Sv: PNH-uppvisning *blider*
Man ser tydligt om en häst är föbannad eller rädd eller om den inte köper det du föreslår.
Ja... och både jag och hon tycker att hästarna på bilderna visar dominans. De tycker inte att situationen är ok och de ifrågasätter den genom att skicka ut dominanta signaler.
Olika states of mind är ju trotts allt det man arbetar med och utvecklar. En häst som utsett och accepterat sin ledare kan, och bör, ifrågsätta denna, men aldrig aggresivt eller negativt, då har man hamnat fel.
Om hästen inte ger dig båda ögonen (där den kan...) så ger den dig inte heller full uppmärksamhet. Den smiter undan och ifrågasätter på ett negativt sätt det du säger. Det är hästens sätt att säga emot.
Att en häst ger dig ett öra, betyder att den är uppmärksam på andra saker när den viker undan örat, eller att den spelar med öronen, eller att den funderar. Det beror på
hur den viker undan örat.
Jag förstår inte vad du pratar om för vasst? Jag har aldrig, och kommer aldrig, vilja få fram något vasst från min häst?
Det är negativt både för mig och hästen om den skall vara vass i sin attityd mot mig...
Menar du allert? Det är något helt annat och en allert häst kan man likväl få genom att själv använda sin energi, utan att för den skull få en häst som lägger bak öronen, eller att man måste använda stora rörelser.
Att få snabb respons kräver inte att hästen blir aggresiv eller att du måste göra stora rörelser.
Det är helt en fråga om vad man själv har satt för diciplin på sina konsekventa handlingar.
Mer slarv= mindre konsekvent= mindre diciplin= kräver att människan använder större rörelser för att markera.
Det finns imo ingen logisk etologisk anledning till att driva en "normal" häst. Undantaget skulle vara de mest aggresiva hästarna som
ingen kan hantera och där inget annat funkar.
Att driva en häst och göra snabba vändingar/byten är något en annan häst gör för att fysiskt visa att den är överlägsen.
Som du säkert vet innebär det inte att den hästen är en bra ledare bara för att den är fysiskt starkare. Den bästa ledaren är den som är mentalt mest lämpad för uppgiften.
Jag strävar alltid efter att ha lugn och harmoni i min kontakt med hästar.
Om det är en "seg" häst jag hanterar så ger jag den energi genom min egen energi men aldrig att jag driver den för att på så sätt få den aktiverad.
Det är att visa sin dominans på ett negativt sätt och det behövs inte, iallafall inte för mig.
Och visst har han öronen bakåt ibland när vi jobbar. Det är hans sätt att visa att han anstränger sig lite mer.
Varför har hästen öronen bakåt för att säga att den arbetar och anstränger sig mera? Vad är den etologiska förklaringen på det?
Med allt det sagt betyder det inte att jag itne tycker du är en duktig hästmänniska. Jag har aldrig sett dig arbeta och har ingen uppfattning om det.
Jag håller inte med i det du säger, därmed inte sagt att du är dålig.