pojknamn.. ovanliga tack :)

Sv: pojknamn.. ovanliga tack :)

*kl*

Det viktigaste är ju att man själv gillar namnet, och att det inte kan vara stötande. Resten är personliga preferenser.
Väljer man ett superovanligt namn/udda stavning får man kanske leva med att folk uttalar och stavar det fel.
1 av 10 uttalar mitt efternamn rätt på första försöket. Ingen har någonsin stavat det rätt genom att gissa.

Kanske för att vi är vana vid namnet Chelsea så tycker jag själv inte att det går att uttala på så många sätt.. och hittills har nog alla vi träffas uttalat det likadant också. Kanske därför jag inte tänkt på att det uttalas så speciellt "engelskt" , för att jag inte kan komma på ngn försvenskad variant.

Men nu vart det lite ot här :D

Ovanliga pojknamn var det, jag gillade namnet Billy när vi funderade på pojknamn. Ej så konstigt, men kändes inte så vanligt heller :idea:

Kanske för att vi är vana vid namnet Chelsea så tycker jag själv inte att det går att uttala på så många sätt.. och hittills har nog alla vi träffas uttalat det likadant också. Kanske därför jag inte tänkt på att det uttalas så speciellt "engelskt" , för att jag inte kan komma på ngn försvenskad variant.

Det är ju tur att ni inte upplever att folk uttalar er dotters namn fel! :)

Annars är bland det svåraste för svenskar att lära sig skillnaden i engelsksa tje-ljud. Jag skulle säga att 90 % av de svenskar jag hör prata engelsksa uttalar ex "sheep" och "cheap" på samma vis. Eftersom Chelsea uttalas som cheap, med ett t-ljud i början hör jag hela tiden folk som talar om fotbollslaget uttala namnet halvt försvenskat. Därför skrev jag att Chelsea hade den stavelse knappt någon kunde uttala. Men det är ju bra om ni inte upplevt problemet :)

:D Elva i sig är ju ett fint namn, kanske bara inte ihop med Seven.

Själv hade jag nog sagt "Som sälen! Sött!".

Lite OT men vi har släktingar något sekel tillbaks som hade tio söner vars namn alla började på E och sedan kom en liten tös - gissa vad hon fick heta? :D

Det är ju tur att ni inte upplever att folk uttalar er dotters namn fel! :)

Annars är bland det svåraste för svenskar att lära sig skillnaden i engelsksa tje-ljud. Jag skulle säga att 90 % av de svenskar jag hör prata engelsksa uttalar ex "sheep" och "cheap" på samma vis. Eftersom Chelsea uttalas som cheap, med ett t-ljud i början hör jag hela tiden folk som talar om fotbollslaget uttala namnet halvt försvenskat. Därför skrev jag att Chelsea hade den stavelse knappt någon kunde uttala. Men det är ju bra om ni inte upplevt problemet :)

Också ursvårt för mig, tornedaling i exil, som bara har i stort sett ett sje-ljud. Jag uttalar sju-dusch-skynda-stjärna-stjärt, etc likadant.

Om jag hade mött er för första gången och du sagt att din dotter hette Chelsea Jönsson hade jag nog sagt: Åh, fotbollsfans eller? Sen hade jag nog tänkt att det inte varit det namn jag valt åt mitt barn, även om jag tycker namnet i sig är fint.

Med Seven och Dexter ihop tänker jag på äckelfilmen Seven och äckelserien Dexter :crazy: Var för sig är det fint!

En invandrarfamilj här fick ett barn när de precis flyttat hit, de ville att barnet skulle heta något svenskt och slog i almanackan. Lille bebin fick heta
Kjell-Åke :laugh:

Devin tycker jag är fint, en kompis till mig döpte sin son till Uno, ett helsvenskt namn som alla vet om men som knappt någon heter vad jag vet.

Svenska klassiska namn är väl det ovanligaste nu för tiden. Tycker de flesta ungar får massa konstiga sk*tnödiga namn.

Fast det är få som döps till Lennart, Åke, Lars eller Bengt. Eller om det är en tjej Siv, Birgitta, Inger, Gunvor eller Ulla.

Fast det är få som döps till Lennart, Åke, Lars eller Bengt. Eller om det är en tjej Siv, Birgitta, Inger, Gunvor eller Ulla.

Det är för att de namnen inte är tillräckligt gamla. Vi har tendenser att anse att hundra år gamla namn känns nya och spännande.

Historiskt så är namnskicket mycket traditionellt. Den stora massan återanvänder namn om och om igen. Sedan finns det alltid en del personer som vågar utmana och med tiden blir de namn som ansågs udda mer vanliga.

/Priffe som ägnat särskit intresse för nam i studier i histora (mao tro mig. ;) )

här uttalr vi både Nathan och Caden på engelskt utal. Nathan svarar inte ens om man utalar det svenskt. Han förstår inte ens att det är honom dom menar då.

här uttalr vi både Nathan och Caden på engelskt utal. Nathan svarar inte ens om man utalar det svenskt. Han förstår inte ens att det är honom dom menar då.

Jo, det förstår jag också. Jag menade att jag egentligen inte gillar namn som "Tiffany Persson" och eftersom jag har ett svenskt efternamn skulle det bli Tiffany Perssonvarning om jag fick en "Caden Persson."
TROTS detta och namnets engelska uttal gillar jag namnet.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 693
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
855
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka