Lastning - vad gör jag för fel??

Sv: Lastning - vad gör jag för fel??

Asgarv :idea: Då kunde jag blivit stående med en likadan pålle som den jag till slut köpte i alla fall :devil:

Men då har du han kvar i alla fall :laugh:

Ja det är tur att jag har honom kvar så att du slapp detta problem... eller :D

Denna kille stannar hos mig resten av hans liv :love: trots allt.

men vad gör du i stallgången om han inte flyttar på sig??
om du har tydliga kommandon för att flytta bogen så varför ändra det för lastningen. förstår inte riktigt hur du tänker.
om du har möjlighet så filma när du lastar så ser man hans betende bättre.

Uppdatering

Igår gick vi en promenad. Hästen blev helfjollig för 2 rävar som bråkade. Så han var inte riktigt i balans när vi kom hem.
Men ändå så tänkte jag att ja ja kan jag inte lasta på hemma plan när han är ur balans så kommer jag ju aldrig att kunna lasta på bortaplan.
Sagt o gjort lastning blev det.
Gissa vad??? Jo min underbara pålle traskar rätt på släpet som om han gick in i boxen :banana:
Ja ja nego Scilla - jag vet att det fortfarande är på hemmaplan men jag blir SÅ glad när man ena dagen stått 1,5 tim o tror att det är kört o sen några dagar senare lastar helt utan tankar på att inte gå in i släpet :rofl:

Och ja till alla er som tänker att jag inte har 100% fullt ledarskap när hästen blir upprörd i mörkret för 2 rävar som går basuka så ja så är det jag är medveten om det.
Jag kan säga att jag oxå skriker rätt ut när det tex kommer in någon i köket som jag inte är beredd på.
Både jag o min häst har instinkter som vi inte kan kontrollera till 100 % ;)

Ja jag känner igen känslan. Men lugn han vaggar bara in dig en falsk säkerhet. När du precis som jag känner att japp nu är vi på rätt väg så slår hans hjärnceller till och för dig raskt tillbaka till verkligheten :p:angel::eek::devil:;)

Och vad är ett par rävar mot ko-skräck? :cool:

Ha ha har inte DU heller 100% ledarskap i allla situationer på din häst???
Konstigt men väldigt skönt att man inte är ensam ;)

Det är nog det som är själva grejen att hästen GÖR inte så i stallgången utan flyttar för lätt tryck...

Det erkänner jag lätt :D

Nu längtar jag till isen smälter bort från stallplanen så att vi kan komma ut och träna igen. Jag ger inte upp för jag vet att EN dag ska det släppa och han ska bli lika lättlastad som de andra hästarna.

Är hästen trött i huvudet när du lastar på bortaplan?
Testa att lasta, åk en bit, lasta ur, på bortaplan, käka lite hö eller beta. Lasta och åk hem.

Hästen kanske är för trött för att "orka" åka transport hem?!

Har ridit bara lite två gånger för att testa. Men ingen förändring....
Har dock lastat hemma, kört en runda, lastat på hemma igen = inga problem

Mmm en jätte bra ide men tyvärr så går det inte för tillfället....stenhårt i marken....
Men tack för tipset ska prova detta sen :)

Det har jag provat... det funkade inte eller rättare sagt det verkade inte hänga ihop iaf inte för min kille.

Det som dock verkade funka var att lasta ur och lasta in igen då går han på direkt. Men får han vara en stund på platsen med eller utan motion så vill han hellre stanna kvar än gå in i transporten.

Provade att lasta honom på hemmaplan direkt efter ridpass och absolut inga som helst problem. Han tom drog sig till transporten och jag kunde släppa in honom utanför.

Men nu är ju din kille ett år äldre än min och jag har inte haft min lika länge så nu måste du låta mig ha hoppet kvar ;)
Jag har ju bara åkt ett fåtal gånger med pållen och innan han han inte alls åkt så jag har faktiskt hoppet kvar att han ska bli bra att lasta borta oxå :angel:

Nej hoppet får du inte släppa. Min kille är ett specialfall och det är nog få som tänker som han :D

Skulle det visa sig att du mot förmodan fått tag på samma sällsynta exemplar av häst som jag har så kan du ju trösta dig med att du slipper stå ensam på parkeringen :p

Grejen är den att jag tror våra är rätt så lika i temperamentet.
Trygga i sig själva. Min är för det mesta jätte pigg o framåt men kan likaväl vara loj o jobbar inte gratis.
När jag några gånger har slängt upp min hästskötare på honom så får hon inte honom att gå :p Men måste jobba jätte mycket för att få honom alert vissa dagar och vissa dagar har man fullt upp att bara sitta o lugna ner honom. Han är väldigt ojämn i sin bjudning.....
Men jag tror att när jag väl lär mig att hitta knapparna på honom så kommer det att lösa sig.
När jag köpte honom förra året så hade han inte varit utanför paddock eller ridhus :crazy: och blivit ridit jätte mycket på graman:mad:
Så det jag har pysslat med är o varit ute i skogen o busat för att visa han hur livet är att vara häst på landet :)
Nu tycker jag han har fått den tiden ute i skogen som han aldrig fick som unghäst och nu är det dax o börja träna.
Jätte lätt hemma men stenfrusen paddock :grin:

Idag ska vi iväg igen. Har lyxen att få med både stallskötaren o sambon + att vi ska ställa oss på framsida av stallet där det inte är lika mycket hagar runtomkring där hästarna har cirkus :angel:

Håll nu tummarna för mig o min kuse så lovar jag att komma med en rapport lite senare!!

Jag håller tummarna för er och jag är övertygad om att du fixar detta.

Upptäckte imorse att jag hade punka på min transport :mad: men jag ska minsann träna i helgen för nu har det smält bort så mycket snö här så nu vågar jag mig ut igen.

Nu blev dagen inte som planerat av vissa orsaker.
Men lastning blev det i alla fall och som alltid när det gått bra innan så gick han rakt på :)
Gick in med han två gånger (ingen medhjälpare alls) o tredje gången kunde jag skicka in honom.

De har inte haft fri tillgång på ensilage i hagen idag så det kan mycket väl vara en bidragande orsak till att maten där inne var mera lockande.

Men hur eller vur så tänker jag leva på detta ett tag i varje fall :banana:

Ge den några nävar havre o det blir till ngt extra trevligt.

Jag har en specialkrok inne i transporten där det hänger en krubba med godis som han alltid får när han gått in :) Skulle aldrig tänka någon annan tanke än att göra det till något trevligt.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 740
Senast: Ninnurur
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 199

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka