Lastning - vad gör jag för fel??

Sv: Lastning - vad gör jag för fel??

Grejen är den att i början gick han rakt in hemifrån så det är nu jag fått problem hemma oxå de sista gångerna.....
Han blir okoncentrerad när det händer saker runtomkring. Inte så lustigt i ofs. Men visst här har jag ett ledarskapsproblem!!
Har kört mycket ledarskapsträning med mina tidigare hästar som jag haft från de varit yngre o då haft mera behov av den träningen.
Denna hästen var så "färdig" när han kom plus att jag har inte haft några problem med honom så jag har inte tränat så mycket ledarskap. (Dumt jag vet, men jag har av vissa anledningar inte haft ork till att göra mer än hålla igång ridmässigt...)
Jag kan behöva ta tag i honom emellanåt om någon annan hanterat honom några dagar då han tror han kan stretcha på gränserna o så. Men annars så tränar jag mest lyssna på matte som jag kallar det. Allmän lydnad. Gå in i boxen på kommando, inte annars. Lyssna vi longering. Gå bakom när jag begär det. Tränar farliga saker så som presenningar, lastbilar, traktorer, skrapande plastdunkar, fladdrande lakan mmmm

Han accepterar inte för det mesta om det tar emot i grimman. Då bara backar o backar han.....

Du kanske skulle testa att bara gå upp en bit på lämmen och sedan backa honom tillbaka dvs en typ av ledarskapsövning och lastövning samtidigt.

Det har funkat jättebra på min unghäst som absolut inte är rädd, men envis och har kastat sig bakåt när hon väl varit på plats. Hon har också gått rakt in men sedan låtit en hov vara kvar mellan läm och golv;) Genom att öva på att gå på olika långt och stå kvar till kommandot back så tycker jag att det har funkat bra. Tyvärr så skulle vi behövt öva varje gång några dagar innan vi ska iväg eftersom vi åker lite sällan. Vi har pga tidspress tyvärr fått använda linor några gånger.

Ett annat tips (dock snabblösning). Ställ en annan häst en bit framför transporten väl synlig genom frontluckan. Kan göra det mer spännande att gå på, kanske lika spännande som att vara kvar där allt det roliga händer.

Så gjorde vi efter inkörningskurs då hon gärna hade velat vara kvar;) Hon gick rakt in. Bara att stänga och köra.

Eftersom min lilla har kommit på att man kan komma loss om man kastar sig bakåt använder vi nu alltid en halsrem (i rep). Med ändan lindad runt frambommen kan hon inte komma någonstans. Grimmor håller inte om de gör ett rejält kast. De senaste gångerna har hon inte ens försökt, men lyckas de kasta/backa sig ur så tror de ju att det ska gå i fortsättningen tills de märker att det inte gör det.

Lycka till!

Senast ändrad:

Jag ser inte det som ett ledarskapsproblem- om han går in med dig.
han kan behöva din trygghet längre tid än andra.

min stora vill inte gå ur själv efter att hon halkade en gång- väntar på att jag leder ut henne.

Om du anser att hästen bara trilskas lite- ta linorna på en gång flera gånger. försök inte ens utan.

Se till att inte dra i honom, utan hellre peta på bak o att han följer med o berömmer...även fast det är basics.

Äntligen någon med samma problem som jag: killen går in helt super hemma, men då vi ska hem.. senast tog det en timme, kändes inget vidare..

Visst är det frustrerande!!!
Grejen är den att denhär hästen är den mest okomplicerade häst jag någonsin har haft. Otroligt lätt o ha o göra med på alla sätt.
Sen när nåt sånt här dyker upp så blir man så frustrerad.
Men jag tror att mycket hänger på att där vi varit o haft problem med lastningen så händer det mycket saker runt omkring som han vill ha koll på. Det är en mycket nyfiken häst av naturen.

Förr förra gången var det bara i en hage det var hästar kvar. Precis vid transporten där jag stod o lastade. En hästen sprang o härjade som bara den så jag trodde inte att jag skulle få med min lille pojk hem. Då tog det ca 30 min vilket jag tycket var helt ok. Jag fixade det själv utan någon hjälp.

Sen då förra gången i onsdags så var det hästar i 3 utav hagarna. Och i den ena så var det fullt ös..... Då tog det som sagt 1,5 tim o då var vi 4 st innan han väl gick in..... Vill inte behöva hjälp med lastningen + att jag vill absolut inte behöva tvinga in honom som det blev då med hjälp av linor :(

Vadå tvinga med linor? Vinschar du in honom? Linor bakom rumpan är väl inte mera tvång än grimman fram?
Jag ser bara att DU har problem med linorna, inte han.

Jag har samma problem som du. Bortsett från att min går på direkt hemma.

Har inga goda råd men jag ska följa denna tråd :D

aldrig linor eller havre hink då tvingar och mutar du ju in honom.
träning och ledarskap är nog det ända.
visst att han är ung men inte jätte ung.
om han nu är så interisserad av allt annat än just dig bevisar ju att du inte har full kontroll på honom. kräv att han ska vara uppmärksan på dig. utanför transporten är det jobbigt och tråkigt för då fixar du en massa så som backa och fram,backa,fram o.s.v
tryck i nacken är ALLTID framåt direkt vid ett steg ges eftergift. trycket släper aldrig även om han backar. du måste då ha ett jämt tryck.
detta kan du ju öva hemma.
lycka till.
:)

Det här med att göra det jobbigt för honom utanför transporten har jag testat. Backa, longera, lydnad. Han är jätte duktig. Men vill inte gå på för det. Jag försöker oxå se till att han inte får titta på annat än mig men det är inte super lätt. Jag har problem med att få hans uppmärksamhet.
Ja - jag vet att jag inte har 100% fullt ledarskap på honom som jag tidigare har sagt. MEN hur många har det egentligen???
En sak som jag nog borde tränat är att han ska ge efter för trycket i repgrimman.
Det är endast vid lastning som jag har dammat av repgrimman o börjat använda den på honom och där ger han ju inte efter mer än kanske i 10% av fallen.
Men här har du helt rätt i att jag har bommat att träna honom utanför lastningen att ge efter för trycket i nacken.
Jag har nog inte vetat hur jag ska göra för mina tidigare hästar har gett efter för det.
Förutom mitt första sto.... Henne tränade jag på inrådan av sk NH instruktör att binda vid ett träd o låta henne slita o slita... Något som jag ALDRIG skulle göra i dagens läge. Detta var nästan 15 år sedan o jag var oerfaren just med sånna problem.
Men du har nog rätt när du säger att jag inte ska ge efter när han backar utan följa med honom o behålla trycket. Bra ide det ska jag prova :bow:

Jo tyvärr så tycker jag att det är glasklart att det blir tvång när man tar linor om rumpan o trycker in hästen. Han vill ju inte in o vi tvingar han mot sin vilja med hjälp av linor =TVÅNG!!

Jag vill ha en häst som går in av egen fri vilja i transporten utan att tycka det är någon större grej än att gå in i boxen.

Eftersom det är en 5åring det handlar om så kan det mycket väl vara ren trots o test.
Han är inte lastad o körd mer än två gånger innan han kom till mig i maj förra året.
Många unghästar åker ju bra ett tag o sen kommer protesterna.
Grejen är väl den att jag har inte haft några andra direkta problem med denhär hästen så jag vet inte hur jag ska ta honom när nu detta problemet uppstår.

Visst är det frustrerande!!!
Grejen är den att denhär hästen är den mest okomplicerade häst jag någonsin har haft. Otroligt lätt o ha o göra med på alla sätt.
Sen när nåt sånt här dyker upp så blir man så frustrerad.
Men jag tror att mycket hänger på att där vi varit o haft problem med lastningen så händer det mycket saker runt omkring som han vill ha koll på. Det är en mycket nyfiken häst av naturen.

Förr förra gången var det bara i en hage det var hästar kvar. Precis vid transporten där jag stod o lastade. En hästen sprang o härjade som bara den så jag trodde inte att jag skulle få med min lille pojk hem. Då tog det ca 30 min vilket jag tycket var helt ok. Jag fixade det själv utan någon hjälp.

Sen då förra gången i onsdags så var det hästar i 3 utav hagarna. Och i den ena så var det fullt ös..... Då tog det som sagt 1,5 tim o då var vi 4 st innan han väl gick in..... Vill inte behöva hjälp med lastningen + att jag vill absolut inte behöva tvinga in honom som det blev då med hjälp av linor :(
För att nå ditt mål behöver nog du nog hjälp.
Låter som de som sköter linorna ej kan sitt jobb.

Den som leder får ej dra i hästens huvud- som ger motsatt effekt- hästen drar därifrån eller reser sig.
Om hästen från början har gått in lätt beror det på ngt när det blir sämre.
Kan vara körningen- troligen.

Han accepterar inte för det mesta om det tar emot i grimman. Då bara backar o backar han.....
Varför inte pröva att DU backar honom innan han själv smiter undan genom att backa.:idea:
Så fort han tvekar det minsta att gå framåt så backa honom snabbt som tusan,med rejält tryck över nosryggen.
Effektivt sätt att få dem att sluta backa undan,alltså att det är du som styr när han skall backa ,inte hästen.;)
Öva mkt på att han ska vara lyhörd för att gå bakåt och framåt när du vill.
Och som sagt larvar han sig så backa upp honom bestämt innan han själv kommer på att smita undan genom att backa.
Med rätt tajming är det mkt effektivt,de tycker det är skittråkigt att backa om det blir en "bestraffning".:D
Jag tror han testar dig,att han blir okoncentrerad kan du också styra genom att backa ett par steg om han inte lyssnar.
Till slut blir det mkt lättare att lyssna på dig än att backa hela tiden.

Jag tycker personligen Monty Roberts grimma (Join-up grimman tror jag den heter..)är mkt effektivare än en repgrimma,tydligare signal och mkt lättare att hålla en stor häst om den drar iväg åt nåt håll.

Vet man att man har full kontroll på hästen så smittar det av sig.
Jag tycker den grimman är mer rejäl och tydlig för hästen då den ger snabb tydlig eftergift och hästen lär sig snabbt .
Lycka till.

Men hur exakt tycker du jag ska gå tillväga? Våld är inget alternativ men du tycker jag ska samla ihop så vi är 4 man varje gång jag ska iväg o använda linor som då funkade sist.? Men sen är ju problemet att han byter acceptans varje gång. Ena gången kan jag sätta lite press om runpan själv med longerlinan, nästan gång kan jag sätta lite press med repgrimman, nästa gång funkar det bra med havrehinken, nästa gång går det att gå med RASKA steg, nästa gång går det att bara sätta sig o vänta ut honom..... ja listan är lång....

Jag hade efter det du skriver, bara tolkat det som att han håller på och testar vad han kan komma undan med på bortaplan, helt enkelt avgöra om det är samma regler borta som det var där hemma. Så jag hade lastat med linor där ett par gånger bara för att han ska få in rutinen att det är att gå rakt in som gäller även om det är händer andra saker runt om, och helt enkelt kräva att han håller fokus på det som vi sysslar med...

/Camilla

Rättar mig själv.:o
"Duallygrimma" heter Monty Roberts grimma.Perfekt vid lastning,tömkörning mm.

Jo när är det ju som så att när jag har haft problem på bortaplan så smittar det av sig första gången jag lastar hemma.
Igår var första gången som jag lastade hemma sen bakslaget i onsdags. Då ville han inte alls.
Jag tänkte att jag skulle köra min grej med att skicka in honom men det gick bara sämre o sämre. Inga framsteg alls....
Efter 45 min kom min granne o då tog vi hjälp av linor plus att han puttade honom åt rätt håll när han kastade sig åt sidan.
Efter första "tvingande" försöket där vi fick använda mycket kraft av linorna så gick det bättre andra gången sen tjedje gången gick han på helt utan hjälp bakifrån. Då fick det räcka.
Idag när jag lastade så gick han på efter mindre än 5 min första gången med hjälp av min medhjälpare som puttade lite på bogen åt rätt håll o flyttade huvudet så det hamnade inne i transporten när han ville gå på sidan.
Gång nr 2 gick han rakt på :banana: Gissa om matte blev glad då :rofl:
Sen fick det räcka för idag. Bara godis o kel inne i transporten sen promenad för hand i det underbara vädret.

Nu tror jag att jag vet hur han ska tas när han sätter fel sida till.
Jag kan lägga lite lite tryck med repgrimman men inte mycket för då ger det bara motsatta effekt.
Jag ska vara inne i transporten för då känner han sig tryggare.
Jag får helt enkelt inse att i det läget vi är nu så måste vi vara 2 st för att lasta honom. Kommer säkert att kunna skicka in honom när han åkt ett tag min lille underbare pojk :love:

precis trycket är det som bestämmer... trycket kan säga backa om det ligger på nosryggen eller fram om det är på nacken.
ALDRIG dra för den kampen vinner du inte.
vill han backa när du lägger tryck så låt honom backa tillslut kommer han att tycka du är jobbig och irriterande och förstå att det är lättare att gå framåt för då är det ända gången trycket försvinner.

precis som någon anna sa så direkt han sätter en fot på rampen så är det backa. han får inte gå in helt i transporten direkt utan det gör du när du vill.
fram, backa o.s.v på dina vilkor.
tappar han fokus så ber du om någon nytt flytta bakdel,backa fram.
MEN,han ska alltid ha huvudet i riktningen mot transporten. går han på sidan så är trycket kvar i alla fall. då får han gå upp från sida på rampen.
det är så viktigt att man inte börjar stressa när man tränar.
Att skicka in honom får du som sagt vänta med, öva nu bara på att gå in och backa ut på dina direktiv.
lycka till.

själv har jag en herre hemma som det tagit upp mot 6 timmar att lasta som jag nu skickar in. hjälper flera med just last problem så pm om du vill ha mer tips.

Då skulle jag antingen backa honom tills han slutar med det eller ta ett kraftigare rep än longerlinan och slå ett par varv runt bommen så att du kan hålla emot när han backar, då kan han antingen abra stå kvar eller gå framåt. Är iofs en ganska "brutal" metod, men är det så att han bara dummar sig skulle jag nog välja det senare, för jag vill kunna lasta mina hästar själv. Gäller då att han inte är den som får panik när han sitter fast.

Med min valack som i vanliga fall bara går rakt på med grimskaftet över halsen har jag en gång för många många år sedan haft en uppgörelse när vi ryggade i två timmar för att komma över ett dike. Efter den "omgången" så räcker det att jag ryggar honom fyra-fem meter om han börjar bråka vid transporten så går han in.

Jenny

Läste ditt sista inlägg nu och det verkar ju som att du har hittat rätt för din herre! Hoppas det håller i sig och att du så småningom kommer tilbaka till att kunna lasta honom själv.

Jenny

Din häst bestämmer hur det ska lastas, när det ska lastas och med vilka metoder. Det är ditt problem. Du bestämmer inte, det är hästen som drar upp riktlinjerna. Om det hade varit boxen han inte gått in i - hade du använt samma metoder?

Att lära en häst att gå in i släpet själv är lättare än att själv gå med, men det tar längre tid om man inte har lydnad och respekt på plats.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 740
Senast: Ninnurur
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 199

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar