polishundförare gbg 2001

Sv: polishundförare gbg 2001

Vinkar, det var jag som skrev det i mitt inlägg efter dig.

Men med det menade jag definitivt inte som de tolkningar som följde.

Då är allt ditt fel :D

Jag förstår kaoset, jag förstår hundarna (som inte är sådär jättekontrollerade alltid även i lugnare miljöer) och jag förstår förarna. Som jag skrev, det var kaos för att vara i Sverige. Och allt går inte att träna på.

Däremot är det svårt att kräva total kontroll när hundarna inte ens kan behärska sig i vanliga jobbet. Jag hoppas att tjänstehundssverige snart lägger in lite andra prioriteringar i träningen, som sagt; kontroll!

Det underlättar mycket i det vanliga jobbet också. Att kunna föra ett samtal med busen, hunden sittandes vid sidan och HÖRA vad motparten säger. Som det är idag är det allt för ofta hundarna tar egna initiativ. Gapar, slänger sig i kopplet, föraren får stå på kopplet och skrika: "VA?!?! VA?!".

Yepp my mistake!

Det har jag skrivit tidigare i tråden. Jag har förståelse för poliserna på plats och förstår inte alls den arga smileyattacken ( ;) ) som kom. Men allt kan bli bättre och det går liksom inte att blicka över händelsen och säga att det sköttes bra ( när man ser i backspegeln ). Kontrollen brast och det är faktum.

Mycket i tjänstehundsträningen måste ändras idag anser jag. För det första borde man ta bort släppandet på passiv figurant och bett på rörlig figurant. Och för det andra kombinera batongträning med hundförare. Det är inte lätt att slå med en batong om hundarna slänger sig i kopplet vind för våg.

Men man säger väl att Rom inte byggdes på en dag?

Där är vi helt överens. Tyvärr tror jag att det kommer dröja, det kom ju nya regler för vad en polishund klass 1 ska kunna och jag förstår att grundsyftet är en kvalitétshöjning men jag är tveksam till att det blir effekten. En del som hundförarna genom åren har lyckats bli av med och då med tanke på hundarnas hälsa och hållbarhet, är återinfört på kravlistan.

Men vi får väl se om de lyckas bygga ett nytt rom :D

Den arga smilyn ber jag om ursäkt för, en effekt av att i trötthet skriva inlägg. Kan vi därmed lägga den till handlingarna?

Allt nytt tar tid att etablera sig tyvärr. Jag har aldrig förstått släppa vid passivitet eller bita vid aktivitet. Både för hund, förare och busen skull så fungerar det ju sådär..

Nej, den arga smileysen kommer jag aldrig glömma! :D

Det underlättar mycket i det vanliga jobbet också. Att kunna föra ett samtal med busen, hunden sittandes vid sidan och HÖRA vad motparten säger. Som det är idag är det allt för ofta hundarna tar egna initiativ. Gapar, slänger sig i kopplet, föraren får stå på kopplet och skrika: "VA?!?! VA?!".

Det håller jag helt med om. Sambons Stridstysk är tyst och skäller aldrig om han inte ska. Det är en ren plåga när han åker med kollegor vars hundar inte håller klaffen en sekund, och han ringer om något. Går inte att höra vad han säger.
Tröttsamt att lyssna på oväsendet.

Det håller jag helt med om. Sambons Stridstysk är tyst och skäller aldrig om han inte ska. Det är en ren plåga när han åker med kollegor vars hundar inte håller klaffen en sekund, och han ringer om något. Går inte att höra vad han säger.
Tröttsamt att lyssna på oväsendet.

Du ser ofta hur människan är som håller i kopplet.
En lugn strukturerad människa har väldigt sällan en hispig, gapik jycke.

Hunden har en förmåga att läsa och anpassa sig till en individ, vida överlägsen den en människa besitter;)

jag var inte i gbg när det hände och tänker inte lägga allt för mycket tid på nått uppdrag granskning har filmat.

nu är det inte meningen att låta elak, Men hur tycker ni att hunden ska kunna skilja på buse och kollega?

Aliide vad menar du med ; ta bort släppandet på passiv figurant och bett på rörlig figurant?
nu kan jag inte svara för hur polisen har det. men vi i vakt delen har inte som krav att släpa på passiv figurant. vid upp körning av vakt hund ska hunden släpa på kommando.
att många vakt hundar släpper på passiv kommer av att många tävlar olika former av skydd.

jag håller med dig om att kraven borde vara högre på lydnaden på vakt/väktarhundar. hunden ska inta fatta egna beslut. dom brukat va dåliga på juridik :laugh:

På kommando ja, men hur ofta rör sig figgen när väl losset kommenderas;)? Det brukar ju föregås av ett "stå stilla"

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 285
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 822
Senast: Johanna1988
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 486
Senast: Migo
·
Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
2 096
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V