polishundförare gbg 2001

Sv: polishundförare gbg 2001

Utan att ens ha sett filmen så kan jag säga att det var okontrollerat. Kanske inte allt, men till stor del. Kom mycket kritik efteråt! Mycket handlar om träning men ALLT går inte att träna. Detta var ganska "extremt" för att vara i Sverige och inget vanligt förekommade. Men jag kan tro att en del berodde på hundmaterialet också. Så det var nog många faktorer som spelade in.

En duktig tjänstehund, enligt mig, kan man tända och släcka. Dvs. styra när hunden ska agera och när den ska sitta/ligga vid sidan. Det är snyggt att se och dessutom väldigt behändigt!

Hinner inte kika på hela avsnittet nu, är det nån viss tid in i avsnittet man ser hundarna extra mycket?

+1

Väldigt okontrollerat och vissa hundar hade verkliga problem med on/off-knappen..

LillaMy84:

Nja det är lite blandat mest hela tiden, olika hopp fram och åter. Någonstans i mitten filmades det en lite längre stund på hundarna, direkt anslutning till den person som blev tilltrasad i låret av en hund.

Att diskutera polisära kravallinsatser i allmänhet och hundinsatser i synnerhet, där diskussionsunderlaget är 10 år gammalt bildmaterial, är ungefär lika meningsfullt som att diskutera huruvida det var bra väder de dagarna. Det man kan diskutera om Göteborgkravallerna, är vad som gick fel men då vill jag inte ha Janne Josefssons version av vad som hände som underlag.

Sedan ett par år tillbaka har svensk polis ett helt annat koncept för hur man jobbar med kravaller och det gäller även hundenheterna. Hundarnas roll är och förblir att hjälpa till att kontrollera stora folkmassor. De ska driva på alternativt skydda och de får och ska bitas om så behövs. Har suttit och snabbkikat men du får nog specificera om det är något särskilt du tänker på.

Inte lite ni kräver av tjänstehundar som kör kravaller tre dagar i sträck :mad:

Säger inte att hundmaterialet måste vara bra, tvärtom, håller helt med. Däremot ska man sätta saker i rätt perspektiv och se till situationen. Att kräva att en hund ska ha en off-knapp och ligga stilla vid föraren sida i en pågående kravallsituation är bara tramsigt. Tvekar däremot inte för att kräva off-knapp i all övrig tjänstgöring.

KL

No offense... men jag skulle vilja se den hund som känner av sin on/off knapp i såna situationer där adrenalinet sprutar överallt från både hundar, hundförare, andra poliser och allmänheten...

KL

No offense... men jag skulle vilja se den hund som känner av sin on/off knapp i såna situationer där adrenalinet sprutar överallt från både hundar, hundförare, andra poliser och allmänheten...

Under träning och ordnade förhållanden så kan man "släcka o tända " både djur o människor.

Men de förhållanden som rådde i göteborg var knappast normala.

För första gången på många, många år hadde vi öppna gatukravaller där ordningsmakten inte bmästrade situationen.
Fullt med panikslagna människor, riktad agression mot polis och tredje part.
Att då som kräva av hundförare att agera som om det vore en vanlig träning en torsdagskväll är snudd på infamt.

kl

Jag håller med både Apocaplypsen och Fan of Bill. Situationen är ganska extrem och jag ser inte alls varför en hund måste påvisa en tydlig av och påknapp i en situation där förarens adrenalin och nervositet förmodligen sprutar i ådrorna och hunden utsätts för enorma belastningar. Jag skulle vilja se något liknande i en sådan situation. Sedan håller jag med om att situationen var okontrollerad, förmodligen för att man sällan varit med om något liknande i Sveriges historia.

halvt kl

Jag säger bara det jag såg från filmen och vad jag hört från folk som var på plats, det finns ingen anledning att ta till arga smileysar. Jag beskyller vare sig polis eller de hundar SOM VAR PÅ PLATS, däremot lämnar beslutsfattarna en hel del till övers som kan kritiseras så här i efterhand.

Nej situationen som rådde var unik och återigen så skrev jag aldrig att hundarna ska bete sig som på träning..

Det var en gammal vis man som sa tre viktiga saker.
1. Det är enkelt att starta ett krig
2. Det är svårt att avsluta ett krig.
3. Det går aldrig som man planerat.

Och jag tror inte att någon seriös aktör planerade vad som hände i Göteborg.
Förutom dit resta bråkmakare.

Jo jag har läst om dina åsikter i tråden på senior, här inne kan vi försöka hålla diskussionen till hundinsatsen :)

Det var avsaknaden av en plan som många saknade. Jag har inte påstått att det skulle vara en seriös aktör som planlade händelsen i Göteborg.

KL

Jag spolade igenom och såg stora delar av inslaget men missade hundförarna helt. Var/När syns de?

Inte lite ni kräver av tjänstehundar som kör kravaller tre dagar i sträck :mad:

Säger inte att hundmaterialet måste vara bra, tvärtom, håller helt med. Däremot ska man sätta saker i rätt perspektiv och se till situationen. Att kräva att en hund ska ha en off-knapp och ligga stilla vid föraren sida i en pågående kravallsituation är bara tramsigt. Tvekar däremot inte för att kräva off-knapp i all övrig tjänstgöring.

Även om det kanske är förståeligt att off-knappen inte sitter i en sådan situation, måste det ju fortfarande vara önskvärt att den gör det?

Jo jag har läst om dina åsikter i tråden på senior, här inne kan vi försöka hålla diskussionen till hundinsatsen :)

amen! Det var alltså inte politik jag ville diskutera med detta.

Har sett bilder på hundar som hugger mot polis (inte sin egen förare). Och i filmmaterialet känns det som att de hugger rätt så random. Är det något en får räkna med eller är de så de "ska" användas??

Är det taktiskt/moraliskt att blanda in hundar i en situation som denna?
Är det inte vattenkanoner de hade velat ha?

Det var avsaknaden av en plan som många saknade. Jag har inte påstått att det skulle vara en seriös aktör som planlade händelsen i Göteborg.

Vad det gäller den insats som hundar och hundförare gjorde så kan man väl säga att de gjorde så gott de kunde under rådande omständigheter.

Jag har sett i normala fall kollugna eftersöks ekipage bli yxtokiga under press vid eftersö på gris.
Hunden läser föraren och känner av dnnes oro och så är det klippt.

Det är min åsikt och jag tror nog de flesta instämmer i det här fallet.;)

Principiellt sätt är jag emot att man använder djur i våldsamma situationer.

Hundarna eller hästarna som vi såg i klippen förstår inte vad det handlar om, och jag antar att det ser det som en hotfull situation och agerar förvar/attack.

Jag är generellt sett ingen blöding människa, men jag mådde dåligt av att se djuren i klippen.

Varför ska vi tvinga på djur våra vålsamheter och galenskaper?

Ja kanske det.
Återigen, jag beskyller alltså inte hundpatrullen på plats under rådande omständighet. Men att det hela sköttes bra kan man ju så här i efterhand påpeka att så inte var fallet under kravallerna i Göteborg.

Det är väl mycket att sträva emot? Det är knappast bara i Göteborgskravallerna man ser avsaknad av ordning och reda. Även väktare och poliser i "vanlig" tjänst kan ha svårt att ha kontroll på sina hundar. Då är det klart som korvspa att i det inte blir bättre i en sådan här extrem situation!

Mycket i tjänstehundsträningen måste ändras idag anser jag. För det första borde man ta bort släppandet på passiv figurant och bett på rörlig figurant. Och för det andra kombinera batongträning med hundförare. Det är inte lätt att slå med en batong om hundarna slänger sig i kopplet vind för våg.

Men man säger väl att Rom inte byggdes på en dag?

Och vem har sagt något om on-off-knapp? Det handlar inte om att hundarna ska sitta avslappnat vid sidan, men man kan iallafall börja lära hundarna att inte bita eller stöta hej vilt och vind för våg. Kontroll och bara kontroll.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 285
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 822
Senast: Johanna1988
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 486
Senast: Migo
·
Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
2 096
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V