PNH Tjatter - Part II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja jag håller med att du ska köpa lite från den "success series" det är det bästa råd tycker jag. om man köpa hela series i ett så spara man pengar men det är inte billig. Men på samma sidan är det värt det.:love:Man kan köpa de en och en för en mjuk start.Isåfall så rekommendera jag the 7 games och Horsenality först.

Visst kan man läsa om det men det blir inte samma. Men jag också varna dig om du köpa en video så kan man helt plötslig känna att de är som knark. Man måste ser mer och mer. :angel:Det information du får från PNH är fantastiskt enormt och värde full.

Sv: PNH Tjatter - Part II

KL

Nu släpper jag fölen för en stund och har en fråga till er mer erfarna som gäller min unghingst.

Ni kanske kommer ihåg att jag hade problem med att sända ut honom på volt kring mig för att han drog iväg. Jag är övertygad om att det berodde på att han inte riktigt förstod och när jag ökade trycket så drog han bara bort från det. Vi började träna i paddockens hörnor och jag sände ut honom mot hörnet så att han inte kunde slänga ut bogen och bli för stark (om ngn fattar hur jag menar). Efter att ha gjort så tre fyra gånger så kunde jag sedan sända ut honom även utan "hjälphörn".

Nu har vi kommit lite längre och då har vi stött på nya problem :laugh:, som jag vill ha er synpunkt på.

Killen är så sur när jag jobbar honom på lina. Har jag honom lös funkar alla lekarna perfekt och jag kan sända honom runt mig på volt och även squeze leken funkar perfekt. Han är glad och positiv och hundra uppmärksam. Det känns verkligen som om vi leker och har roligt ihop. MEN, så fort linan kommer på blir han sur och nästan lite hotfull, även om han inte gör något. Lekarna funkar, men inte med någon glädje alls.

Vad tror ni om detta. Är det så att jag blir för hotfull i mina signaler när han är kopplad, eller är det så att han visar dominans på detta sätt. Eller vad? Vad är det jag inte fattar som gör att det blir så här?

lisen_

Jo, jag har 2 st Remmer, och en rider jag utan nåt och den andra är för ny för det än (Chopper). Den ända som skrämma mig och gör mig tveksamt att prova den åkturen är Saffe. När han går RB så är det Extream med.:grin:Men att det finns andra att håller sig hel på så tror jag att jag lämna den drömmen för en stund.

Den Dvd du sa låter bekant men inte säkert om jag har sett det. Det är så jäkla synd att Dini försvann med dessa Dvder.:mad:Tur att du hade kopierat Birmingham.:bow:

jag ta del 2 pga överskott på smilies...orkar inte söker och radera...

Marer - Därför jag tänkte att det ska vara en längre tid. Man vill inte köra långt när det är bara2-3 dagar. Som sagt lokalen stor där så man kan äntligen dyker up när man vill. Skulle vara bra om det fanns fler som en lastbil kunna gör en Route så säga och hämta folk på vägen.:idea:

Toria - Din paket är på väg.:banana:

Alyssa - Jo det måste vi göra kepsen. Men vi kanske ska berätta historian bakom det. Så kanske de andra här kan hitta sina egna kepsar. Vad tycker du?

lisen - Va bra att du inte tog det up illa.:D jag har inte det lättaste heller att uttrycka mig ibland. Va är det för tävlings inrycktning? Men vilken berättelse. Jag förstår du ser ut så:eek:. Kanske med lite:cry:också. Man verkligen undra ibland, what the HELL are people thinking?

Som sagt att Chopper var min försöks kanin att göra han totalt PNH stilen, min egen var inte långt av, min jag tänkte inte på deras RB sidor(kanske pga av då visste jag inget om RB heller) men att kunna skapa/ändra (det jag kunna) Chopper hur jag vill har verkligen öppnat ögon till de möjligheter som vi visste inte fanns när det gäller detta. Min gubbe ville börjar med avel men jag sa nej till det, för att jag känna mig själv:o då blir denna gård fullt med ung hästar som jag kan inte säljer...

Tränings pass när jag säger det så är kanske en undersöknings promenad, hitta godis, vart är den bästa kli stället,gå bort från tryck, mm dvs de första 4 games, inte långering och sånt det kom efter han fyllde 1. Han fick inte grimman på till han var ca 3½ månader. Men ner det kom var allt förbrett och han visst precis vad det betyder och aldrig försökt att komma undan den. upp till då så kunna man leda med armen runt manken eller rep över manken mellan fram ben eller runt rumpan. Allt var gjort då med mamman på sidan.

Jag förstår att man växer up i andra värld och har andra perspektiv om hästar det hade jag med också förut. Men jag har ändrat mig lite:angel:. Tänk om vi kunna uppföda föl PNH sättet så att när de ska säljas är de redan på rätt väg så att folk behöver inte "break" de och börjar tjafsa direkt. Det var idén bakom min man min som sagt. Jag har en svag sidan för mina hästar. Jovisst även Chopper var tänkt att sälja när vi betäckt stoet men efter första ultra ljud så var det kört.

Jag vet om jag vann lotteriet så skulle jag vara en ensam kvinna med 100tals hästar som de katt kärringar.:D

Jag har ju en LB Intro och han ÄLSKAR när jag rider freestyle :love:

YO_080707_650_copy1024.JPG

lisen_ och CS, tack för alla tips om fölhantering. Utifrån det ni har beskrivit så ser jag ju att jag tänkt rätt. Så det är ju bara att fortsätta i den riktningen.

Sedan en lite fundering, hur går det med hemsidan? Visst var det skuggi som höll i det?

Och träffen i sommar, den bara måste bli av!!! Gud vad jag längtar!!!!
Det är så skönt nu när man har en pålle som man kan lasta och åka med utan problem. Har nästan glömt hur det var för ett par år sedan... Oj, oj oj säger jag bara :angel:

Jo det du säger om dina signaler när linan är på tror är var problemet ligger. Det är samma nästan som det där barback fenomen att när man rider barback är man helt plötslig jätte mjuk och snällare än vanlig för man inte vill trycker så hårt pga man är rädd att ramla av. Samma som när man har en låg staket och jobba liberty. Kan det vara att när du har linjan på du ändra dig, att omedveten du är mer kaxig/kräver/törs mer för du vet han kommer inte undan (dvs du har din safety net up)? Förstår vad jag menar. Det bästa är att (om du inte har någon som kan titta på som du vet kan läsa din kropp) har någon filma dig vid liberty och on-line sen titta på din egen kropp språk och ser om du ser vad han ser. vad gör du när han blir sur? Blir du annorlunda eller inte?

JAG VILL HAR DIN KAMERAN!!!!

Det var en till:cool:fin bild på er...jag märkte hur bra han trampade under sig med V. bak.

Jo det var skuggi men hon har inte varit här för ett tag.:confused: hmmmm, how intresting. Jag ska jag ner henne på en gång!:mad:

Sv: Re: PNH Tjatter - Part II

Jag kommer ursprungligen från dressyrvärlden, men har bytt inriktning och slutat med tävlandet.

Men du, jag är också svag för mina hästar :love:. Det är verkligen världens ångest när fölen skall säljas:cry: Men, samtidigt, så är det såååå härligt när man hittar de perfekta köparna. De som längtat hela sitt liv efter att hitta just den hästen och som är så här :love:

Det är verkligen en härlig känsla att kunna lämna över ett föl som är tryggt och lugnt och som man vet har fått bästa förutsättningarna att bli en bra häst. Som man vet har blivit avvänjt i lugn takt och inte inföst själv i en box vid 4,5 månaders ålder för att vänjas av, etc etc. Som kan ledas lugnt, lyfta hovarna och lastas i transport vid 10 månaders ålder. OCH, detta utan att man har TRÄNAT dem :D;)

Sen att få se och följa dessa små liv när de ska bli vuxna. Jag skulle nog aldrig kunna sluta med min avel, även om det är en dyr hobby att föda upp hästar:crazy:.

Jo, det ligger nog rätt mycket i det du säger. Jag misstänker att jag känner mig säkrare när jag har linan och därför trycker hårdare. Kan det vara så att han påverkas av att vara närmre mig? När han är lös lägger han ju volten längre ifrån mig, tex. Hmm, måste nog hitta någon som kan filma oss..

Senast ändrad av en moderator:
Vad använder du för linjan? 12, 22 eller 45ft? kanske du kan prova en längre. Det kan vara att som du säger han vill vara längre bort, att han har en större threshhold än du trodde. Du kan alltid prova med lite fiske tråd mellan grimman och repet och ser om du får ett annan respons. Du kanske då ändra sig automatiskt när du vet den kan gå av om man trycker för hårt.:idea:

Men han gjorde inte så från början eller? Jag menar innan du började med liberty.

Vad använder du för linjan? 12, 22 eller 45ft? kanske du kan prova en längre. Det kan vara att som du säger han vill vara längre bort, att han har en större threshhold än du trodde. Du kan alltid prova med lite fiske tråd mellan grimman och repet och ser om du får ett annan respons. Du kanske då ändra sig automatiskt när du vet den kan gå av om man trycker för hårt.:idea:

Men han gjorde inte så från början eller? Jag menar innan du började med liberty.

Den jag har nu är 14 ft. Jag har en som är 22 ft, ska testa att använda den ikväll. Jag har inte använt den så mycket eftersom jag tycker den blir lite klumpig och jag är rädd att trassla in mig :angel:

Han var inte sådan här tidigare, det har kommit ju mer vi har jobbat i libertyn. Men, han har alltid varit sådan som gärna springer när trycket blir för hårt, kan tjurandet vara en ny strategi. Förr hände det ju att jag tappade honom när han försökte sticka, men nu har jag tekniken inne och håller kvar honom. Kan det vara så att de sura öronen och låtsasutfallen är ett substitut till att springa. Kanske ligger lösningen där... Måste tänka på det i kväll när jag håller på med honom.

Ibland kommer man på mycket själv genom att bara skriva ner vad det är som händer :rofl:

CS: Å vad roligt att du såg att han trampade under sig, vi har jobbat mycket på samling. Så det är så roligt att det finns där även när vi rider freestyle!
Vi har tränat mest på böjtspår och på så vis tränat ett bakben i taget (det innre), det har gått så bra att nu har vi börjat med båda samtidigt, det vill säga samling rakt fram. Vi klarar några steg och de blir fler och fler varje gång.

Sist när vi tränade i liberty så kunde han korta sig och samla upp sig så bra!
Fick lite samlad trav åt passagehållet när jag själv kortade upp mig och sprang bredvid i passagetakt! Det trodde jag aldrig att jag skulle få från min i libertyn, han brukar ha så låg energi men detta måste ju tyda på att jag har börjat göra något rätt och att han nu finner motivation i det vi gör. Han såg till och med lite hingstig ut med krökt hals och tramp i bakbenen :eek: :love:

CS: ja precis då var det skuggi, men du har rätt undra vart hon håller hus?
*saknar*

*bööh* Mellan Flen o Katrineholm i en byhåla som heter Valla...

Haha det blir ett helt busslast nerifrån oss =)

Mitt i bushen 3 mil väst om Lima i Norra Löten. Population 5 inkl. mina svär föräldrar...:angel:

Själv klart är du välkommen! Det skulle vara så kul med en stor träff. :bump::banana:

Om ingen har emot nåt i Juni så ringer jag Erika och ser vad hon har öppet då.

Lotus7 - har pratat med Skuggi och hon har lovat att göra en "special appearance" snart. Hon också jobba på hemsidan men hade lagt det undan för ett tag pga hon var så upptagen sista tiden.

Hm, bara det inte krockar med mitt årliga visit till H.C....:angel: (slutet av månaden juni och början av juli)

typ v 24 kanske? det är veckan före midsommar...=)

Nej det ska inte krocka med din härliga HC resan. :p

Som Toria kom med, hur är v. 24 för er?

Jag ska fråga E imorgon om hon är ledig då först kanske.

Nu måste jag sluta George (min katt) ligger på mina armar och vill gossa så det gör det svårt för att skriva.:grin: Vi går uppe till tv;n istället...

v. 24 skulle nog kunna funka för mig.
Har inte planerat någon semester för nästa år än, så det finns alla möjligheter.

Nu till något helt annat, fick ju en videokamera i födelsdagspresent (i maj :o) och har filmat en massa, men inte fått fingrarna ur och stoppat in någon utav filmerna i datorn :angel:

Men nu har min sambo varit så himla gullig och lagt in en lite snutt åt mig och komprimerat den så att jag skulle kunna lägga ut den på Youtube. Han satt uppe till typ 04.00 imorse för att få det klart :love:

Så här kommer den allra första filmen av mig någonsin på Buke!!!

Lastning: the parelli-way ;) :D
http://www.youtube.com/watch?v=7003-QvG67o

(om han ser smal ut så beror det på att han här höll på att återhämta sig efter 7mån sjukdom, min lilla kämpe :love:)

Vore ju jättekul med en träff här nere i Småland oxå..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu pga av vi var totalt ignorerad med vår frågan att öppna up gamla tråden, så börjar jag en ny. :smirk: ändra titeln lite så kanske...
65 66 67
Svar
1 336
· Visningar
90 469
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2