PNH Tjatter - Part II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter - Part II

Har någon av er ett råd åt mej?

Jag hade idag en jättebra session med Tara och jag tror jag hittat en lösning på många av våra problem. Jag tittade igår på "problem solving" dvd'n från "lib. & Horse beh." och där fanns ett avsnitt med ett sto där problemet var "friendly game issue"

Det stämde ganska bra in på Tara så idag jobbade jag bara med att gå baklänges och svänga ifrån henne då jag bad henne komma till mej och att inte vara för övertydlig och för "bestämd" då jag bad henne göra nåt.

Jag har redan tidigare anat att det var hennes osäkerhet som sätter käppar i hjulet men jag har bara gjort mer Friendly game och inte i övrigt ändrat hur jag bemöter henne.

Jag fick nu mycket mer frågor av henne och öronen framåt-blickar :love:

Ett stort problem som dock kvarstår är det faktum att hon innan jag ber henne om nånting "gissar" vad jag vill att hon ska göra och antingen backar eller börjar gå circling game... månne har vi tragglat dessa för mycket :eek:

Det räcker med att jag tittar på henne, lägger repet från en hand till den andra eller annars bara "bring up my energy" för att hon ska anta att jag vill att hon ska göra nåt. Hur ska jag få henne att ta det lugnare?

Hade förresten tänkt lägga in en bild på henne här i inlägget, men super-otekniska jag kan inte lista ut hur man gör :o *skäms*

Å tack! Roligt att höra med tanke på att han tidigar inte gick att få in i transporten över huvud taget...

Oj, man skulle verkligen aldrig ana att han haft svårt för transporten :bow: :bow: :bow:

Min mans halvblod går heller inte in frivilligt så det är ett av mina framtida "projekt" att ta itu med då jag fått mer savvy :)

igår blev jag faktiskt rätt stolt - både över hästen OCH mig själv :D
manne är rätt lat o gör inget i onödan så han tyckter det är rätt jobbigt att jag ska longera honom då bara han behöver jobba. som jag sa för någon vecka sedan har han jämt kommit in till mej eller blivit tjurig då jag drivit på honom.
igår efter jag varit ute och gått med honom tänkte jag bara prova något varv på "gårds-planen".
först backade jag från honom (hade långt grimskaft) drev sedan, snurrade änden på grimskaftet och höll fram vänsterarmen så han visste vart han skulle gå, först gick han nära mej men sedan runt mej o jag bytte rep-hand bakom ryggen.
när han var bakom mej stannade han och vände sig mot mej, jag berömde och drev sedan på igen - likadant som gången innan.
efter ett halvt varv till bytte jag varv och det gick också bra.
är stolt över mig själv att komma på hur jag skulle lösa det, innan har jag liksom bara drivit med spöt (i luften) och eftersom han är lite spörädd kanske han såg det som ett hot mer då och blev tjurig?
jaja, vad vet jag..
ska träna på att bara köra något varv då o då.

förresten, idag när han stod i stallgången och jag skulle flytta på rumpan blev han tjurig på mej och slog till med svansen o trampade runt, röt till åt honom då och då flyttade han på sig.
gjorde jag rätt?

Jadå, du är jätteduktig! Har du tittat på länken du fick, förstod du? Har du tittat nåt på Parellis hemsida? Ett bra tips är att bli medlem i savvy Club, det tror jag du skulle gilla! Hemsidan kommer snart att bli ett helt uppslagsverk o du får hem dvder o tidningar i brevlådan för ca 150:- i månaden.

Sv: Re: PNH Tjatter - Part II

Hey you, vad är det för småsmå kardborrar ni har där uppe? Hittade i tofsen om du förstår..=) Vi har bara stoora kardborrar här.
Vad är det för storlek som är efter Regular, vet du det? Storleken större? Majsan kan ha den men en liten storre stl kanske vore bättre. Just bara för man snurrar upp "tyglarna" så där så är den liite trång över..

Apropå minsemestern så är det nog lite för länge för mig å va borta en hel vecka från Lilleman å gubben, iallafall lillemannen :crazy:...Jag som knappt kan åka från dagis ibland men funderar över ett par dagar å kurs. Vill ju så gärna träffa er allihopa :bump:

Kramelikram

those D'ere are jen-u-Wine;) Colorado "kardborrar"! *sagt med den bästa Texas brytningen*:D:p

Jag köpt från en instruktör där som skulle rensa lite, en hel stor låda av grejer, plockade ut det jag vill har och sälja bort det som jag inte behöver. Förlåt att jag såg de där kardborrar och "skulle" plocka ut de men glömt bort det. Forgive me:bow:

den nästa storlek up är Warmblood. Alla hackamores är knuten större så att man har plats att knutte tyglar runt. på mina storlek Regular hackamores, så är de exakt lika mycket plats som i en grimma.

OK ;) Gud va ballt, kanske ska lägga dom pånå bra ställe så det växer upp Coloradoväxter hära:D Det gjorde inget att de var där. Men så fint det blev när jag tvättat det, alltihop såg helt nytt ut. Slängde med mina grimmor, de blev som nya oxå.
Åh, det ligger inte en skaplig svart barbackapad i den (lådan)? :angel: Ingen som har till salu?

Och du, tackar för "klistermärket" Kommer sitta fint i min bakruta!!

Trevlig helg, natti natt //Viktoria

Vad duktig du och din häst var med lastningen!!!!

Hoppas jag och min häst som är lite Challanging i lastningen (för mycket baggage:confused:) för mig kommer en vacker dag att kunna lasta och fara på ett säkert sett en vacker dag!

Lite roligt förresten när jag tittade på din hemsida eller någon video du la ut här...., ja jag vet inte vad det var, men kunde iaf konstatera att R som hjälpt dig att lasta, vad jag förstog det? Var ute hos mig och hjälpte till med lastning en gång när jag fortfarande var Norrlandsbo, tror det var 1999, vilket var min första bekantskap med Parelli, Kul vad världen är liten ibland :D!
Se efter Sundsvalls trakten åt mig!!!! Mina rötters eviga hem!

Vad duktig du och din häst var med lastningen!!!!

Lite roligt förresten när jag tittade på din hemsida eller någon video du la ut här...., ja jag vet inte vad det var, men kunde iaf konstatera att R som hjälpt dig att lasta, vad jag förstog det? Var ute hos mig och hjälpte till med lastning en gång när jag fortfarande var Norrlandsbo, tror det var 1999, vilket var min första bekantskap med Parelli, Kul vad världen är liten ibland :D!
Se efter Sundsvalls trakten åt mig!!!! Mina rötters eviga hem!

Tack så mycket!
Men du, att du kom från S-vall hade jag inte en aning om, klart jag ser efter dess trakter åt dig :D Kul! Du är aldrig uppe på besök?
Ha, ha ja världen är bra liten, det var tack vare R som jag också kom i kontakt med Parelli och hon har nog lärt mig det mesta jag kan :love:

Ja världen är jätte liten!!!!:rofl:
Jag brukar fara upp minst två ggr om året! Är så kul att komma hem!
Det verkar vara så mycket roliga människor i trakterna... R och hennes Parelli vän som hängt ihop ett bra tag tex, och massa andra som jag träffade när jag och min kompis var på en Level 3 kurs som fotfolk i Nordmaling 2005, stört sköna!!!!! Men även Tubbe o co där innåt landet lite! Verkar vara skit kul! Jag har lust att flytta hem tror jag.. :rofl: ha ha ni verkar ha det kul ihop iaf!

Hmm.. det är väldigt långt att släppa hästen ända dit och han som inte gillar att åka transport...Men det vore väldigt roligt att komma! Får åka mycket transport och träna! Lastningen är inga problem (nuförtiden), men han gillar inte att åka!

Ja gör det!
Flytta hit igen :D :bump:

Vi är faktiskt några stycken här som håller på och det är riktigt kul.
Man blir mer motiverad av att ha någon att bolla idéer och träna med, men även att träna för. Jag trivs verkligen :love:

Hej, jag har rätt ny på Parelli och har en fråga, är rätt kass på engelska, skulle nog hitta svaret på hans hemsida men jag är lite lat och provar här istället. Vad menas med Parellis "Patterns"? Vad är det för kartor och hur använder man dem?
Det finns ju tusentals olika dvd´s vilken ska man börja med, vad är det som gäller liksom?
Funderar på att köpa "success series" är det en bra början. eller är det level 1 man ska börja med? Är som sagt lite förvirrad...

Hej! Jag kan ju inte låta bli att svara när jag ser att ingen annan har svarat ;) Patterns är mönster man lär hästarna. Börja du med SS, där har du Horsenalitys, seven games mm sen kör man patterns o ju dupare an kommer in i det o ju mer hästarna lär sig desto roligare får man =) Ja det är lite förvirrande när man precis börjat, såå mycket.
Lycka till!!

Jag kan också varmt rekommendera "Liberty and Horse Behavior", den är suverän!!! Jag undrar hur man annars ska klara sej med bara SS och Patterns, det är ju massor man missar... eller har jag fel?:)

Personligen tycker jag det var synd att de tog bort level-boxarna, Patterns är jättebra men kanske skulle passa bättre som ett komplement till allt det man lärt sej i de "gamla" level 1-3

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu pga av vi var totalt ignorerad med vår frågan att öppna up gamla tråden, så börjar jag en ny. :smirk: ändra titeln lite så kanske...
65 66 67
Svar
1 336
· Visningar
90 469
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar