ponny med mugg, skyddar boots?

Sv: ponny med mugg, skyddar boots?

Hejsan, det är cortison i den salva, celeston valerat, så se till att du inte får det på dina händer....sätt på med handskar eller topz, bomullsrondell el likn.:bump:

Menar du Inotyol salvan??
Hahaha, jag och min kompis tog det på händerna och smörjde på min :S
Det är ju sådant man använder på bebisar ju, varför ska man inte ta det på händerna då? :confused:

Hejsan, det är cortison i den salva, celeston valerat, så se till att du inte får det på dina händer....sätt på med handskar eller topz, bomullsrondell el likn.:bump:

Dessutom ska man se upp om man tävlar för det är 14 dagars karens.

TS: Smörj med fet salva i förebyggande syfte på morgonen innan du släpper ut hästen.

Vår ponny hade mycket mugg bak när vi köpte honom i oktober. Vi smörjde med Inotyol salva. Väldigt kladdigt men jättebra. Skyddar dessutom mot väta. Prova. Han har ingen mugg alls nu.

den lät ju bra att ha innan hon ska ut till hagen då.. var kan man köpa den?

Menar du Inotyol salvan??
Hahaha, jag och min kompis tog det på händerna och smörjde på min :S
Det är ju sådant man använder på bebisar ju, varför ska man inte ta det på händerna då? :confused:

hon menar den med cortison i, celeston valerat ;)

Vi har haft problem med svår mugg på två utav våra unghästar i år. Den ena blev behandlad på klinik i samband med en operation d.e. har vi tvättat med Lactacyd och ngt tvättbalsam (minns ej namnet) och smörjt med Salsyvase/Helosan/matolja/babyolja och det är nu mkt bättre.

Den andra började vi att tvätta och smörja + oljebandage på natten och det hjälpte lite men vi kunde inte få kontroll över det hela och tillslut gav vi 10 dagar med Hippotrim och 14 dagar Opticorrten (kortison) samtidigt som vi fortsatte tvätta. Hon såg verkligen hemsk ut :eek: tidigare och var fruktansvärt svullen. Nu har hon 2 dgr kvar på kortisonet och är MYCKET bättre. Nga småskorpor kvar men de lär vi få bukt med under denna veckan.

Boots lär väl inte vara ngn bra idé. Isåfall hovbandage eller sådana ridboots du vet:) Eller skor eller vad de nu kallas. Det finns väl såna som går upp en bit på benet? Kanske kan vara värt att kolla upp iaf.
Men som sagt bättre att ringa vet och behandla tror jag, våra hagar är också jätteleriga.

Lycka till!

hon har ju inte så allvarlig mugg, jag håller den ju lätt i schack.ska tvätta med lactacyd och behandla med celeston valerat, så att den verkligen försvinner nu. men tack för tipsen! :)

Det finns ett hundschampo som heter pyoderm som man kan tvätta med och som fungerar riktigt bra (man ska låta det sitta i några minuter innan man sköljer bort det). Annars tycker jag man ska undvika att tvätta så mycket som möjligt och helst torka med papper efteråt.

det är just det här med tvättningen som jag vara jobbigt i mitt stall, har inget varmvatten i stallet och det blir allmänt krångligt. men är det inte så viktigt att tvätta, utan räcker det att borsta rent?

Tror det är bättre att borsta om det går, men som sagt jag är ingen expert.

okej, då kör jag på att borsta ordentligt då :)

till alla: tack för alla tips!

för att uppdatera denna tråd kan jag säga att hennes mugg är nästan borta nu, med hjälp av noggrann borstning och celeston valerat :)

Vad bra! Tänk på att det är 14 dagars tävlingskarens bara på celeston valerat. Jag brukar använda det när jag vet att jag inte ska tävla, sedan använder jag helosan i förebyggande syfte när det är blött ute.

Ne boots blir det nog värre med men det går att hålla bena rena ändå.varje gång du tar in från hagen så borsta noga och skölj bort leran och häll på helosan om han har fått mugg:)

jo, jag läste det här i tråden, nu tävlar jag ju inte så det är ingen fara ;) när allt är borta tänker jag gå över till helosan :)

NEEJ !! jag tror inte att det är någon bra idé med boots,, tvätta med grön såpa! de funkar och se till att det inte blir så fuktigt. Står hästar i lera får dom lättare mygg. :p

Skit i bootsen, det gör bara saken värre :crazy:

Sen så klipp bort hovskägget det är lättare att hålla rent då och tvätta varje dag emd grönsåpa. Låt inte hästen stå ine med leriga/våta ben. och smörj med mjukgörande salva efter du tvättat och torkat muggen.

Lycka till

Tittade in igen. Den salvan jag använder har det förtroendeingivande namnet Superbra Hästsalva. Och den är faktiskt Superbra. Jag får jättefina nagelband själv som en bonus.:banana:

Karensfri!

haha, den lät ju superbra ;) var kan man köpa den, och till vilket pris?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 719
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 964
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 060
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 040
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka