. Finns så mycket kul bomövningar.
(Tex lägg 4 bommar till en kvadrat. Trava över och in i rutan. Gör halt. Vänd helt om och skritta ut. Gör det till en rolig lek. Skritta över en bom. Gör halt när bommen är under magen på hästen. Stå still 10 sekunder, fortsätt sedan skritta mm mm...)
Bommar och koner är guld för barn som lär sig rida och hitta styrningen på sina ponnys
Om man som vuxen kan jobba ponnyn lite "svårare" 1-2 dagar i veckan än vad den lilla ryttaren är på för nivå så tror jag det är win win för alla
Såklart att godis är bra motivation men den dagen TS inte springer före hela banan med en hink havre för att få ponnyn att hoppa en p&j, då är vi tillbaka här på ruta ett
Visa bifogad fil 46087