PNH Tjatter - Part II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter - Part II

Vad kul!!!! :bump::banana:
Välkommen till detta galna gäng!!:D Jag tror nog att du redan startat helt rätt med att beställa ditt kit! Jag tycker själv att titta på gamla level 1 för att få mer info utöver kan vara bra! Vi som började med det gamla level 1 gjorde först undemanding time hos hästen! Satt i en halvtimme inne i hagen utan att göra någonting! Du får bara klappa hästen OM han nuddar dig först! Inte sitta och blåstirra heller... Då ser du hur pass mkt han vill vara med dig! Detta gör man varje dag (om man hinner:angel:) för att njuta av hästens sällskap, att börja en ny relation till din häst!
Nu kallar plikten med dammsugaren så det var mitt tips! Du kommer nog få fler!:D

*knapplån*

Hej här kommer en total nybörjare i PNH.

Har blivit nyfiken tack vare en kompis och under julen så har jag läst bla den här tråden och andra trådar om Pnh här på Buke och kommit fram till att det här definivt är något som jag tror vore superbra både för min och mina hästars utveckling och även ett mkt bra komplement till den träning vi annars håller på med (AR). blev igår medlem på Savvyclub:bump: och beställde ett Online-kit:banana:

Jag är otroligt ivrig på att lära mig en massa massa och på att komma igång med övningar och har väldigt svårt att bärga mej tills jag får det jag beställt:D

Inne på Savvyclub så finns det huuuur mkt somhelst, en massa artiklar och videor. Jisses vart ska jag börja:eek:

Snälla är det några här inne som har har några tips på vart jag ska börja?:bow:

Åååh en till nybörjare, vi är i samma båt då :D Jag har nyss fått mitt online kit från parelli yäääääääääyyyy.

Min häst kommer på lördag så då ska jag köra the 7 games med henne :D

Kom med uppdateringar vad du gör och hur det går vettja, får gärna pm:a :idea:

Hörrenii Parelli peeps, vad tycker ni om Betfor?? Någon som ger sin(a) häst(ar) det?

Och en sak till, jag har nu fått mitt parelli kitt Joohooooo :D Och jag ska hämta min ALLRA första häst på Lördag den 17. Är 27 år o ska få min första häst :laugh:

Har jag fattat rätt att innan jag rider henne så kör jag the 7 games??? Förutom att jag spenderar tid med henne, ryktar, och gå på promenader.

Men när kan jag börja rida??

Okej då ska jag göra det imorgon:idea:

Några frågor om det:

Har 3 egna hästar som går tillsammans med 2 till så sammanlagt går det då 5 hästar i hagen, kan jag sitta i hagen med allihopa el måste jag ta ut en och en till en nnan hage med risk för att de kommer att vara oroliga och vilja till de andra?

Min "lillkille" (som varit hund i tidigare liv:))kommer garanterat att bla börja bita på mina skor (han älskar skor) och säkert på min jacka också, hur gör jag då? tex nonchalerar, puttar tyst undan el säger nej??

Yippie en Newbi! Välkommen till gänget!:banana:

Ja de har så mycket info nu för tiden man kan blir förvirad. men när kitet kommer och du ser den för första gången och du ser planen och hur det är utlagt så kommer du automatiskt veta vart du går efter det. De är rätt så snabbt med att skicka grejer. Så på hoppningsvis har du den snart.:banana: Vad spänande för dig.

Men under tiden kanske du titta på allt med online att göra. :idea:

Du kan sitter med alla 5 st. Om den börjar bita så klappa dina skor tillsammas som du vill bort onödiga snö. Man vill att de ser det som att det är inte lika roliga att bita (man tabort leken) men de inteska känna sig straffat för att håller deras nyfikenhet frame. Om de känna sig straffat de vill de inte vara med dig längre. Kolla up på "blocks" på SC hemsidan för ävan mer info.

Oj förlåt!:bow:

I det gamla L1 så kom rednigen in efter du har skapat ett förhållande med hästen dvs 7 games är på plats och du ser själv att det är säkert för dig att rida. Nu med Patterns är jag osäkert. Men du har ridet hästen hittills så jag tror du ska kanske börjar freestyle efter du har gjort din 7 games och online patterns. Så länge hästen är redå så är det ingen hinder. Men som sagt osäkert på det nya för jag har hoppat över det flesta L1 och L2 saker i patterns för vi har gjort det mesta redan med de gamla Levels. Jag ska undersöker detta lite grand.:idea:

Kanske någon annan som vet?

Kanske bara jag som är *blond* men jag tycker att man borde kunna läsa på savvy sidan om Online etc. Alltså vad man ska göra steg för steg.

Känner mig liteeeeee dum :cool:

Jag har också funderat på hur de har tänkt att det här nya systemet ska fungera med ridning osv...

Men med tanke på hur pass genomtänkt de gamla level systemet var så kan de ju inte ha övergivit det för ett mindre genomtänkt system så det måste ju finnas nån bra tanke bakom... även om jag inte kommit underfund med den än... låter jag virrig? ;)

I "gamla" level 1 och 2 får man ju allt systematiskt serverat och man behöver inte grubbla över i vilken ordning man ska göra saker och man blir säkrare och lär sej vartefter!

Jag måste medge att jag själv skulle ha blivit ytterst förvirrad om jag som helt ny inom Parelli skulle ha fått Patterns och Success series i min hand och sen försökt gå ut och göra nåt med min häst... men kanske är det nåt jag inte förstått med allt detta nya...

Tusen tack för hjälpen :bow:

hoppas att ni tycker det är ok att ni kommer att bli bombarderade med frågor!:D:angel:

Guu vad roligt att få börja helt från scratch med detta med en ny häst, vilken perfekt början:bump:

Men som jag har fattat så börjar man med the 7 games. men efter det då? Och när kan jag ge mig upp på ryggen och rida?

hejhej ;)

När du fått ditt paket, kör online. Sen har du SS safe ride-som visar ridningen o där börjar du ridningen-freestyle patterns o sen Finesse patterns. :laugh:

Det jag tycker man missar.. hmm, det med treshholds o allt annat som de visar i L2an...Undrans om det finns på SC sidan nånstans sen då?

Kram på er alla!

Senast ändrad av en moderator:

Hej, en nybörjare här också med massor av frågor, hoppas det är ok...
Jag har börjat med level 1 med min häst och har kommit till pourcupine game och undrar över följande; min häst flyttar sig för trycket bakåt utan problem men när vi kommer till framdelen och bakdelen så flyttar han sig åt sidan ett steg och när jag släpper trycket så börjar han gå framåt och vill liksom fortsätta att gå. Antar att det är svårt så här att analysera vad jag gör fel. Det lustiga är att när jag flyttar honom utan att röra honom utan bara pekar med fingret så går det mycket bättre, då tar han ett steg och så tittar han på mig. Ska jag nöja mig med det eller är det att fuska...:-)

Det finns säkert många bra sätt att fixa det men om hästen börjar gå framåt efter att den tagit ett steg åt sidan skulle jag stanna den genom att "skaka" repet... och så friendly game på den zon ni arbetade med, och så börja om igen med fas ett.

Poängen med Porcupine game är just att de ska gå undan för fysiskt tryck (även om det är fjäderlätt) :)

Om hästen flyttar på sej då du bara pekar blir det "Driving game"

Senast ändrad av en moderator:

Tack för svaret. Du har ju så klart rätt i det och det låter så självklart när jag läser det. Tur att det finns en sådan här tråd. Vi ska öva mera!!!:)

Å igår hade jag min lektion med E :bump: :bump: :love:
Nu är jag verkligen super peppad!

E tyckte att jag måste börja ta Nokke ur han comfortzon varje gång vi leker. Försöka att få det enkla sakerna till "vardag" och vila.
T.ex att trava runt i Cirkling Game är vilan och arbetet är när jag ur det ber han gå sidways. Svårt att förklara hoppas ni förstår vad jag menar.

Jag måste även börja höja svårhetsgraden och inte ta så långa pauser. Då tappar jag hans energi och han somnar om :rofl:

Han är ju en LB Intro häst och det nya träningsupplägget jag fick igår gav mig en häst som hade en masa energi!

Stallägaren hade tittat ut genom fönstret och tänkt "vad är det där för maffig häst i paddocken?". Gissa om hon blev paff när hon insåg att det var hennes egen uppfödning som bott på gåden i hela hans 21 åriga liv :rofl:

Nu längtar jag tills ikväll när jag kan åka ut till stallet och fortsätta med träningen!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu pga av vi var totalt ignorerad med vår frågan att öppna up gamla tråden, så börjar jag en ny. :smirk: ändra titeln lite så kanske...
65 66 67
Svar
1 336
· Visningar
90 469
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar