Polisanmälan, hur, vem, var?!?!

Rea

Trådstartare
Idag har sonen "fått" en plastpåse dragen över huvudet, knytnävslag mot tinningen och styptag tagit runt halsen av en av hans antagoniser.
Detta är en situation som eskalerat under ett antal år och vi har MASSOR av gånger påtalat detta för rekorn som i sin tur lovar att åtgärda situationen. En och annan förälder kontaktas men inte FAN händer det något konkret.
Vi som föräldrar är MÅTTIGT roade, för att uttrycka det milt, av det här och känner att nu djävlar får det banne mig vara nog!!!!!!!

Hade detta varit på en arbetsplats med vuxna hade det blivit en polisanmälan med påföljd, ev rubricering "Försök till dråp", hade det varit i åldersgruppen 15-> hade socialtjänsten varit ett faktum.

MIN fråga är nu till er: Ska vi vänta på att Rektorn, den veka kappvändaren, gör en anmälan till polisen eller är detta något vi gör själv?

Jag tycker att detta är så allvarligt att det FÅR bara inte gå förbi utan konsekvens. Rektorns svar? "Jooo, men han ångrar sig, han har suttit på mitt kontor och gråtit...!"

Ja, vad säger man?

Gossen i fråga är 12, ska fylla 13 snart och jag tycker att man måste börja få konsekvenserna av sitt agerande NUUUUUUU, innan det blir ännu värre?
Vad blir annars nästa steg? Att vi får åka till sjukhuset och hämta hem ett barn med permanenta skador?

För kan man göra såhär i ett omklädningsrum där det finns andra barn och vuxna utanför knuten, vad är man då kapabel till att göra när ingen ser?

Jag skriver detta när jag är i affekt så jag hoppas att ni kan tolka min frågeställning.
Ska skolan anmäla händelsen och således antagonisten till polisen?
Borde inte skolan koppla in Socialtjänsten? Ett barn som agerar som han KAN inte må bra, han far illa p åett eller annat sätt...
Dessutom kommer vårt barn att råka illa ut igen, hur ska de kunna skydda honom om detta inte får konsekvenser?

Eller ska jag som förälder göra anmälan dels mot pojken och även mot skolan eftersom de gång på gång på gång på gång möjligjort detta?

Förvirrat? Ja, men snälla, hjälp mig att tänka klart och strukturerat:(...

Sv: Polisanmälan, hur, vem, var?!?!

Polisanmäl!! Det hade jag gjort direkt om inte skolan hjälpte till bättre än de har gjort :mad:

Är det nödvändigt tar polisen kontakt med soc, du ska bara tänka på ditt eget barn här tycker jag.

Skolan ska anmäla! Om de inte gjort det så anmäl ni också. En anmälan av en minderårig gör att soc blir inkopplad. Ta ett rejält snack med skolledning, kuratorer och sjuksyster på skolan. Det är deras skyldighet att anmäla och göra skadeanmälan osv. Lyssnar inte skolan, gå våningen upp till kommunledningen. Har svårt att tro att de vågar sitta stilla om detta kommer till kännedom efter de anmälningar skolor/kommuner åkt på i efterhand.

Lycka till!
/Patsy, som jobbar med struliga elever som hittar på både det ena och det andra :S

Jag förstår din upprördhet till fullo, detta har passerat långt över rimlighetens gräns för vad ni ska behöva stå ut med och skolan har ju uppenbarligen fortfarande inte fattat allvaret i det hela. Ni måste ju kunna låta sonen gå i skolan utan att vara rädd för att han ska råka illa ut fler gånger.
Det låter ju snarast som ett mordförsök i mina öron, så ja, jag hade nog polisanmält händelsen. Den är låååångt förbi ett "pojkstreck".
Skolan vet jag inte om man polisanmäler eller anmäler till skolverket, både och kanske? Men något måste ju liksom hända NU innan det är för sent och ni får hämta upp pojken på bårhuset...

Ring och prata med pojkens föräldrar,se till att hänga med ditt barn till skolan och se hur det fungerar där..

Bjud hem den andra ungen och försök lära känna honom=se om inte du kan ha bättre inflytande över honom än föräldrarna har.(har gjort så med ett par utav min dotters plågoandar med det resultatet att dom varje dag springer hos oss och frågar om inte dottern kan vara eller om dom får sova över)..;)

Börjar bli lite jobbigt men jag vet ju att dom barnen inte har föräldrar hemma som bryr sig så det är bara att ta problemen som dom kommer och försöka att ställa upp på ungarna..:D

Kan man inte anmäla rektorn för tjänstefel i ett sådant fall?
Det har gått så pass långt att det går inte längre att säga "han ångrar sig", klart som tusan at han gör det när en vuxen frågar. Men får kani nga konsekvenser för sitt aggerande kommer det fortsätta. Är föräldrarna kontaktade?
Om inte kontakta dom först se vad dom har att säga låter dom det bara gå förbi så anmäl.

Jag tror inte att Rea med make ska kontakta pojkens föräldrar, det är skolans sak att göra, alternativt polis/soc. Risken är att det bara blir osämja föräldrarna mellan om de tar det direkt och det blir inget bättre av.

Du ska polisanmäla grabben för misshandel,du ska även polisanmäla rektorn/skolan för han begår fel som ej tar tag i det(kommer ej ihåg brottsrubriceringen),och rektorn ska även anmälas till Skolverket!

Och du ska inte släppa det,bara att köra på,när man tycker att det känns helt kört och man är helt slut,så andas och ta nya krafter och kör,det finns en ljusning!

Jag har slagits med skolan,ej mobbning,men med extrahjälp för ett av mina barn,rektorn sa att han var slö och likgiltig och ej behövde hjälp..Men i gymnasiet uppdagades det dyslexi..Hur många år forlorade han i skolan?
Många gånger var jag nära att ge upp,men jag kämpade vidare..

Tala allvar med rektorn och säg att du kommer att driva det hela vidare om det inte sker en förändring. Händer inget då får ni driva det vidare men jag tror att man får mer respekt om man är lugn och saklig istället för att dra igång hela det tunga artilleriet på en gång.

Förstår verkligen att du är ledsen och upprörd! Det är fruktansvärt när skolan inte kan skydda eleverna!

Tala allvar med rektorn och säg att du kommer att driva det hela vidare om det inte sker en förändring. Händer inget då får ni driva det vidare men jag tror att man får mer respekt om man är lugn och saklig istället för att dra igång hela det tunga artilleriet på en gång.

Förstår verkligen att du är ledsen och upprörd! Det är fruktansvärt när skolan inte kan skydda eleverna!

Vill du veta det mest tragiska med hela denna soppan?
Vi HAR under ÅR pratat med rektorn och haft uppe både skollagen, advokatkontakt och FAN o hans Mormor. Hon VET att vi redan ligger på bistningsgränsen, det lovas handlingsplaner, som följs i kanske 3-6 veckor, sen är det igång igen. Vi kräver nya möten och samtal, samma visa igen...
Pojkens klass är stökig, den har varit det i flera år och jag ser faktiskt ingen möjlighet att de på något sätt kommer att kunna "få bukt" med problemen, vi pratar en klass på 24 elever och FEM pedagoger!!! Förstår ni? Och ingen får bukt med detta, jag tycker det är pinsamt. Ja just det, och så vår sons assistent. Han har ADHD men inte den utåtagerande "varianten" utan han är väldigt introvert, vilket gör honom till ett oerhört "tacksamt" offer.

Jag har ringt rektorns mobil och lämnat meddelande att hon ska kontakta mig innan måndag senast kl 12. Har hon inte gjort detta så går vi som föräldrar vidare med polisanmälan av den andre gossen , rektor/skola samt anmäler till skolverket.

Chanserna har givits men man har struntat i att ta dem.

Du vet ju vad jag jobbar med och gissa hur många tips jag har kommit med på övningar för att öka samarbete, empati, rätt- o feltänk, konsekvens/agerande...
ART specialanpassat till barn, MI-samtalsmetodik, medvetenhetsövningar, ALLT jag öht kan komma på. . .

Jag förstår läget. Det är skandal att ledningen på skolan är så hjärndöda!

Finns det ingen möjlighet att låta pojken byta skola? Det verkar som att ni har prövat allt som går och den stackars pojken måste ju få vara trygg i skolan!

Ring och prata med pojkens föräldrar,se till att hänga med ditt barn till skolan och se hur det fungerar där..

Jag pratar gärna med den andre pojkens föräldrar men jag anser verkligen inte att det är upp till mig att varken ringa eller gå dit och knacka på. Det är DERAS skyldighet att göra, det är deras son som utstuderat och medvetet gett sig på min son, det är på deras planhalva bollen ligger. De är väl medvetna om hur det ligger till och jag tänker inte ringa till en förälder och hamna i en konsflikt som inte har med oss föräldrar att göra. Detta är deras problem att ta itu med, det är deras son som försökt ha livet av min idag, under skoltid.

Jag har under perioder varit på skolan flera timmar varje dag varje vecka för att "se hur det fungerar", det fungerar bra när det finns en förälder som punktmarkerar och håller undan blivande LVU-klienter...
Så den biten har jag och maken redan haft "äran" att göra, med allt vad nu det innebär.

Bjud hem den andra ungen och försök lära känna honom=se om inte du kan ha bättre inflytande över honom än föräldrarna har.

Jag är mycket medveten om vem detta barn är, känner både honom och föräldrarna, det är nack/fördelen med att bo på en liten ort. Och nej, jag kränker INTE min son på hemmaplan, ska han inte ens få känna sig trygg i sitt eget hem heller? Hans hem är hans borg och här är det han som bestämmer vilka kompisar som ska få komma hit. Han ska inte behöva ha ungen här.

Börjar bli lite jobbigt men jag vet ju att dom barnen inte har föräldrar hemma som bryr sig så det är bara att ta problemen som dom kommer och försöka att ställa upp på ungarna..:D
Detta barn har föräldrar hemma, "välartade Svenssons"-typer som säkert bryr sig, på sitt vis. Och seriöst, när ska jag hinna med mina egna barn? Det räcker med att jag under arbetstid tar hand om ungdomar vars föräldrar inte gett dem det de behöver. Jag kommer inte agera behandlinsterapeut även på min fritid, pojken och hans föräldrar får nog ett erbjudande från Soc. inom snar framtid om terapi och åtgärder.
Hoppas jag, annars kan jag ju alltid träffa grabben under arbetstid på min arbetsplats:idea:..

Han står i kö till en annan skola, problemet är att han är så oerhört rutinstyrd så vi har dragit oss in i det längsta eftersom han kommer att få ett kraftigt bakslag i sin utveckling.
Nu ska han börja 7:an efter sommaren och börja på en 5 gånger så stor skola, detta är givetvis inget alternativ utan nu återstår det "bara" att hitta en skola som kan ta emot honom. Det är INTE en gosse som är enkel att flytta på och han knyter inte an med den lätthet de flesta andra gör.
(Tänk introvert ADHD-kille i 12 årsåldern, omogen, godtrogen, och så placerar du honom på autismspectrumskalan:idea:.)

Jag tror inte att Rea med make ska kontakta pojkens föräldrar, det är skolans sak att göra, alternativt polis/soc. Risken är att det bara blir osämja föräldrarna mellan om de tar det direkt och det blir inget bättre av.

Precis min det jag känner kan hända.
Fast å andra sidan kunde jag ju damma till med mina högskolepoäng i "Kommunikation och Konflikthentering";)...

Alla skolor ska ha en mobbningsplan som är antagen av ansvarig nämnd. I vår skolas plan så polisanmäls alla fall som gått till handgripligheter. Det sköter rektorn.
Har det pågått länge och ni inte fått någon respons så polisanmäl mobbaren och anmäl skola/rektor till Skolverket.

Kan man inte anmäla rektorn för tjänstefel i ett sådant fall?
Det har gått så pass långt att det går inte längre att säga "han ångrar sig", klart som tusan at han gör det när en vuxen frågar. Men får kani nga konsekvenser för sitt aggerande kommer det fortsätta. Är föräldrarna kontaktade?
Om inte kontakta dom först se vad dom har att säga låter dom det bara gå förbi så anmäl.

Jag är sugen på att anmäla henne då hon haft många chanser och gett måååånga löften. Det är inte första gången han sitter och bölar inne hos rektorn att han inte ska göra om det, så jag är luttrad nu och anser inte att det är värt ett smack.
Efter samtalet på rektorns kammare så bad han inte ens vår grabb om ursäkt, ingenting, han kallade honom bög istället.... YEAH right vilken ånger.

Ja om konsekvens uteblir, vad sänder det för budskap. Jo att: "Det är helt OK att ge sig på X för det blir bara lite böl böl hos rektorn och så är man ledig igen att ge sig på honom dagen efter:idea:."

Enligt rektorn så skulle föräldrarna kontaktas för att bli informerade om " den lilla incidenten som skett" på skolan.

LILLA!!!
När blir en incident stor? När en elev kallar en PERSONAL för bög? Eller kanske drar en plastpåse över huvudet på en lärare?

För som det är nu så är det OK att kränka barns mänskliga rättigheter, det är ju bara en liten incident...

VARFÖR är det viktigare att "skydda" förövaren än vad det är att "freda" offret?
Jag förstå det verkligen inte:mad:.

Alla skolor ska ha en mobbningsplan som är antagen av ansvarig nämnd. I vår skolas plan så polisanmäls alla fall som gått till handgripligheter. Det sköter rektorn.
Har det pågått länge och ni inte fått någon respons så polisanmäl mobbaren och anmäl skola/rektor till Skolverket.

Jag har lämnat meddelande att rektorn ska ringa mig, men luren har varit tyst...

Rektorn har till måndag fm på sig att göra anmälan, sen drar vi igång.
Kan man anmäla både skolan OCH rektorn till Skolverket?

Tusen tack!
Ska kolla dem imorgon, nu är jag för trött och ledsen för att reda ut det.

Vi hade en killeför några månader sedan som misshandlade en lärare på skolan (högstadium). Läraren hade bett eleven att ta av sig jackan (de får inte ha ytterkläder innomhus) och han hade pucklat på henne. Hon är nu sjukskriven sedan dess och vet inte om hon vill tillbaka till ksolan om sådant här ska hända.

Detta var en kille som redan innan ställt till med mycket bråk både med lärare och elever tidigare. Men allt har tystats ned. Han tände eld på en papperskorg inne på cafeterians toaletter. han trycker ned de han kan hora, bög det är vanliga ord. Slagsmål med folk som helt vänligt har bett honom flytta på sig för att de vill komma in i sitt skåp. Allt detta har rektorn bara tystat ned tills den dagen då en lärare blev misshandlad.Då kom allt fram igen och rektorn blev av med sitt jobb och fick punga ut med rejäla skadestånd.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 945
Senast: Anonymisten
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 130
Senast: mars
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 714
Senast: Liran
·
Övr. Barn Så konstigt! Här i Finland MÅSTE pedagoger först kontakta vårdnadshavarna kring oron innnan anmälan görs. Om det gäller brott är det...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 305
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar