PNH-uppvisning *blider*

Sv: PNH-uppvisning *blider*

Jo, jag tror att det är människan som behöver jobba med sig själv för att känna sig självsäker och trygg. Då känner ju hästarna det och vill gärna följa en så trygg människa(ledare).

Håller med om att det är mycket funderande kring ledarskap typ det du beskriver, men jag föreställer mig att detta är något man bara ägnar sig åt i början, för att lära sig att läsa av hästen.
Sen sätter man ju igång och gör det man vill göra, typ tävla eller vad, och så länge allt funkar fint och hästen känns villig osv så kör man väl bara på?
Men såhär i början tycker jag att det är bra att iaktta hästen, vi lärde oss tex i förra helgen att vi ofta ger alldeles för starka signaler till vår unghäst, och det gillade han inte.

Tack :bow: till komplimangen om mina bilder. Roligt att de uppskattas.

Jag har också sett mång filmer med dem och nu även "live" och de har en alldeles speciell relation, få förunnat. Så inspirerande att se. :love:

Jättefina bilder Lotus!
Ni ser verkligen ut att ha kul. Nice played.

Jag tror att människor väljer att se det de vill se helt enkelt.
Det är svårt att ändra deras "skärpa".
Jag har sett mååånga PNH ekipage leka och det syns direkt när träningen baserats på fel grunder, om de har fuskat osv.
Själv är jag mycket medveten om ATT jag fuskar ibland, men det kan ha att göra med att strävar efter vissa mål.
Jag hade NOG inte nått dit utan PNH.

Min W är precis som California Sweds kuse - totalt orädd för allting.
Jag har gjort alla möjliga knäppa saker med honom från han var föl och ingenting är konstigt för honom.
Förutom när jag lekt dåligt och fuskat med mina lekar, eller tar honom ut ur comfort för fort.

Negativt med PNH och bristande kunskap för mig är gentemot de andra hästarna.
W är helt klar med att jag är flockledare (trivs ypperlit med att ha det så, ifrågasätter sällan) men när jag går in i hagen bland flocken och han rättar sig i ledet (efter mig) så är det bara frågan om sekunder då jag lämnat hagen innan hästarna DYKER på honom och kräver tillbaka hans plats i flocken, vilket INTE är högst efter mig.

Även med PNH och bristande kunskap är att när du in i leken ger, får du leken tåla.
Dvs att leka med en skarp individ till en viss gräns, sedan tar kunskaperna slut, men du har introducerat hästen i något du kanske inte kan följa upp. Många får problem där och som sagt: det är i Norrlandsskogarna vår ende instruktör är. Om man vill ha hjälp och education.

Jag tror inte man kan övertyga någon människa som inte vill bli påverkad. Det har iaf jag slutat med för måååånga år sedan.
En del vill bara ha "kakan" och komma till snabba resultat - många fall lastningen eller ett specifikt problem.
Tycker man ska syssla med det man tycker är kul och fungerar för dig och pållen. Sluta wast time på alla andra som kanske inte skulle förstå ändå. För dom fungerar det ändå (fram till lastningen då :angel:,)

Mvh Li

jätte fina bilder, man blir verkligen inspirerad, det skall bli så kul att åka på kurs med Erika till helgen :bump:

*kn*

Har läst i den här tråden nu, och har en liten fråga. Inte någon fråga som ska vara skeptisk, utan bara en fundering :). Är Lina (tjejen med den mörkare skimmeln alltså) så fantastisk som jag förstått? Alltså hur duktig är hon? För som jag sett på deras hemsida och så så verkar hon vara jätteduktig, men jag har aldrig sett henne (eller mamman) live..

Jag själv heller har inte sett de live och jag är helt säkert att hon måste vara bättre live än de videos. Hon är fantastik! Och så ung med.

Yeeaaa Lina:banana:

Lina är kanonduktig!
Kanske just för att hon är så ung, tror inte hon överanalyserar allt utan har lärt sig att läsa hästen mer naturligt och omedvetet.
Sedan är hon inte rädd för nått! Och det tror jag ger en hel del respekt i hästvärlden.
Hon verkar ochså ha ganska lång stubin, vilket ju också är viktigt i relationen med hästar. Inget kan få dem att tappa respekten som aggression.
Men sedan är hon ung såklart, och kan vara lite väl impulsiv ibland.

Det är helt klart en upplevelse att se dem live :love:

Skulle tro det, att det är en upplevelse att se dom live... Och att hon är så duktig, när hon är lika gammal som mig (14). Känns då som att jag inte kommer att kunna bli lika duktig, men man kanske inte ska tänka så...
Dessutom kanske jag får se henne å Kikki å resten live, ska kanske åka till Dalpraktiken och lära mig så mkt jag hinner om PNH :D! Synd att det är en bra bit dit bara :(... Hoppas verkligen kunna få en så bra kontakt med min Zorro som Lina har med Kikki :) :)

Självklart kan du bli lika bra.
Allt handlar om hur mycket tid du vill ge med din häst.

All quality time du kan ge, desto mer får du tillbaka.
Go girl!

Li

Sv: Re: PNH-uppvisning *blider*

Kul att se film pa nar du jobbar din hast! :) Jag tycker ni verkar harmoniska ihop.

Ar trott pa evigt snack om dominans och ledarskap, vad vill folk ha? Avtrubbade hastar som beter sig som robotar? Nej slapp fram hastens personlighet och lar dig av den lika mycket som den lar av oss. Visar hasten spandhet och ovilja da har vi ju gatt over gransen och risken ar att vi far en hast som stanger av - eller attackerar tillbaka!

Nar blir det dags for en vild Camarguehast for dig da? ;)

Alltså hörredu, kan inte jag få komma på praktik hos dej - seriöst, du är klok.

Väldigt trevliga bilder men jag som är gammal och "fostrades ihop med min unghäst" för hundra år sedan av gamla ryttmästare undrar ändå varthän ni vill:
Våra hästar stod stilla varsom helst hur som helst
Gick själva in i transporten och ut
Hoppade över allt (att hoppa över metaltrådar typ engelsk jakt var inte aktuellt längre)
Red, kördes och hanterades för hand, tävlades och tränades.
Ponnyerna lekte vi med, tafatt, barbacka och "damsadel" över hinder
Stack in huvudet hos grannarna med eller utan ryttare
Stå på ryggen och plocka frukt (inte plommon)
Träning gjordes under ryttare, för hand eller vid töm, umgicks gjorde man ändå.
Vi hade aldrig ngn. "kadaverträning" en ryttmästare tränade oss speciellt i att bara rida/ge kommandon/signaler med endast ut/inandning. Häst/ryttare/kusk skulle kommunicera så osynligt som möjligt och med så nära kontakt som möjligt.

Sv: Re: PNH-uppvisning *blider*

Kul att se film pa nar du jobbar din hast! :) Jag tycker ni verkar harmoniska ihop.

Ar trott pa evigt snack om dominans och ledarskap, vad vill folk ha? Avtrubbade hastar som beter sig som robotar? Nej slapp fram hastens personlighet och lar dig av den lika mycket som den lar av oss. Visar hasten spandhet och ovilja da har vi ju gatt over gransen och risken ar att vi far en hast som stanger av - eller attackerar tillbaka!

Jag håller med dig!
Robbansmatte har också en bra poäng.

Ja du, det var då det.

Vi som intresserar oss för NH (PNH mm) är inne på samma linje och mera. Fråga hellre vart övriga vill. ;)

LIA

Alltså nu kommer jag skämma ut mej totalt - SÅHÄR dålig var jag - jag har så mycket kvar att lära. Jag tycker bilderna på många av hästarna ser harmoniska ut, men vi läser alla hästarna olika. på min film som jag nu lägger ut här, ja där ser min ponny inte alltför road ut, kanske en aning uttråkad. Om jag var bättre på att kommunicera kanske jag kunde gjort det roligare.

http://www.youtube.com/watch?v=AHFAxSet6oU

dom där bilderna får mig att känna mig sååååå dålig....hehe..

Jag tyckte det såg bra ut!:banana: Det var inget fel alls med den video än...att det var för kort;)

Du får gärna kommer hit på praktik.:)

Jag håller med Lia, vad var det för fel med vad vi vill. Du har haft bra "gamla ryttmästare" att lära av. Men sanningen är att inte alla har lika mycket tur som dig. Sen att folk vill kanske göra/lära mer än vad du har gjort i livet.:idea:

det såg ju bra ut ju!
mkt bättre än vad det gör för mig och min häst iaf :cry:... han typ ignorerar mig hela tiden, tittar på annat (och är allmänt nonchalant och ser dödsuttråkad ut) när jag gör allt i min kunskap om NH att försöka få kontakt/få hans uppmärksamhet eller vad det nu är :cry:... några gånger har jag fått honom att följa mig lös, men efter ett tag så är det som att han tänker att "nej gud va trökigt, jag går åt ett annat håll", eller om jag flyttar baken på honom (och (försöker) visar med kroppsspråket att han ska stå kvar (men flytta bakem då), så tamejtusan så går han nonchalant iväg iallafall... Jag är ju fullt medveten om att det är jag som gör fel, men jag blir så ledsen när jag inte kan :(... och jag vet att det här är fel och att jag har dåligt självförtroende, men när jag läser om er andra och om typ Lina B och alla som kan PNH, så känns det som att jag inte kommer att kunna klara av att lära mig och bli duktig och att det därför är bäst att skita i alltihopa... :cry::cry: fan börjar nästan grina nu... :cry:

ursäkta min känslo-förklaring, men jag ville bara få det sagt. Jag vill lära mig, jag vill vill vill!!!

Jag vet hur du känner dig, du är nog en sån där som jag som vill kunna allt perfekt på en gång :crazy:
Det funkar ju inte så tyvärr, man får träna och öva på att vara nöjd med, och se, pytteframstegen, innan det börjar hända saker.

Hang in there, girl! :bump:

Liknande trådar

Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 491
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama