Plugga SLU Uppsala

Det ska man inte vara så säker på. Min mamma har stått i kö sen -96 och inte ens hon kan välja helt fritt. :p (Fast du skrev "rätt" iofs och det är ju ett flytande begrepp.)

Enligt studentstaden är det 4-8 års kö hos dom, 8 år till nybyggen och sen är studentstaden mest poppis, så blodstenen är nog inga problem.

Så fort jag skaffat jobb sen så säljer jag min lya i sthlm och köper ny då jag får ta lån igen. Finns det nån maxgräns att låna ut för studier? 5 år är ju rätt lång tid..

Ultuna, det är väl veterinärvägen man ska söka på då? Från Täljstenen tar det 20 min, jag hade kollat från den station som låg närmst blodstensvägen.

Från Kvickstensvägen, som är den absolut närmaste hållplatsen, tar det hela 12 minuter med buss nummer sju. Till stan alltså.

Från Täljstenen till Ultuna tar det lite längre, bussen går in mot stan och svänger sen ut. Så det rör sig om 20-25 minuter. Bättre att cykla, så spar man pengar. Från Blodstenen till Ultuna är det dessutom inga backar.

Har va väktargatan i standard? Hur långt till närmsta affär? Har sett Willys på kartan men det är ju en bit bort.

Då (detta var hösten 2011) var väl standarden sådär, i den lägenheten var det problem med fukt i badrummet men det är ordnat numera vet jag. Var en del festande på helgerna annars ganska lugnt. Jag handlade ofta på Ica på vägen hem, tror den heter Ica kvarnen eller något liknande. Willys tar någon minut med cykel bara och kanske 10 till stan.

Jo tidigt på morgonen för då kör bussarna typ i 15km/h och då är dom ensamma på gatorna o inte en enda bil :confused:

Det tar ändå inte 20min från Täljtstenen till Stora Torget.

Tidtabellen är justerad för vinterväglag och när man är själv ute så blir det lite långsammare eftersom man annars ligger plus och det får vi ju inte för då missar folk bussen...

Väcker den här gamla tråden till liv genom att ropa på @tolksele @Hagens_Zorba @Bubbla och @zassoo
Några av er gick husdjursagronom, någon jobbade som husdjursagronom och någon funderade på att söka när den här tråden skrevs.
Hur har det gått för er?
Jag ska försöka söka in i vår och skulle gärna vilja höra så mycket som möjligt om utbildningen och vad ni har blivit efteråt. Hoppas att ni vill dela med er! :)

Väcker den här gamla tråden till liv genom att ropa på @tolksele @Hagens_Zorba @Bubbla och @zassoo
Några av er gick husdjursagronom, någon jobbade som husdjursagronom och någon funderade på att söka när den här tråden skrevs.
Hur har det gått för er?
Jag ska försöka söka in i vår och skulle gärna vilja höra så mycket som möjligt om utbildningen och vad ni har blivit efteråt. Hoppas att ni vill dela med er! :)

Jag är ”gammal” husdjursagronom. Tog examen 2008 (men inskriven redan 99). Har sen 2010 jobbat på en myndighet. Har förstått på de agronomer jag varit med och anställt på senare år att utbildningen har gjorts om ganska mycket. Så jag ska nog inte säga för mycket om själva utbildningen.

Hade jag utbildat mig idag hade jag valt en annan väg, men det är bara för att jag insett att jag har ett annat intresse yrkesmässigt. Agronomutbildningen är bra, bred och väl ansedd hos arbetsgivarna.

Hur har det gått för er?

Heeeej den här gamla tråden :D
Jo det har nog gått bra!
Läser tredje året nu, tycker utbildningen är rolig och lätt,
den kräver verkligen inte 40 h i veckan.
Jag jobbar 2-3 dar i veckan och det funkar jättebra.
Nu gillar jag högt tempo, så det beror ju lite på hur man är som person :)

De stora orosmomenten för mig var ju dels boendefrågan och dels engelskabiten. Jag bor på Rackarberget och kommer bo kvar här hela utbildningen, finns inget studentområde som jag hellre skulle bo i.
Har vant mig vid standarden.

Engelskan har inte varit ett problem, jag har ibland försökt läsa den engelska litteraturen men har gett upp, så nu läser jag den inte längre om det inte är obligatoriskt, och det har inte varit nå problem att få bra betyg ändå. Vet dock inte om detta kan bli värre i 4-5an.

Nu har dom gjort om ramschemat så alla läser 5 år. Jag berörs inte av det och kommer sluta efter 4,5 om jag får ett jobb jag vill ha, vill inte plugga master "bara för att", jag vill ut och jobba! Kurserna är helt annorlunda också, så kan eg inte svara på kvaliteten eller så, det är 2a året de kör nya ramschemat. Dock vet jag att det är mer praktik schemalagt nu, man kör igång med anatomin tidigt vilket är en kul och mer praktisk bit, och det är mindre matte i utbildningen. Kurserna är inbakade i varandra så de är större, vilket gör att man läser ett ämne i taget, det gillas!

Och bil skulle jag ju absolut inte skaffa läste jag, haha.
Det blev bil för att kunna pendla till jobb, många gårdar ligger en bit bort.
Så nu kör jag bil varje dag :p

Jag är ”gammal” husdjursagronom. Tog examen 2008 (men inskriven redan 99). Har sen 2010 jobbat på en myndighet. Har förstått på de agronomer jag varit med och anställt på senare år att utbildningen har gjorts om ganska mycket. Så jag ska nog inte säga för mycket om själva utbildningen.

Hade jag utbildat mig idag hade jag valt en annan väg, men det är bara för att jag insett att jag har ett annat intresse yrkesmässigt. Agronomutbildningen är bra, bred och väl ansedd hos arbetsgivarna.
Ja, just det här med att den är så bred känner jag är spännande. Vad bra att arbetsgivare har höga tankar om utbildningen.

Heeeej den här gamla tråden :D
Jo det har nog gått bra!
Läser tredje året nu, tycker utbildningen är rolig och lätt,
den kräver verkligen inte 40 h i veckan.
Jag jobbar 2-3 dar i veckan och det funkar jättebra.
Nu gillar jag högt tempo, så det beror ju lite på hur man är som person :)

De stora orosmomenten för mig var ju dels boendefrågan och dels engelskabiten. Jag bor på Rackarberget och kommer bo kvar här hela utbildningen, finns inget studentområde som jag hellre skulle bo i.
Har vant mig vid standarden.

Engelskan har inte varit ett problem, jag har ibland försökt läsa den engelska litteraturen men har gett upp, så nu läser jag den inte längre om det inte är obligatoriskt, och det har inte varit nå problem att få bra betyg ändå. Vet dock inte om detta kan bli värre i 4-5an.

Nu har dom gjort om ramschemat så alla läser 5 år. Jag berörs inte av det och kommer sluta efter 4,5 om jag får ett jobb jag vill ha, vill inte plugga master "bara för att", jag vill ut och jobba! Kurserna är helt annorlunda också, så kan eg inte svara på kvaliteten eller så, det är 2a året de kör nya ramschemat. Dock vet jag att det är mer praktik schemalagt nu, man kör igång med anatomin tidigt vilket är en kul och mer praktisk bit, och det är mindre matte i utbildningen. Kurserna är inbakade i varandra så de är större, vilket gör att man läser ett ämne i taget, det gillas!

Och bil skulle jag ju absolut inte skaffa läste jag, haha.
Det blev bil för att kunna pendla till jobb, många gårdar ligger en bit bort.
Så nu kör jag bil varje dag :p
Tack för långt och utförligt svar! :up: Kul att du är nöjd och trivs så bra. Vad vill du jobba som efter utbildningen?

Kul! Vad tyckte du om utbildningen? Var det svårt att få jobb efteråt? Är lönen som du förväntade dig?
Jag är överlag väldigt nöjd med utbildningen, men det finns såklart delar jag är mindre nöjd med och vissa som var under all kritik. Nu har de ju gjort om ramschemat. De pratade mycket om det när jag pluggade och satt även som studentrepresentanter när nya ramscheman skulle arbetas fram, men vet inte hur det gick sedan.
Det var lite speciellt för mig eftersom jag fick barn precis efter examen, men det var inte jättesvårt. Tog ett halvår efter min föräldraledighet innan jag fick ett kvalificerat jobb (det jag har idag) och då sökte jag inte alla annonser som kom ut utan de som passade mig bäst geografiskt. Det började med ett vikariat som sedan blev fast efter fyra månader. Är du beredd att söka jobb i hela Sverige och ta vikariat så ska det nog inte vara några problem :).
Lönen är som jag förväntade mig, men den är inte särskilt hög. Det visste jag dock sedan innan så det var ingen överraskning.

Tack för långt och utförligt svar! :up: Kul att du är nöjd och trivs så bra. Vad vill du jobba som efter utbildningen?

Trivs inte så bra men kör på, inte långt kvar nu!
Just nu är jag inne på försäkringsbranschen men det pendlar.
Har länge varit inne på grisrådgivare.
Förut var jag öppen för att bo vart som helst men känner allt mer att jag vill bo nära familjen, hoppas kunna få barn inom några år, så inte läge att dra iväg på egen hand. Men vi får se när det är dags, är väldigt öppen för nya möjligheter :)

Trivs inte så bra men kör på, inte långt kvar nu!
Just nu är jag inne på försäkringsbranschen men det pendlar.
Har länge varit inne på grisrådgivare.
Förut var jag öppen för att bo vart som helst men känner allt mer att jag vill bo nära familjen, hoppas kunna få barn inom några år, så inte läge att dra iväg på egen hand. Men vi får se när det är dags, är väldigt öppen för nya möjligheter :)
Tråkigt att höra att du inte trivs, får jag fråga varför? (Du behöver givetvis inte svara!)

Tråkigt att höra att du inte trivs, får jag fråga varför? (Du behöver givetvis inte svara!)

Känner inte att jag blir utmanad i skolan eller att det ställs tillräckligt stora krav.
Jag har alltid gillat hårda men konsekventa lärare, tycker det är alldeles för slappt, vilket gör att jag blir omotiverad och tappar glöden lite, vill behöva vara på tårna i det jag gör. Vill inte att det ska gå att komma oförberedd till obligatoriska moment och ändå passera, både för stimulansen för övriga elever och för nivån på utbildningen. Gillar när det är mycket drag, stora klasser, mer män (0-1 per klass på vår utbildning), att folk tar plats, utmanar, diskussioner mm.

Men vet många som är väldigt nöjda med utbildningen, jag är ju lite äldre än de flesta och har jobbat i många år, det spelar nog in en del. 5 år går förvånansvärt fort och jag tror det kommer finns mycket stimulans för mig att hämta sen när arbetslivet drar igång :)

Känner inte att jag blir utmanad i skolan eller att det ställs tillräckligt stora krav.
Jag har alltid gillat hårda men konsekventa lärare, tycker det är alldeles för slappt, vilket gör att jag blir omotiverad och tappar glöden lite, vill behöva vara på tårna i det jag gör. Vill inte att det ska gå att komma oförberedd till obligatoriska moment och ändå passera, både för stimulansen för övriga elever och för nivån på utbildningen. Gillar när det är mycket drag, stora klasser, mer män (0-1 per klass på vår utbildning), att folk tar plats, utmanar, diskussioner mm.

Men vet många som är väldigt nöjda med utbildningen, jag är ju lite äldre än de flesta och har jobbat i många år, det spelar nog in en del. 5 år går förvånansvärt fort och jag tror det kommer finns mycket stimulans för mig att hämta sen när arbetslivet drar igång :)
Jag förstår, tack för svar! :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag sitter och velar om plugg/ jobb. Har en civilingenjörsexamen och jobbar inom det området nu men börjar inse att jag kanske... 2
Svar
23
· Visningar
4 296
Senast: tex
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula... 2
Svar
23
· Visningar
4 971

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka