Polska kommandon?

Sorbe

Trådstartare
Vi har fått en ny häst, mycket körd i Polen, han har stått i Sverige i en månad cirka. Vi har tömkört honom några gånger, men det går inte bra att 'köra på svenska' när hästen uppenbart ej talar svenska. ;)

Någon som kan vad de brukar ha för kommandon i Polen till sina körhästar? Han lyssnar inte på vårat s-ljud för att börja trava.

Sv: Polska kommandon?

Hej du Jag har ägt två st polska hästar och du får nog lära om honom till svenska det går snällt men bestämt.
Det du måste tänka på är att polakerna inte kör sina hästar som vi dom är mycket hårdare. Men lycka till när du väl kommit på knepet kommer du att få en bra kompis // Susanne

hehe, hade en irländsk import som vi fick prata engelska med. men det gick fort så förstod han svenska också. Bara att vara envis och prova sig fram till vad som fungerar..

Det du måste tänka på är att polakerna inte kör sina hästar som vi dom är mycket hårdare.

Ursäkta, men vad grundar du det på? Jag har då stött på bra många fler 'mesiga' polacker med sina hästar än hårda.:cool:

Sorbe: Fick du inte mitt fina mess idag med polska ord/kommandon??:angel:

//Nikkis-Tvättäkta Polska.

Jo, jag fick ditt sms. ;) Vi provade lite, men inget funkade direkt. Kusken fick sms:et och skulle hem och plugga. ;)

Hahahaha, Kusen åkte hem för att plugga:rofl:

Hästen kanske blev själv förvirrad när ni började snacka polska med den mitt i allt?

Jag har däremot kommit på Ett till kommando som polska kuskar använder sig utav, och det är(skriver det som det låter så att ni kan uttala det rätt;)) ; Jasda(tänk Jazz)= Frammåt/kom igen/kör på osv.

Annars så får vi göra såsom jag skrev i messet-sätta på högtalaren så snackar jag med hästen på mobilen!:idea::rofl:

Näe men, i annat fall är det bara att lära om den, det får ni nog göra förr eller senare iaf;)

Senast ändrad:

du får helt enkelt ta att lära om den till svenska utryck. Det lär inte ta alltför lång tid att ställa om hästen till det.

själv har jag några islandshästar som jag pratar islänska med, Har inte brytt mig om att lära om dom än

Polacken jag känner är benhård mot hästarna. Inget trams med värmining etc..:confused::(

Polacken jag känner är benhård mot hästarna. Inget trams med värmining etc..:confused::(

Ja alltså visst finns det Polska puckon, men det finns det i Sverige med.
Men då jag är Polsk, har halva min släkt i Polen så har jag varit oerhört mycket i Polen under mitt liv och vet hur det är då jag har varit på både läger, ridit på ridskola/privat samt haft häst där.
Jag har stött på ett och annat stolpskott, men majoriteten av dom jag har träffat/varit med har varit helt OK, visst dom har lite annan syn på hästar och hästhållning än vad 'vi' har men det är inget hästarna har farit illa utav.
Men som sagt, det finns en hel del hästar där som inte mår bra pga okunniga och giriga människor, men så är det världen över.:(

Senast ändrad:

På mina hästar spelar det ingen roll vilket språk jag använder eller vad jag säger, det är HUR jag säger det som avgör hur de reagerar.

Ska vi framåt så är det lite "påhejande" och ska vi sakta ner så är det "lugnande" ord/läten.

/M

Klart den inte förstår ngt den aldrig hört förut,, prova att använda dina kommandon när du rider samtidigt som skänklarna,, prova även att strunta i skänkeln o bara använda rösten efter ett tag... Lycka till

Dobra - uttalat dååååbra är sakta av/lugn.

Prova allez för trav - ganska internationellt - uttallas allé.

Smackning (ekorre) för trav brukar också funka eller en vissling - fuitt fuitt.

Hur tusan förklarar man ljud så det blir begripligt?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 236
Samhälle Varför hälsar ni inte på busschauffören? Det har jag funderat på en tid. Eller ganska många gånger då och då under åren. Folk går på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
7 652
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 162
Senast: Trott
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 517
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka