Plugga SLU Uppsala

Om jag fattat rätt flyttade Studentstadens kö till Stockholmsbostadsförmedelnings kö i oktober. (är inte student så jag har inte läst hur det fungerar rent praktiskt, utan bara sett rubriken på Rikshems hemsida)
Har för mig att TS bor i Stockholm och tänkte att hon kanske står host Stockholmsbostadsförmedling också och då är det ju inte bara Rikshems lägenheter utan Stena, Diligentia och Graflunds som har i Uppsala också.

Rikshem har korttid på vanliga lägenheter på Diset och Eriksberg (delar) och vanliga kontrakt på nyrenoverat bortåt Gränby, delar av Eriksberg och på några andra ställen i stan. Men det är ju varierande hur ofta lägenheter kommer ut.

Studentstaden och Rikshem är olika saker, men har för mig att dom va samma förut?

Studentstaden och Rikshem är olika saker, men har för mig att dom va samma förut?

Jag har också för mig att dom var samma förut (typ för 8 år sedan, när de en gång i tiden hette Ap-fastigheter och sen Vasakronan) och tänkte att du kanske hade kötid kvar hos dom.
Har inte riktigt hängt med helt i Uppsalahem, Studentstaden och Rikshems bostadsbyte/köp historia och kötider.

Ultuna, det är väl veterinärvägen man ska söka på då? Från Täljstenen tar det 20 min, jag hade kollat från den station som låg närmst blodstensvägen.

När man går behöver man inte ta samma väg som bussen ;)

Och ner till stan tar det inte 20min med buss ens i rusningstrafik. 10 ca.

När jag kollar kl 8 på morgonen går det bara direktbussar en gång i halvtimman (kollade från Sernanders väg), och för mig är det sällan. Jag är van vid att missar jag en kan jag ta nästa 10 min senare, så det är inte så big deal. Men man får väl tänka om när man ska flytta till mindre stad. Finns verkligen bra och dåligt med båda :) Cykeln har jag sålt, blir väl till å köpa ny hähä.

Du ska söka från Flogsta Centrum om du är intresserad av bussar, Sernanders (höghus med korridor) var du ju inte intresserad av ändå och har inte kötid till det området heller eftersom det är ett annat bostadsbolag är Studentstaden ;)

J

Däremot har jag valt att samla på mig så mycket praktik som möjligt under somrarna. Har jobbar i ladugård och praktiserat på Länsstyrelsen vilket är guld värt. Som de andra nämnt innehåller inte utbildningen särskilt mycket praktik vilket både är bra och dåligt. Det finns dock praktikkurser som erbjuds som man kan ta under sommaren eller om man hittar en lucka i ramschemat.
.

Bra kompletterat! De flesta arbetsgivare efterfrågar praktisk erfarenhet också nämligen.

Gött, nu har jag koll på typ 10 busshållplatser i Uppsala redan, tack för tipsen :p

Nu lutar det mest åt Blod..stenen faktiskt. Det gör ju inte om det är off om det är nära natur, plugg, stan å matafffär. Å deras ballar ligger över varandra med sidoväggar så jag kan lätt näta in min till missarna :bow:

Gött, nu har jag koll på typ 10 busshållplatser i Uppsala redan, tack för tipsen :p

Nu lutar det mest åt Blod..stenen faktiskt. Det gör ju inte om det är off om det är nära natur, plugg, stan å matafffär. Å deras ballar ligger över varandra med sidoväggar så jag kan lätt näta in min till missarna :bow:

Eriksberg är jättefint!

@Hagens_Zorba Praktiker går att göra via skolan och således få CSN för dem men de är inte obligatoriska på något sätt. Varje praktik (det går att göra en per djurslag-typ) är en månads praktiskt arbete (oftast på SLUs försöksgård, men går även att göra på naturbruksskolor) och en veckas rapportskrivning samt en redovisning. Jag har valt att vara på en "riktig" gård istället och hjälpa till.

I mina ögon är det inte så stor skillnad på Eriksberg och Flogsta, fast vi har en busslinje till till Ultuna (804). Vet inte hur det är på Eriksberg men här är det många som sätter nät och det finns de med lägre balkonger som har en liten ramp upp för katten :p Jag hade gärna bott på Eriksberg men hamnade i Floggan och är lika glad för det :grin:

Det ska man inte vara så säker på. Min mamma har stått i kö sen -96 och inte ens hon kan välja helt fritt. :p (Fast du skrev "rätt" iofs och det är ju ett flytande begrepp.)

Men jag antar att din mamma inte ska bo hos Studentstaden? ;) För det var väl där TS hade kötid?

Men jag antar att din mamma inte ska bo hos Studentstaden? ;) För det var väl där TS hade kötid?

Så är det såklart (även om hon bor i en av Studentstadens lägenheter idag). Det är Uppsalahem hon har kötid hos. Det var mer en allmän reflaktion över bostadsläget i Uppsala, men såklart är det ju mer rotation i Studentstadens lägenheter och en kortare kötid kan ge bättre resultat där. Dock är det ju så att många Uppsalabor ställer sig i alla bostadsköer så fort man får, vilket gör att det finns rätt många med långa kötider inom de flesta bolag som har det systemet.

@Bubbla Håller med. Kommer bli bostadslös så fort jag går ut skolan eftersom jag "bara" köat i 6 år i Uppsala, och då började jag köa innan jag flyttat hit och kom in på min utbildning. Får sån ångest :(

Så är det såklart (även om hon bor i en av Studentstadens lägenheter idag). Det är Uppsalahem hon har kötid hos. Det var mer en allmän reflaktion över bostadsläget i Uppsala, men såklart är det ju mer rotation i Studentstadens lägenheter och en kortare kötid kan ge bättre resultat där. Dock är det ju så att många Uppsalabor ställer sig i alla bostadsköer så fort man får, vilket gör att det finns rätt många med långa kötider inom de flesta bolag som har det systemet.

Studentlägenheterna som Uppsalahem har/hade räckte det med 4 år till för ett par år sedan.

Jag har köat i snart 6 år och lägenheter går att få men man får inte vara petig ;)

Bussarna till Ultuna från Eriksberg är inte lika smidiga som från Flogsta, men det går. Smidigast är helt klart att cykla. Dock kan man gå till Täljstenen och ta 21:an (som också går från Flogsta utan byten till Ultuna, men kan vara trångt på bussen vid rusning) eller annan valfri buss och byta inne i stan.

Helt plötsligt dyker det upp reklam för Agromek (någonslags fackmässa för agronomer) här inne på Bukefalos.. Kan det vara trådens fel, kanske? ;)

Jag har läst att det ingår två praktiker, eller är det extra utöver? Borde de ju bli om man går på sommarn..

På den tiden jag läste till agronom (för evigheter sen) så var det obligatoriskt med två praktikperioder. De var dock inte bidragsgrundande och så fick det inte vara. Därför är de nu inlagda som kurser istället som kan läsas närsomhelst som jag förstått det, men de flesta väljer såklart sommaren för att det inte ska krocka med andra kurser (jag kan ha fel, kommer bara i kontakt med detta som handledare).

Praktiken som fanns på min tid var dessutom en kvarleva av proppen, som var ett helt år. Så mindre och mindre praktik blir det.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag sitter och velar om plugg/ jobb. Har en civilingenjörsexamen och jobbar inom det området nu men börjar inse att jag kanske... 2
Svar
23
· Visningar
4 296
Senast: tex
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula... 2
Svar
23
· Visningar
4 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka