Polishund och skydd

Is

Trådstartare
Skriver av mig lite här så får ni gärna kommentera.
Jag blir så arg och så frustrerad på folk som har så jäkla mycket fördomar!
Det ska vara så fint och så statusbringande att kunna säga att man har en utbildad eller håller på att utbilda en polishund. säger man att man äger en polishund så får man reaktioner som "Åh men vilken fin och duktighund ni måste ha" mm.. Men sedan kommer medaliensbaksida "Va tränar du skydd med din hund?!" (och så får man en sådan där nervärderande blick som bara kan säga "du är juh korkad") och dom självklara följdfrågorna "men hur vet du att han inte kommer att bita dig?" "varför skulle någon vilja lära en hund något sådant?, då kan dom juh bita vem som helst när som helst!".

Jag blir mer och mer arg varje gång man får "den där blicken" och dom där frågorna.. Va tror dom att en utbildad polishund gör men bovarna då?, tittar sött och dräglar på dom:grin:?
Bara för att jag använder min hund i skydd behöver det inte nödvändigtvis betyda att jag inte har någon kontroll på henne eller att hon är aggressiv mot människor eller något annat för den delen! Faktum är att min hund är trolig mer uppfostrad än dom flesta andra hundar i den här byn. Bara för att en hund kan bita behöver det inte betyda att dom gör det "bara för att"!

Nu har jag fått skrivit av mig lite, kan jag få höra lite vad ni anser om skyddträning.

Sv: Polishund och skydd

Jag har aldrig tränat skydd och vet ingenting om det, så egentligen borde jag inte svara på den här tråden. Med det sagt får läsaren komma ihåg att jag inte har den blekaste aning om vad jag snackar om just nu, men kände ändå när jag läste inlägget en väldig lust att försvara alla de fantastiska hundar och förare som tränar skydd!

Generellt tänker jag mig att det är som den där gamla "sanningen" att en jakthund som tränas för jakt och som jagar blir mindre jaktbenägen "till vardags" därför att jakten "har hamnat under kommando". (Typ.)

Återigen: jag har ingen aning, men kan mycket väl tänka mig att det är så och att det samma kan, med modifikation, gälla även för skyddstränade hundar. Om bitandet (bland annat) hamnar under kommando finns ingen anledning att bita annars?

Finns ju de som tränar bort väldigt skälliga hundars ovana att ge hals i tid och otid genom att lägga ett kommando för "Skall", och därmed få hunden att bli tyst. Återigen: JAG vet inte om det funkar (men andra mer erfarena vet säkert!), men historierna och teorierna finns ju där...

Strunt i fördomarna. Bara för att hunden SER hemskt farlig ut ibland (och är det i vissa situationer för vissa utpekade) betyder det inte att den går med endast EN tanke i huvudet hela dagarna. Om så vore...varför skulle då poliser vilja ha hundar med i sin yrkesutövning? Om de bara bet hela tiden skulle de försvåra något enormt. Knappast! (Säg det nästa gång!)

/Syrsa

Jag såg ett hundprogram från USA där en familj köpt en utbildad skyddshund och de var väldigt besvikna för att den bara var så familjär och inte visade någon vaktinstinkt.
Så programmet lät testa hunden, kvinnan i familjen fick ut och gå och en okänd man låsades attackera.
Kan säga att familjen inte tvekade över hurvida deras hund var skyddshund igen. Det är väl så en bra skyddshund ska vara, som vilken hund som helst tills det behövs?

Har också bekanta som var övertygade om att polishundar måste få mycket stryk eftersom de är så lydiga!!! :eek:
Förklarade att en hund som får stryk blir en nervös och opålitlig hund och att det inte krävs våld för att få en hund lydig.
Tur att de inte har hund själva... :crazy:

Det finns två skäl att träna skydd;

1. Du ska ha hunden i tjänst polis/väktare.

2. Du ska tävla hunden i skydd.

Alla andra "tomtar" som tränar skydd för att det är kul eller för att det är tufft på ngt sätt borde hitta ngt annat sätt att förbättra sitt ego med. Med skyddsutbildning av en hund följer ett stort ansvar anser jag, inte för att hunden går omkring och är opålitlig eller arg i tid utan för att man tar bort den "bitspärr" som de flesta hundar har. Du går från att ha en Volvo till en Ferrari. Hunden tränas i att bli signalkänslig, snabb i reaktionen, den lär sig bita hårt och fast - detta är inget som bara finns där utan det tränas målmedvetet upp från det att hunden är valp tills dess att den är färdigutbildad. Det går heller inte att backa bandet så har du av ngn anledning tagit över en f d tjänstehund så kräver det ett stort ansvar av dig som ägare.

Det är vad jag anser - varje gång jag träffar på folk som vill skyddsträna sin hund utan att ha en plan antingen för arbete eller för tävling ser jag dessa som oseriösa.

Min första schäfer var en tävlingspensionär som var tränad till skydd. Han hade inget intresse av att bita någon överhuvudtaget. Men sa man rätt kommando...

Det stör mig alltid något enormt när folk börjar dille dalla om att "min polare är polis och tittade på hunden och de sa att den var bra". Var och tittade på tre sådana hundar när jag skulle ha tjänstehund för ett par år sedan och en var ett nervöst vrak medan de andra två var understimulerade hudar som hade börjat visa dominans och därmed inte var lämpliga som familjehundar längre (den ena hade ställt hela familjen i ett hörn och inte släppt ut dem).

Bara för att en polis har tittat på hunden betyder det inte att hunden är bra och bara för att det är en polis betyder det inte att polisen automatiskt vet vad han snackar om. :mad:
Alla poliser är inte hundförare och jag vet åtminstonde två polishundförare som jag mer än en gång har undrat över hur i hela friden de blev uttagna till sina nuvarande tjänster från första början. Den ene kan inte läsa sin hund för fem ören och den andre har inte lyckats plocka fram en säger en fungerande hund efter den första som vederbörane fick levererad färdig och klar och med beskrivningen, vem som helt kan lyckas med den för den är så begåvad och okomplicerad.

Tyvärr har det blivit lite av en modetrend att säga att man tränar skydd och en massa muppar springer iväg och köper skyddsärmar och har lite till noll koll på vad de egentligen sysslar med. Jag håller med ovanstående som skrev att skydd tränar man antingen för att ha hunden i tjänst eller för att tävla. Har själv haft en diskussion senast härom dagen med en person som tyckte att det kunde vara "kul att köra lite skydd sådär hemmavid". Försökte förklara vikten av grundläggande lydnad och att betänka varför innan man drar igång ett sådant projekt men det känns som om jag talade för döva öron :(

Va kul att jag fick så många välskriva svar! Tycker alla som har skrivit har en poäng och jag måste säga att jag håller med samtliga.
Just min hund tränar jag värken för att jag ska tävla (ja kanske starta någongång för skojskull men det är inte målet) eller för att hon ska gå i tjänst MEN jag tränar henne heller ej "bara för skojskull" för oss handlar det helt och hållet om att träna självförtroende hos en hund som är livrädd för att göra fel (tro det eller ej men för min hund var det lite agritioner som fattades, vi har långt kvar men hon gör stora framsteg). Pappas nuvarande hund tränar jag för att att han ska tävlas i skydd och pappas förra hund tränades för att han tävlades och för att pappa hade som mål att hunden skulle klara både polis och räddningshunds testen vilket han också gjorde.

Samtidigt som jag säger att just min hund tränas enbart för att bygga självförtroende så anser jag absolut inte att någon borde träna sin hund i skydd "bara för att". Det krävs väldigt mycket disciplin på en hund "som vet hur man biter" jag personligen skulle aldrig vilja se en skyddshund som inte klarar av både vardagslydnad och tävlingslydnad!

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 473
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 757
Senast: fixi
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
704
Senast: Hermelin
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 537
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka