PNH-uppvisning *blider*

Sv: PNH-uppvisning *blider*

På begäran:

http://youtube.com/watch?v=M9r71tu2CsY
Arbete.

http://youtube.com/watch?v=WziirT4cQD8
Frihet.

För den som har DivX4FullInstaller.exe:
Inkallning och flytta bog i frihet.
http://asgard.se/madde/Filmer.asp

http://video.google.com/videoplay?docid=-1081752270287880299
Andra tillfället med kommunikation på bana med unghästen, då 1 år.

Jag är fullt medveten om att hästarna inte är till 100% uppmärksam på mig på filmerna, precis som jag är lite disträ och itne 100% uppmärksam på dom och låter mina tankar vandra.
NH är en färskvara, för att förtjäna sig ledarskapet skall man även finnas tillgänglig för hästen under återkommande regelbundna kontakter. I detta fall har inte jag varit det (de går på lösdrift).
När jag är i stallet varje dag och hanterar hästarna får vi en helt annan kommunikation.

Koncentrerad matte och uppmärksam häst:
album_1_2.jpg

Eldträning av hästarna. På bilden ses i bakgrunden Max.
Dont try this at home...
album_1_32.gif

Stretching:
album_12_89.jpg

Vad jag vill nå fram med i min diskution här är att dominans är en av de första stadierna man går igenom när man som människa etablerar ledarskap.
Det är en grundsten och imo har man missat en av grunderna om hästen uppvisar dominanta signaler.
Då får man gå tillbaka och göra om det hela, och etablera en änmer stark relation med sin häst.

Om hästen ifrågasätter genom dominans så har inte människan förtjänat ledarskapet till 100%.
Det finns fortfarande en del av hästen som anser att den är höre än människan i rang, och till viss del är inte det hela världen, så länge hästen inte blir aggresiv.
Men med det sagt ska man också vara medveten om att hästen inte ser en som ledaren, och att den i en krissituation kan komma att vända sig till sig själv, eftersom den ser sig själv som den mest trovärdiga ledaren.

tycker att hästen ser mer harmonisk ut på dessa filmer än bilderna från PNH....

tack för infon skuggi:)
men varför ser hästarna så sura ut,man ser ju på öronen som är slickade bakåt o på mulen.detta har ja sett på tv ett antal gånger.om dom nu tycker d ä så kul varför då detta uttryck på hästen??:confused:nån som vet...

Om du läser vad de andra skrivit här i tråden så hittar du flera förklaringar.
Ibland ser hästar ut så när de leker dominanslekar, ibland ser de ut så när de känner sig osäkra på vad som väntas av dem. Ibland ser hästar ut så när de ifrågasätter den andres ledarskap.
Jag som sett samtliga ekipage i verkligheter sätter mina pengar på att det är de två första förklaringarna som gäller i de här fallen.

Kan nån förklara vad pnh står för !
har aldrig hört talas om det:crazy:
Jag tyckte det såg kul ut att hoppa bredvid hästen och att hoppa barbacka, men jag förstår inte vitsen med att ha en stegrande häst bakom mig ( som dessutom såg farlig ut ! )
Hej från hambo

Det ÄR kul :idea:
Och hon är faktiskt inte farlig alls, hon bara leker sådär med sin matte ibland :love: fast inget man ska hålla på att uppmuntra förrän man kommit en bra bit med kommunikationen tror jag :angel:

*Kl*
Det är svårt (omöjligt?) att utläsa ett beteende, en händelse, känsla eller dyl av en enda bild. Alla har vi väl sett bilder då någon för ett ögonblick råkar vanställa sitt ansikte i en nysning, blinkning etc. ;)
Ska jag trots detta kommentera någon bild, så blir det den första. Där känns det för mig, som om hästen inte är med på noterna.

Lustigt att man "hänger upp sig" på öronens lägen. Öronen kan ju vara åt alla möjliga håll och på alla möjliga sätt i stort sett hela tiden, utan att det därför måste betyda "det eller det".
Typ: Öronen ska vara vinklade mot mig, för att hästen ska ha hela sin koncentration på mig. Är inte det att begära väl mycket, eller alltför mycket? I vissa korta moment ja..., men över en längre tidsperiod än så? Det är ju inga robotar vi har. Eller vill ha? Väl??

Till TS: Kan du förklara lite runt stegringen? Vore intressant att veta vad man ville uppnå och varför.

LIA

Vad jag ser på bilderna är hästar som lärt sig. Det innebär inte kommunikation, det innebär lydnad.
Hästarna visar raftigt att de ogillar läget, flera av dem har bakåtslickade öron i de mer dominanta övningarna. Visst kan en häst lägga bak öronen när den är koncentrerad, med det är inte frågan om här.
Det går att se skillnad på precis som man ser skillad på en häst som tuggar för att den tänker, och föltuggning. Hästen tugagr i båda fallen, men det ser helt annorlunda ut jämfört med varandra.

.

Håller med dej. Se på de rynkade nosarna det är inte bara öronen som visar hästarnas inställning.... Lydnad ja,

Jag tycker inte hästen ser varken glad eller harmonisk ut på de här bilderna...
Spöet som fladdrar när hon hoppar ser ju inte jätteroligt ut.

Den enda jag tycker ser lugn och harmonisk ut är den "tjocka och sega".

Jag har inte sett det här i verkligheten och vet inte riktigt vad det handlar om, men när jag ser bilderna så uppfattar jag inte det som harmoniskt.

Senast ändrad av en moderator:

Nu håller jag inte på med PNH, jag plockar det jag gillar av de duktiga hästmänniskor jag gillar, så det är säkert många som tycker att det man gör är kanisgt, men som sagt man kommer långt med sitt sunda förnuft och kärlek till hästen. Såg på den sista bilden, var bara tvungen att lägga in en på mig och en av mina pållar. 21-åriga Nettan, tycker yttrycken i hästarnas ansikte är lite olika:)

Lite OT här men är den här bilden tagen i en konstig vinkel eller ser den verkligen ut såhär?! Eller är den bara helt otroligt fet???

Jag säger varken positivt eller negativt om bilderna då jag är helt oinsatt i både NH´s och PNH´s lära men..

Den vita hästen i början va ju underbar, utseendemässigt!

Muddson

Re: Sv: PNH-uppvisning *blider*

YO_070908-028_copy1024.jpg

YO_070908-070_copy1024.jpg

Jag tycker inte hästen ser varken glad eller harmonisk ut på de här bilderna...
Spöet som fladdrar när hon hoppar ser ju inte jätteroligt ut.

Den enda jag tycker ser lugn och harmonisk ut är den "tjocka och sega".

Jag har inte sett det här i verkligheten och vet inte riktigt vad det handlar om, men när jag ser bilderna så uppfattar jag inte det som harmoniskt.

Jag ser ingen Spö eller piske för den del som "fladdrar" :eek:. Jag ser en tjej som har en en pinne som kalles för en Carrot Stick som är 1 meter bort från hästen och en häst som hoppar fri villig lös (utan hals rem eller grimmskaft) och har sin uppmarksamhet på matte. Vet ni inte hur du kan ser vart uppmärksamhet på en häst är? Titta man på öronen de brukar vara kopplat till vart hästen tittar. Just i den sekunden när bilden togs ser JAG att hästen har koll på matte, kanske för hon skrattar.:idea:

Sen i översta bilden ser jag en häst som titta neråt mot bollen strax innan den HOPPAR DEN, inte sparka den.

Och i Muskusmarie bild (fint föresten) att hennes häst titta framåt och det ger en bild av en glad häst.
När kommer folk lära, bara för att öronen är inte framåt, betyder INTE alltid att de är arg eller missnjöd. Det är mer till det än det.

Och de andra bilder är mitt i lekan. Pga av jag känner till lekan av erfarenhet vet jag alla hästar gör så med öronen, Ingen tvång ingen argheter, de bussa bara. Även när dem busa med varan i hagen, vart de är fri och glad. Mina gör det dagligen.

Folk kan göra samma när de t ex lekar med barn "Nu ska du få!" "nu ska jag ta dig!" och vi har vårt skrämmande/arg ansikt på, men barnen vet att vi är inte arg.

kan ju ha fel men d känns som man "uttnytjar" ledarskapen med att låta hästen göra "onaturliga" saker(sparka boll) bara för att visa att människan är ledaren:angel:
tycker ändå inte att hästen ser så road ut.......:confused:

Nu håller jag inte på med PNH, jag plockar det jag gillar av de duktiga hästmänniskor jag gillar, så det är säkert många som tycker att det man gör är kanisgt, men som sagt man kommer långt med sitt sunda förnuft och kärlek till hästen. Såg på den sista bilden, var bara tvungen att lägga in en på mig och en av mina pållar. 21-åriga Nettan, tycker yttrycken i hästarnas ansikte är lite olika:)

ja verkligen skillnad på uttryck,denna ser ju ut att ha kul ju:)

ja verkligen skillnad på uttryck,denna ser ju ut att ha kul ju:)
Ja nog har hon det alltid;) Visst vet jag att öronen inte säger allt, som sagt ibland lyssnar de bakåt osv. Men Nettan älskar verkligen att hoppa, några gånger har hon kommit lös och jag hade lämnat hinder uppe. Istället för att springa ut på ängen och äta gräs(jo hon är helt ortoligt glad i mat:angel:) så gallopperar hon bort till hindrena, taxerar och hoppar allt med fin teknik:)

Re: Sv: PNH-uppvisning *blider*

kan ju ha fel men d känns som man "uttnytjar" ledarskapen med att låta hästen göra "onaturliga" saker(sparka boll) bara för att visa att människan är ledaren:angel:

Onatutlig att sparka boll?:confused:

Jag har fler olika boll i hagen och de av natur playdrive sparka, nudda runt bollen. Jag jag är inte äns i närheten av de. Vissa ingen ledarskap då heller. men när stora bollen som i bilden kommer ut måste jag håll back en av mina hästar för det är så kul för han. Men sammtidet det är samma häst som hemta en pinna eller nåt annat så att jag eller de andra hästar kan leka dragkamp med han. Det är inte naturlig heller det är alltid han som börjar lekan och vill inte sluta och ja ibland har han sina öron bakåt, men det är hans lek inte min.

Sv: Re: Sv: PNH-uppvisning *blider*

Onatutlig att sparka boll?:confused:

Jag har fler olika boll i hagen och de av natur playdrive sparka, nudda runt bollen. Jag jag är inte äns i närheten av de. Vissa ingen ledarskap då heller. men när stora bollen som i bilden kommer ut måste jag håll back en av mina hästar för det är så kul för han. Men sammtidet det är samma häst som hemta en pinna eller nåt annat så att jag eller de andra hästar kan leka dragkamp med han. Det är inte naturlig heller det är alltid han som börjar lekan och vill inte sluta och ja ibland har han sina öron bakåt, men det är hans lek inte min.

klart dom tycker d är kul att "leka" med bollen:) men då menar ja inte att människan ska styra när dom ska gör d utan på hästens villkor,vikket d inte verkar vara på bilderna.....

Så när du rider din häst är du 100% säkert utan tvivel att du rider under hästens vilkor med allt du gör?

För äntligen det är ingen skillnad, Mellan om jag vill har en häst sparka en boll, hopp en hinder eller även galopp i ett volt. Det är alltid för det mesta människan som bestämmer. Och det kommer vi inte runt. Om en häst vill inte gå över en boll så gå det inte över det, och faktum att jag vet det finns igen tvång genom PNH så med säkerhet är de bilder tagen när matte och hästen är gemensamt bestämt att sparka en boll. Du missa den stora bilden. Jag kan ta en bild av dig som kanske inte vara din best och slappa på vilken rubrik som helst bara på din utseende, Du kanske ser ut som du är full eller drug påverkat, "she is throwing a fit"" men i verkligheten du kanske skulle, precis när bilden togs, nysa.

Allt genom PNH är under förutsättning att hästen är med, inget är förbrottom, ta din tid, vänta för respons för hästen att den är klar att gå vidare. I de bilder är det ingen tvång. Det jag vill komma till är, var inte så säkert att det är inte under hästens vilkor det de gör. Jag förstår att det är svårt för folk som inte förstår programet (PNH) att tror vad jag skriver nu och tidigare att hästarna är inte "uttnytjat" på nåt sätt eller olycklig.

Vet du inte att kamaran alltid lägga på minst 20kg i vikt!

Jag har bevis med foto av mig...:angel::rofl:

:rofl::rofl:
Bilden är tagen i en sjuk vinkel, jag tror hästen håller på att böja sig.
Hon är verkligen inte sådär smällfet :p

Man visar inte för hästen att man är ledaren genom att be den göra konstiga saker.
Man visar andra (människor) att man kan be sin häst göra konstiga saker.
Stor skillnad.
Inom PNH visar vi inte hästen att vi är ledaren, vi ser till att förtjäna att bli valda av hästen som ledare.

Nej så där tjock var h*n inte, men jag kan ju inte påstå att h*n var speciellt smal heller :angel: :rofl:

Liknande trådar

Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 491
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur