PNH-uppvisning *blider*

Sv: PNH-uppvisning *blider*

Härliga bilder :love: Z är ju så vacker att man kan dö :love:

Dock förstår jag att bilderna inte känns lika inspirerande som när man sett det live, även om de är jättefina. Det går liksom inte på bild att visa hur härligt det är att se tex L&K leka och busa i frihet :love:

Var ni i Stöde eller? Va sjutton fick inte jag veta om den här uppvisningen? :mad::smirk: Hade ju också vela se... :cry:

Jag förstår också att det är svårt att bli inpirerad av bilder, då de visar ögonblicksmoment, detta handlar ju egentligen om komunikation mellan häst och ryttare och då behöver man uppleva helheten och känslan på plats.

Hade jag tänkt på det skulle jag ha sagt till dig att det skulle hållas en demonstration ;), den var i Selånger. L & K hade kommit ner för att vara med. Första gången jag såg dem live och shit va bra de var. Oavsätt vad vissa här säger så kan jag som var där meddela att där handlade det om ren komunikation, inte något som hästen gjorde för att den lärt sig. När kommunikation fungerar mellan häst och människa på ett avstånd av 60m så är gåshud ofrånkomligt.

Att alla har olika åsikter och syn på olika grenar är fullt förståligt. Om NH-forumet funnits kvar hade jag läggt denna tråd där. Nu så hoppas jag att de som håller på med PNH kan få lite inspiration och att de som inte ser på detta med optimistiska ögon i alla fall kan njuta lite av bilderna och tycka att de är fina för vad de är, nämligen just bilder.

Alla får ha sin åsikter och tycka olika, det är ju av disskusioner vi kan lära oss och alla är vi unika individer så givetvis har vi olika åsikter och tillvägagångssätt, det är ju det som gör oss unika och till dem vi är. Jag har ju bara mitt synsätt på PNH och hur jag använder och utövar det att utgå ifrån. Vad alla ni andra har för åsikter och erfarenheter är därför mycket intressant för mig. Man kan alltid lära sig nått av alla och det är mitt mål i alla fall, att lära mig så mycket som möjligt och bli en så bra hästmänniska som möjligt och hitta min egen väg. Sedan hur man tar sig dit är ju helt induviduellt.

En liten allmän reflektion...

På vissa bilder ser man lite bakåtstrukna öron ja. Nu är jag ingen expert, men jag har lärt mig iaf att fundera på vad olika saker kan betyda... Är det alltid så att hästen visar dominans när öronen är bakåt? Jag ser på min unghäst att han ibland gör så när jag trycker för mycket, men han flyttar sig ändå direkt. Visar han verkligen dominans då? Stoet vi hade förut var ranglägst och hon strök alltid bak öronen när någon av de andra flyttade henne...

Dock vet jag att ingen av dessa kvinnor/tjejer på bilderna anser sig ha någon perfekt kontakt med sina hästar, och de tränar och går på kurs hela tiden för att bli bättre.
De håller inte en uppvisning för att visa perfektion, utan för att inspirera och visa exempel på vad man göra för roligt med sin häst.

Även om bilderna inte visar perfektion kan de väl vara inspirerande?

Tjejen med skimmeln har en fantastisk kontakt med sin häst vet jag, jag har sett dem springa och busa som ett par hundvalpar, hästen helt i frihet följandes sin ledare med total uppmärksamhet.
Denna hästen har varit en riktig problemhäst som nästan betraktades som oridbar om jag förstått det rätt... Så jag tycker nog att hon har gjort ett ganska bra jobb :angel:

Angående sticken så kan det kanske hända att vissa hästar tycker att det är en överdrivet dominant handling att höja den och med den visa vad man vill. Själv är jag dålig på att använda den, tycker nog att det funkar ganska bra utan för det mesta.

Precis :bow:
Jag kan inte tycka att något varit bortkastat när man nått så fina resultat :love:

Nu sitter jag på skolan så jag svarar snabbt.

Dominans kan hästen även visa om den ogillar något du gör, eller att den motsätter sig det men ändå utför din förfrågan.

Bara för att hästen flyttar, behöver det inte betyda att den villigt accepterat situationen. Den godtar den, men inte accepterar.
Skillnaden är stor.
Att Godta är att bida sin tid tills dess man har en möjlighet att säga ifrån, testa gränser eller fly/komma undan.
Att viligt acceptera situationen är att anse att den som sätter en i situationen, har rätt.

Ex. om du flyttar din häst och den lägger bak öronen (på det sättet som visas på bilderna) så Godtar hästen situationen, den tycker inte det är rätt, den har massor att säga till, men den lyder, för tillfället.

Om hästen flyttar sig utan att lägga bak öronen, och den flyttar villigt utan att skicka några andra dominanta signaler, så har den accpeterat situationen. Den anser att det är helt ok och att den som flyttar på den har behörighet (INTE rättighet) att flytta på den. (Här gäller det att läsa rätt så att man vet att hästen itne skickar andra dominanta signaler, eller änvärre, har gett upp och "slagit av").

Andra dominanta signaler är att kicka, hugga i luften (eller tom. på människan eller inredning), slå med frambenen, skria ("skrika"), vända baken till, hota osv.
Att lägga bak öronen är precis lika allvarligt som de ovan nämnda, det är bara en mindre kraftig signal.
Det är viskningen som kommer före hugget (hugget behöver med det sagt inet komma, det beror på hästens personlighet).

Vissa hästar går aldrig längre, för de respekterar sin människa.
De är sk "uppfostrade".

Andra bidar sin tid och när tålamodet är slut så anfaller hästen.

Hästar testar sina gränser.

Jag personligen (=min åsikt) anser att om hästen visar upp dessa dominanta signaler, ex.vis att lägga bak öronen som på bilderna, så skall vi lägga ner mer arbete på att etablera ledarskapet.

Om någon av desas tjejer på bilderna skulle kommentera mina åsikter om dom skulle det troligast bli en sådan kommentar som att "Jag känner inte hennes häst och jag vet inte hur den fungerar!" (den vanligaste reaktionen på detta.

Nej jag känner inte hennes häst, jag vet inte hur den fungerar, men jag ser att dessa hästar skickar ut en signal att de inte accpeterar situationen.
Oavsett hur deras hästar fungerar, är som individ och hur bra kommunikation de än har, så är det, utan diskution, en signal från hästen till människan.
Och denna signal säger inte "Jag trivs". Den säger "Jag misstycker med dig, du har inte behörighet till detta".

Därmed inte sagt att hästen säger "Jag hatar dig!" eller "Jag ser dig som en dålig människa!" eller ens "Du har inte en bra kommunikation/förhållande med mig!".

Den påvisar enbdast att just det de utför i Det ögonblick bilden togs, har den inte accepterat. Där och då.

Visst är det individuellt hur man finner sin väg till målet.

Men vägen dit ska alltid ifrågasättas.
Man kan inte gå vägen bara för att andra säger att den är bra, eller för att det är så den skall gås för att nå målet.

Kort omformulerat itll NH:

Bara för att någon ger dig (eller nån annan) en övning, så innebär det inte att övningen är bra, även om resultatet är bra.

Varje människa måste ifrågasätta syftet med en övning.
Vaarför är det man gör den här övningen?
Det räcker inte bara med att läraren säger att "det är så man når målet", eller "för att den är bra".
Läraren måste även kunna förklara den bakomliggande orsaken till övningen.
Varför gör vi det här?
Vilka tankar och reaktioner triggar övningen hos hästen?
Och svaret på den frågan måste alltid grundas ur ett etologiskt perspektiv.

För att ta ett exempel:

Att rygga en häst Kan (men behöver inte, det beror på hur man gör det hela) betyda att du flyttar hästen och tar dess plats.
Det i sin tur innebär att hästen måste flytta sig för dig, du är högre i rang. (den som flyttar sig för någon ger plats för den och "ger vika").

Svaret på frågan
"Vilka tankar och reaktioner triggar övningen hos hästen?"
I detta fall är:
Hästen uppfattar det som att du vill ta dess plats, du visar att du är över den i rang.
Hästen får därigenom fundera på om den anser att du är högre i rang, eller om den skall testa dig lite mer.

Om vi inte ifrågasätter vägen, och syftet med en övning, kan vi bryta ner hästen, oavsett hur väl vi än menade med att gå vägen.
Det är den stora faran med ledarskap.

Ta bara alla hästar som blivit nedbrutna i NH´s namn. De är nedbrutna för att människan antingen inte ifrågassatte eller inte förstod syftet med öveningen.

Kortfattat.

Senast ändrad:

Jag kunde inte sagt det bättre själv.:)
Med så bakåtslickade öron som hästen på bilderna har så visar det tydligt att det är nåt som dom inte gillar.
Öronen på en häst som lyssnar kan vara både utåt sidorna och bakåt, men inte slickade.

Anser att du har helt rätt i dina tankar om vägen att nå sitt mål och då har vi säkerligen olika väg men ändå väldigt lika.
Jag köper inte saker bara för att någon säger så, jag har haft en långresa och testat mycke (både bra och mindre bra) för att finna mig själv och min alldeles egna filosofi. Jag påstår inte att du säger att jag gör det heller (köper allt med hull och hår), vill bara förtydliga att så inte är fallet.

Den PNH jag träffat stämmer inte in på det du säger men jag vet att den finns där ute. Jag kan bara göra det som utifrån mina värderingar är rätt och det som jag känner är min rätta väg till målet. Vad man än håller på med så finns det alltid olika typer av utövare med alla sina för- och nackdelar.

Jag tycker du har otroligt bra och sunda åsikter i allt som har med hästar att göra, att du och jag har olika uppfattning om PNH beror nog bara på att vi har mött olika saker. För det som du beskriver som negativt, anser även jag vara negativt och detta har inte jag sett i min relation till PNH.

Tack för intressanta reflektioner...

Utan att då mena att kritisera dig eller dina åsikter.

Vad anser du om att hästarna har öronen bakåtslickade på bilderna?
Och varför anser du det?

Vet att du inte kritiserar varken mig eller mina åsikter ;)
Blir glad över att höra dina kloka synpunkter om saker och ting. Anser att du har ett väl genomtänkt handlande i det du gör, det är inte lätt att alltid vara konsekvent och nogrant analysera allt. Jag gör det men det finns tyvärr många som handlar, utan tänkande på konsekvens.

Jag ska precis iväg till naprapaten nu, men återkommer med mina egna tankar och analys av de bakåtstrukna öronen så fort jag kan...

Om någon av desas tjejer på bilderna skulle kommentera mina åsikter om dom skulle det troligast bli en sådan kommentar som att "Jag känner inte hennes häst och jag vet inte hur den fungerar!" (den vanligaste reaktionen på detta.

Jag förstår hur du tänker. Jag känner nog också att min unghäst visar någon form av obehag när han ser ut sådär. Men vi är helt medvetna om att vi har mycket att jobba med :d

Jag tror dock inte att dessa tjejer skulle reagera som du tror. Jag känner dem alla ganska bra vill jag säga, och de är väldigt ödmjuka. De inser också att det ibland går mindre bra på grund av olika skäl. Ibland kanske det är dagsformen hos häst/människa, ibland säkert annat. Och de jobbar hela tiden på att förbättra sin kontakt.
Men det betyder inte att de är gräsligt duktiga och har lyckats mycket bra med sina hästar :love: de vet bara att det är långt kvar till perfektion.

Jag tror att många av de som "hamnat" inom PNH, ofta har hamnat där eftersom de har haft problemhästar av olika slag. Eller att de varit problem människor... Eller en kombination :idea: precis som jag själv.
Det kan ju betyda att dessa hästar är extra mycket mindre lätta att jobba med, så bara för att hästen inte visar acceptans i varje ögonblick behöver det inte vara ett mått på hur långt man kommit.
Min valack gör inga såna miner när jag flyttar honom, då kan man tro att jag har mycket bättre kontakt med honom än med unghästen, men så är det inte, det är bara två väldigt olika hästar som olika lätt fogar sig under en människa.

*oj vad flummigt och rörigt...fredagseftermiddag...* :rofl:

Jag kan bara kort säga att många av de utföranden och "states of minds" som hästarna och ägarna har här på uppvisningen, skulle många av er få jobba oerhört för att nå till!
Det är lätt att sitta och döma hit och dit och ha åsikter om öron och utföranden, men visa själva med bilder vart ni har kommit, så slipper man fundera över det! Hur håller era hästar sina öron när ni jobbar?
Hur ser dom ut i ögonen? Skulle dom stå kvar och finnas vid er sida om ni släppte lös dem på en uppvisningsplats?

Man får säga vad man vill om PNH i sin helhet, men mycket av det är väl genomtänkt för alla att kunna nå långt med sin häst, men för vissa tar det bara längre tid.

Mvh Li
*PNH studerande sedan 10 år och tycker alla har nytta av det på något sätt*

Det är lätt att sitta och döma hit och dit och ha åsikter om öron och utföranden, men visa själva med bilder vart ni har kommit, så slipper man fundera över det! Hur håller era hästar sina öron när ni jobbar?
Hur ser dom ut i ögonen? Skulle dom stå kvar och finnas vid er sida om ni släppte lös dem på en uppvisningsplats?

På begäran:

http://youtube.com/watch?v=M9r71tu2CsY
Arbete.

http://youtube.com/watch?v=WziirT4cQD8
Frihet.

För den som har DivX4FullInstaller.exe:
Inkallning och flytta bog i frihet.
http://asgard.se/madde/Filmer.asp

http://video.google.com/videoplay?docid=-1081752270287880299
Andra tillfället med kommunikation på bana med unghästen, då 1 år.

Jag är fullt medveten om att hästarna inte är till 100% uppmärksam på mig på filmerna, precis som jag är lite disträ och itne 100% uppmärksam på dom och låter mina tankar vandra.
NH är en färskvara, för att förtjäna sig ledarskapet skall man även finnas tillgänglig för hästen under återkommande regelbundna kontakter. I detta fall har inte jag varit det (de går på lösdrift).
När jag är i stallet varje dag och hanterar hästarna får vi en helt annan kommunikation.

Koncentrerad matte och uppmärksam häst:
album_1_2.jpg

Eldträning av hästarna. På bilden ses i bakgrunden Max.
Dont try this at home...
album_1_32.gif

Stretching:
album_12_89.jpg

Vad jag vill nå fram med i min diskution här är att dominans är en av de första stadierna man går igenom när man som människa etablerar ledarskap.
Det är en grundsten och imo har man missat en av grunderna om hästen uppvisar dominanta signaler.
Då får man gå tillbaka och göra om det hela, och etablera en änmer stark relation med sin häst.

Om hästen ifrågasätter genom dominans så har inte människan förtjänat ledarskapet till 100%.
Det finns fortfarande en del av hästen som anser att den är höre än människan i rang, och till viss del är inte det hela världen, så länge hästen inte blir aggresiv.
Men med det sagt ska man också vara medveten om att hästen inte ser en som ledaren, och att den i en krissituation kan komma att vända sig till sig själv, eftersom den ser sig själv som den mest trovärdiga ledaren.

Senast ändrad:

Jag förstår inte riktigt vad du ville ha fram med dessa bilder?
Vad på dessa bilder visar att du/ni på något sätt kommit "längre" än de bilder som visades i början?

Syftar du på öronen eller vad? :confused:

Li

Nu har jag inte samma uppfattning som dig CK.
Man ser tydligt om en häst är föbannad eller rädd eller om den inte köper det du föreslår.

Det finns hästar som har en "cow look" som arbetsspråk, kan inte förklara det bättre än att göra jämförelsen med att en del människor är "arbetselaka" och har en viss chargong när dom jobbar - men är ena riktiga arbetsmyror och kommer väl överrens med kamrater.

Sedan är det olika states of minds med hästar - och människor.
Ibland vill man ha båda öronen framåt, båda ögonen mot dig.
Ibland vill man ha ett öra, och ibland två, man vill man få fram det vassa - exempelvis med snabba skiftningar och som ledare vill man se att hästen ger snabb respons på det du ber den om.
Exempel vis det Pat kallar driving game - jag skickar ut den på volt åt höger, vänder upp och snabbt ut i vänster osv. Det går rätt snabbt då vi kommit längre än basic, den liksom kastar sig åt andra hållet.

När W och jag jobbar från marken så tänder båda på - och av lika fort. Han är arbetselak och tolererar inget slarv eller oklarheter. Inte jag heller.
Han kan åxå bocka, niga, ligga, hoppa över eld, gå över samt slås in i presenning, backa in i transport mm. Mycket är kusriosa i brist på annat och har inte med "dominans" att göra. Snarare ledarskap ;)

Och visst har han öronen bakåt ibland när vi jobbar. Det är hans sätt att visa att han anstränger sig lite mer.
Jag behöver bara stanna till i den rörelsen vi gör och slappna av, så gör han lika. Tittar på mig med lugn och säger: mera!
Jag överför alltså min energi på han - oj vad det är kul!
Fy tusan att sitta och jobba med slapptaskar som inte anstränger ett öra mer än nödvändigt. Snark.
Då är det faktiskt upp till mig som lekledare att göra saker och ting lite mer roligt och ta upp min häst till en lämpligare energinivå.
Man ska ha kul!

Li

Du bad om bilder på vart "vi" har kommit (
men visa själva med bilder vart ni har kommit
), jag har inte kommit "längre" än dom, att komma längre än dom kräver att jag har samma häst som dom, och utgår i från samma position/situation som de gjort med den hästen, vilket är helt omöjligt eftersom det kräver att de aldrig lagt ner sitt arbete på hästen.
Eftersom hästar är individer kan inte "kommit längre" mätas, vad jag enkelt kan utföra med en häst, kan vara en omöjlighet med en annan.
Allt utifrån hästens tidigare erfarenheter och hur vi människor hanterat den tills dess den "hamnar i mina händer".

Man ser tydligt om en häst är föbannad eller rädd eller om den inte köper det du föreslår.

Ja... och både jag och hon tycker att hästarna på bilderna visar dominans. De tycker inte att situationen är ok och de ifrågasätter den genom att skicka ut dominanta signaler.

Olika states of mind är ju trotts allt det man arbetar med och utvecklar. En häst som utsett och accepterat sin ledare kan, och bör, ifrågsätta denna, men aldrig aggresivt eller negativt, då har man hamnat fel.

Om hästen inte ger dig båda ögonen (där den kan...) så ger den dig inte heller full uppmärksamhet. Den smiter undan och ifrågasätter på ett negativt sätt det du säger. Det är hästens sätt att säga emot.

Att en häst ger dig ett öra, betyder att den är uppmärksam på andra saker när den viker undan örat, eller att den spelar med öronen, eller att den funderar. Det beror på hur den viker undan örat.

Jag förstår inte vad du pratar om för vasst? Jag har aldrig, och kommer aldrig, vilja få fram något vasst från min häst?
Det är negativt både för mig och hästen om den skall vara vass i sin attityd mot mig...

Menar du allert? Det är något helt annat och en allert häst kan man likväl få genom att själv använda sin energi, utan att för den skull få en häst som lägger bak öronen, eller att man måste använda stora rörelser.
Att få snabb respons kräver inte att hästen blir aggresiv eller att du måste göra stora rörelser.
Det är helt en fråga om vad man själv har satt för diciplin på sina konsekventa handlingar.
Mer slarv= mindre konsekvent= mindre diciplin= kräver att människan använder större rörelser för att markera.

Det finns imo ingen logisk etologisk anledning till att driva en "normal" häst. Undantaget skulle vara de mest aggresiva hästarna som ingen kan hantera och där inget annat funkar.

Att driva en häst och göra snabba vändingar/byten är något en annan häst gör för att fysiskt visa att den är överlägsen.
Som du säkert vet innebär det inte att den hästen är en bra ledare bara för att den är fysiskt starkare. Den bästa ledaren är den som är mentalt mest lämpad för uppgiften.

Jag strävar alltid efter att ha lugn och harmoni i min kontakt med hästar.
Om det är en "seg" häst jag hanterar så ger jag den energi genom min egen energi men aldrig att jag driver den för att på så sätt få den aktiverad.

Det är att visa sin dominans på ett negativt sätt och det behövs inte, iallafall inte för mig.

Och visst har han öronen bakåt ibland när vi jobbar. Det är hans sätt att visa att han anstränger sig lite mer.

Varför har hästen öronen bakåt för att säga att den arbetar och anstränger sig mera? Vad är den etologiska förklaringen på det?

Med allt det sagt betyder det inte att jag itne tycker du är en duktig hästmänniska. Jag har aldrig sett dig arbeta och har ingen uppfattning om det.

Jag håller inte med i det du säger, därmed inte sagt att du är dålig.

Ja oki. Jag tolkade det som att du inte tyckte att DE hade bra relation till sina hästar och att du med bilderna ville visa hur det ser ut. Snabbläste mig igenom tråden.

För skullle man vilja, kunde man sitta och granska allt och alla, det är dock inget behov för mig - jag gör det jag och min häst mår bra av och inspireras ibland av kunniga människor och deras glada hästar - oavsett inriktning.
Man ser att hästen utövar dominans. Är det ett problem för dem? Tror inte det.
Kan det BLI ett problem på högre level? Förmodligen.
Men det är en lek det med som även dominanta hästar och lågrangade leker med varandra. Leken ska vändas, vilket den gör i the real fife. Men frågan är om människan i repet klarar av att vända den i träningssyfte?

Jag tycker det är döskojj att se bilder på när de leker med sina hästar och inte tror jag för en sekund att hästen har tråkigt eller är olycklig. För tusan!

Alla arbetar vi olika och jag vill ha - en skärpa i all min träning. Jag väljer att kalla det vass, men ditt ord fungerar det med. Alert...vass....ja det är olika saker, men har hästen sin uppmärksamhet riktad mot mig, så bli den alert.
Jag vill ha en skärpa i min träning MED hästen, det loja stadiet har vi redan lämnat eller utövat i början (nu tänker jag på friendly game, men för mig sitter det i ryggmärgen och är alltid friendly med min häst, börjar när jag kliver ut från ytterdörren).
Loj är han med mig när vi inte tränar, eller som belöning när han gör rätt. Alltså total avslappning när han gör rätt. Bla bla, det där vet du ju redan.
Då behöver han inte vara alert och uppmärksam.
Tror trots allt att vi alla strävar efter samma mål och tycker om att jobba på detta sätt. Det är ju huvudsaken.

Vem som är "bra" och inte tycker jag man ser, som du säger när människan leker med hästen och man ser hästens respons, och inte minst - HUR man tar sig till målet. Jag är inte intresserad av att plocka levels, jag är intresserad av ett bra partnership och en sund hästhållning.
Alla sätt är bra - utom dom dåliga!
Och jag vet att jag inte är dålig på något vis, jag kan ta att vi har olika åsikter.
Vad är definationen på dålig? Vad är i sådant fall bra?

Liknande trådar

Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 491
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama