Politik i USA

Det hade räckt med en jurymedlem för att "hänga" juryn, därför är det lite lustigt att läsa att det fanns en bland dem som uppgav att Trumps fejktwitter Truth Social var hens enda nyhetskälla. (De fick alltså svara på den typen av frågor i urvalsprocessen).

Försöker hitta lite reaktioner från de som verkar mer moderata/rimliga i GOP, som Susan Collins. tyvärr antyder hon att det var ett politiskt motiverat åtal. Så en besvikelse. Hoppas inte Mitt Romney och Chris Christe är en lika stor besvikelse (är lite nervös för att kolla). Vet att den senare sagt att han inte hade väckt det här åtalet om han varit åklagare, vilket jag köper. Det verkade inte vara så starkt inledningsvis.

1717140271678.webp

Uppdatering:
681e59e8b67297dea6a182f1742025a05399fca1.pnj

Han hamnar knappast i fängelse men låt mig fantisera ett tag om ett parti som nominerar en person som just då sitter i fängelse. Live from prison? :idea:

@MJLee du är ju också lite av en nörd, så jag undrar lite vem du skulle tippa blir Trumps VP?

Vad jag förstår är just nu J.D. Vance, Marco Rubio och Doug Burgum högst upp på listan.

Någon här som kollade på debatten mellan Trump och Biden? Jag är ju annars typen som faktiskt kan lyssna på hela förhandlingar gällande Trumps olika rättsfall, men det fick inte att se det här i sin helhet :o

Jag antar att tanken med en så ovanligt tidig debatt var att visa upp en Biden som skulle vara ungefär som på State of the Union våras, för att stilla oron över att han verkat vara för gammal. Istället blev det långt mycket mer katastrofalt än tom. kritiker förväntat sig. Så nu råder det viss panik, och tbh tror jag också att det bästa vore att Biden fattade ett beslut om att stå tillbaka, och inte föreslå Kamala och att helt släppa delegaterna fria att välja någon ny på DNC-konventet i slutet av sommaren. Tyvärr tror jag inte att Biden kommer göra det.

Imorgon kommer förresten SCOTUS avgörande vad gäller åtalsimmunitet för Trump. Hur mörka beslut de än fattat senast i fredags, som att riva upp Chevron-doktrinen (något som kommer kunna få enormt negativa konsekvenser för hela USA) och att okeja kriminalisering av hemlösa.... så tror jag inte att de kommer ge honom full immunitet, möjligen kan de kanske ge viss immunitet i "official acts" som kan begränsa åtalen något - men inte riva upp dem. Jag tror dock att Thomas och Alito (och kanske Gorsuch) kommer vilja ge full immunitet, men att Roberts och Barrett förhoppningsvis är snäppet förnuftigare och hamnar på samma sida som de tre liberala domarna. Kanske gör tom. Kavanaugh det.

Någon här som kollade på debatten mellan Trump och Biden? Jag är ju annars typen som faktiskt kan lyssna på hela förhandlingar gällande Trumps olika rättsfall, men det fick inte att se det här i sin helhet :o

Jag antar att tanken med en så ovanligt tidig debatt var att visa upp en Biden som skulle vara ungefär som på State of the Union våras, för att stilla oron över att han verkat vara för gammal. Istället blev det långt mycket mer katastrofalt än tom. kritiker förväntat sig. Så nu råder det viss panik, och tbh tror jag också att det bästa vore att Biden fattade ett beslut om att stå tillbaka, och inte föreslå Kamala och att helt släppa delegaterna fria att välja någon ny på DNC-konventet i slutet av sommaren. Tyvärr tror jag inte att Biden kommer göra det.

Imorgon kommer förresten SCOTUS avgörande vad gäller åtalsimmunitet för Trump. Hur mörka beslut de än fattat senast i fredags, som att riva upp Chevron-doktrinen (något som kommer kunna få enormt negativa konsekvenser för hela USA) och att okeja kriminalisering av hemlösa.... så tror jag inte att de kommer ge honom full immunitet, möjligen kan de kanske ge viss immunitet i "official acts" som kan begränsa åtalen något - men inte riva upp dem. Jag tror dock att Thomas och Alito (och kanske Gorsuch) kommer vilja ge full immunitet, men att Roberts och Barrett förhoppningsvis är snäppet förnuftigare och hamnar på samma sida som de tre liberala domarna. Kanske gör tom. Kavanaugh det.
Vad var det som hände? Är han helt dement eller vad händer?

Vad var det som hände? Är han helt dement eller vad händer?
Tror inte att han är dement, men det märktes smärtsamt mycket hur gammal han blivit. Innan har det ju cirkulerat klipp, som i vissa fall är mixtrade med, andra tagna ur kontext där Biden verkar helt lost. Då har man ändå kunnat snoka sig till varifrån det är taget, och om man kollat efter och sett helheten så har det inte varit så illa. Men nu var det så illa. Ibland hördes knappt vad han sa, ibland verkade det osammanhängande och han blandade ihop saker. När det fanns öppet mål för att ge Trump svar på tal så hände inget (inte ens när han hävdar att demokrater vill tillåta abort efter födseln...). Sedan dess har han hunnit hålla kampanjtal som varit mycket bättre, men det funkar liksom inte att ha en lägstanivå som är så katastrofal... en debatt till är inplanerad, men Trump kan ju bara enkelt backa ur den, och sen kommer världen inte kunna ha något nyare att jämföra med innan valet.

Jag tycker det är rätt tragiskt att bägge falangerna har två gamla stofiler i 80-årsåldern, nog måste det väl gå att vaska fram yngre kandidater?
Jag vet inte om jag bara tycker att det är det egentliga problemet, Bernie Sanders fyller 83 detta år och han är fortfarande knivskarp och hade av allt att döma lätt klarat en kampanj. Och Trumps problem är ju inte åldern, utan snarare att han har auktoritära planer för landet och att det blev en stormning av Kapitolium senaste gången han förlorade... där har det ju inte gått att komma runt personkulten som har blivit, och trots primärval så gick det ju åt helvete ändå.

Jag vet inte om jag bara tycker att det är det egentliga problemet, Bernie Sanders fyller 83 detta år och han är fortfarande knivskarp och hade av allt att döma lätt klarat en kampanj. Och Trumps problem är ju inte åldern, utan snarare att han har auktoritära planer för landet och att det blev en stormning av Kapitolium senaste gången han förlorade... där har det ju inte gått att komma runt personkulten som har blivit, och trots primärval så gick det ju åt helvete ändå.
Fast de ska klara av att sitta i fyra år och inte bara klara av kampanjen. Visst, allt kan hända även med en yngre kandidat, men riskerna är större med stigande ålder.

Fast de ska klara av att sitta i fyra år och inte bara klara av kampanjen. Visst, allt kan hända även med en yngre kandidat, men riskerna är större med stigande ålder.
Ja, absolut! Jag menar, det här togs ju upp redan innan valet 2020, och då var ju tanken att Biden bara skulle sitta i en period och inte kandera på nytt. Vad jag antar ändrat på det tror jag dels är att Kamala Harris inte verkar vara speciellt populär alls, oroligt läge i världen med krig där jag till viss mån kan förstå att det kanske skulle verka svagt om sittande president samtidigt öppnade upp för primärval i partiet, och det faktum att Trump trots allt kom tillbaka till politiken fullt ut (inledningsvis såg det ju inte ut så, det fanns nog ett hopp från både demokrater och republikaner att saker kunde bli normala igen) och att det därmed blir massor på spel igen. Biden har stöd av många republikaner som vägrar Trump, det är inte lika givet med en annan kandidat etc. Men det har ju bara blivit ett långsamt magplask.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 564
Senast: Gabby_Ossi
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 747
Senast: Bortglömd
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 357
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 050
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar