Plugga SLU Uppsala

Ja men dåså, då är det ju bara att välja och vraka!
Blodstenen ligger på Eriksberg och är väl ungefär som Flogsta låghus fast utan höghusen (alltså färre studenter). Känner dock ingen som bor där. Annars finns affärer och en buss till skolan.
Studentstaden/Rackarberget är mer centralt men har sämre affär och ingen direktbuss - sämre med bussar överhuvudtaget faktiskt. Vad jag har sett är det inte heller någon jätterolig standard, men varierar säkert. Djäknegatan hade jag tyckt var för långt bort, då behöver man igenom hela stan för att komma till SLU.

Blodstenen verkar va så långt från stan bara. Aa men det tar ba 10 min längre till skolan från djäkne/väktarvägen + att det är så nära stan.. så lutar åt det faktiskt. När jag kollade direktbussar från Flogsta på UL så verka dom bara gå en gång i halvtimman, då känns det rätt ok att åka 10 min längre å byta en gång med bussar som går oftare.

@Hagens_Zorba Jag har bussar ofta, antingen nummer 21 som går minst två gånger i timmen (oftare morgon och kväll) samt 804 som även går via stan. Själv undviker jag bussbyte så mycket som möjligt, det innebär bara krångel och mer krångel när man råkar missa :yuck:

Blodstenen är jättefint, det tar tio minuter med bussen som går ofta eller en halvtimme att gå (längs väl upplyst väg där man rumlar säkert i majkvällen...). Mycket mysigare än Hamberg, det ligger mer inbäddat till naturen. Fem minuters gångavstånd till affärer, tandläkare och vårdcentral. Det går lätt att cykla till Ultuna. Dessutom i kanten av ett naturreservat med stall och ridvägar och bra terräng att rasta hundar i.

Men jag trodde att man fick ta vad man kunde som student i Uppsala, har man verkligen möjlighet att välja och vraka?

@svea Allt hänger på kötiden. Eller vilken kötid din blivande sambo har ;)

För övrigt hade jag gärna bott på Eriksberg men tror tyvärr vi får lämna stan helt när det inte går att bo i studentlägenheten längre.

Jag har bott 10 veckor på väktargatan när jag gjorde min praktik på sva och tyckte inte det var så farligt att cykla fram och tillbaka. Vissa dagar cyklade jag dit och sedan hem och dit igen för att gå på pass på friskis och svettis :p var helt ok att ta bussen också :)

Eriksberg är ju helt ok, nära naturen och inte så hysteriskt mkt studenter. Och rimligt avstånd till Ultuna.

Jag läser till husdjursagronom och skriver just nu mitt exjobb (anar starkt att @tolksele är en kursare till mig?! :) )
I stort är jag nöjd med utbildningen, men det finns såklart alltid kurser om lämnar en hel del att önska. Nu har du redan fått en hel del bra svar från alla i tråden men som agronom får du en yrkestitel som är erkänd inom branschen (men inte utanför och du kommer få måååånga frågor om vad du egentligen sysslar med, inte sällan förknippas det med ergonom).

Utbildningen är bred och jag anser att man får en bred bildning inom lantbrukssektorn även om man slaviskt följer ramschemat och varken läser dubbelt eller ett halvår extra. Jag har inte läst dubbelt någon gång under utbildningen och följt ramschemat nästan till punkt och pricka men känner ändå att jag är redo att möta arbetsmarknaden efter mitt exjobb. Kommer inte heller ta ut en master för tillfället.

Däremot har jag valt att samla på mig så mycket praktik som möjligt under somrarna. Har jobbar i ladugård och praktiserat på Länsstyrelsen vilket är guld värt. Som de andra nämnt innehåller inte utbildningen särskilt mycket praktik vilket både är bra och dåligt. Det finns dock praktikkurser som erbjuds som man kan ta under sommaren eller om man hittar en lucka i ramschemat.

Angående boende har jag en del kompisar som pendlar/har pendlat mellan Stockholm och Uppsala och tycker det funkat bra eftersom vi sällan är schemalagda hela dagar (är typ bara när vi åker på studiebesök), men det är säkert roligare att flytta hit och lära känna Uppsala som är en väldigt trevlig stad.

Jag har bott i både Flogsta (höghusen), Lilla Sunnersta och nu på Eriksberg. Enligt dina önskemål rekommenderar jag inte Flogsta höghus eftersom de flesta boenden där är sunkiga korridorslägenheter, men låghusen är mycket bättre. Jag trivdes dock väldigt bra i området och det kändes skönt att komma bort från Ultuna på kvällarna eftersom det lätt blir inskränkt stämning där ute. Bussarna gick jätteofta då (typ var 10:e minut på morgon/kväll, vet inte hur ofta de går nu dock) och det är dessutom nära till ICA och stan.

Lilla Sunnersta trivdes jag också bra i. Mycket fräscha lägenheter, nära till Gottsunda Centrum och nära till Ultuna utan att bli för inskränkt. Däremot ligger det långt från stan, men är nära jättefina grönområden.

Eriksberg har jag trivts i allra allra bäst. Här är det väldigt lugnt och skönt med ett jättestort naturreservat utanför dörren. Finns hundrastgårdar några hundra meter från husen och bra promenadstråk. Här bor många barnfamiljer men också väldigt många SLU-studenter. Tar ca 20-25 minuter att cykla till Ultuna och ca 10 min till stan med cykel eller buss. Det är nära till några mataffärer också och stans bästa sushiresturang.

Oj, vad långt det blev, hoppas du orkat läsa ;).

@Hagens_Zorba Jag har bussar ofta, antingen nummer 21 som går minst två gånger i timmen (oftare morgon och kväll) samt 804 som även går via stan. Själv undviker jag bussbyte så mycket som möjligt, det innebär bara krångel och mer krångel när man råkar missa :yuck:

När jag kollar kl 8 på morgonen går det bara direktbussar en gång i halvtimman (kollade från Sernanders väg), och för mig är det sällan. Jag är van vid att missar jag en kan jag ta nästa 10 min senare, så det är inte så big deal. Men man får väl tänka om när man ska flytta till mindre stad. Finns verkligen bra och dåligt med båda :) Cykeln har jag sålt, blir väl till å köpa ny hähä.

Jag har bott 10 veckor på väktargatan när jag gjorde min praktik på sva och tyckte inte det var så farligt att cykla fram och tillbaka. Vissa dagar cyklade jag dit och sedan hem och dit igen för att gå på pass på friskis och svettis :p var helt ok att ta bussen också :)

Har va väktargatan i standard? Hur långt till närmsta affär? Har sett Willys på kartan men det är ju en bit bort.

Blodstenen är jättefint, det tar tio minuter med bussen som går ofta eller en halvtimme att gå (längs väl upplyst väg där man rumlar säkert i majkvällen...). Mycket mysigare än Hamberg, det ligger mer inbäddat till naturen. Fem minuters gångavstånd till affärer, tandläkare och vårdcentral. Det går lätt att cykla till Ultuna. Dessutom i kanten av ett naturreservat med stall och ridvägar och bra terräng att rasta hundar i.
Vart tar det 10 min? När jag söker tar det 25 min till både stan och Ultuna.
Natur och stall är ju alltid mys :)

Jag läser till husdjursagronom och skriver just nu mitt exjobb (anar starkt att @tolksele är en kursare till mig?! :) )
I stort är jag nöjd med utbildningen, men det finns såklart alltid kurser om lämnar en hel del att önska. Nu har du redan fått en hel del bra svar från alla i tråden men som agronom får du en yrkestitel som är erkänd inom branschen (men inte utanför och du kommer få måååånga frågor om vad du egentligen sysslar med, inte sällan förknippas det med ergonom).

Utbildningen är bred och jag anser att man får en bred bildning inom lantbrukssektorn även om man slaviskt följer ramschemat och varken läser dubbelt eller ett halvår extra. Jag har inte läst dubbelt någon gång under utbildningen och följt ramschemat nästan till punkt och pricka men känner ändå att jag är redo att möta arbetsmarknaden efter mitt exjobb. Kommer inte heller ta ut en master för tillfället.

Däremot har jag valt att samla på mig så mycket praktik som möjligt under somrarna. Har jobbar i ladugård och praktiserat på Länsstyrelsen vilket är guld värt. Som de andra nämnt innehåller inte utbildningen särskilt mycket praktik vilket både är bra och dåligt. Det finns dock praktikkurser som erbjuds som man kan ta under sommaren eller om man hittar en lucka i ramschemat.

Angående boende har jag en del kompisar som pendlar/har pendlat mellan Stockholm och Uppsala och tycker det funkat bra eftersom vi sällan är schemalagda hela dagar (är typ bara när vi åker på studiebesök), men det är säkert roligare att flytta hit och lära känna Uppsala som är en väldigt trevlig stad.

Jag har bott i både Flogsta (höghusen), Lilla Sunnersta och nu på Eriksberg. Enligt dina önskemål rekommenderar jag inte Flogsta höghus eftersom de flesta boenden där är sunkiga korridorslägenheter, men låghusen är mycket bättre. Jag trivdes dock väldigt bra i området och det kändes skönt att komma bort från Ultuna på kvällarna eftersom det lätt blir inskränkt stämning där ute. Bussarna gick jätteofta då (typ var 10:e minut på morgon/kväll, vet inte hur ofta de går nu dock) och det är dessutom nära till ICA och stan.

Lilla Sunnersta trivdes jag också bra i. Mycket fräscha lägenheter, nära till Gottsunda Centrum och nära till Ultuna utan att bli för inskränkt. Däremot ligger det långt från stan, men är nära jättefina grönområden.

Eriksberg har jag trivts i allra allra bäst. Här är det väldigt lugnt och skönt med ett jättestort naturreservat utanför dörren. Finns hundrastgårdar några hundra meter från husen och bra promenadstråk. Här bor många barnfamiljer men också väldigt många SLU-studenter. Tar ca 20-25 minuter att cykla till Ultuna och ca 10 min till stan med cykel eller buss. Det är nära till några mataffärer också och stans bästa sushiresturang.

Oj, vad långt det blev, hoppas du orkat läsa ;).

Haha ja jag har redan fått frågan många gånger vad det innebär, känns som att jag förklarar olika varje gång, och jag är ju inte helt säker själv heller :D

Om det blir Flogsta blir det låghusen. Vet du hur dom är i standard, typ när kök och badrum är byggt?
När jag sökt till stan har jag sökt till Centralen och det tar 25 min, vad menas eg med "stan"? :p (Tänker på från Eriksberg nu). Mat å sushi är noooooooom :love:

Vart tar det 10 min? När jag söker tar det 25 min till både stan och Ultuna.
Natur och stall är ju alltid mys :)

Täljstenen-> Stora Torget tar det 10 minuter, förutom i rusningstrafik eller dåligt väglag. Både 6:an och 7:an går därifrån.

21:an från Flogsta går var 10: de minut på morgonen, på eftermiddagen går det bussar hem till Flogsta från Ultuna senare än vad det går åt andra hållet. Om jag tänker rätt går bussarna var 20: de minut på eftermiddagen.

Står du bara i Studentstaden eller i Rikshems kö också? Har du någon kötid hos Storstockholms bostads.... för dom förmedlar ju en del hyresrätter i Uppsala också.

Senast ändrad:
Står du bara i Studentstaden eller i Rikshems kö också? Har du någon kötid hos Storstockholms bostads.... för dom förmedlar ju en del hyresrätter i Uppsala också.

Rikshem har ingen egen kö för studentlägenheter alls längre utan hänvisar till bostadsförmedlingen stockholm. Vad jag såg häromdagen hade de dessutom bara korttidskontrakt på rum.

Men TS - innan du bosätter dig kanske du ska bestämma dig för vilken utbildning du ska gå och ansöka också för den delen? :)

Rikshem har ingen egen kö för studentlägenheter alls längre utan hänvisar till bostadsförmedlingen stockholm. Vad jag såg häromdagen hade de dessutom bara korttidskontrakt på rum.

Men TS - innan du bosätter dig kanske du ska bestämma dig för vilken utbildning du ska gå och ansöka också för den delen? :)

Ja alltså jag ska gå husdjursagronom :) Ansöka går inte att göra än men det är ju väldigt låg intagningspoäng.

Sthlms kö står jag inte i så där äre kört!

Om jag fattat rätt flyttade Studentstadens kö till Stockholmsbostadsförmedelnings kö i oktober. (är inte student så jag har inte läst hur det fungerar rent praktiskt, utan bara sett rubriken på Rikshems hemsida)
Har för mig att TS bor i Stockholm och tänkte att hon kanske står host Stockholmsbostadsförmedling också och då är det ju inte bara Rikshems lägenheter utan Stena, Diligentia och Graflunds som har i Uppsala också.

Rikshem har korttid på vanliga lägenheter på Diset och Eriksberg (delar) och vanliga kontrakt på nyrenoverat bortåt Gränby, delar av Eriksberg och på några andra ställen i stan. Men det är ju varierande hur ofta lägenheter kommer ut.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag sitter och velar om plugg/ jobb. Har en civilingenjörsexamen och jobbar inom det området nu men börjar inse att jag kanske... 2
Svar
23
· Visningar
4 296
Senast: tex
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula... 2
Svar
23
· Visningar
4 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka