Ponny som bara stannar!

E

Emmaalove

Förlåt om det hamnade på fel ställe, men jag är lite desperat.
Min ponny, som jag har haft i ca två månader börjar gå mig på nerverna.

Hon är lättfångad i hagen nu, det var hon inte innan. Men det är inte där problemen sitter. Så fort vi kommer ut ur hagen så kan hon ställa sig och bara vägra gå framåt. Ibland backar hon även, eller försöker vända. Sedan går hon några steg, stannar och fryser fast. Likadant är det påväg in till och från stallet, ner till ridbanan, ifall vi är ute och går i skogen eller rider. Hon gör alltid såhär.

Sedan när vi väl kommit ner på ridbanan och börjat rida så är hon hur jobbig som helst, ser spöken överallt, vägrar fatta rätt galopp m.m.

Jag vill bara veta vad jag gör för fel, hon är JÄTTEMYSIG vissa dagar.
Dock beter hon sig oftast såhär när vi är ensamma, men även med sällskap.
:cry::confused:

Tacksam för minsta lilla förslag! :bow:

Sv: Ponny som bara stannar!

sån är min ponny också, och det är så himla frustrerande. Hno fryser fast i marken, och det går verkligen inte att få henne framåt. Så den här tråden kommer jag följa ;D

Hej!

Hur gör du när du hämtar henne i hagen? Står du & väntar vid grinden tills hon kommer?Eller får du gå fram till henne, och varför är hon lättare att "fånga" nu tror du?

Hade lite samma problem med min häst, jag förstod att det va något som jag gjorde som hon inte accepterade... Jag började helt om från början, åkte till stallet massa gånger o bara stod o väntade på att hon skulle komma till mig för att hon ville va med mig... :cry: Säkert 10-15ggr va jag bara i hagen utan att hon tog ett steg mot mig, men så tillslut så släppte det... :) Snacka om att jag kände mig som världens lyckligaste när min häst gick med (sprang till ock med ibland) mig lös till grinden....

Kanske förknippar hon inte ridningen med något kul, kanske tvång & så... Testa att bara gå med henne o visa henne "läskiga" saker som hon får utforska, så kanske hennes självförtroende & nyfikenhet ökar. Då kanske hon kommer att bli mer positiv?

Finns så mkt att skriva om detta, men hoppas att mitt svar kanske är en liten hjälp iaf!:laugh:

Lycka till!

Mvh Alexandra

Oftast står hon och kompisarna och väntar vid grinden när man kommer. Annars bara går jag in och tar henne, dock ser hon alltid "glad" ut när jag kommer. Men så fort jag bestämmer vart hon ska gå så blir hon såndär.

Vad menar du med att gå och visa? Menar du typ "gå ut och gå" eller typ saker runt om på gården? :)

Tack för svar! :D

Det finns ingen häst som "vägrar" att fatta rätt gallopp, eller vägrar att gå. Det ligger alltid något i det. Du/förra ägaren kan fel hantera hästen, eller så har den ont någonstans.
Mitt råd är att när du rider på ridbanan. låt henne först bara skritta runt. låt henne gå vart hon vill på lösa tyglar. Gör inte någonting ifall hon hoppar eller skuttar (sticker hon så får du självklart stanna, helst genom att ta i ena tygeln och dra in huvudet så att hon inte kan springa annat en runt sig själv.) Klappa henne inte, rör henne inte när hon hoppar sålänge hon håller sig i den gångarten du bett henne att gå i så låt henne vara.
Efter ett par dagar av detta gör samma sak fast i trav. Viktigt är att du håller på med detta en längre tid tex 15-30 min. Efter detta rid ut i skogen på lösa tyglar utan krav alls. Samma här ifall hon hoppar till eller skyggar låt henne vara. Klappar du henne så blir det en belöning. Drar du i henne så förknippar hon situationen med att det gör ont och då blir det bara värre.
Ang när hon stannar när du ska gå från hagen. Ta ett lite längre grimskaft med dig och jaga bort rumpan på henne. Varje gång hon stannar gå på hennes rumpa. Peka först, svinga repet och en liten dask på rumpan och repetera tills hon rör på sig. pröva sedan att gå igen. och repetera tills hon ger med sig. Vilket hon kommer att göra ifall du är ihärdig. (och ifall hon inte har ont såklart).

Glömde att skriva. När hon gör rätt belöna! med en klapp eller kanske en godis ibland!

Så det är bara min åsikt och mina erfarenheter.
Hoppas det löser sig!

Senast ändrad av en moderator:

Jag har lita samma problem som du när jag rider, men har fått lite tips ifrån en westerntjej. Min häst stannar också vid saker som hon tycker är farliga och fryser fast. Jag fick tipset att ha blicken på det håll jag vill gå åt, hästens huvud ska också vara riktat åt samma håll, ha lösa tyglar och börja sedan mycket lätt röra dina ben lite utåt lite åt sidan, framåt, bakåt osv. Skulle hästen så mycket som ta ett pyttesteg framåt slutar man genast med benen och berömmer hästen. Sedan är det bara att börja om igen. Skulle hästen inte röra sig alls viftar du mer med benen. Detta är inget som skrämmer eller gör ont, som ett spö gör, utan det är mer irriterande för hästen att ha ett par viftande ben omkring sig och upptäcker den att benen stannar när den går framåt ser den det som något positivt. Detta kan ta väldigt lång tid och det gäller att inte tappa tålamodet, bara fokusera framåt.

Jag förutsätter att häst är frisk och har en utrustning som passar annars kollar man upp det först :)

Hej igen! :)
Mm, precis bara gå med henne, kanske finns nåt ställe med typ maskiner o skrot o annat som hon kan tycka e läskigt... Med att visa menar jag att du stannar en bit ifrån nån läskig sak o tittar (o pekar o "leder" med den handen som du håller henne i) på en punkt som du vill att hon också ska kolla på o när hon nosar på punkten så kan du berömma o sen vända om o gå o titta på nåt annat... Bara gå ut på en promenad ju också bra!

Hoppas att det kan va nåt...

Mvh Alexandra

Min häst var ungefär sån när hon var ny (relativt ohanterad, alltid gått i lösdrift).
Massa promenader, tömkörning osv gav enorma resultat.
Från att vara världsmästare i ryggning till att (för det mesta) gå framåt utan att tveka.
Hon var sällan pigg på att bli hämtad i hagen, numera kommer hon i stort sett alltid när hon får syn på mig, gnäggar och sätter av i trav mot grinden :love:.

Det tar inte längre 4-5-6 timmar att ta henne ifrån de andra hästarna, utan hon traskar glatt på. väldigt skönt :p

Att hon stannar när du leder, samt fattar fel galopp får jag till två skilda saker.
Jag går hästen följer, är ju liksom basuppfostran. Hur beter sig ponnyn om någon annan leder? Följer den snällt med så skulle jag nog be nån om hjälp att gå bakom med en långpisk och morra åt hästen om den stannar.

Sen att ridningen inte funkar kan ju bero på många saker, hur välriden är hästen? Den kanske inte fattar vad du menar. Harvar du runt själv på banan eller har du hjälp?
Skulle det vara ren ouppfostran och dålig utbildning så lär det ju inte hjälpa att låta hästen göra som den vill.
Ta hjälp av någon kunnig.

Försök att gå i sidled och slingra er fram. Det absolut värsta är att stå och dra (inte bra för nackkotorna heller). Min ponny gör detsamma.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
9 028
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama