Lastning - vad gör jag för fel??

Sv: Lastning - vad gör jag för fel??

Din häst bestämmer hur det ska lastas, när det ska lastas och med vilka metoder. Det är ditt problem. Du bestämmer inte, det är hästen som drar upp riktlinjerna. Om det hade varit boxen han inte gått in i - hade du använt samma metoder?:bow:

Att lära en häst att gå in i släpet själv är lättare än att själv gå med, men det tar längre tid om man inte har lydnad och respekt på plats.
Du är så klok:banana:

Jo när är det ju som så att när jag har haft problem på bortaplan så smittar det av sig första gången jag lastar hemma.
Igår var första gången som jag lastade hemma sen bakslaget i onsdags. Då ville han inte alls.
Jag tänkte att jag skulle köra min grej med att skicka in honom men det gick bara sämre o sämre. Inga framsteg alls....
Efter 45 min kom min granne o då tog vi hjälp av linor plus att han puttade honom åt rätt håll när han kastade sig åt sidan.
Efter första "tvingande" försöket där vi fick använda mycket kraft av linorna så gick det bättre andra gången sen tjedje gången gick han på helt utan hjälp bakifrån. Då fick det räcka.
Idag när jag lastade så gick han på efter mindre än 5 min första gången med hjälp av min medhjälpare som puttade lite på bogen åt rätt håll o flyttade huvudet så det hamnade inne i transporten när han ville gå på sidan.
Gång nr 2 gick han rakt på :banana: Gissa om matte blev glad då :rofl:
Sen fick det räcka för idag. Bara godis o kel inne i transporten sen promenad för hand i det underbara vädret.

Nu tror jag att jag vet hur han ska tas när han sätter fel sida till.
Jag kan lägga lite lite tryck med repgrimman men inte mycket för då ger det bara motsatta effekt.
Jag ska vara inne i transporten för då känner han sig tryggare.
Jag får helt enkelt inse att i det läget vi är nu så måste vi vara 2 st för att lasta honom. Kommer säkert att kunna skicka in honom när han åkt ett tag min lille underbare pojk :love:

usch nu kommer jag att låta nego...

Men jag tror inte alls du har löst problemet för det är ju fortfarande på hemmaplan. Om han är som min så består fortfarande problemet på bortaplan.

Många skriver här att hästen ska lyda dig och det är ju självklart men HUR gör man för att nå dit när man som jag tex har en häst som lyder exemplariskt på hemmaplan och oavsett om jag tränar på exakt samma sätt som på hemmaplan med lastningen ändå inte vill?

Jag har tränat hur många timmar som helst på bortaplan, jag har avsatt dagar för att få honom att funka på bortaplan men det hjälper inte så varför vill han lyda mig på hemmaplan? Varför är jag en trygg ledare på hemmaplan men inte på bortaplan?

Det är inte du som är en trygg ledare hemma, det är HÄSTEN som är trygg hemma. Borta är han inte trygg och känner inte att det är nödvändigt att respektera dig, det finns bättre saker att göra på bortaplan än att lyssna på dig.

Kan ju berätta att han inte var lätt att få på första gången hemma heller :crazy: det tog 6 timmar och då hade jag ändå ett proffs ute.. Så trygg var han inte hemma heller isf.

Men om det nu är som du säger. HUR gör jag för att få honom att lyssna på mig på bortaplan? han är trygg iallt annat på bortaplan och en väääldigt lugn och snäll häst som aldrig bråkar eller ifrågasätter någonting alls på bortaplan.

Alla som har ridit och hanterat honom har berömt honom för sitt temperament.

Jo tyvärr så kommer jag nog att ha problem på bortaplan rätt om jag inte har det hemma.
Men nu vet jag att om jag till o börjar med ställer mig på ett annat ställe där det inte är hästar som skenar runt omkring i hagarna plus att jag kommer att ha två medhjälpare med mig så att han inte lär sig att det är ok att det tar över en timme att lasta.
Eftersom jag kan följa mönstret när vi varit på samma ställe o det tagit lång tid att lasta så har det varit problem hemma nästa gång.
Men de gångerna jag varit på andra ställen eller bara kört en sväng o sen lastat hemma igen så har jag ju inte haft de problemen.
Tror att om han får lära sig att man inte bråkar och att det inte blir uttjatat o tar långt tid o sv när man lastar så tror jag det kommer att funka i slutändan.

Problemet nu har ju varit att jag inte har hittat den metoden som funkar för honom och att jag har varit lite för "kaxig" med att vilja ha det på mitt sätt.

Jag tror att han behöver min trygghet ett tag till i transporten o då får han det!!

Lydnad i all sin ära men det är faktiskt en unghäst med lite erfarenhet av livet som måste få tycka det är lite spännande när man kommer till nya ställen.

Jag tycker inte att det är jättelustigt att han tycker det är lite mera spännande än mig i just den situationen.

Dålig lydnad? Mycket möjligt men 100% tror jag aldrig att jag som vanlig lekman kan få på den nivån där jag är nu....

Kan tillägga att när jag longerade honom på platsen med skenande hästar runtomkring så lyssnade han perfekt. Bara det vet jag att de flesta inte skulle lyckas med!!

Det finns inget standardförfarande, man måste läsa hästen. Varför gör han så här? När gör han så här? När de två frågorna är besvarade är det bara att säga till hästen att "så här blir det".

Jag har skrivit ett långt inlägg i den här tråden http://www.bukefalos.se/f/showthread.php?t=1021167 om mina tankar kring lastning.

Jag ska se om jag hittar någon knapp på honom som han inte tycker om att jag trycker på :D

Det konstiga med denna häst är att han är en jättekänslig häst när det gäller att tex flytta honom åt sidan. Man kan nudda honom med ett finger så flyttar han sig direkt, han backar på mitt kommando även om jag står lång ifrån honom och han är lös, han står står still när jag begär det. Men när det kommer till lastning så är han en häst som gärna fryser fast och för att flytta honom åt sidan tex så måste jag ta i med hela armen för att han ska göra det. Så framför en transport förvandlas han till en helt okänslig häst.

Ibland känner jag mig som tjurfäktarna i Ferdinan :crazy:

Jag hade nog sett det som att "framför en transport tillåter du plötsligt att din känsliga häst blir okänslig".

Vänd på det, think outside the box.

Hmm nu är jag inte riktigt med. Jag petar honom med fingret han reagerar inte, jag petar en gång till ingen reaktion så jag trycker till honom ordentligt med handen så att han måste flytta sig. På vilket sätt tillåter jag honom att bli okänslig här? När han inte lyssnar så ökar jag kravet.

Det handlar ju om vad du kräver. Kräver du på rätt sätt så lyder hästen, och när ni har fått det på plats förfinar man hjälperna. Det är ju vad all träning/dressyr handlar om, att med så små medel som möjligt få en kommunikation.

Om jag vet att hästen flyttar sig för fingret inne på gången, kräver jag samma uppmärksamhet överallt. Jag vet ju att han förstår, om han inte lyder skiter han ju i mig. Och tillåter jag det har jag ju redan själv meddelat att hästen har rätt att skita i vad jag säger till den.

Jag håller med dig i det du skriver men jag måste sköta lastningen själv då jag inte har någon som kan hjälpa mig.

Hoppas ändå att du rapportera hur det går i fortsättningen.

Men det här känner jag oxå igen.
Men frågan kvarstår ju HUR exakt gör man för att få fram reaktionen??

Det finns inget standardförfarande, man måste läsa hästen. Varför gör han så här? När gör han så här? När de två frågorna är besvarade är det bara att säga till hästen att "så här blir det".

Återigen; det finns inga standardförfaranden. Detta är det man måste kunna för att hantera situationen. Alternativt prova sig fram och hoppas på det bästa.

Det går ju inte att säga utan att känna hästen.

En del måste du buffla fram, andra måste du viska fram.

Vi hade en ponny på ridskolan som satte alla på prov. Red man honom med sytrådar i händerna och känsliga känsliga skänklar så dansade han fram. Började man lite hårdare så blev han som en ångvält. Medan andra måste man först "visa vart skåpet ska stå" och sen kan man köra sytråd. Och andra behöver mitt emellan och olika från situation till situation.

Och det är applicerbart i alla situationer.

Förstår vad du menar helt generellt MEN om jag petar på hästen o inte får den reaktionen jag är van vid då petar jag ju normalt hårdare MEN återigen när det inte hjälper att peta hårdare var gör jag då??
jag kan ju inte knacka hästen på rumpan med spöt om det är bogen jag vill flytta???

VA!!! Nu är det nog jag som är trög :) PM a mig vem du är :D

Du måste kräva att bli hörsammad. HUR du kräver är en fråga som avgörs från häst till häst.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 740
Senast: Ninnurur
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 199

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka