Politik i USA

Skillnaden, vilket jag alltid sagt, är att Bidens medarbetare är förnuftiga och kompetenta personer. Lite som Reagan var dement hela andra mandatperioden, men tycka vad man vill om hans stab, de var relativt kompetenta. Trump omger sig med människor som är lika galna som han.
+ att Biden är smart i grunden medans Trump är en narcissistisk idiot som bara bryr sig om sin egen självbild
 
Jag gillar fö Pete Buttigieg (sec transport) men han har tyvärr inte 'det' Annars är han rätt ålder (42) och en policy wonk. Dessutom med USA som det är idag kommer aldrig en öppet gay man kunna bli vald till president. Kamala Harris är tyvärr helt osynlig. Det finns inte något bra alternativ, särskilt så här sent.

Dessutom, igen som USA är idag, skulle en svart kvinna aldrig bli vald. Eller en poc. Vad som behövs är en medelålders vit, cis, hetero man. Med karisma och kompetens och hög profil. Dessutom en som förhoppningsvis har erfarenhet av internationella relationer. Inte så lätt att hitta.
 
Jag gillar fö Pete Buttigieg (sec transport) men han har tyvärr inte 'det' Annars är han rätt ålder (42) och en policy wonk. Dessutom med USA som det är idag kommer aldrig en öppet gay man kunna bli vald till president. Kamala Harris är tyvärr helt osynlig. Det finns inte något bra alternativ, särskilt så här sent.

Dessutom, igen som USA är idag, skulle en svart kvinna aldrig bli vald. Eller en poc. Vad som behövs är en medelålders vit, cis, hetero man. Med karisma och kompetens och hög profil. Dessutom en som förhoppningsvis har erfarenhet av internationella relationer. Inte så lätt att hitta.
Jag tror att Gavin Newsom skulle kunna bli president, med reservation för att han är guvernör för fel delstat i mångas ögon. Lägger till att han debatterade Ron DeSantis föredömligt i vintras, och att han kampanjat lite i andra delstater sedan innan också.

https://www.politico.com/news/2024/04/21/gavin-newsom-arizona-alabama-abortion-restrictions-00153523
 
Senast ändrad:
16.00 svensk tid imorgon så kommer säsongens sista beslut från SCOTUS. Det har tagit mig några vändor att ens få snurr på att det brukar vara vid den tiden :o sedan har jag också lärt mig att det första reportrar ser är hur många lådor med beslut i som står framme (ju fler lådor, desto fler beslut), och dessa kommer sedan delas ut till åhörarna samtidigt som domarna läser upp besluten. Nu känns det inte lika spännande med tanke på att det bara finns ett begränsat antal fall att ta upp, och att det har meddelats att imorgon är sista dagen som det kommer beslut.

Vidare så har jag snappat upp att besluten läses upp/delas ut i "reverse seniority" med den senast tillsatta domaren som fått skriva ett majoritetsbeslut först och den mest seniora sist. Om chefsdomaren läser upp dagens näst sista beslut så kan man räkna med att han också författat majoritetsbeslutet på nästkommande beslut också - eller att det rör sig om ett per curiam-beslut som talar för hela domstolen. De flesta med koll verkar tro att chefsdomaren Roberts kommer att skriva Trump v. United States, om han nu tillhör majoriteten. :nailbiting:
 
Det här blev väldigt mycket värre än väntat, sex av nio domare anser att Trump är immun för officiella handlingar under tiden som president. Som att tex. försöka pressa Pence att inte godkänna valresultatet. :(
https://www.supremecourt.gov/opinions/23pdf/23-939_e2pg.pdf
Det är bara att konstatera. USAs demokrati var svajig tidigare men med det här beslutet så är allt färdigt för en diktator att träda fram. Det finns inga hinder alls kvar för den saken.
 
Tror inte att han är dement, men det märktes smärtsamt mycket hur gammal han blivit. Innan har det ju cirkulerat klipp, som i vissa fall är mixtrade med, andra tagna ur kontext där Biden verkar helt lost. Då har man ändå kunnat snoka sig till varifrån det är taget, och om man kollat efter och sett helheten så har det inte varit så illa. Men nu var det så illa. Ibland hördes knappt vad han sa, ibland verkade det osammanhängande och han blandade ihop saker. När det fanns öppet mål för att ge Trump svar på tal så hände inget (inte ens när han hävdar att demokrater vill tillåta abort efter födseln...). Sedan dess har han hunnit hålla kampanjtal som varit mycket bättre, men det funkar liksom inte att ha en lägstanivå som är så katastrofal... en debatt till är inplanerad, men Trump kan ju bara enkelt backa ur den, och sen kommer världen inte kunna ha något nyare att jämföra med innan valet.
Det kom upp ett klipp på instagram... Jösses. Jösses så illa det var.

Ärligt talat, det måste väl finnas bättre kandidater än detta?! Detta kan inte vara de bästa politikerna i det landet!
 
Det kom upp ett klipp på instagram... Jösses. Jösses så illa det var.

Ärligt talat, det måste väl finnas bättre kandidater än detta?! Detta kan inte vara de bästa politikerna i det landet!
Haha, det funkar ju inte riktigt så. Det finns ju en process med primärval etc. och gällande Trump så finns det ju knappt någon vilja att se över om man kan välja någon annan. Han vann liksom i varje primärval de hade innan de andra hoppade av. Gällande Biden så finns det från vissa en vilja, och skulle han själva backa och säga att han backar + släpper sina delegater (som han vunnit i primärval) att rösta någon annan än honom på konventet så skulle det gå. Eller om en majoritet av delegaterna gör uppror och röstar på någon annan, men det tror jag inte är sannolikt.
 
Haha, det funkar ju inte riktigt så. Det finns ju en process med primärval etc. och gällande Trump så finns det ju knappt någon vilja att se över om man kan välja någon annan. Han vann liksom i varje primärval de hade innan de andra hoppade av. Gällande Biden så finns det från vissa en vilja, och skulle han själva backa och säga att han backar + släpper sina delegater (som han vunnit i primärval) att rösta någon annan än honom på konventet så skulle det gå. Eller om en majoritet av delegaterna gör uppror och röstar på någon annan, men det tror jag inte är sannolikt.
Nej jag vet. Men ändå. Det känns ju bra konstigt att en sådan person ska vara den ledande av en "supermakt". Men 10 ggr hellre honom än Rumpan, givetvis.
 
Nej jag vet. Men ändå. Det känns ju bra konstigt att en sådan person ska vara den ledande av en "supermakt". Men 10 ggr hellre honom än Rumpan, givetvis.
Absolut. Sedan blir jag ändå lite besviken av att läsa om hur Bidens kampanj och inre krets beter sig mot andra demokrater som lyfter helt rimlig oro. Det verkar vara kalla handen, och kampanjen pumpar ut mejl där man kallar de som oroar sig för "bedwetters" - vilket tbh låter som något som Trump skulle göra.

En grej som nu såhär i efterhand blir lite talande, är att Biden tackade nej till erbjudandet om att intervjuas på Super Bowl - som ju ger ENORM räckvidd och publicitet. Och enligt journalister har han gett ovanligt få intervjuer/pressträffar för att vara sittande president.
 
Nu börjar jag på riktigt tro att Biden kanske pressas bort (eller ja, vill vägrar han så kan de väl inte göra så mkt...).

Han har paraderats upp för korta uttalanden, bla. om SCOTUS (där han inte tagit några frågor) och som svar på kritik har han bokats in för en intervju som kommer sändas på fredag och det är prat om en pressträff vid ett NATO-möte. Så kampanjen försöker ju aktivt få fram en annan bild. Vilket väl är det enda de kan göra, och om det skulle vara en tillfällig svacka så märks det kanske att han är mer vass. Men... det är fler och fler som höjer rösten om att han borde backa.

https://edition.cnn.com/2024/07/02/politics/biden-debate-performance-democrats/index.html

Och journalister börjar fråga om hälsotillstånd, pressekreteraren Jean-Pierre hävdar att Biden inte har tex. demens när frågan kommer upp. Men sedan framkommer det att teamet inte tyckt att det varit nödvändigt med kognitiva tester (det i sig gör mig mer bekymrad, annars har jag inte tänkt att det skulle vara så illa):

"Jean-Pierre did acknowledge that it was “fair” to ask for an explanation for Biden’s performance against Trump. But she declined to say whether the president or his campaign would consent to the release of more medical records in addition to the summary that was made public after his annual physical earlier this year.


She also said Biden’s medical team had said a cognitive test “was not warranted” for the 81-year-old president."

https://www.independent.co.uk/news/world/americas/biden-dementia-karine-jean-pierre-b2572882.html
 
Senast ändrad:
Jag tyckte jag överhörde på nyhetarna i dag att Biden skulle ha ett möte denna veckan med flera demokratiska guvernörer, som ifrågasatt hans lämplighet som president(kandidat) efter debatten.... Någon annan som har info om detta stämmer?
 
Jag tyckte jag överhörde på nyhetarna i dag att Biden skulle ha ett möte denna veckan med flera demokratiska guvernörer, som ifrågasatt hans lämplighet som president(kandidat) efter debatten.... Någon annan som har info om detta stämmer?
Det stämmer iaf att det har organiserats ett möte guvernörerna emellan (igår tror jag), där de ville tala om läget - och om hur få som hört av Biden personligen sedan debatten. Efter det har de bett om ett möte. Flera medier har rapporterat om det här, bla. CNN.
 
Nu börjar jag på riktigt tro att Biden kanske pressas bort (eller ja, vill vägrar han så kan de väl inte göra så mkt...).

Han har paraderats upp för korta uttalanden, bla. om SCOTUS (där han inte tagit några frågor) och som svar på kritik har han bokats in för en intervju som kommer sändas på fredag och det är prat om en pressträff vid ett NATO-möte. Så kampanjen försöker ju aktivt få fram en annan bild. Vilket väl är det enda de kan göra, och om det skulle vara en tillfällig svacka så märks det kanske att han är mer vass. Men... det är fler och fler som höjer rösten om att han borde backa.

https://edition.cnn.com/2024/07/02/politics/biden-debate-performance-democrats/index.html

Och journalister börjar fråga om hälsotillstånd, pressekreteraren Jean-Pierre hävdar att Biden inte har tex. demens när frågan kommer upp. Men sedan framkommer det att teamet inte tyckt att det varit nödvändigt med kognitiva tester (det i sig gör mig mer bekymrad, annars har jag inte tänkt att det skulle vara så illa):

"Jean-Pierre did acknowledge that it was “fair” to ask for an explanation for Biden’s performance against Trump. But she declined to say whether the president or his campaign would consent to the release of more medical records in addition to the summary that was made public after his annual physical earlier this year.


She also said Biden’s medical team had said a cognitive test “was not warranted” for the 81-year-old president."

https://www.independent.co.uk/news/world/americas/biden-dementia-karine-jean-pierre-b2572882.html
Jag tycker den här typen av diskussioner blir extremt obehagliga, inte för att de handlar om Biden eller behöver vara felaktiga. Problemet är att INGA sådana diskussioner förs om Trump. Man hanterar honom som en normal person som är lite excentrisk. Det pratas egentligen ingenting om hans kognitiva förmåga eller tydliga tecken på demens. Det pratas ingenting om att han ljög så ofta som en gång för varje 1min20s under debatten. Det pratas inget om vart hans "project 2025" leder. Det pratas inget om allt han säger om att vara en diktator, mörda sina politiska motståndare eller tydliga planer på att göra USA till Gilead. Det som pratas om är att man rapar upp lite av hans lögner som sanningar och sen är man klar och kan gå vidare till att banka ner Biden i stövelskaften.
Trump kommer vinna det här valet inte pga Bidens fel och brister utan pga att MEDIA behandlar honom med silkesvantar.
 
Jag tycker den här typen av diskussioner blir extremt obehagliga, inte för att de handlar om Biden eller behöver vara felaktiga. Problemet är att INGA sådana diskussioner förs om Trump. Man hanterar honom som en normal person som är lite excentrisk. Det pratas egentligen ingenting om hans kognitiva förmåga eller tydliga tecken på demens. Det pratas ingenting om att han ljög så ofta som en gång för varje 1min20s under debatten. Det pratas inget om vart hans "project 2025" leder. Det pratas inget om allt han säger om att vara en diktator, mörda sina politiska motståndare eller tydliga planer på att göra USA till Gilead. Det som pratas om är att man rapar upp lite av hans lögner som sanningar och sen är man klar och kan gå vidare till att banka ner Biden i stövelskaften.
Trump kommer vinna det här valet inte pga Bidens fel och brister utan pga att MEDIA behandlar honom med silkesvantar.
Fast det pratas om det hela tiden, så det där stämmer inte (utöver demensdelen som jag inte tror på gällande Trump, han är "bara" farlig och har storhetsvansinne). Amerikanska medier talar hur mycket som helst om project 2025, hur farlig Trump är, och allt som du nämner att media borde tala om. De gör det! Inte Fox etc. men andra. Det är bara nu efter debatten som fokus har legat på paniken hos demokraterna, för paniken är stor pga. just allt det som Trump planerar!
 
Fast det pratas om det hela tiden, så det där stämmer inte (utöver demensdelen som jag inte tror på gällande Trump, han är "bara" farlig och har storhetsvansinne). Amerikanska medier talar hur mycket som helst om project 2025, hur farlig Trump är, och allt som du nämner att media borde tala om. De gör det! Inte Fox etc. men andra. Det är bara nu efter debatten som fokus har legat på paniken hos demokraterna, för paniken är stor pga. just allt det som Trump planerar!
Jag har hört alldeles för lite ifrågasättande i amerikansk media och alldeles för lite snack om hur galen han är.
Jag är övertygad om att Trump är dement. Det finns så många tecken på det och extra tydligt blir det när han inte har teleprompter.
 
Jag har hört alldeles för lite ifrågasättande i amerikansk media och alldeles för lite snack om hur galen han är.
Jag är övertygad om att Trump är dement. Det finns så många tecken på det och extra tydligt blir det när han inte har teleprompter.
Men ta debatten, Trump kom inte med något nytt då. Han har kört på med samma talepunkter länge, och de har kritiserats och talats ingående om. Nu var det Biden som stod för något nytt, vilket dessvärre överskuggar Trump. Och det är rimligt att vara rädd för att det kommer vara så fram till valet.
 

Liknande trådar

Relationer Jag måste få klappa mig själv på axeln nu. Ingen annan gör det ändå. Skulle ringa ett viktigt samtal i oktober och idag lyckades jag...
Svar
8
· Visningar
1 000
Senast: alazzi
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
591
Senast: Angel
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 683
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp