pojknamn.. ovanliga tack :)

Sv: pojknamn.. ovanliga tack :)

Varför krångla till det med så konstiga namn?

Ett ovanligt namn är för mig ett bra namn, men ett konstigt namn är inte ett bra namn. Det blir ju bara jobbigt för alla parter. Flera av förslagen som är givna i denna tråden tycker jag är helt bort i stoll-galna. Många av namnen är inte heller ovanliga, då flera av dem finns med på topp hundra listan.

Buster, Ben, Adrian, Goliat, Roy, Tony och Cian är mina förslag som funkar med Seven. Vill man kan man ju spejsa till det med andra namn så att de rimmar på Seven. Tex, Keven.

Jag har en bekant vars son heter det och hon uttalar det som det stavas, alltså som "Kevin/Kewin" fast med ett D i början istället.

Har också en bekant med en son med detta namnet, dock stavat Devin. Uttalas som ovan; som Kevin.

I min hjärna blir det olika uttal på devin och dewin. W som i what och v som i varför. Devin känns som ett helt ok namn och dewin känns 100%wt

Har en kompis vars son heter Levin, det tycker jag är ganska fint.
Shane, Shawn, Ryan, Anthony, Aidan, Kieran, Ethan, Davin, Liam och Elliot är fina!
Min bror heter Sindre i andranamn (norskt). :love:

Dewin för mig blir som i Mountain Dew och det låter skitskumt. Överhuvudtaget skulle jag inte vilja ge mitt barn ett så märkligt/annorlunda namn att folk kan ha långa diskussioner om hur det bör uttalas ;)

Likaså har jag svårt för namn, på barn till två helsvenskar som bor i Sverige, som bara kan uttalas med engelskt uttal. Det känns så tillgjort. Alltså ex Dominic är helt okej medan Jude blir så himla fel, likaså Graham eller Ewan. Men det är bara min högst personliga åsikt :)

Likaså har jag svårt för namn, på barn till två helsvenskar som bor i Sverige, som bara kan uttalas med engelskt uttal. Det känns så tillgjort. Alltså ex Dominic är helt okej medan Jude blir så himla fel, likaså Graham eller Ewan. Men det är bara min högst personliga åsikt :)

Samma här. Är man svensk, har svenska föräldrar, ett svenskt efternamn och heter Ryan så tar jag för givet att man uttalar det precis som slanget för ryamattan. Att ha ett namn där förnamnet uttalas på ett språk och efternamnet på ett annat språk är för mig jättekonstigt. Om man nu inte själv är dubbelspråkig.

Om/när jag får en son så ska han heta Silas. Inte jätteovanligt, men inte heller direkt vanligt.

Andra namn som jag gillar är Adrian, Edward, Kian, Ian, Anthony, Levi.

Det är ju tur att det är så inne att ge sina barn konstiga namn så att de vanliga namnen blir ovanliga. Skulle aldrig pallat med att ha ett namn som folk först inte kan säga och sedan när de vet hur det uttalas så vet de ändå inte hur det ska stava det. Så ta ett helt normalt namn så blir det jättevanligt just för att det är normalt.

Men behöver ju inte välja ett namn som ingen annan heter, mitt namn har legat på topp 10 listan över namn på nyfödda i typ ett decennium men jag får ändå ofta kommentarer om att det är ett så fint och ovanligt namn, bara för att det är förhållandevis ovanligt i min åldersgrupp.

Jag håller helt med dig, heltöntigt med Tiffany Persson. Mina barn har ett engelskt efternamn och Isaac stavas på engelska eftersom vi bor på Irland. Vi uttalar det Ajsak för det mesta.

Jag gillar Dexter

Det tänkte jag föreslå, har en kompis vars son heter det och jag tycker det är riktigt tufft! Min lilla ponny Dixon har även en brorsa som heter Dexter!

Seven och Dexter, det passar ju utmärkt! Scott är också fint, Seven och Scott!

Min dotter har ju ett engelskt namn, och mitt efternamn är mycket svenskt... Kändes lite konstigt att säga det först, men nu har vi vant oss :D Dock tycker jag att hennes namn är svårt att uttala fel, och tycker inte uttalet är allt för engelskt faktiskt.
Men kan tänka mig att många reagerar på kombinationen :crazy:

Dock tycker jag att hennes namn är svårt att uttala fel, och tycker inte uttalet är allt för engelskt faktiskt.

Och det var först när jag råkade se nyheterna och sporten som jag förstod hur hennes namn uttalas och jag tycker de är jätte engelskt :o

Innan du skrev att det var ett fotbollslag trodde jag hon hette "sjel-sea" och inte "sjelsiiiii"

Jag antar av posten ovan att din dotter heter Chelsea. Då måste jag säga att jag verkligen inte håller med dig. Chelsea har ett jätteengelskt uttal och innehåller den stavelse som knappt en enda svensk kan uttala på engelska.

Sen kanske ni vill att Chelsea ska uttalas försvenskat och då är det ju inte så svårt :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 693
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
855
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat