PNH Tjatter - Part II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter - Part II

Hej minda och engelsett, välkommna hit!
Roligt med fler frälsta!!!

Minda: jag rider också AR med min :D

Eh faan, shit va kul !! Jag vill OXÅÅÅ trääna :bump:

Videos? :p inspiration inspiration:bump:

Tog med mig videokameran och en massa band, för jag tänkt filma hela träningen. :d

Men när jag ska ta upp kameran för at ställa den på stativet så inser jag att batteriet är kvar hemma i laddaren. Var ju så dukig och satte det på laddning kvällen innan men glömde sedan att ta det med mig :cry: :mad:

Så ingen film tyvärr!
Sambon hade även lovat att följa med för att just filma och fota men han blev tvungen att dömma två hockeymatcher :crazy: så inga bilder heller.

Jag som hade hoppas på att kunna bombardera er med film och bilder men nu blev det inget alls. Tyvärr!!!

Gu vad roligt med en till "Ar:are" Vore kul att höra om du tycker att de två kompletterar varandra? om du har hjälp av pnh i AR träningen

Har höga förhoppningar om att jag ska ha mkt nytta av pnh när jag tränar AR, har en väldigt mycket LB- Introvert slow häst som tom (bokstavligt talat!) somnar när vi tränar har tom somnat mitt i en öppna:rofl: och somnar han inte så försöker han göra som han vill el så har han ingen aaaning om vad en öppna el sluta är (om jag inte blir arg på honom då kommer han plötsligt ihåg hur man gör:cool:.
Han är gudasnäll men ootroligt dominant på ett charmerande och tjatigt och helt oagressivt sätt

:love::love:

Hi, hi min är också fux med bläs och LB Intro, precis som din.
Han engagemang har alltid varit det svåra. Dock blir han väldigt motiverad på kurser, så där får jag mycket gratis. Navkdelen är ju att tränarna aldrig ser han i hans sovande tillstånd. Han ÄLSKAR verkligen när alla tittar på honom. och blir överambitiös Även ute efter vägen och på lägdor har han egen bjudning och det kan jag utnyttja.

Genom PNH:n vet jag mycket bättre hur jag ska göra för att få honom motiverad och det kan jag sedan föra vidare till AR-ridningen. I AR är det mer vänta ut och låta hon komma med bjudningen själv och det är lite tungt på en LBI *fniss*

Jag tycker att AR och PNH kompliterar varandra väl. Mycket i ridningen som är lika, bara olika sätt att få hästen "inriden" på ;).

Nu hade jag ju börjat med AR innan jag kom i kontakt med PNH:n men jag ser inget problem att hålla på med båda. Lever PNH och tränar mycket AR i ridningen. Men vi har många pass i freestyle/liberty också.
Finessdelen i ridningen tycker jag är väldigt lika och det glädjer mig :love:

Hörrenii Parelli peeps, vad tycker ni om Betfor?? Någon som ger sin(a) häst(ar) det?

Betforens vara eller icke vara är en mindre lätt fråga att svara på. Finns en del studier gjorda nu under senare år som visar på att det inte är så bra. Men jag vill inte uttala mig om det. Men kan berätta lite utifrån egen erfarenhet.

Har en häst som i år blir 21. Förra året fick han 2 rotspetsbölder under två tänder. Här hemma blev han utdömd av veterinärerna, det fanns inget att göra pga hans ålder.

Jag gav inte upp utan hittade en tandläkare och det blev 4 långa resor genom Sverige, tandlagning och rotfyllning.

Där uppdagades det att min häst hade en hel del karies i munhålan och att det var anledningen till hålen i tänderna, som i sin tur orsakat rotspetsbölden. Anledningen till all karies berodde antagligen på (går ju inte att bevisa) att han fått betfor varje dag i hela sitt 20 åriga liv...

Så för egen del säger jag nej till betfor.

Tusen tack för ett jättebra svar, väldigt roligt att höra av en person med en likadan häst som jag:D

Känns ännu mer otroligt motiverande att börja med det här och kunna få en lite mer lyhörd och piggare häst:bump:

Betforens vara eller icke vara är en mindre lätt fråga att svara på. Finns en del studier gjorda nu under senare år som visar på att det inte är så bra. Men jag vill inte uttala mig om det. Men kan berätta lite utifrån egen erfarenhet.

Har en häst som i år blir 21. Förra året fick han 2 rotspetsbölder under två tänder. Här hemma blev han utdömd av veterinärerna, det fanns inget att göra pga hans ålder.

Jag gav inte upp utan hittade en tandläkare och det blev 4 långa resor genom Sverige, tandlagning och rotfyllning.

Där uppdagades det att min häst hade en hel del karies i munhålan och att det var anledningen till hålen i tänderna, som i sin tur orsakat rotspetsbölden. Anledningen till all karies berodde antagligen på (går ju inte att bevisa) att han fått betfor varje dag i hela sitt 20 åriga liv...

Så för egen del säger jag nej till betfor.

Det lät ju inge bra! Vad ger du din skönhet då? ;)

Min får varje dag:

Grovfoder:
12kg hö (med dåligt protein innehåll)
2,5kg Lusern hackat strå

Kraftfoder:
900g Kraft protein (uppblött)
400g vetekli
400g Krossad havre
mineraler och vitaminer (från en tysk leverantör)
örter (från en tysk leverantör)
salt

Extra B-vitamin under pälsfällning/sättning.

AR betyder Akademisk Ridkonst :D

Hej alla!
Jag har bara skrivit någon gång här innan och är också ny inom detta! Tar regelbundet hjälp av en duktig tränare och det går framåt! Vi är alldeles i starten och jobbar med lekarna. Hon svarar fint på övningarna!
Idag är jag extra glad för jag testade att rida henne i repgrimman (2:a gången) och det gick strålande :laugh: !! Var på volten och hon var så avslappnad och lyssnade på minsta lilla hjälp både i skritt,trav och galopp.
Det är så himla kul att lära sig detta och såå nyttigt för min lilla häst som gärna blir lite småstressad och har mkt spring i benen...

Vad roligt med så många nya ansikten (avatarer)!!! Hoppas Ni kommer trivas i vårat gäng av PNHare!:banana:

Jag tänkte höra med Er som lagt ut på Tradera om det är bra? Mkt krångel eller funkar det smärtfritt? Har lite Parelligrejer som jag vill prova sälja där i stället för på blocket! :laugh:
Kanske bäst att vänta till löningshelgen :devil:

Vi har glansis och åter is överallt! Det har REGNAT med plusgrader så här e det inge kul alls! I januari....Suck...:mad:

Jag kan bara svara för mig själv men jag är ett stort fan av tradera- både som köpare och säljare (köpte nyligen en parelligrimma därifrån troligtvis utav en härifrån...?;))

Kan nog stämma det och jag vet nog oxå vem det e!:D Jag lägger nog ut på Blocket så länge tills jag hunnit kika igenom hur man gör!:D
Väntar tills barnen sover...

Det är busenkelt!!:idea: och så är det väldigt spännande också att följa sin auktion och se h:bow:ur mkt pricet blir

Senast ändrad:

Är också ett stort fan av tradera, mycket bra. Bättre att du lägger ut dina grejjer där så du får så mycket som möjligt för dem ;)

Vad har du för grejjer dååååå *nyfikeeeen* :D

Iiiiiiiiiiiiiihhhhhhh! Jag tror jag har vunnit biljetter till Euro horse i februari!!!!:banana:
Aldrig vunnit något sånt tidigare.. Var ett nr från att vinna en roping sadel för 20 tkr! Det var inte kul..bara för den andra som hade rätt nr..
Jag e inte helt säker men hur många Kristina Modig kan det finnas???:cool:
Fast det spelar väl ingen roll, jag kan ändå inte åka så...vill någon ha biljetter? Såg att det var utsålt!:o

Grattis!!! :)

Om inte annat så kan du ju sälja de också (biljetterna) på Tradera :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu pga av vi var totalt ignorerad med vår frågan att öppna up gamla tråden, så börjar jag en ny. :smirk: ändra titeln lite så kanske...
65 66 67
Svar
1 336
· Visningar
90 469
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Akvarietråden V