Ponny med egen vilja

TheHorseLover

Trådstartare
Jag ska börja rida en D-ponny ett sto som har väldigt stor egen vilja jag ska provrida henne idag och vi alla tror att det skulle funka super bra då jag håller på med "problem hästar" men jag har aldrig ridit nån som blir skit förbannad för att hon inte för göra som hon vill alltså ägarna sa såhär om henne: Ja hon har ju väldigt mycket egen vilja och blir skit sur om hon inte får göra som hon vill men det är aldrig så man känner att nu kommer jag åka av utan det är lite jämfota hopp när hon inte får som hon vill

Så ja undrar ifall nån vet nån bra övning för henne? tanken är inte att jag ska försöka få bort det här dem vill ha en medryttare men det hade ju varit kul att jag kan visa för dem att det är borta en dag helt plötsligt dem tror att det inte går att få bort det och dem tror inte heller att jag ska kunna få bort det men jag vill visa ägarna att det går om man vill så har ni något tips?

Som det låter så tror jag att ställa hästen mycket så hon blir mjuk och att träna på att göra halvhalter och sådana övningar.
Gör övningar så hon hela tiden måste vara fokuserad.
Glöm inte bort att en uttråkad häst kan också kan bli väldigt surig och få mycket egenvilja så rid ut kanske varannan dag eller så, då kanske hon får något annat att tänka på.
Jag hade en häst som stegrade och vägrade gå igenom öppningen till ridbanan och det visade sig att han hade ont i både frambenen pga medfött. Lite tråkigt med en helt ny häst :/
Lycka till.

Omöjligt att säga vad du kan göra innan du vet hur "problemet" visar sig.
Vänta du med några "omvändande" övningar tills du börjat lära känna ponnyn och se vad den går för.
Prata med ägaren/ryttaren och hör vad h*n gör när ponnyn protesterar.
Lycka till

Sånt där tror jag inte man "får bort", däremot kan man antagligen fokusera på att be hästen om saker man vet att den gillar/är duktig på så att tillslut hästen tycker att man är en himla trevlig prick som har bra idéer. Sedan kan man säkert om man är lite listig få hästen att själv vilja göra saker som den kanske inte vill om någon annan ber den.

Problemet kan dessutom vara så enkelt att ponnyn inte accepterar att man "kräver" något, men ber man snällt om samma övning så kanske det går utan problem.
Vår ponny kan absolut vara sådär, man kan inte bara "nu GÖR du detta!" utan man får mer "kom igen nu sötnos! kom igen! duktigt! du kan! kom igen!"-tjata lite, så brukar han tycka att det är rätt ok ;)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 388
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 311
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 836
Senast: Rosett
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 691
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"