Jag läser till husdjursagronom och skriver just nu mitt exjobb (anar starkt att
@tolksele är en kursare till mig?!

)
I stort är jag nöjd med utbildningen, men det finns såklart alltid kurser om lämnar en hel del att önska. Nu har du redan fått en hel del bra svar från alla i tråden men som agronom får du en yrkestitel som är erkänd inom branschen (men inte utanför och du kommer få måååånga frågor om vad du egentligen sysslar med, inte sällan förknippas det med ergonom).
Utbildningen är bred och jag anser att man får en bred bildning inom lantbrukssektorn även om man slaviskt följer ramschemat och varken läser dubbelt eller ett halvår extra. Jag har inte läst dubbelt någon gång under utbildningen och följt ramschemat nästan till punkt och pricka men känner ändå att jag är redo att möta arbetsmarknaden efter mitt exjobb. Kommer inte heller ta ut en master för tillfället.
Däremot har jag valt att samla på mig så mycket praktik som möjligt under somrarna. Har jobbar i ladugård och praktiserat på Länsstyrelsen vilket är guld värt. Som de andra nämnt innehåller inte utbildningen särskilt mycket praktik vilket både är bra och dåligt. Det finns dock praktikkurser som erbjuds som man kan ta under sommaren eller om man hittar en lucka i ramschemat.
Angående boende har jag en del kompisar som pendlar/har pendlat mellan Stockholm och Uppsala och tycker det funkat bra eftersom vi sällan är schemalagda hela dagar (är typ bara när vi åker på studiebesök), men det är säkert roligare att flytta hit och lära känna Uppsala som är en väldigt trevlig stad.
Jag har bott i både Flogsta (höghusen), Lilla Sunnersta och nu på Eriksberg. Enligt dina önskemål rekommenderar jag inte Flogsta höghus eftersom de flesta boenden där är sunkiga korridorslägenheter, men låghusen är mycket bättre. Jag trivdes dock väldigt bra i området och det kändes skönt att komma bort från Ultuna på kvällarna eftersom det lätt blir inskränkt stämning där ute. Bussarna gick jätteofta då (typ var 10:e minut på morgon/kväll, vet inte hur ofta de går nu dock) och det är dessutom nära till ICA och stan.
Lilla Sunnersta trivdes jag också bra i. Mycket fräscha lägenheter, nära till Gottsunda Centrum och nära till Ultuna utan att bli för inskränkt. Däremot ligger det långt från stan, men är nära jättefina grönområden.
Eriksberg har jag trivts i allra allra bäst. Här är det väldigt lugnt och skönt med ett jättestort naturreservat utanför dörren. Finns hundrastgårdar några hundra meter från husen och bra promenadstråk. Här bor många barnfamiljer men också väldigt många SLU-studenter. Tar ca 20-25 minuter att cykla till Ultuna och ca 10 min till stan med cykel eller buss. Det är nära till några mataffärer också och stans bästa sushiresturang.
Oj, vad långt det blev, hoppas du orkat läsa

.