Plugga SLU Uppsala

@Hagens_Zorba Av det jag har hört är det många agronomer som är lite "högre upp", karriärmässigt. Men jag är inget proffs på marknaden för etologer.
Agronomutbildningen är extremt styrd med vilka kurser man ska läsa för att få en agronomexamen. Vi som vill ha annat också dubbelläser eller går längre tid. Dock är ju grunden väldigt bred, vi läser om "alla" djurslag (nöt, gris, fjäderfä, får get och ren), anatomi och fysiologi (dissekering!), foderlära med mera.

Haha, jag gillar inte Ultuna eftersom det är långt från stan (hade inte bil när jag började = jobbigt att handla) och mest små ettor/korridorer. Lägenheterna är inte nya på något sätt, ganska typiskt student skulle jag säga. Nu bor jag visserligen i en studentlägenhet nu med det är en trea som var nyrenoverad när vi flyttade in. Mina kaniner har således ett eget rum.

Håller annars med om att det inte blir några zoo-jobb som husdjur direkt, och en husdjurskandidat är i mina ögon helt värdelös - då anställer man en agronom istället.

Tillägg: Det som fick mig att falla för agronomprogrammet är att vi jobbar med friska djur och hur de ska fortsätta vara friska/må bättre på ett väldigt konkret sätt (jämfört med veterinärer som jobbar med sjuka djur) och att många agronomjobb inte bara är skrivbordsjobb utan mycket "ute" också, besök på gårdar och liknande. För mig känns det som en bra variation :)

Mitt jobb på SLU är 80% och ett vik än så länge.
Jag hör till på Parken Zoo (fast just nu är jag inte anställd där, har inte tid haha) och har jobbat där sedan min examen, som zoolärare, djurvårdare och med i en projektgrupp som den fd VDn tillsatte. Jag bodde i Linköping när jag fick jobbet (pluggade där), kommer dock från Alingsås och fick bo hos en kompis och pendla hela förra hösten för 1-3 dagars jobb i veckan där. På somrarna har jag bott Eskilstuna istället. Hur jag gör i sommar får vi se! Att jag hamnade där beror på att jag gjorde mitt masterexjobb på djurparken, så spenderade en sommar innan det med datainsamling.

Djurpark är en svår bransch helt utan pengar och med lååååång kö på folk som vill ha ens jobb och dessutom uruselt betalt. :p Jag skulle inte alls in i branschen när jag började plugga men vägen tog mig dit och jag kan inte tänka mig att inte ha åtminstone en fot med där. Det GÅR att göra karriär men det är inte lätt.

Trist klimat kan vara dels det du skriver men också en himla konkurrens på ett ganska otrevligt sätt. Att man vill sätta dit yngre förmågor typ. Det är lite svårt att beskriva... :p Tack o lov har vi det inte så hos på avdelningen jag jobbar heller, men på andra håll har jag märkt av det tydligt!

Bara två korta inputs: EoD är fortfarande ett relativt okänt program på arbetsmarknaden, agronom en väl etablerad titel. Skulle säga att agronomer och EoDare inte rakt av konkurrerar om samma jobb. Och sen så vill jag tillägga att jag efter min agronomexamen även tog ut en biologiexamen på samma kurser. Kan iofs vara ändrat nu? Är några år sedan jag gick ut.

@Hagens_Zorba Dock är ju grunden väldigt bred, vi läser om "alla" djurslag (nöt, gris, fjäderfä, får get och ren), anatomi och fysiologi (dissekering!), foderlära med mera.

Åhhhhhh allt det låter jätteintressant ju!
Haha långt från stan, 17 min till Centralen vad jag läst? För mig är det svinnära, i sthlm har jag dubbla tiden till Universitetet. Tänker att jag inte kommer hänga i stan så mycket.. men finns inte mataffärer mm där? :eek: Bil har jag inga planer på, kostar ju skjortan..
Vad fick du din studentlägenhet via? Hur lång tid fick du vänta?

Hmm, husdjur värdelös? Det är ju den jag tänkte gå om jag väljer agronom.. O_o
Vilken inriktning är bäst utifrån arbetsmarknaden?

Åhhhhhh allt det låter jätteintressant ju!
Haha långt från stan, 17 min till Centralen vad jag läst? För mig är det svinnära, i sthlm har jag dubbla tiden till Universitetet. Tänker att jag inte kommer hänga i stan så mycket.. men finns inte mataffärer mm där? :eek: Bil har jag inga planer på, kostar ju skjortan..
Vad fick du din studentlägenhet via? Hur lång tid fick du vänta?

Hmm, husdjur värdelös? Det är ju den jag tänkte gå om jag väljer agronom.. O_o
Vilken inriktning är bäst utifrån arbetsmarknaden?

Det finns inga mataffärer vid Ultuna ;). Närmaste större affär är nog i Gottsunda (10-15 min med buss). Finns en 5 min bort med buss men det är en (dyyyyyr) Coop nära :wtf:

Många av mina klasskamrater bor numera på Gälbo (Ultuna). Gissningsvis har de ca 1,5 års kötid i snitt och då är det korridorsrum de får. Jag skulle gissa att det är två års kö och uppåt för en lägenhet, men man kan ju alltid ha tur :)

Ett tips är att även ställa dig i kö till Lilla Sunnersta (tror det är via Uppsala Akademiförvaltning). Det ligger jättenära Ultuna och husdjur är tillåtna i deras lägenheter :up:. Jag tror inte det är milslång kö dit heller, åtminstone inte jämfört med inne i stan.

Nu är jag helt övertygad om att du prata om husdjursvetenskap!
Hittat en underbar blogg som en husdjursagro skriver, nu känner jag ingen tvekan längre, allt hon skriver verkar så jäkla intressant! :D

Det finns inga mataffärer vid Ultuna ;). Närmaste större affär är nog i Gottsunda (10-15 min med buss). Finns en 5 min bort med buss men det är en (dyyyyyr) Coop nära :wtf:

Många av mina klasskamrater bor numera på Gälbo (Ultuna). Gissningsvis har de ca 1,5 års kötid i snitt och då är det korridorsrum de får. Jag skulle gissa att det är två års kö och uppåt för en lägenhet, men man kan ju alltid ha tur :)

Ett tips är att även ställa dig i kö till Lilla Sunnersta (tror det är via Uppsala Akademiförvaltning). Det ligger jättenära Ultuna och husdjur är tillåtna i deras lägenheter :up:. Jag tror inte det är milslång kö dit heller, åtminstone inte jämfört med inne i stan.

Omg, jag har alltid haft 10-300 meter till en mataffär. Måste alltid springa och köpa nåt 5 min innan den stänger :angel:
Ah jag står i kö till Lilla Sunnersta. Men mest troligt blir det andra hand, iaf till en början. Eller ska man våga sälja? :nailbiting:

Jag läser också husdjursagronom, är inne på tredje året. Att bara läsa till kandidatexamen är nog ingen bra ide då jag tror att det blir svårt att få jobb. Däremot kan man absolut läsa kandidaten först och sen en master. Jag kommer läsa i 5 år, på 4,5 år är det nästan omöjligt att få in de kurser som känns intressanta. Just pga att det är väldigt styrt vad du måste läsa för att få bli agronom.

Vad du bör tänka på om du har tänkt läsa agronom är om du verkligen har intresse för produktionsdjuren. Det finns absolut agronomer som jobbar med t.ex. hundar men de är nog relativt få. Jag vet att flera i min klass hoppat av under första året när de insett att det är betydligt mer kor och grisar än hundar.

Agronomutbildningen har en del brister, men det jobbas med det och jag hoppas att det ska bli bättre. Bland annat verkar @lizan ha styrt upp första terminen en del ;)

Jag är dock väldigt nöjd med mitt val av program, framför allt känns det kul nu när jag kan börja välja avancerade kurser och inrikta mig lite mer. Första året var rätt segt, mycket grundläggande kurser som matte, kemi och biologi. Andra året är mycket roligare! Även om det inleds med statistik och mikrobiologi :p

Angående boende så är det många i min klass som bor på Gälbo vid Ultuna. De har ju extremt nära till skolan och verkar trivas. Själv skulle jag däremot bli knäpp av att aldrig lämna campus :angel: Men det är absolut bättre än inget, går alltid att byta upp sig senare.

Hrrmm slut på wall of text :p

@Hagens_Zorba ja, det var bara en kandidat jag menade som värdelös :P jag fick min första lägenhet via en annons i UNT som jag satte in och sen skaffade jag en pojkvän med lång kö-tid ;) håller med @zassoo - skönt att slippa skolområdet! Om man inte vill ligga med många ekonomer, då är Ultuna perfekt att bo på ;)
Bussarna går inte heller så bra till Ultuna på kvällar och helger. En vän till mig pendlade från Sthlm ett tag.

Jag läser också husdjursagronom, är inne på tredje året. Att bara läsa till kandidatexamen är nog ingen bra ide då jag tror att det blir svårt att få jobb. Däremot kan man absolut läsa kandidaten först och sen en master. Jag kommer läsa i 5 år, på 4,5 år är det nästan omöjligt att få in de kurser som känns intressanta. Just pga att det är väldigt styrt vad du måste läsa för att få bli agronom.

Vad du bör tänka på om du har tänkt läsa agronom är om du verkligen har intresse för produktionsdjuren. Det finns absolut agronomer som jobbar med t.ex. hundar men de är nog relativt få. Jag vet att flera i min klass hoppat av under första året när de insett att det är betydligt mer kor och grisar än hundar.

Agronomutbildningen har en del brister, men det jobbas med det och jag hoppas att det ska bli bättre. Bland annat verkar @lizan ha styrt upp första terminen en del ;)

Jag är dock väldigt nöjd med mitt val av program, framför allt känns det kul nu när jag kan börja välja avancerade kurser och inrikta mig lite mer. Första året var rätt segt, mycket grundläggande kurser som matte, kemi och biologi. Andra året är mycket roligare! Även om det inleds med statistik och mikrobiologi :p

Angående boende så är det många i min klass som bor på Gälbo vid Ultuna. De har ju extremt nära till skolan och verkar trivas. Själv skulle jag däremot bli knäpp av att aldrig lämna campus :angel: Men det är absolut bättre än inget, går alltid att byta upp sig senare.

Hrrmm slut på wall of text :p

Förlåt men kandidat, är det typ husdjursvetenskap? Har inte lärt mig dom där begreppen. :crazy:
Om man läser husdjursagro+1 termin så heter det master?
Å vad är det om man bara läser husdjursagro?

Jag älskar kossor & grisar :love:

Tydligen har jag stått i kön till uppsala studentstaden i 8 år så jag borde kunna få en lya där!
Dock går dom nybyggda bort för jag har missar. Har ingen aning om vart i Uppsala det ligger men går det att ta en buss till skolan äre ju chill!

Vad är det för typ av brister med utbildningen?
Vad skulle du vilja jobba med när du är klar?

Förlåt men kandidat, är det typ husdjursvetenskap? Har inte lärt mig dom där begreppen. :crazy:

Tydligen har jag stått i kön till uppsala studentstaden i 8 år så jag borde kunna få en lya där!
Dock går dom nybyggda bort för jag har missar. Har ingen aning om vart i Uppsala det ligger men går det att ta en buss till skolan äre ju chill!

Hoppar in och svara trots att jag inte läser på Ultuna. En kandidatexamen innebär tre års studier och en masterexamen innebär fem års studier! :) Det är likadant oavsett vilket ämne du läser.

Hoppar in och svara trots att jag inte läser på Ultuna. En kandidatexamen innebär tre års studier och en masterexamen innebär fem års studier! :) Det är likadant oavsett vilket ämne du läser.

Ah tack, då är jag med på banan :)

kl
Har svårt att avgöra vart i Uppsala man ska söka bostad.
På studentstaden ligger allt ganska långt från Ultuna, har kollat UL och det verkar ta 30-45 min med buss överallt typ. Och byten.. hade tänkt slippa sånt när man flyttar till en liten stad. :cautious:Studentstaden och rackarbergsgatan verkar mest popis där, antar att det är för att det är nära vanliga universitetet?

Ah tack, då är jag med på banan :)

kl
Har svårt att avgöra vart i Uppsala man ska söka bostad.
På studentstaden ligger allt ganska långt från Ultuna, har kollat UL och det verkar ta 30-45 min med buss överallt typ. Och byten.. hade tänkt slippa sånt när man flyttar till en liten stad. :cautious:Studentstaden och rackarbergsgatan verkar mest popis där, antar att det är för att det är nära vanliga universitetet?

De flesta cyklar :p

Flogsta har buss direkt till Ultuna liksom Stenhagen. Byte är inget problem, det går bussar ganska tätt till Ultuna från stationen under morgon och eftermiddag.

Och det är typ inte långt till något i Uppsala ;)

Läser man 4,5 år inkl de kurser som krävs så kan man ta ut en agronomexamen. Plus en extra termin så kan man ta ut en master i Animal Science.

Det är väl en del kurser som inte har känts toppen, jag vet att de har jobbat med en del av dem och att det blivit bättre. Men vissa gånger har det känts lite oorganiserat kan man säga. Det är genomgående för lite praktiska moment i utbildningen, det är lite av ett problem. Men det handlar så klart om pengar. Man får ta lite eget ansvar och se till att skaffa sig praktik och se sig om i verkligheten, för det kommer man inte få serverat i så hög grad under utbildningen. Såklart förekommer det studiebesök osv men jag personligen skulle vilja ha mer.

Med det sagt så trivs jag ändå väldigt bra! :) Vad jag vill jobba med sen vet jag inte till hundra procent, men jag är väl mest inne på foder och byggnader vad gäller idisslare och häst.

Sen angående könsfördelningen så finns det en hel del killar på ultuna, de flesta läser ekonomi ;) (Du känner lätt igen en ekonom på Ultuna, de klär sig likadant i barbour-jackor, chinos och skjortor :angel:)

Läser man 4,5 år inkl de kurser som krävs så kan man ta ut en agronomexamen. Plus en extra termin så kan man ta ut en master i Animal Science.

Det är väl en del kurser som inte har känts toppen, jag vet att de har jobbat med en del av dem och att det blivit bättre. Men vissa gånger har det känts lite oorganiserat kan man säga. Det är genomgående för lite praktiska moment i utbildningen, det är lite av ett problem. Men det handlar så klart om pengar. Man får ta lite eget ansvar och se till att skaffa sig praktik och se sig om i verkligheten, för det kommer man inte få serverat i så hög grad under utbildningen. Såklart förekommer det studiebesök osv men jag personligen skulle vilja ha mer.

Med det sagt så trivs jag ändå väldigt bra! :) Vad jag vill jobba med sen vet jag inte till hundra procent, men jag är väl mest inne på foder och byggnader vad gäller idisslare och häst.

Sen angående könsfördelningen så finns det en hel del killar på ultuna, de flesta läser ekonomi ;) (Du känner lätt igen en ekonom på Ultuna, de klär sig likadant i barbour-jackor, chinos och skjortor :angel:)

Åh så mycket jag håller med om här! Mest om ekonomerna ;)

När det gäller bussar är Flogsta bättre än Studentstaden/Rackarberget. Jag cyklar utan problem från Floggan (30-40 minuter beroende på med eller motvind)och har dessutom flera bra mataffärer nära (en på krypavstånd och två stora 5 minuter med cykel).

Ungefär hur ser schemat ut för er som läser agronom? 8-17 varje dag? Något på kvällstid? Varierar det mycket från kurs till kurs?

Ungefär hur ser schemat ut för er som läser agronom? 8-17 varje dag? Något på kvällstid? Varierar det mycket från kurs till kurs?

Aldrig kvällstid, aldrig 8-17 varje dag. Det varierar från kurs till kurs, men genomgående i programmet har vi ungefär 50 % självstudier. Vanligt är att gå 9-12, 9-15, 10-15, 10-16 eller 9-16. Ibland börjar vi 8 eller slutar 17 men det är hyfsat sällan. :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag sitter och velar om plugg/ jobb. Har en civilingenjörsexamen och jobbar inom det området nu men börjar inse att jag kanske... 2
Svar
23
· Visningar
4 296
Senast: tex
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula... 2
Svar
23
· Visningar
4 971

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka