plötsliga fjanterier vid lastning

vinkelina

Trådstartare
vet inte vad som flugit i min häst. hade lånat ut henne till en boxgranne som skulle på tömkörningskurs. brukar i normala fall ta 5-10 min att lasta min häst, antingen så går hon rakt in, eller så testar hon några gånger att springa på sidan.

men i helgen var hon helt hopplös. på lördagen så tog det 30 min /lastning, hon bara sprang bredvid på vänster sida, ställde sig på snedden mm. trots linor så bråkade hon. när vi lastade för hemfärd så hade hon gått 2h i ett sträck.

i dag så slängde jag en handuk över huvudet på henne hemma i stallet, hon gick snällt på. enkelt tyckte vi, som hade reserverat 1h till lastning :)

till hemresan så hade hon kommit på tricket. men med linor, och 4 pers som häll emot så gick det.

hon lyckades trampa sönder 2 par transportskydd, först sina egna på lördagen, o sen låneskydden på söndag (hon är ännu broddad)

hon är visserligen inte så van att åka, max 1 gång i året hos förra ägaren. har själv transporterad henne 5 gånger sen augusti, 2 pass nu i helgen, ett för två veckor sedan, ett i november till klinik och i augusti när ja flytta henne

har inte själv så stort behov av att va ute o resa, men vill ju inte att de skall vara såhär. planera in betäckning nu i vår, kan ju ev va så enkelt att det är brunsten just nu

Sv: plötsliga fjanterier vid lastning

Min har varit lite lik din häst. Först gick han rakt in utan problem. Sedan har han testat lite. Inte lika mk som din kanske. Men det är nog bara att träna på med lastningen så löser det nog sig. Som du säger brunsten kanske gör sitt till även den.

Det har inte hänt något i transporten då?

Genom att vinscha in henne gör ni bara problemet värre. Bättre att ta reda på varför det har blivit ett problem från första början.

kan inte komma på nått som sku ha hänt, de värkar inte som om hon e stressad, utan snarare som att hon har gett sig tusan på att inte kliva in :)

enda som nu sku kuna ha vari så är att när vi va till klinik så hade vi en mycket svårlastad häst med oss. kanske hon tog modell av den

:)Jag har haft min häst i snart 10 år och verkligen ALDRIG haft några som helst problem att lasta, hon har åkt mest samma transport men ibland har vi lånat ngn bekants släp. Jag har lastati och ur ensam hur många gånger som helst utan någon tvekan.
Eftersom jag och min häst flyttade och vi hade haft mina föräldrars släp förut så fick vi låna ett enaxlat släp av stallägaren, gick bra till en början sen började min häst strula och jag var förtvivlad... men innerst inne visste jag att det var transporten...

När jag ett år senare betsämde mig för att flytta hem henne igen så lånade jag den transport hon pkt så välvilligt i i alla år och var lite nervös före lastning.. Jag hade föreställt mig att hon skulle hajja till och kika/lukta på släpet och sedan gå in men tjjii fick jag,, inte en suck hon sprang in i transporten så som hon gjort förut, helt galet men glad var jag, så det här med olika släp och hur hästarna åker kan ibland spela en hel del roll enligt mig. Sen att det slåp hon trivdes i var boggie och det andra inte tror jag också spelar roll :)
Lite refektioner från mig lycka till !!!

oki... kan nog bero på transporten. den är dock en boggie.

tyvärr har ja inte tillgång till nån annan transport för tillfället

Jag har egentligen samma problem som dig. Har alltid haft en super lätt lastad häst som jag utan problem lastat själv. I höstas lämnade jag ut hene på foder och när hon kom hem en kort tur igen under julen så var hon (för att vara henne) helt omöjlig.. Efter 30 minuter gick hon in men innan var det omöjligt. När vi hade ridit klart och skulle hem började hon konstra igen. Det värsta är att jag blivit osäker på henne och helst inte vill åka iväg själv och träna för tänk om hon då börjar krångla och man inte ens har någon att ta hjälp av....?
Nu är hon utlånad till i sommar så då får jag ta tag i lastningen igen. Fodervärlden menar på att hon "plötsligt" blivit svårlastad men det tror jag inte på. Något måste ha hänt helt enkelt. Lite trist att börja om med grundträningen för att hästen varit bortlånad ett år :(

Liknande trådar

B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 419
Senast: Beritas
·
Hästhantering Ja nu är jag villrådig... Har hållit på med hästar hela mitt liv (38 år gammal) Haft några unghästar och utvecklat ett visst system...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 434
Senast: Scilla
·
Ekonomi & Juridik lånade ut min häst förra helgen till boxgrannen för en tömkörningskurs, nu vill de på nått sätt ersätta mig, trotts att jag sagt att de...
Svar
14
· Visningar
1 582
Senast: _Sascha_
·
Träning Jag har problem med att lasta min 2-åring. Han har åkt transport några gånger, och ganska regelbundet nu i höst. Men visst, han är ingen...
Svar
14
· Visningar
2 364
Senast: cowsense
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5
  • Att hata mat

Hund, Katt, Andra Djur