Plugga SLU Uppsala

Hagens_Zorba

Trådstartare
Har sett att ni är många från Uppsala här och som pluggar på SLU å tänker kolla om ni har nå svar på mina funderingar :).
Jag vill jobba med djur på nåt sätt samt utbilda mig inom det, så jag kan få ett "bra" jobb.
Tror inte jag kommer komma in på veterinär eller djursjukskötare, så nu är jag inne på husdjursagronom eller etologi och djurskydd. Vad skiljer dem åt egentligen? Mer än att agronom verkar bredare.. är ju 1,5 år mer.

Hur är kurserna? Hur ser jobbmöjligheter ut? Vad kan man bli? Är kurslitteraturen på engelska? Har rätt svårt för engelska och antar att det är mkt sånt på veterinär?

Eller finns de nå andra kul program som jag missat? :p

Har ställt mig i alla studentbostadsköer jag kan hitta (även ultunas) men det verkar va svårt att hinna få nåt till nästa höst.
Andra tips på hur man kan fixa bostad?

Rent generellt skulle jag nog vilja påstå att en väldigt stor andel av litteraturen på universiteten är på engelska, det är bara att gilla läget. Och man vänjer sig rätt snabbt... Ju "smalare" ämne, desto mindre chans att det finns på svenska. (all min kemi är läst på engelska)

När jag gick hovslagarutbildning i Uppsala så hyrde jag en campingstuga på Fyrishov, inte det lyxigaste boendet men ett eget hem och klart konkurrenskraftigt vad gäller boendekostnad. Då (96-97) hade de bra rabatt för dem som studerar och under lågsäsongen var det också betydligt lägre hyra.
Så, får man inte tag på något annat så är det ju ett alternativ för att få tak över huvudet.
Några av mina kurskamrater hade husvagn på samma camping.

Det är ju, som sagt, ett antal år sedan jag bodde där. Det går ju alltid att ställa frågan.

Jag läser veterinär och all vår kurslitteratur är på engelska. Jag tror de flesta kommer in i det rätt bra, oavsett hur lätt/svårt man har för språket. Man behöver ju inte förstå exakt alla ord man läser för att förstå sammanhanget, och det går ju att slå upp svåra ord (de återkommer dessutom ofta i litteraturen).

Nästan alla av våra föreläsningar är också på svenska. Har vi engelskspråkiga föreläsare brukar de ta det ganska lugnt faktiskt. Det har väl varit någon enstaka gång då föreläsaren haft riktigt knackig engelska och högt tempo som det känns som om många haft problem att förstå.

Oh lord.. jag har en engelskspråkig labassistent nu och jag hänger inte med alls, antagligen pga mkt fackord jag inte kan. Har aldrig läst klart en engelskabok i hela mitt liv, har börjat många ggr men det slutar med att jag missar vad som händer pga att språket inte sitter och då lessnar jag på det eftersom jag inte förstår handlingen.

Vet du hur mkt engelsk litteratur det är på agronom och etologi?

Jag tror du får vara beredd på att oavsett vad du pluggar kommer du behöva läsa på engelska och ha assistenter som pratar engelska.

Jag läser ett program som är inriktat mycket på Svensk natur och biologi, och trots det har vi litteratur och föreläsningar på engelska.

Jag har aldrig pluggat på Ultuna (förutom en fristående masterkurs) men jobbar där nu. Gick etologi och djurskyddsprogrammet i Skara och jobbar nu som lärare på programmet som kursledare, handledare, årskursansvarig mm. Jag har även moment och delvis ansvar i vissa kurser inom agronom/animal scienceprogrammen.

Angående engelska så är det mycket engelska på alla program. Det jag kan bäst är såklart EoD men har även varit involverad en hel del i agronomernas första termin. Och i bägge program är det vetenskapliga artiklar på engelska från termin 1, så inte bara "vanlig" kurslitteratur utan även sånt. Mitt tips till de studenter jag har som har svårt med engelska är att börja läsa skönlitteratur på engelska. Börja med lätta böcker och läs läs läs. En annan bra grej kan vara att lyssna på ljudböcker och se på serier/filmer utan text så att man verkligen kommer in i hjärnan med språket. Och så öva öva öva. Har fått feedback från flera av dem att det faktiskt blivit lättare med artiklar och kursböcker när de gjort så.

Angående agronom-eod så beror det så himla mycket på vad man är intresserad av. Jag tror att det är bättre att någon som går/gått programmet kommer in o skriver (@zassoo t ex :) ) om sina tankar om agronom, men jag kan skriva om mina tankar om eod i alla fall. :)

En stor skillnad mellan programmen är att agronom ger en agronomexamen (eller inom husdjursvetenskap om man inte orkar hela vägen) medan EoD ger en biologiexamen. Det innebär att man efter sin kandidatexamen har lite mer att välja på när det gäller att läsa vidare, om man vill det. Fast å andra sidan så får man en högre examen "direkt" (fast efter längre tid) på agronom så där är det kanske ändå inte aktuellt att läsa vidare. :)

EoD är precis som man hör på namnet ett program inriktat på etologi och djurskydd. Hela programmet genomsyras av tänket etologi, djurskydd, välfärd och vi försöker se till att allt har den kopplingen. På ett sätt är det en bred utbildning, man får ändå en biologiexamen, men på ett sätt en nischad utbildning eftersom det är såpass mycket etologi och djurskydd/djurvälfärd. När det kommer till djur blir det brett, vi försöker ha en balans så att alla typer av djur tas upp. Vi har även ett pedagogiskt upplägg som går genom hela programmet och bygger på vad forskning faktiskt säger om pedagogik. Vi har så lite salstentor vi kan, mycket seminarier och mycket eget ansvar på ett sätt som vissa finner ganska frustrerande då många inte är vana vid det. I trean kan man rikta in sig ännu mer på etologi eller djurskydd, samt antrozoologi, bevarandebiologi eller ännu mer djurskydd.

Det man kan göra om man har svårt att välja eod-agronom (eod är svårare att komma in på än agronom kan vara bra att veta dock) är att gå eod och sedan läsa vidare till en masterexamen inom animal science, då har man "agronomkurser" att välja på och kan bredda sig åt det hållet.

Det är ett ganska diffust program om man tänker på vad man kan jobba med efteråt. Det är väldigt sällan det finns jobb ute på platsbanken där det står "etolog" men man får vara lite innovativ i tänket på hur man hittar jobb. Från min avgångsklass är det nog bara 2 stycken som inte alls jobbar med något inom utbildningens ramar, en för att hen inte kunde flytta på sig och där hen bor fanns inga jobb inom området, och en för att hen råkade snubbla över ett annat jobb som hen visade sig vara skitbra på och blir snuskigt rik på. :p

Det folk jobbar med är bl a: Djurskyddsinspektörer/handläggare, miljöinspektör, gymnasielärare, inom djurrättsorganisationer, på djurparker som djurvårdare, zoolärare, zoologer mm, egenföretagare med rådgivning och kurser (flera börjar nu få ihop samarbeten med olika veterinärkliniker), på olika sätt med försöksdjur, på slakteri... Ja det finns massor!

Har du några frågor är det bara att hojta. :)

Oj vilket matigt svar, tack! :)
Kolla serier utan undertexter har jag "alltid" gjort, och det är samma sak där, jag missar ibland stora delar av handlingen.
Får försöka ge mig på böckerna igen men det känns inte som att jag utvecklas :/

Förstår jag det rätt att utbildningarna är på ungefär samma nivå om man efter EoD läser nåt år till (eller hur lång är mastern?) Och vad kan man välja mellan då ungefär? Om det är så känns det ju lika bra att ta agronom på en gång..
Kommer in på båda så det är ju "bara" att man ska komma på vad som passar bäst/är smartast.
Jag menar, om en agronom och en etolog söker t ex djurskyddsinspektör, undra hur mkt utbildningen är avgörande där?
Biologilärare skulle jag aldrig vilja jobba som, utan jag tänker mer djurskyddsinspektör eller något på djurpark.
Vet du vad folk jobbar med efter agronom också? Hur jobben kan skilja liksom.. det är ju väldigt viktigt!

Lite salstentor och mkt seminarier/eget ansvar passar mig bara bra :p

Vet du något om studentlägenheterna på Ultuna?
Stod att det bara var ca 1,5 års kö, det är ju bra.
Är så "bortskämd" nu med stor BR, och har två katter.
Så korridor är inget alternativ..

Jag skulle säga (något partisk i och för sig) att en agronomtitel väger tungt i lantbruks-Sverige. Går mitt sista år som husdjur just nu. Jobb för husdjur är väl mycket inom rådgivning till lantbrukare med djur, forskning och djurskydd. Länsstyrelsen, Växa/Hushållningssällskapen, Jordbruksverket och SLU klassiska arbetsgivare. Såklart även företag som Viking Genetics (sperma och avel), deLaval och Lely (mjölkrobotar), Krafft (foderrådgivare), lantbruksskolor och liknande.

På Länsstyrelsen där jag gjorde praktik ville chefen (som var agronom, och många av hennes kollegor på chefsnivå är också husdjur i det länet) ha en blandning av agronomer, EoD samt biologer.

Agronomutbildningen är just nu 4,5 år (diskuteras att det ska ändras till 5 år) och EoD 3 år. 3+2 år = master. Agronomutbildningen är dock väldigt styrd att du ska läsa "rätt" kurser, annars kan man välja master i animal science.

I mina ögon är agronom bättre än Etologi och djurskydd om man inte vill arbeta med djurskydd hela livet eftersom vår utbildning är bredare och har större möjligheter till annat. Dock är det bra att komplettera med juridik (finns distanskurser). Mina vänner har fått boende relativt lätt ute på Ultuna (korridor och små lägenheter), värre för min som inte velat bo där. Köpa är dyrt i Uppsala.

Studentstaden och nationerna har annars lägenheter, bra att stå i kö där!

Leta på en engelska kurs och gå nu då? Webbaserade kurser brukar starta var tredje månad och har du bara tillgång till dator, webbkamera och headset med mick så fixar du det utan problem.

Leta på en engelska kurs och gå nu då? Webbaserade kurser brukar starta var tredje månad och har du bara tillgång till dator, webbkamera och headset med mick så fixar du det utan problem.

Har inte tid nu, är sönderstressad och har det jättetufft i skolan. Men kanske till sommarn, tack för tipset!

Inga av mina studenter är mig veterligen bostadslösa! Så omöjligt är det inte. ;)

Ska man blir djurskyddsinspektör så beror det lite på just den länsstyrelsen man vill in på. Vissa gillar agronomer bättre, andra EoDare bättre, sen är det kanske någon med många av den ena och därför hellre tar den andra. Däremot får man mer rena djurskyddskurser på EoD (läser man djurskyddsinriktning i dagsläget blir det totalt 47,5 hp om jag inte tänker fel).

Och att läsa vidare efter EoD är inte som att läsa agronom från början, eftersom man får en biologiexamen. ;) Och sen beror det på vad man vill läsa och vad man är intresserad av. Det jag menade var mer att om man vill ha bägge delarna och inte kan bestämma sig så kan det vara en idé att läsa EoD först och sedan ta en master i animal science. En kandidatexamen är 180hp, en master 120hp (så normalt 3 resp 2 år). Andra val som är vanliga efter EoD är en master i etologi på Linköpings uni, eller sthlms uni. Man kan även läsa t ex kognitionsvetenskap i Lund. Finns nog ytterligare några alternativ inom mer andra områden inom biologi.

Ska man in på djurpark är EoD bättre än agronom, man läser mer om djurparksdjur.

Sen är det inte biologilärare folk är, eller jo, det också. Men allt möjligt inom olika "djurkurser" på diverse gymnasier med olika djurinriktning.

Kika på ramscheman för de olika programmen och se vilka kurser som stämmer med vad du tycker är intressantast
agronom: http://www.slu.se/sv/utbildning/grundniva/agronom-husdjur/innehall/ramschema/ (många av kurserna i åk 4-5 kan du läsa inom masterprogrammet animal science)
eod: http://www.slu.se/sv/utbildning/grundniva/etologi-djurskydd/innehall/ramschema/

Känner tyvärr inte så många agronomer så jag kan inte säga vad de gör efter. :D De jag känner är antingen forskare inom husdjursvetenskap och en som jobbar på jordbruksverket. :)

Jag skulle säga (något partisk i och för sig) att en agronomtitel väger tungt i lantbruks-Sverige. Går mitt sista år som husdjur just nu. Jobb för husdjur är väl mycket inom rådgivning till lantbrukare med djur, forskning och djurskydd. Länsstyrelsen, Växa/Hushållningssällskapen, Jordbruksverket och SLU klassiska arbetsgivare. Såklart även företag som Viking Genetics (sperma och avel), deLaval och Lely (mjölkrobotar), Krafft (foderrådgivare), lantbruksskolor och liknande.

På Länsstyrelsen där jag gjorde praktik ville chefen (som var agronom, och många av hennes kollegor på chefsnivå är också husdjur i det länet) ha en blandning av agronomer, EoD samt biologer.

Agronomutbildningen är just nu 4,5 år (diskuteras att det ska ändras till 5 år) och EoD 3 år. 3+2 år = master. Agronomutbildningen är dock väldigt styrd att du ska läsa "rätt" kurser, annars kan man välja master i animal science.

I mina ögon är agronom bättre än Etologi och djurskydd om man inte vill arbeta med djurskydd hela livet eftersom vår utbildning är bredare och har större möjligheter till annat. Dock är det bra att komplettera med juridik (finns distanskurser). Mina vänner har fått boende relativt lätt ute på Ultuna (korridor och små lägenheter), värre för min som inte velat bo där. Köpa är dyrt i Uppsala.

Studentstaden och nationerna har annars lägenheter, bra att stå i kö där!

Ja när jag läst ditt inlägg så låter det ju självklart, om man har betydligt fler valmöjligheter när det gäller jobb.
Hur menar du att den är styrd, lite valfrihet eller att vissa valbara kurser inte ger något? O_o

Jag har ställt mig i alla köer jag hittat.. eftersom jag bor i Stockholm nu så tycker jag inte Uppsala är dyrt, själva köpesumman alltså. Känner väl att det är dumt att sälja min i Stockholm, tänk om jag inte alls känner att utbildningen är rätt? Då vill jag kunna flytta hem.. Men det är klart, jag är jättekräsen med boende så det bästa vore kanske att sälja och köpa i Uppsala, för att jag ska trivas. Men det kostar ju att sälja också.

Varför har du inte velat bo på Ultuna? Äre skruttigt? :cautious:

Haha, det är så olika hur man tycker, jag tycker att EoD är bredare än agronom och ger fler valmöjligheter efter eftersom man dels har en biologiexamen och dels är bredare kring djurslag. Är det dock lantbruk som är det enda intresset är agronom bättre.

Att läsa till juridik kan man ju göra utöver EoD också, eller lägga "de extra" åren man inte går på EoD på sådant, eller plocka ihop en egen master där man t ex kan lägga till juridik, pedagogik eller vad man nu anser sig behöva. :)

Inga av mina studenter är mig veterligen bostadslösa! Så omöjligt är det inte. ;)

Ska man blir djurskyddsinspektör så beror det lite på just den länsstyrelsen man vill in på. Vissa gillar agronomer bättre, andra EoDare bättre, sen är det kanske någon med många av den ena och därför hellre tar den andra. Däremot får man mer rena djurskyddskurser på EoD (läser man djurskyddsinriktning i dagsläget blir det totalt 47,5 hp om jag inte tänker fel).

Och att läsa vidare efter EoD är inte som att läsa agronom från början, eftersom man får en biologiexamen. ;) Och sen beror det på vad man vill läsa och vad man är intresserad av. Det jag menade var mer att om man vill ha bägge delarna och inte kan bestämma sig så kan det vara en idé att läsa EoD först och sedan ta en master i animal science. En kandidatexamen är 180hp, en master 120hp (så normalt 3 resp 2 år). Andra val som är vanliga efter EoD är en master i etologi på Linköpings uni, eller sthlms uni. Man kan även läsa t ex kognitionsvetenskap i Lund. Finns nog ytterligare några alternativ inom mer andra områden inom biologi.

Ska man in på djurpark är EoD bättre än agronom, man läser mer om djurparksdjur.

Sen är det inte biologilärare folk är, eller jo, det också. Men allt möjligt inom olika "djurkurser" på diverse gymnasier med olika djurinriktning.

Kika på ramscheman för de olika programmen och se vilka kurser som stämmer med vad du tycker är intressantast
agronom: http://www.slu.se/sv/utbildning/grundniva/agronom-husdjur/innehall/ramschema/ (många av kurserna i åk 4-5 kan du läsa inom masterprogrammet animal science)
eod: http://www.slu.se/sv/utbildning/grundniva/etologi-djurskydd/innehall/ramschema/

Ah tack för länkarna, ska läsa igenom dom!
Finns det fler utvecklingsmöjligheter på agronom lutar det åt det hållet, jag är väldigt driven och har jobbat som chef i många år innan. Det är väl lite det jag känner jag missar om jag jobbar som inspektör eller lärare, att jag stannar där positionsmässigt. Är så hungrig på nya utmaningar när jag trivs. Van vid att jobba mig uppåt, det är en morot!

Jag är inte orolig över att inte få bostad, hyr ju ut min i Sthlm då och kan garanterat hitta en i andra hand i Uppsala för en mindre peng än den jag får in, mest nojjig över att inte vara nöjd med standard, storlek mm.
Ett lyxproblem, I know! :angel:

Ah tack för länkarna, ska läsa igenom dom!
Finns det fler utvecklingsmöjligheter på agronom lutar det åt det hållet, jag är väldigt driven och har jobbat som chef i många år innan. Det är väl lite det jag känner jag missar om jag jobbar som inspektör eller lärare, att jag stannar där positionsmässigt. Är så hungrig på nya utmaningar när jag trivs. Van vid att jobba mig uppåt, det är en morot!

Jag är inte orolig över att inte få bostad, hyr ju ut min i Sthlm då och kan garanterat hitta en i andra hand i Uppsala för en mindre peng än den jag får in, mest nojjig över att inte vara nöjd med standard, storlek mm.
Ett lyxproblem, I know! :angel:

Fler utvecklingsmöjligheter beror nog HELT på vem man frågar, jag säger EoD, agronomer säger säkert agronom. Haha. ;) Drivet är dock något som behövs och något som vi sett att de som "lyckats mest" efter EoD har. Dock svårt att säga vem som lyckats eftersom det beror så himla mycket på vad man vill göra. :D Men helt klart så finns det massor där man kan jobba sig upp.

Vi har t ex en tjej som är kampanjansvarig inom WAP Sverige (tidigare WSPA). Eller en annan som är projektledare för Svensk Travsports storsatsning- deras djuromsorgsprogram Travarhälsan. En annan som gjort traineetjänst inom det EUdjurskyddet och nu jobbar med djurskydd mot tredje land på jordbruksverket. Och som inspektör behöver man inte alls stanna där, länsstyrelserna har massor med projekt och satsningar som behöver ledas. ;)

Själv är jag inriktad på djurparksdjurs välfärd, jobbar inom djurpark utöver jobbet på SLU och siktar på att doktorera inom ämnet. Vad mitt långsiktiga mål vet jag inte, älskar undervisningen på den här nivån (skulle aldrig orka med gymnasiet dock), älskar forskning men är inte helt road av klimatet som finns på vissa håll, älskar att jobba i själva djurparkerna osv osv. Men jag kör på så får vi se vart jag hamnar till slut. ;)

(Tillägg: Jag är helt övertygad om att "drivet" är riktigt bra även som agronom, och att utvecklingsmöjliheterna är awesome även där :) )

Fler utvecklingsmöjligheter beror nog HELT på vem man frågar, jag säger EoD, agronomer säger säkert agronom. Haha. ;) Drivet är dock något som behövs och något som vi sett att de som "lyckats mest" efter EoD har. Dock svårt att säga vem som lyckats eftersom det beror så himla mycket på vad man vill göra. :D Men helt klart så finns det massor där man kan jobba sig upp.

Vi har t ex en tjej som är kampanjansvarig inom WAP Sverige (tidigare WSPA). Eller en annan som är projektledare för Svensk Travsports storsatsning- deras djuromsorgsprogram Travarhälsan. En annan som gjort traineetjänst inom det EUdjurskyddet och nu jobbar med djurskydd mot tredje land på jordbruksverket. Och som inspektör behöver man inte alls stanna där, länsstyrelserna har massor med projekt och satsningar som behöver ledas. ;)

Själv är jag inriktad på djurparksdjurs välfärd, jobbar inom djurpark utöver jobbet på SLU och siktar på att doktorera inom ämnet. Vad mitt långsiktiga mål vet jag inte, älskar undervisningen på den här nivån (skulle aldrig orka med gymnasiet dock), älskar forskning men är inte helt road av klimatet som finns på vissa håll, älskar att jobba i själva djurparkerna osv osv. Men jag kör på så får vi se vart jag hamnar till slut. ;)

(Tillägg: Jag är helt övertygad om att "drivet" är riktigt bra även som agronom, och att utvecklingsmöjliheterna är awesome även där :) )

Intressant att höra lite olika konkreta historier, tack!
Är ditt jobb på SLU heltid? Är det en djurpark nära Uppsala eller får du åka iväg en bit?
Jag gillar allt med djur och egentligen känns det som jag kan jobba med vad som helst som innehåller djur även om det inte innebär djurkontakt, bara för att jag tycker att ämnet djur är intressant och kul. Men så måste man ju tänka på karriären också! Djurpark är ju intressant för att det är så många djur man (och allmänheten) inte vet så mycket om men karriärsmässigt blir det väl smalare?

Hur är klimatet tråkigt bland forskare? Kan inte mkt om den världen förutom att jag har lite inom familjen och har jobbat på KI.. lite besserwisser-attityd och fyrkantighet har jag väl märkt av.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag sitter och velar om plugg/ jobb. Har en civilingenjörsexamen och jobbar inom det området nu men börjar inse att jag kanske... 2
Svar
23
· Visningar
4 296
Senast: tex
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula... 2
Svar
23
· Visningar
4 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka