PNH-uppvisning *blider*

Sv: PNH-uppvisning *blider*

Ååh första skimmeln!:love::love:
Jättefin ju!:love:

Tycker såna här bilder är svåra att bedöma eftersom man inte
vet vad som händer just i ögonblicket eller vad tränaren vill uppnå just då. Bilderna kan misstolkas av att hästen lägger bak öronen osv.
Men dem var fint fotade och jättefina hästar!:love:

Jag är emot vissa delar av PNH, det ska inte stickas under stolen med.
I rätt händer och med människor som faktist tänker på konsekvenser och orsak med övningar så är det bra.
I fel händer, där människan gör bara för att göra, är det dåligt. Förvisso gäller det med det mesta men en av grunderna inom PNH är jag starkt emot. Nu ska vi inte dra upp det hära.

Vad jag ser på bilderna är hästar som lärt sig. Det innebär inte kommunikation, det innebär lydnad.
Hästarna visar raftigt att de ogillar läget, flera av dem har bakåtslickade öron i de mer dominanta övningarna. Visst kan en häst lägga bak öronen när den är koncentrerad, med det är inte frågan om här.
Det går att se skillnad på precis som man ser skillad på en häst som tuggar för att den tänker, och föltuggning. Hästen tugagr i båda fallen, men det ser helt annorlunda ut jämfört med varandra.

Visst kan det vara imponerande att se hästarna göra allt det hära. Det är väldigt bra att de kan utföra allt det hära tillsammans. Men jag motsätter mig att göra övningar, iallafall i showsyfte (dvs på uppvisningar) där hästen ifrågasätter ledarskapet som de gör genom att visa dominans (lägger bak öronen).
Har man det "problemet", dvs att hästen itne ser en som sin ledare, ska man inte riktigt ännu ha uppvisning, och har man det ska man åtminstånde undvika de övningar där hästen och människan har kommunikationsproblem, eller dominansproblem.

Tack för bilderna. De var bra knäppta.
Inget fel på vädret.

håler med dej sammet,:bow:jag tycker inte d ser ut som hästarna tycker d är så jätteskoj kanske...:confused:

Med det sagt har jag säkerligen förolämpat en hel drös här inne.
Does that mean you knew I was going to show up sometime?:rofl::rofl:

Vad jag ser på bilderna är hästar som lärt sig. Det innebär inte kommunikation, det innebär lydnad.
Hästarna visar raftigt att de ogillar läget, flera av dem har bakåtslickade öron i de mer dominanta övningarna. Visst kan en häst lägga bak öronen när den är koncentrerad, med det är inte frågan om här.
Det går att se skillnad på precis som man ser skillad på en häst som tuggar för att den tänker, och föltuggning. Hästen tugagr i båda fallen, men det ser helt annorlunda ut jämfört med varandra.
Men Sammet hur mångar haästar har du sett som lekar med varan med öron framåt? De ser exakt samma ut som foton men de faktis har kul. Och i foton är det lek just då. Jag förstår att bara titta på de (foton) kan man missförstår signaler. Men jag kan säga, som har sett många PNH hästar irl, de är inte ett dug olycklig. Det verkar att du är låst i bara några beteende. När det finns så mycket mer att ta i sig. Ja hästarna såg missnjöd i bilden MEN det inte betyder de var det med stunden. If you know what i mean. Och De högre PNH:er har båda kommunikation och villig lydnad (dvs. samarbete).

Visst kan det vara imponerande att se hästarna göra allt det hära. Det är väldigt bra att de kan utföra allt det hära tillsammans. Men jag motsätter mig att göra övningar, iallafall i showsyfte (dvs på uppvisningar) där hästen ifrågasätter ledarskapet som de gör genom att visa dominans (lägger bak öronen).

Det är inte alls som du tror. De inte ifrågasätter ledarskap. De lekar bara. Har du aldrig lekt med din häst som de lekar med varan (minus bitning och sparkning).

Spöet är inte till för bestraffning utan skall användas som en förlägning av människans arm.
Jag tycker, personligen dvs Min åsikt, att man inte ska behöva använda något annat än sin egen kropp för att förmedla signaler.
Precis som jag anser att spö till häst inte ska behövas.
Men varför i din video använder du grimskaft och grimma. Varför använder ändan av grimskaft när du behövde lite mer tryck? Då skulle du inte "vifta" det en mm om du trode själv på detta. Och varför "vifta" du det i första hand? (rättvis, vifta du inte mycket men det finns).

Behöver man spöet för att bättre förmedla sina signaler har man inte lagt ner nog med tid på att utveckla kommunikationen mellan häst och människa utan har tagit genvägar till och för resultat.
Det är lite orättvisst. Klart det går att träna utan en CS men för vissa människa och hästar är det lättare att förstår med en. Som du sagt det är inte för straff och om det hjälper en häst förstår lättare snabbare utan att den är använt som ett spö, vad är så fel med detta? Igen du använder ditt grimskaft. Är det inte lika fel? Jag förstår att det är din åsikt men är det inte baserat på okunskap. Att du själv inte har studerat PNH och själv inte förstår konceptet med den? Jag föstår att PNH är inte för alla men när folk basera deras åsikt på vad de har hört, sett i några bilder eller en kort video klipp utan att undersöker vad de gör, sen ger deras åsikt.. Reta mig up lite grand.:p:angel::rofl:

Carotstick är en av alla de "gear" som säljs dyrt.
Det kostar 400:- eller mindre beror på vart man köpa det. Jag tycker det är ok. Givetvis skulle jag också heller allt gratis...men men. Och det säkert kosta så pga att det inte tillverkas på höglöpp heller. Du som håller på med NH vet att det är en skillnad mellan olika rep för båda grimmskaft och grimman. Bra ock dålig kvalitet. Det finns billigare sort men se böjar lättare och är tunnare närmare till dressyr piske än CS.
Jag är emot genvägar.
finns inga genvägar med Parelli.
En inriktning (dvs ex PNH) som kräver att man köper mer och mer utrustning för att kunna klara av att utvecklas är på väg åt fel håll.
NH är att bli så naturlig som möjlig och skapa en kommunikation utifrån hästens naturliga sätt att kommunicera och aggera, då ska vi ta bort utrustning och hjälpmedel, inte byta ut dom.
Ingen kräver att man ska har dessa utrustningar. Det är upp till en och var om de vill köpa det eller inte. Men jag är med utrustning som är VÄL genom tänkt för hästen och mig. En förlängning av min arm eller ett bättre kvalitet rep som inte trasslar i hop sig. Jag håller med att NH ska vara naturlig som möjligt men det finns ett problem, we are human. Det är det första delen som inte är naturligt. Jag håller med vi skulle bort med det mesta gissmos och gadgets som finns på marknaden men om min arm är 80cm eller 1,5 meter det spela ingen roll. Et arm är ett arm, vissa har bara en längre orange arm. Vi gör inget annat med den som vi inte kan göra med vår egen arm.

Däremot har de som är på bilden säkerligen lagt ner stor möda på att kunna utföra det de gör.
De är säkerligen mycket duktiga på PNH och de har säkerligen utvecklats mycket tillsammans med sina hästar.

Det innebär dock inte att jag tycker mer om PNH, det innebär att jag personligen (min åsikt) tycker att de slösat bort sina talanger.
Den sista förstår jag inte. Hur kan de slösa sina talanger att nå en nivå som de flesta här bara dröma om. You under estamate them.

Jag vill påpeka att det är min personliga åsikt och därmed inte behöver innebära Den Slutgiltiga Sanningen.
Däremot har jag fakta och kunskaper bakom mina uttalanden, baserade på hästens naturliga kommunikation och flockbeteenden. Mina kunskaper, och därmed mina hävdande uttalanden, kommer från kunskap om etologi, läran om djurs beteende.
Men är det kunskaper i PNH du pratar om nu eller när Du uttala dina åsikter (special före i tiden) om hur fel PNH är?

Om någon av desas tjejer på bilderna skulle kommentera mina åsikter om dom skulle det troligast bli en sådan kommentar som att "Jag känner inte hennes häst och jag vet inte hur den fungerar!" (den vanligaste reaktionen på detta.
Jag kan säger att de med stor sannolikhet skulle säger ”jag känner hästen väl. Och vet precis hur det fungera.” Och om du såg det i verkligheten så skulle du ser att genom lekan att öronen åker upp och ner blixt snabbt. Question-play-question-play osv.

Nej jag känner inte hennes häst, jag vet inte hur den fungerar, men jag ser att dessa hästar skickar ut en signal att de inte accpeterar situationen.
Och det kan inte var mjöligt att du ser vad du vill ser? Du är tydligen emot PNH , och om jag var emot NH över huvud taget så skulle jag hitta mycket fel i din videon/bilder. Men jag är inte emot NH eller dig. Du bara gör saker annorlunda än jag och kanske inte använder samma föremål som jag. Men du är inte mindre värde för det. Jag ser och läser de bilder också annorlunda och jag har förstårelse för att folk läsa de fel. De ser bara ett ögon blick.
album_12_89.jpg
Vad ser jag här?
Hästens näsan är tvingat i sanden och hans öron är bakåt. Du till o med har en träns på! Inte Naturligt! Använder du det pga han försökt att ta över rang med dominans och du behövde nåt starkare? ”Jag är emot genvägar” ” Jag tycker, personligen dvs Min åsikt, att man inte ska behöva använda något annat än sin egen kropp för att förmedla signaler”. Vad händer med bara kroppsspråk, igen? Varför behovet av ett träns?

Ser du hur fel det kan vara. Naturligviss menade jag inget i detta ovan, It was just to get my point across. ;)

Jag vill absolut inte ”övertala” dig av alla att kommer till den andra sidan. Din sätt är säkert jätte bra. Och inte jag menar att trycka ner nån heller. Det är att jag inte är ” a new kid on the block” och har varit genom olika tränare, sätt, stil, år bla bla så jag vet de olika sätt och tänker det finns genom NH och de som titta in från utsidan. Det är inte bara ett sätt och ett tänke sätt och en person vi måste följer. Jag studera PNH men Jag är min egen också och jag tar med mig alla mina erfarenhet. Vissa erfarenheter har varit fel över årorna men även äfter 30+ år, jag lära mig nytt saker hela tiden fortfarande. Som jag har sagt förut: när kommer jag vara den perfekta Natrual Horseman?...aldrig. Men fan om jag inte ska försöker.

Tycker det är en intresant diskaktion men det måste nästan räcker nu för detta inlägg. I get a little carried away sometimes.he he :o

Jätte fina bilder. JAG förstår iallfall din insparation.

Kan du tänka hur det var att ser Pat och Linda i den UK? :love::cry::love::cry: Man blir rörd.

Re: Sv: PNH-uppvisning *blider*

Vill bara berätta att PHN är inte omtyckt i sitt land USA. Dom kallar honom Horse abuser. Jag kan inte själv uttala mig om de då jag aldrig provat på de. Men så säger dom iallafall.
Vem är dom?:crazy: Jag prata med folk i USA dagligen. And a funny thing, Jag har aldrig hört dettta. Special när jag är i ett forum som har 13,707 (idag) medlemar och det är bara för PNH:ers. Plus vi ska inte glöma att de har två skolar och bygger ännumer en större pga av för lite plats som är jämt fullbokat med fler 1000 tals människor om årets plus alla utsålda/nästan utsålda clinics/seminars runt världen. Du kanske har rätt, Alla dessa personer måste hata honom. Givetviss är det alltid folk som är emot saker, tyvärr. But come on "the horse abuser"...:rofl::rofl::rofl::rofl: that was a good one.

Jag tycker personligen inte om spöna i högsta hugg . Själv använder jag aldrig spö. Finns bättre grejer att visa vad man vill. De är min mening.
Själv har jag varit hos gamle Monty och han har ju oxå en del goda ideer. Ta lite av varje och se vad som passar är alltid bäst.
Det är inte ett spö!:eek:
Tror ni att vi slår de med det, eller? Intresserad att höra hur ni skulle får din önska förstått, genom ett annat metod om inte med ett CS.

Och FYI, Monty är en gammal elev av Pat's för länge sedan. Pat har en stick som han använder som sitt arm och monty kastar ett laso mot hästen när det springer. Hmmmm And he the intresting one?

vad är meningen med PNH igentligen??:confused:
är d samarbetet mellan häst o människa eller vad:confused:
finns d inte d andra sätt än att låta hästen "sparka" på en boll el stegra sej på begäran....snälla nån kan väl förklara för jag tycker inte att hästen ser så jätteglad ut på korten...(.har även sett på tv om detta o då oftast springer hästen oxå med öronen bakåtslickat....)
nån som kan förlklara vitsen med detta för mej...tack:angel:

Sv: Re: PNH-uppvisning *blider*

Tog dig lite tid att komma hit CS.
Välkommen.

Jag kan börja med att svara på din fråga om hur många hästar jag sett som leker med öronen frammåt, väldigt många, och min egen hingst leker med öronen frammåt när jag leker med honom. Vi leker iof. mestadels "Följa John". (han följer efter mig).

I länken anvädner jag grimskaft av två orsaker. För det första kan grannens hingst komma lös när som helst, inte för att det händer ofta men det Kan hända. Våran bana har inget staket vilket innebär att grannens hingst kan komma in till oss.
Den andra orsaken är att NH är en färskvara, dvs för att få fortsatt bra kommunikation måste jag vara ute hos min häst regelbundet och umgås, vilket jag inte gjort på ett tag, speciellt under vår/sommaren då jag jobbat konstant.
Detta har medfört att han inte ser mig som en hundraprocentig ledare, han anser att jag är värd att respectera, men inte att leda. Det skall ifrågasättas lite för att se vart gränserna går, vi har tagit några steg tillbaka. Sådant händer och Ska hända enligt de naturliga flockreglerna som finns. Försvinner en häst under en längre period från en flock skall den ifrågasättas och kollas av rangen på när den kommer tillbaka.

Av samma orsak rider jag emd bettlöst träns. Det och orsaken att jag inte får ramla av för då går min kropp sönder.

Givetvis är det inte mitt mål att arbeta med grimma och grimskaft. Mitt mål är att arbeta helt lös, vilket jag också kan göra när jag umgåts regelbundet med honom.

Jag är per automatik inte emot att använda carrotstick, vad jag är emot är att det (av vad jag fått lära mig om PNH) är en del av utbildningen vilket innebär att man "måste" köpa den för att kunnna utbilda.
Jag tycker det är väldigt mycket "sälja grejjer" över PNH.
Om jag inte minns fel (jag kan blanda ihop nu med nån annan tränare) så skänker P.P alla inkomster från kurser han har utanför sin gård till välgörenhet. Det är bra, och visst förstår jag att det då behövs inkomst från annat håll. Men jag är ändå emot att det ska bli business av NH genom att sälja diverse "P.P-gear".
Och javisst är det viktigt med bra utrustning. Ett för sladdrigt rep är fruktansvärt trisst att jobba med. :crazy:

Visst är det bra med möjligheter men risken finns alltid att ju mer utrustning som finns, ju större är chansen att de som egentligen inte kan använder sig av den och det blir felaktigt.

En personlig fråga till dig CS som du väljer att svara på om du vill är "Hur länge använder du dig utav carrotsticken? När tar du bort den från kommunikationen med hästen?"

Ja, jag är emot vissa delar av PNH men långt ifrån allt.
Jag säger inte att tjejerna på bilden inte borde ha hållt på med PNH, eller att det är därför att de håller på med PNH som det är slöseri med deras talang. Jag tycker de borde ifrågasätta varför deras hästar lägger bak öronen vid dominanta övningar.
Jag håller inte med dig om teorin att det är för att de leker.

Jag ser inte bilden? Vad menar du för bild?

Jag sitter på skolan just nu och kan inte svara nå långt. Skolans datorer är fruktansvärda, man sitter som om man var i en tortyrkammare... :crazy: För höga bänkar, som är för korta så man har skärmen i famnen och tangentbordet under näsan...
Fel vinklar på kroppen överallt... inga 90 gradersvinklar här inte... *phew*

Meningen med PNH är att människan ska lära sig att förstå hästen och kunna läsa av den, att lära sig att prata med hästen på hästens eget språk (så gott det nu går). Meningen är också att man ska lära sig hur man visar för sin häst att man är värd att lita på i alla situationer, så att hästen väljer sin människa som sin ledare.

När man lär sig att läsa sin häst kan man låta bli att vara så oartig som vi ofta är omedvetet mot våra hästar, och då får man deras respekt.

På det här sättet kan man få hästen att vilja vara med sin människa, den utför villigt vad männsikan ber den om, och den känner sig aldrig orolig eftersom den vet att människan kommer att styra upp allt så att hästen inte skadas eller blir utsatt för något den inte klarar.

När man har nått hit behöver man inga träns eller tyglar eller andra grejer som man kan tvinga hästen med, för man behöver inte tvinga någon som redan gör som man ber ju. Och då har man en trevligare samvaro med sin häst, och den kan prestera sitt allra bästa, avslappnad och lugn. Man har också en säkrare upplevelse till häst när man vet att den inte kommer att få spunk och skena iväg om det dyker upp något skrämsigt på vägen.

Syftet är inte någon form av trickträning med fotbollsspelande och stegringar. I arbetet med att visa hästen att den kan lita på sin människa kan man använda olika "farliga" grejer så att hästen lär sig att det går bra, även om det kan verka läskigt.

På en demo vill man väl kanske visa vad man kan uppnå med sin häst om man tränar på det här sättet, och då kan det tänkas att man visar hur orädd hästen är för saker som många andra skulle flippa ur över. Som tex stora bollar. Det andra, kontakten, tilliten och hästens vilja att göra kan vara svårt att visa "oinvigda", det måste nästan upplevas irl.
På en demo kan man också tänka sig att man är lite spänd över att visa upp sig för en massa folk, det gör att man får en helt annan energi än vad hästen är van vid. Och det kan då hända att hästen blir osäker på om människan idag verkligen är i form för att vara ledaren. Det kan också vara så att man kanske anstränger sig lite extra för att göra svåra grejer för att folk ska bli imponerade och intresserade, då kanske man utövar lite större tryck på hästen än vad som är nödvändigt, vilket kan leda till att hästen protesterar mot den orättvisa behandlingen. Den är ju van att människan är rättvis och aldrig trycker mer än nödvändigt.

Sedan, avslutningsvis, tycker jag inte man kan avgöra något av en bild, man måste vara där för att kunna uttala sig.

Man "måste" inte köpa någon stick, man kan göra en själ om man är lite händig. Eller köpa en billig kopia. Eller strunta i det helt.
Jag började med att strunta i det helt, men insåg sedan att det faktiskt var lite bra att ha den till vissa grejer där jag vill peta på hästen från lite avstånd.
Ganska snart fattade unghästen galoppen, och nu använder vi den bara för lite friendlygame i början, är ett bra sätt att kolla att han litar på oss idag också, då han är lite rädd för den egentligen(eller för spön är det nog ursprungligen). En dålig dag ser man direkt i ögonen att det behövs lite extra friendlygame idag.
I allt övrigt är han nu så känslig och uppmärksam att sticken inte behövs.

På vuxna hästen behöver jag fortfarande sticken. Vi har ännu inte kommit på hur vi ska prata med varann :crazy: och vem som egentligen bestämmer ;)

Sticken är också kanonbra när man tränar flera stycken på ridbanan med mer eller mindre lösa hästar, då kan man lätt "skydda sin hjord" oavsett var man står :idea:

Knapplån

Jag tror det farliga är när man känner att man måste förvara sig eller sin metod. Huvudsaken måste ju vara att man är ute efter samma mål - ett gott partnership och mycket glädje med sin häst!

HUR man tar sig dit är en annan fråga. Jag föredrar en metod och förespråkar det. Jag behöver inte "köpa" ett koncept jag inte tror på.
Någon som utövar makt och extrem dominans kommer att märka det på resultatet. Det syns på hästen!
Och då - i slutändan kan man se vem som "kommit längst" med sin metod.

Enkelt!

Mina resultat med min och mina hästar har jag fått tack vare PNH och min goda, älskade Erika. Hon har en sann glöd för PNH och för hästen, vilket syns och märks på hennes hästar och elever.
Hon tävlar inte med någon annan än sig själv.

Det är allt som räknas.

Mvh Li

Hej

Jag kan börja med att svara på din fråga om hur många hästar jag sett som leker med öronen frammåt, väldigt många, och min egen hingst leker med öronen frammåt när jag leker med honom. Vi leker iof. mestadels "Följa John". (han följer efter mig).
Det är inte samma lek de lekar. Det är en lek som kommer längre upp i ”utbildning” för säkerthets skuld. Det är en häst lek, samma när du ser två hästar spegla varan på varsin sida av stäket. En sekund pussa de varan och i nästa är det ”you can’t stick on me”. Och precis när de leka det spel (och när de leka lite hårdare med varan) är deras öronen bakåt och den sekunden de sluta så poppa upp öronen igen. Min varmblod lekte det (givetvis var jag på andra sidan staket och i den tiden, 13 år sen, hade jag ingen CS så det var säkrast så) många gånger när jag hade bara han och han stog ensamt. Man börjar bara att gå längs staket, han följer, sen vända jag snabbt och går andra hållet när jag vända och gick då satt han öronen bakåt som ”dååå, jag var inte bered”. Sen när du visst han hängde med så gick det up i tempot, nästan som ”cutting” och då var öronen bakåt kan jag säga. Så fort jag slutade så pop gick upp öronen, sen stegrade han, skuttade runt lite, sen rak spår till mig sen gjöde vi det igen. Det var en frivillig lek som han ibland började själv. Fast de här tjejer i bilderna har inte ett staket de har en CS. Du måste ser det från början, hela lekan, Att förstår hästarna är inte arg eller olycklig. Givetvis kan folk misslycka med detta med. Det händer genom allt i NH mm., eller hur? Tyvärr.

Jo jag vet varför du använder en grimskaft. Men jag frågade bara att får ett svar, pga jag visst att det skulle vara (ungefär) samma för varför använder vi en CS. Fast utan denna biten med hingsten. :D

Jo jag har en av de sorts kropp med, fast min har redan börjat gå sönder utan häst…:eek::angel: Gammalt (sagt genom en hosta)

Nej nej nej, man måste inte köpa nånting. Folk kan ta en kvist (som nån sa tidagre) eller en pinne om de vill, använder en dålig pad, köpa en träns från China eller Taiwan, har en billig rep. Even Pat säger om man vill får man göra så. Men, han säljer sina saker pga att han vet de är bra kvalitet och bra för hästen och det är rätt verktyg för hans utbildning. Jag även säljer mina egna grimmskaft och grimmor så folk inte har skit när vi träna. There is nothing ”unnatural” about wanting to make a buck. Om han sålde skräp då kan jag ha samma åsikt som dig. Man köpa inte mer än vad man vill, inget tvång. Det måste jag säga, då att jag red bareback från när jag var 6 år till jag var ca 18 år. Jag har provat massviss med bareback pads även här i Sverige och de var ok vissa var skräp direkt men de hjälp hålla mina byxor rent, inte mycket mer. men nu i augusti så köpte jag en av Parellis. Fy Fan vilket köp! Jag är inte lika ung som jag var och rider en häst nu(bareback), två på linje och 5 lös så måste jag stanna kvar på ryggen. När hon är t ex en brunstig sto eller den fel häst kommer för nära baken. Yeehaa! :banana: Man glider så förbaskat på håret ibland. Nu sitter jag som jag var 15 år igen, som ett klistermärke, och kan slappna av som jag ska rider helt balanserad. Och mer bekväm på vissa ”höga”;) hästar. Jag också försökt att undvika att köpa grejer i början men det är så bra kvalitet på det så måste jag säga att det jag har köpt är jag väldigt nöjd.

Det med mer utrustnig är så att alla har olika smak. Det måste finnas ett val eller hur? Jag köpa inte mer än jag behöver. Om andra folk vill kasta sina pengar åt honom, låt de göra så. Men det finns inte ”gadgets” eller ”genväg utrustning” genom PNH. Basic tools.

En personlig fråga till dig CS som du väljer att svara på om du vill är "Hur länge använder du dig utav carrotsticken? När tar du bort den från kommunikationen med hästen?"
Ooo, good question! :d
Jag använder det tills hästen inte behöver det längre. När hästen svara med min kropp bara. Om jag tar Red t ex min quarter, Jag har CS med mig för det mesta men det inte betyder att jag använder det hela tiden. Så länge han svar på mina frågor så är sticken i en ”off” postion. Det är inte med i ridningen heller om jag inte träna ”freestyle” (utan träns). Men jag jobbade som du förut med samma åsikter. Men jag har lärt mig nu att JAG nu vill använder det inte som en genväg men det är ett verktyg som hjälper båda mig och hästen.

En av de första övningarna med CS är att du smeka/klia/mm. hästen med den, så att den är en bra sak inte nåt hotande alls. Hästen ska ser det som din hand/arm inget annat. Red till o med kommer när han ser den, tror mest att han tror vi ska leka men han också tycker om sina ”scratches”. Vi också med hjälp av den lärt våra hästar att står still för raspningen av tänder.

Jag ser inte bilden? Vad menar du för bild?
Ser du inte bilden av dig och din häst som buga som är som en ”quote”?

Föresten vad är det du läser i skolan?

Och jag ha ville fråga dig tidigare, men det har alltid varit för het:angel: i diskussionerna förut och vill inte att det låter som en ”kaxig” fråga. Men vad innebär en ”utbildad” instruktör här i sverige? Vad är kravet att blir en sånt? Går man på skolan eller? Hur länge? Jag är genuine nyfiken att höra hur det går här i svergie för sånt. Vet inte om du vill svara över huvudtaget, men skulle vara tacksamt för svar.

:bow::bow::bow:

Very well said!

Men det som Pat said, Försvara ska man inte behöver göra men förklara för de som är intresserad eller missförstog och är öppet till nåt nytt är en helt annat sak.

Nu är jag tillbaka ;)

Jag kan nog inte ge dig ett "korrekt" svar på varför öronen är bakåt i stegringsbilderna men jag kan försöka ge min tolkning på det hela. För att hitta "sanningen" så här i efterhand får vi nog fråga hästen ;)

Under hela denna demonstration upplevde jag det ALDRIG som om hästarna var missnöjda, ovilliga eller ifrågasättande. De gjorde allt med en stor vilja och glädje. De lekte tillsammans med sina människor. Inte ofta man får se det. Det var studer under denna dag som jag fick ståpäls och tårar i ögonen, mäktigt!

Jag fick känslan av att öronens position i stegringen var hästens sätt att leka på, det kroppsspråk den använde sig av. Om man var där och såg det hela (hela situationen) såg man att hästen aldrig ifrågasatte människans roll. Jag reflekterade aldrig över öronen förren disskusionen kom upp här, det var inge konstigt när man var där och fick den "hela känslan". Förstår vad ni kan se i bilderna och hur det kan tolkas men jag vet i alla fall hur helheten var irl.

Roligt att du hittade hit och att du gillade bilderna.

Jag önska att jag varit med i UK, om jag fick ståpäls och tårar i ögonen av den demonstration jag var på så måste det ha varit en religös upplevelse i UK.

Ja det kan man säga. Att man är röd är ensak men rörd till tårar förväntade inte jag. Det var kul att min man med de 4000+ andra människar tyckte det var lika kul och insparerande som mig, fast det var ingen tårar i hans öga. Komihåg, han är en Man! Men ett stort flin fanns på hans ansikt mest av tiden .:)

Var det Erika som gav uppvisningen? Har aldrig träffat henne så jag vet inte hur hon ser ut.

tack för infon skuggi:)
men varför ser hästarna så sura ut,man ser ju på öronen som är slickade bakåt o på mulen.detta har ja sett på tv ett antal gånger.om dom nu tycker d ä så kul varför då detta uttryck på hästen??:confused:nån som vet...

Det var inte Erika som höll demon utan tre "elever" till henne. Elever, vet inte om det är rätt ord, de tränar alla för henne men två av dem håller även egna träningar.

Förstår att det var stort i UK, önskar att man varit där. Dock tänker jag se til att träna för Erika så snart som möjligt, finns möjlighet den 19-21 okt nära där jag bor, måste kolla om ekonomin tillåter.

Kan nån förklara vad pnh står för !
har aldrig hört talas om det:crazy:
Jag tyckte det såg kul ut att hoppa bredvid hästen och att hoppa barbacka, men jag förstår inte vitsen med att ha en stegrande häst bakom mig ( som dessutom såg farlig ut ! )
Hej från hambo

Pat Parelli Natural Horsemanship =PNH.

Ingen egentlig skillnad från all annan NH, förutom att han lagt till P före för att påvisa att det är hans version av NH.
Pat Parelli är alltså en människa som har sin egen väg att gå till NH (som vi alla egentligen har).

Liknande trådar

Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 491
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama