PNH-uppvisning *blider*

Sv: PNH-uppvisning *blider*

Ja, hästarna är ju i en onaturlig miljö hos oss människor. Och då kan de börja uppskatta konstiga saker.
Vår unghäst bara ääälskar att kliva upp på stora traktordäcket, ibland gör han det om han kommer tillräckligt nära, fast jag bett honom göra nått helt annat. Och förra helgen stod en ganska smal och hög tunna i vägen för honom, och då tänkte han börja klättra på den också.
Det är naturligt för hästar att leka, vi har bara tillhandahållit fler leksaker. :idea:

Näää... nu är du väl lite elak... den där rasen brukar väl inte se så slimmad ut? :angel:
Äh, kanske lite smårund är hon :crazy:

Saffe min EXTREAM LB Extrovert är det svårt att hålla ikapp med han. I'm running out of Toys! Vi hade byggt en ny lekpark och jag har en "car wash" . Tänkte att jag skulle ta up den för vinter, men det skulle vänta till nästa dagen efter vi släppt de in till vinter hagan någa veckor sen. Nästa morgon var det inget kvar av den varje ända "fladdrande" bit var bort och spidat över hela hage. Öch även igår hitta jag honom på knee och försök tjuva min CS från gången under staket. Man kan inte lämna nåt i närheten av staket om du inte vill har det...i samma fina form som när du lämnade det. :D:crazy:. han även tjuva trägårds möblar, tycker om när jag sladda ridbanan att bita fast i sladden (vetinte vad man kalle det???) eller traktor däck när de går runt. När jag jobba med Red min quarter så föjla han efter och själv går över de grejerna vi har just varit på däck, gångbredan, mm. Svårt ibland att jobba när han vill var med hela tiden.
En riktig busskille. Men vad kul han är. :banana:

Sv: Re: PNH-uppvisning *blider*

Saffe min EXTREAM LB Extrovert är det svårt att hålla ikapp med han. I'm running out of Toys! Vi hade byggt en ny lekpark och jag har en "car wash" . Tänkte att jag skulle ta up den för vinter, men det skulle vänta till nästa dagen efter vi släppt de in till vinter hagan någa veckor sen. Nästa morgon var det inget kvar av den varje ända "fladdrande" bit var bort och spidat över hela hage. Öch även igår hitta jag honom på knee och försök tjuva min CS från gången under staket. Man kan inte lämna nåt i närheten av staket om du inte vill har det...i samma fina form som när du lämnade det. :D:crazy:. han även tjuva trägårds möblar, tycker om när jag sladda ridbanan att bita fast i sladden (vetinte vad man kalle det???) eller traktor däck när de går runt. När jag jobba med Red min quarter så föjla han efter och själv går över de grejerna vi har just varit på däck, gångbredan, mm. Svårt ibland att jobba när han vill var med hela tiden.
En riktig busskille. Men vad kul han är. :banana:

din häst verkar tycke d ä jätteskoj ju:)

Han är otrolig jätteskoj. :banana::bump::p
En bild av han min man tog i våras. Maskinen är igång och han hade svårt att jobba för saffe vill titta vad han grävde i. Och gick under armen när han grävde t o m. Han trodde att jag skulle inte tror på han så han tog bilder. Men det gäller Saffe jag kan tro på allt.
maj008.jpg

Jag trodde det också att han var orädd för ALLT, men en dag hade vi, när de var bort på bete taget hem nya får, och sen kom jag med de hem några dagar senare. Nu jag brukar rider stoet och kan har up till två hästar på linje och de andra 5 lös och denna dagen var han lös.

Skulle aldrig tro att han skulle reagera till får (nu vid vägkanten i deras hage), Tänkte stoet var möjligt men inte han. He came unglued! (nästan skit i byxor så säga):eek: sprang från gruppen genom 3 olika sätt av elband staket och stande 150 meter bort! och skakade. Resten av hästarna stog och tittade liksom " vad är fel med han!" och fortsatt lugnt till ett annan hage med mig. Han var jag tvungen att hemta och när vi måste går förbi de igen, jag hade en fire breathing dragon, no I had a FLYING fire breathing dragon on the end of the line.

The moral av the story. Never say never, always say usually. Vem skulle tror hans största mardröm skulle var söt små får!:crazy:

Nu är han orädd för de och tycker det är rolig att rubba mulen i pälsen.:love:

Vi har upptäck han är orädd för allt mekaniskt. Men Grisar kan även säger BOO! :rofl:

:rofl::rofl:
Bilden är tagen i en sjuk vinkel, jag tror hästen håller på att böja sig.
Hon är verkligen inte sådär smällfet :p

Hästar som har grov rumpa och rejäla magmuskler kan se riktigt grova ut när de "sätter sig" i vissa lägen :p
Har en bild på förra hästen (vbl travare) som var rätt normalhullad, t o m anklagad för att vara mager, som såg ut att ha ett sjukt stort arsle och mage när den var på väg att resa sig upp från en rullomgång, precis i det sittande läget :rofl:
Synd att jag inte kan lägga upp bilden från jobbdatorn :p

Inom PNH visar vi inte hästen att vi är ledaren, vi ser till att förtjäna att bli valda av hästen som ledare.

Skulle inte ens vilja dra det så långt, fast olika personer har säkert olika syn på det hela. Min inställning (fast jag är väl iofs ingen PNH-are, har varit på kurs ett par gånger och haft en sjukt intresserad kompis som smittat av sig) är snarare att man förtjänar hästens respekt, lydnad och tillit, och framförallt - samarbete. Och att människan tränar upp sitt kroppsspråk och fokus.
Tycker egentligen inte det har så mycket med ledarskap att göra, så fort man kommer in på "ledarskap" känns det som att det får en negativ klang. Att det är lätt att få kuvande i huvudet snarare än samarbete. Har man hästens tillit, respekt och samarbetsvilja, då spelar ledarskapet ingen roll enligt mig.

KL
Vad kul att se gamla vänner in action!
har sett många träningstimmar med den bruna (smalare) och den vita andalusen! Den bruna kan jag minnas kunde lägga sig en halvtimme i ena hörnet av ridhuset och SOVA medans den vita jobbade med galoppen ett tag!:rofl:
Mkt speciella damer, måste hälsa på dem o tjejerna som höll i repen snart!!
Kul att se folk ändå som tror på sin metod o håller fast vid den. inte plockar russin på hög, som någon sagt. Utan provar att komma så långt som de kan med samma recept!

Lotus, Hälsa från mig om du kommer ihåg nästa gång du ser dom!
Särskillt R o J!
J var ju i ytterst dåligt skick då hon kom till sverige. Kul att se henne så fin o välmående! men det är klart, kan hon vara annat!:D

Nu håller jag inte på med PNH, jag plockar det jag gillar av de duktiga hästmänniskor jag gillar, så det är säkert många som tycker att det man gör är kanisgt, men som sagt man kommer långt med sitt sunda förnuft och kärlek till hästen. Såg på den sista bilden, var bara tvungen att lägga in en på mig och en av mina pållar. 21-åriga Nettan, tycker yttrycken i hästarnas ansikte är lite olika:)

Åh du är så himla duktig!:love:

Men jag måste bara fråga en sak^^ På bilden i det första inlägget när tjejen hoppar med sin skimmel (i rosa grimman), så tycker jag att det ser mer ut som att hästen lyssnar på henne och därför har öronen lite bakåtvinklade. Eller?

Min häst har så när jag rider och då är hon ju avslappnad och lyssnar.

Bildexempel

Det var jätte fina bilder, verkligen! :rofl: och dom var väldigt roliga att kolla på :banana:

Skulle inte ens vilja dra det så långt, fast olika personer har säkert olika syn på det hela. Min inställning (fast jag är väl iofs ingen PNH-are, har varit på kurs ett par gånger och haft en sjukt intresserad kompis som smittat av sig) är snarare att man förtjänar hästens respekt, lydnad och tillit, och framförallt - samarbete. Och att människan tränar upp sitt kroppsspråk och fokus.
Tycker egentligen inte det har så mycket med ledarskap att göra, så fort man kommer in på "ledarskap" känns det som att det får en negativ klang. Att det är lätt att få kuvande i huvudet snarare än samarbete. Har man hästens tillit, respekt och samarbetsvilja, då spelar ledarskapet ingen roll enligt mig.

Fast det är precis så jag menar.
Håller med om att "ledarskap" ofta får folk att tänka på att kuva och dominera.
Men för mig betyder det att hästen respekterar, litar på och gillar att göra de grejer jag ber om. Han känner sig trygg med mig och vill gärna vara med mig. Då menar jag att han väljer mig som sin ledare :idea:

Är svårt med det skrivna ordet, så lätt att missförstå :idea:

Det var Bent Branderup :idea: som pratade om att plocka russin från olika kakor inte ger en helt egen kaka, bara en hög russin...
Tänkvärt tycker jag :bow:
Jag testar också att köra på ett vinnande recept, så länge jag ser att det blir bra för mig och mina hästar :idea:

Visste inte något om J:s bakgrund, måste fråga om den någon dag...

Fast det är precis så jag menar.
Håller med om att "ledarskap" ofta får folk att tänka på att kuva och dominera.
Men för mig betyder det att hästen respekterar, litar på och gillar att göra de grejer jag ber om. Han känner sig trygg med mig och vill gärna vara med mig. Då menar jag att han väljer mig som sin ledare :idea:

Är svårt med det skrivna ordet, så lätt att missförstå :idea:

Men det sjuka är att ju mer distans jag fått till just NH (eller NH-folk snarare :p observera att jag inte har något emot NH, tvärtom! ) desto mer har jag insett att man ska lyssna på det som verkligen betyder något för mig själv. Att JAG känner mig trygg i mig själv när jag hanterar hästarna, att JAG vet vad jag vill, att man har ett positivt sinnelag - nästan förlåtande och mammigt skulle man kunna säga :rofl: det är det som har gett mig mest. När jag var insnöad på ledarskap, vilket nog är lätt hänt, då blev det lite väl mycket fokus och analyserande - SITTER verkligen ledarskapet? Ska hästen reagera såhär då? Nu MÅSTE jag göra såhär, annars tappar hästen respekten för mig! Osv... Inget jag snappat upp från tränare utan mitt resultat av att "träna" hästhantering :p

Tidigare har jag sett mig själv som en "svag" hästmänniska, som verkligen misslyckats med en häst t ex och inte lyckats klättra i rang. NU, trots att det gäller i princip samma hästar, tror jag faktiskt att hästarna uppskattar mig och känner sig trygga med mig (sen finns det säkert människor de skulle känna sig ännu tryggare med, men det är ju en annan femma). Jag litar på att hästarna gör det jag ber om när det BEHÖVS. Och känner därmed inte att jag behöver vara så petig med resten. Jag tror absolut att de vill vara med mig, åtminstone om man ser till att de uppskattar mitt sällskap.

Hur har detta då åstakommits? Genom lite bättre självförtroende. Så enkelt var det, krävdes ingen NH-träning! ;) Och detta lite mer "mammiga" - det är jag som ska beskydda mina hästar - men utan att kväva dom och bli överdrivet strikt givetvis.
Sen kan det såklart vara så att självförtroendet har gjort att jag ser mig som ledare mer än när det var lite sämre och man gick och oroade sig över det :rofl:

jo men jag blir inspererad, det ser riktigt intressant ut .
bra samspel mellan häst och människa :)

Diskussionen här har till stor del handlat om hurvida hästarnas öron är framåt eller bakåt, om de ser glada ut eller inte. Därför väljer jag att lägga in lite fler bilder här, blir en hel del men jag vill att ni ska se detta också.

YO_070908-097_copy1024.jpg

YO_070908-096_copy1024.jpg

YO_070908-095_copy1024.jpg

YO_070908-037_copy1024.jpg

Senast ändrad:
Jätte fina bilder!:love: Du är jätte duktig att ta bilder. Jag också tycker om de video jag sett av samma häst (grå) med sin matte och man kan ser att det är en riktig fint förhålande mellan båda, hästen vill vara med. Det gav mig mer insparation att kliva upp med min stora rumpa och gör lite mer med mina. :love:

Liknande trådar

Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 491
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur