Sv: Re: PNH-uppvisning *blider*
Tog dig lite tid att komma hit CS.
Välkommen.
Jag kan börja med att svara på din fråga om hur många hästar jag sett som leker med öronen frammåt, väldigt många, och min egen hingst leker med öronen frammåt när jag leker med honom. Vi leker iof. mestadels "Följa John". (han följer efter mig).
I länken anvädner jag grimskaft av två orsaker. För det första kan grannens hingst komma lös när som helst, inte för att det händer ofta men det Kan hända. Våran bana har inget staket vilket innebär att grannens hingst kan komma in till oss.
Den andra orsaken är att NH är en färskvara, dvs för att få fortsatt bra kommunikation måste jag vara ute hos min häst regelbundet och umgås, vilket jag inte gjort på ett tag, speciellt under vår/sommaren då jag jobbat konstant.
Detta har medfört att han inte ser mig som en hundraprocentig ledare, han anser att jag är värd att respectera, men inte att leda. Det skall ifrågasättas lite för att se vart gränserna går, vi har tagit några steg tillbaka. Sådant händer och Ska hända enligt de naturliga flockreglerna som finns. Försvinner en häst under en längre period från en flock skall den ifrågasättas och kollas av rangen på när den kommer tillbaka.
Av samma orsak rider jag emd bettlöst träns. Det och orsaken att jag inte får ramla av för då går min kropp sönder.
Givetvis är det inte mitt mål att arbeta med grimma och grimskaft. Mitt mål är att arbeta helt lös, vilket jag också kan göra när jag umgåts regelbundet med honom.
Jag är per automatik inte emot att använda carrotstick, vad jag är emot är att det (av vad jag fått lära mig om PNH) är en del av utbildningen vilket innebär att man "måste" köpa den för att kunnna utbilda.
Jag tycker det är väldigt mycket "sälja grejjer" över PNH.
Om jag inte minns fel (jag kan blanda ihop nu med nån annan tränare) så skänker P.P alla inkomster från kurser han har utanför sin gård till välgörenhet. Det är bra, och visst förstår jag att det då behövs inkomst från annat håll. Men jag är ändå emot att det ska bli business av NH genom att sälja diverse "P.P-gear".
Och javisst är det viktigt med bra utrustning. Ett för sladdrigt rep är fruktansvärt trisst att jobba med.
Visst är det bra med möjligheter men risken finns alltid att ju mer utrustning som finns, ju större är chansen att de som egentligen inte kan använder sig av den och det blir felaktigt.
En personlig fråga till dig CS som du väljer att svara på om du vill är "Hur länge använder du dig utav carrotsticken? När tar du bort den från kommunikationen med hästen?"
Ja, jag är emot vissa delar av PNH men långt ifrån allt.
Jag säger inte att tjejerna på bilden inte borde ha hållt på med PNH, eller att det är därför att de håller på med PNH som det är slöseri med deras talang. Jag tycker de borde ifrågasätta varför deras hästar lägger bak öronen vid dominanta övningar.
Jag håller inte med dig om teorin att det är för att de leker.
Jag ser inte bilden? Vad menar du för bild?
Jag sitter på skolan just nu och kan inte svara nå långt. Skolans datorer är fruktansvärda, man sitter som om man var i en tortyrkammare...
För höga bänkar, som är för korta så man har skärmen i famnen och tangentbordet under näsan...
Fel vinklar på kroppen överallt... inga 90 gradersvinklar här inte... *phew*