PNH Tjatter - Part II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter - Part II

Ha ha ha det var när jag just såg den videon One day with Pat Parelli som iden föddes till att min häst skulle slänga upp mig på halsen. :rofl: Helt hysteriskt att du också sett det nyligen och tänkt samma sak...
Jag tror inte Linda gör sådana saker med Allure än (...not yet! som jag fick lära mig att man ska säga av en Parelli instruktör för en 4 år sen ;). För Allure är så Challanging (stavning?). Men vad vet lilla jag här i Sverige...:confused: men det är helt klart intressant att följa dem på sin resa! Plus att Allure är så trevlig att titta på för en dressyrnörd som jag som gillar gångarter och Europeiska Warmbloods! Allure är Holländskt tror jag?

Men lite mer bilder på våra hästar och dyligt vore kul i tråden, men jag har lite samma problem... ingen fotograf så på daglig basis...? Varför har man ingen egen Coco (Parellis "EGEN" fotograf). Men får se vad jag kan bidra med här framöver.

Jo Allure är jättevacker, han är Trakehnare. I "Liberty and Horse Behavior" finns ett avsnitt om horsenalities med bl.a Allure och där har hon inte haft honom så länge och han ser ganska eländig ut.

Jo det skulle vara kul med en träff. Kanske man kan gör det samtiden med en clinic så man kan koppla av innan och efter.:idea:

Toria - Själv klart ska du vara med, med dina två hästar också!:banana: Jag har ingen stall men vi har hagar så det duger. Sen har vi "lokalen" med 15 sängplatser så ni kan ta med en kompis!

Clinics/Pnh träffar (små somde är) har varit enormt avkopplande, kanske inte lika mycket för Alyssa...:devil:("tack så J%@*A mycket") men alla, tycker jag i alla fall, är stress fria och om vi gör det som en träff så kan vi gör det över5-7 dagar med 2-3 dagar i mitten med en kurs kanske!?!:idea: Vi har sjö utanför huset så man kan bada med hästar och vi kan rida ut(vi finns mitt i igen stans så skogen är på ca55000 hektar) ut kanske up till fäboden?:banana:

Marks - Jo den är en av mina favorit filmer. Den är skit rolig att titta på. Nej jag tänkte på att Saffe är en kopia på Allur i horsenality och Saffe är den ända häst jag har som jag inte ser att det skulle vara kul att rida at liberty. Sen kom jag på att jag minns inte att jag har sett Linda gör det med Allur bara med Remmer. Hmmmm, how intressting! :angel:

Sorry Stina *sniff sniff* det snöar ute så ingen bilder idag heller.:p

Å det här låter ju bara bättre och bättre!
Nu längtar jag ju massor till sommaren :love:

Här har det snöat i ett dyng nu, var så fint i går kväll, men nu är det 2 plusgrader och regn igen :mad: Klibbig slasksnö överallt...
*ser hur pållen kommer att få fina styltor ikväll när vi ska rida*

Hej igen!

Jag eg inte att det skiljer så jättemycket mellan vad vi tycker :idea:

När jag säger att jag tycker att föl skall få vara föl så betyder det absolut inte att jag släpper dem i en hage och sen struntar i dem tills de är "vuxna". Men, precis som att jag inte sätter min treåriga son i skolbänken utan han får vara barn och leka och ha roligt mest hela tiden.

Jag har mycket klara och tydliga regler för mina föl, den lilla tid jag hanterar dem. De leds till och från hagen varje dag. De går "kopplade" från att de är någon vecka, eller två. Då ska de gå bakom mig, i repgrimma, bredvid mamman o tusan det föl som försöker springa på mig. Då kommer faserna direkt och de fattar att de ska backa och hålla sin position.

De lär sig också tidigt att flytta undan rumpan och att gå undan för tryck, samt givetvis att bli klappade överallt. Men, jag ser inte detta som någon träning utan det är självklart för mig att de hanteras som om de vore vuxna när det gäller min säkerhet. De andra hästarna skulle ju aldrig heller tillåta att en liten skit vänder upp rumpan mot dem, tex.

Alla mina föl hanteras så här de första månaden/månaderna beroende på när de är födda. Sen går de ut på bete - helst länge. När de kommer in på hösten så är det fortfarande självklart hur man går i grimma och vilken position man har när matte leder en.

Då börjar jag så smått att lära dem vara utanför mammas box samtidigt som man blir klappad eller uppbunden. När det funkar utan att de blir hysteriska börjar jag låta dem stå i gemensam fölbox mellan mammorna. Då går de fortfarande med mammorna i hagen. Runt december börjar jag vänja av dem även på dagen och då brukar det inte alls vara särskillt dramatiskt. De får äta hos mamma en eller två gånger per dag, men annars är de i olika hagar o boxar. Fölen introduceras redan under sommarbetet för de hästar som de senare kommer att gå ihop med när de väl vänjs av på hösten.

Fast inget av detta ser jag som träning utan bara vanlig grundhantering av fölen. Alla mina föl brukar vara mycket glada när jag kommer ut i hagen och oftast mer eller mindre tävlar de om att få på sig grimman först.

oj, vad långt det blev...
Lisen

KL

Hehe, undrar om alla sitter o glor på nya dvdn? Mycket fin arab där =) Intressant å se en LB extrovert med adrenalinpump.

Lyllo er med snö...Här försvann den o det är nu becksvart här hemma o Majsan har brodd o snösulor..

Jag har vunnit en mycket fin sak på traderalla!! Ouui va kul! =) Vem fick den andra? Nån här?? *nyfiken*

Åh rida till fäboden...och bada o myysa...Det låter himla mysigt, kanske kan få med min granne(lundborg)? Då lämnar jag shettis hemma så kan lundborgarns dotters häst o hon gå ihop *hehe*

Senast ändrad av en moderator:
jag hoppas du inte tog det fel det jag skrev.:o Det är sällan att folk säger det utan att faktisk menar det. Min hud kryper när jag höra detta ibland och deras tänker på ämne . :eek: De kommer blir föl ändå, spela ingen roll vad vi gör med de. Folk vill låta de blir som du sa och inte hantera de, sen har jag de här och folk vill har de fixat när de väger 450kg+ och är utan kontroll. Skulle vara mycket lättare när de var föl.

Nej jag håller med det ser jag inte som träning heller för det mesta men jag tar special stunder att träna saker jag ville skapa eller tabort. Men jag vill att andra ser det enormt viktighet att hantera fölet från start istället vänta tills de är inte föl längre.

Jag har svårare att tro en PNH;are skulle bara låt de vara än en "normal";) Men jag sa det ändå för säkerhets skuld.:D

ja, nu är det bara välja ut en helg när alla kan vara med. Nån gång i juni kanske?

Tack :bow:det kom i posten som lovat.

Jag ska till tv:n snart men jag ska spara DVD'n till imorgon när jag är ensamt och kan njuta med en Lussekat och en Cappuccino:love:

hej igen allihopa,
det var någon som svarade på vad jag skulle göra en dag med pållen, squeezing game gavs det förslag på, MEN, vad är alla dehär lekarna??
jag är TOTALnybörjare o fattar typ..noll :crazy:
hur ska jag börja egentligen??
vad ska jag göra..känns bara som det går runt i huvudet :crazy:

Synd att det är så långt ifrån mig, annars skulle det vara jättekul att hänga med på en träff :( Får väl se om det kan bli ngt som är lite närmare mig.

Ja One Day... filmen är jätte bra tycker jag med. Har du sett den Future of Training. När David och Karen O Connor är med. Då rider Linda Remmer utan sadel och träns, är nog inspelat ganska i början av hennes tid med Remmer. Innan Horsenality och Fluidity hade kommit ut som koncept iaf.
Det är lite kul att se ;) att det går inte helt fläckfritt för dem heller alla gånger, även om det är mycket inspirerande och modigt av henne att göra det där och då, så att säga.
Själv har jag ju en häst som är lite mer Left Brain Introvert, men han kan bli Right Brain introvert med. vilket jag har verkligen fattat på senare tid och då har poletten trillat ner för honom och mig. Hans egentliga Horsenality är nog lite tripolar (Stavade som det låter...:D ha ha) med LB och RB introvert men även en dominans och lekfullhet som uttrycks LB extrovert! Så det har tagit ett tag för mig att fatta var när och hur detta yttrar sig och i vissa situationer. Men det är väl mer eller mindre vad man alltid lär sig mer om och laborerar med för att optimera kontakten med sin häst och vara den bästa "horsemanen" för den som möjligt.
Efter att jag fattat mer av detta tar jag inte längre för givet (don´t make assumtions:angel:) att han är LB introvert och det bara är att tuta och köra i Freestyle riding. Det har ju inte varit så på de senaste åren att han ballat ur utan mer att vår relation har fått sprickor eftersom jag har ju inte i det läget varit den bästa jag kan vara för min häst. Men nu börjar jag förstå honom mer och mer och se lite mer iaf vad han behöver och då har att rida på honom Bareback och Brideless blivit kul igen och både jag och han tycker det. Men det är ju som du säger, jag har inte att göra med någon Allure Horsenality, snarare en mer Remmer i min häst. Dom säger ju också att LB introvert ofta älskar Freestyle!

Hehe, ska vi fixa stor transport, typ lastbil å åka allihopa härnereifrån? Det vore väl nåt?

Shit vad häftigt med en träff!!!! Jag har tänkt att det vore så kul att åka upp och rida, lkea och ta en hästsemester hos dig CS!!! Det ser så mysigt ut på hemsidan! Problemet är ju bara att min Savvy inte riktigt räcker till att lasta min häst i en vanlig transport än....:crazy::(

Synd att vi inte är från samma trakter då för Lastbil gillar min häst bättre! Vill väl åka kungligt eller nå´t:D:rofl: inte vet jag?

Ja, det kanske vore nåt :D:p! Har inte lastbilskort, men det kanske någon annan har?

Hmmm... Det går ju att åka med en "firma"... Vore fränt att träffa alla på den här tråden!:D

Jaha så är personalen sjuk så jag måste jobba hela veckan själv!!!
Men fast det inte blir någon ridning så ska jag ändå ta lite bilder innan jag åker o jobbar!!

Man försöker ju bjuda på sig själv vet du!!! ;) Vi skulle ju ha tryckt upp kepsar oxå...vad ska vi ge Erika?? "Phase 4" kanske? Eller "LB Intr..."!

Det tråkigaste med kurser eller träffar vi har haft är att det tar slut för fort!!

Sv: Re: PNH Tjatter - Part II

jag hoppas du inte tog det fel det jag skrev.:o Det är sällan att folk säger det utan att faktisk menar det. Min hud kryper när jag höra detta ibland och deras tänker på ämne . :eek: De kommer blir föl ändå, spela ingen roll vad vi gör med de. Folk vill låta de blir som du sa och inte hantera de, sen har jag de här och folk vill har de fixat när de väger 450kg+ och är utan kontroll. Skulle vara mycket lättare när de var föl.

Nej jag håller med det ser jag inte som träning heller för det mesta men jag tar special stunder att träna saker jag ville skapa eller tabort. Men jag vill att andra ser det enormt viktighet att hantera fölet från start istället vänta tills de är inte föl längre.

Jag har svårare att tro en PNH;are skulle bara låt de vara än en "normal";) Men jag sa det ändå för säkerhets skuld.:D

Nä, jag tar inte illa upp, ville bara förklara lite hur jag menar ;)

Jag tror att en del i att vi säger olika är att vi väger in olika saker i orden "att träna ett föl". Jag kommer från en värld (av tävlingsmänniskor som tar ett föl någon gång) där jag ofta får frågor om hur snart man kan börja jobba med stoet och fölet efter fölningen. Ibland är det faktiskt så illa att det lilla fölet knappt hinner landa i halmen innan jag får frågor om när man kan börja träna stoet igen och lämna fölet ensamt i boxen. Det finns många som vill ut och träna mamman när fölet bara är två eller kanske tre veckor och lämna fölet ensamt i boxen relativt långa stunder. Flera av dessa använder motivet att: det är lika bra att fölet lär sig för det ska ju ändå kunna hanteras sedan.

Sen börjar samma människor att träna fölet när det bara är någon månad eller två. Jag har sett en tjej longera ett föl (ca 3 månaders) med motivet att det är lättare att lära dem när de är föl. Det är sådant här jag ser ofta och jag blir sådan här:eek::eek:

Att däremot lära den lille skiten att man går ordentligt på väg till hagen och att matte får röra på en och lyfta benen är för mig bara självklart. Sen tror jag inte att det behöver läggas så mycket tid på fölet för detta. Tror, givetvis, att det är bra med daglig kontakt, men att det inte behövs mycket träning för att detta ska funka. Det är viktigare att göra rätt det lilla man gör än att älta på med en felaktig träning. (men det gäller ju de stora med ;))

lisen_ som börjar inse hur svårt det är att uttrycka sig i skrift

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu pga av vi var totalt ignorerad med vår frågan att öppna up gamla tråden, så börjar jag en ny. :smirk: ändra titeln lite så kanske...
65 66 67
Svar
1 336
· Visningar
90 469
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2