Uppdateringsdags efter gårdagens besök hos privatläkaren.
Det gick faktiskt otroligt bra! Jag ska göra en dygnsinsamling av urin och ta mer blodprover.
Han blev jätteirriterad på mina andra läkare. Endo skrev ut mig helt häromdagen trots mina protester och kommer inte följa upp alls. Privatläkaren sa att han aldrig varit med om att en läkare bara skriver ut en patient med tumör sådär. Han sa att även min vårdcentralsläkare beter sig helkonstigt (hon har skrivit ett brev där hon vill att han tar över min sjukskrivning helt) och han skrev ett svar till henne där han poängterade att hon absolut inte kan göra så. Han är också irriterad över att de på VC inte ens skickar en remiss till honom då om de tycker att hans klinik ska ta över mig. Patienten har fått göra allting själv som han skrev.
Han accepterade min egenremiss på stört och ordinerade ytterligare MRT av hypofysen (vet inte när ännu) och urinsamling för kortisol och även en för massa andra relaterade hormoner m.m (adrenalin, serotonin, noradrenalin, albumin, natrium, kalium osv). Antar att han vill undersöka lever, njurar och varför mitt blodtryck hoppar.
Och så ska jag komma och ta s-kortisol när jag känner att jag ligger högt. Då ska jag köra urinsamlingen också.
Han skulle läsa på om cyklisk cushings och vi ska lösa detta som han sa.
Han sa att det syntes jätteskillnad på mina före och efter-foton och att det var bra att jag tagit med dem. Har gjort en måendekalender i diagramform för att visa på att kortisolet kan ha cyklisk aktivitet, diagrammet gillade han. Han är mycket missnöjd och oroad över vikten, 15 kg upp på ett år trots begränsat kaloriintag och behandling med levaxin (som enligt värdena faktiskt verkar göra sitt jobb). Och blodtrycket som stundtals är högt och sedan plötsligt jättelågt är han inte heller nöjd med.
Igår var min mage extremsvullen och bristningarna ilsket lilaröda. Ansiktet var en stor röd boll. Perfekt.
Jag sa att det känns som att jag ska explodera och han sa lite skämtsamt att jag inte kommer explodera eftersom det är fett. Haha
Fick till och med en kram när jag skulle gå. Var hyfsat känslokaos där en stund när jag insåg att jag inte behövde kriga, tvärtom.
Yrade sedan runt på Sahlgrenska (har ju aldrig varit där) och fick tjata ordentligt innan jag fick rätt dunkar, märkning osv. Tur jag hade läst på om vilka missar lab där oftast gör för de gjorde tre av dem innan jag fick rätt grejer..
Så var jag hos smärtenheten igen i veckan och fick fibrodiagnosen en gång till av en annan läkare. Fick en ny medicin som jag skulle testa som inte var släkt med den förra. Testade en kapsel på eftermiddagen igår bara för att se om jag tål dem och visst, blev lite milt stenad och kände en overklighetskänsla men det var inget obehag. Och den känslan gick över efter ett par timmar. Verkar ju lite lovande ändå. Sedan om de tar bort led och muskelsmärtorna vet man ju inte men jag verkar ju inte totalt överkänslig iallafall. Vågar dock inte börja äta dem förrän jag vet att sambon ska vara hemma och det får dessutom bli efter proverna så det inte fuckar upp provsvaren.
Så, en himla bra dag igår faktiskt!
(Även om jag var helt utmattad efteråt och fortfarande är idag)