Jag har aldrig pluggat på Ultuna (förutom en fristående masterkurs) men jobbar där nu. Gick etologi och djurskyddsprogrammet i Skara och jobbar nu som lärare på programmet som kursledare, handledare, årskursansvarig mm. Jag har även moment och delvis ansvar i vissa kurser inom agronom/animal scienceprogrammen.
Angående engelska så är det mycket engelska på alla program. Det jag kan bäst är såklart EoD men har även varit involverad en hel del i agronomernas första termin. Och i bägge program är det vetenskapliga artiklar på engelska från termin 1, så inte bara "vanlig" kurslitteratur utan även sånt. Mitt tips till de studenter jag har som har svårt med engelska är att börja läsa skönlitteratur på engelska. Börja med lätta böcker och läs läs läs. En annan bra grej kan vara att lyssna på ljudböcker och se på serier/filmer utan text så att man verkligen kommer in i hjärnan med språket. Och så öva öva öva. Har fått feedback från flera av dem att det faktiskt blivit lättare med artiklar och kursböcker när de gjort så.
Angående agronom-eod så beror det så himla mycket på vad man är intresserad av. Jag tror att det är bättre att någon som går/gått programmet kommer in o skriver (
@zassoo t ex

) om sina tankar om agronom, men jag kan skriva om mina tankar om eod i alla fall.
En stor skillnad mellan programmen är att agronom ger en agronomexamen (eller inom husdjursvetenskap om man inte orkar hela vägen) medan EoD ger en biologiexamen. Det innebär att man efter sin kandidatexamen har lite mer att välja på när det gäller att läsa vidare, om man vill det. Fast å andra sidan så får man en högre examen "direkt" (fast efter längre tid) på agronom så där är det kanske ändå inte aktuellt att läsa vidare.
EoD är precis som man hör på namnet ett program inriktat på etologi och djurskydd. Hela programmet genomsyras av tänket etologi, djurskydd, välfärd och vi försöker se till att allt har den kopplingen. På ett sätt är det en bred utbildning, man får ändå en biologiexamen, men på ett sätt en nischad utbildning eftersom det är såpass mycket etologi och djurskydd/djurvälfärd. När det kommer till djur blir det brett, vi försöker ha en balans så att alla typer av djur tas upp. Vi har även ett pedagogiskt upplägg som går genom hela programmet och bygger på vad forskning faktiskt säger om pedagogik. Vi har så lite salstentor vi kan, mycket seminarier och mycket eget ansvar på ett sätt som vissa finner ganska frustrerande då många inte är vana vid det. I trean kan man rikta in sig ännu mer på etologi eller djurskydd, samt antrozoologi, bevarandebiologi eller ännu mer djurskydd.
Det man kan göra om man har svårt att välja eod-agronom (eod är svårare att komma in på än agronom kan vara bra att veta dock) är att gå eod och sedan läsa vidare till en masterexamen inom animal science, då har man "agronomkurser" att välja på och kan bredda sig åt det hållet.
Det är ett ganska diffust program om man tänker på vad man kan jobba med efteråt. Det är väldigt sällan det finns jobb ute på platsbanken där det står "etolog" men man får vara lite innovativ i tänket på hur man hittar jobb. Från min avgångsklass är det nog bara 2 stycken som inte alls jobbar med något inom utbildningens ramar, en för att hen inte kunde flytta på sig och där hen bor fanns inga jobb inom området, och en för att hen råkade snubbla över ett annat jobb som hen visade sig vara skitbra på och blir snuskigt rik på.
Det folk jobbar med är bl a: Djurskyddsinspektörer/handläggare, miljöinspektör, gymnasielärare, inom djurrättsorganisationer, på djurparker som djurvårdare, zoolärare, zoologer mm, egenföretagare med rådgivning och kurser (flera börjar nu få ihop samarbeten med olika veterinärkliniker), på olika sätt med försöksdjur, på slakteri... Ja det finns massor!
Har du några frågor är det bara att hojta.