Vad du tycker är naturligt bråk mellan syskon, är ju upp till dig. Jag tycker att bråk mellan syskon är helt outhärdligt när jag tex hälsar på i familjer. Föräldrarna brukar inte tycka som jag.
Jag ser inte att jag lärde mig något alls av syskonbråken jag själv ingick i som barn - utom att göra allt jag kan för att undvika gräl i mina relationer som vuxen. Den enda "stormiga" relation jag har haft är också den med min syster(, plus med en pojkvän i mycket unga år). I övrigt är alla mina familje- och släktrelationer och andra relationer trevliga och bra.
Fast det ar foraldrars sak att styra upp mellan barnen. Det borjar redan nar man ar gravid, hur man pratar med befintliga barn om den nya som kommer. Som inte blir en kompis direkt, men som man kan visa att de barn som finns har gladje av.
Håller med, dom var fruktansvärt jobbiga dom bråken. Alla bilsemestrar och bilturer som blev förstörda för att brorsan skulle ha sin hand på min sida av sätet och allt detta retande. Fanns inget utvecklade i det riktigt, även ifall det är vanligt.
Vi har rest mycket med tre barn, 3 ar mellan de tva forsta, 7 och 10 ar till den tredje. Vi har aldrig haft den typen av brak da vi styrt upp aktiviteter under bil eller flygplan (ofta 9-14 timmar i plan) och da barnen faktiskt gillade varandra och inte forsokte jaklas hela tiden.
Som foraldrar skapar man mycket av relationerna mellan barnen ... blir det orattvist sa kommer barnens relation formodligen inte att bli sa bra. Man kan styra mer som foralder an man tror. SJalv suckade jag ganska ofta over den minsta som ju var babis och skrek ofta nar vi skulle till att gora nagot. Jag gjorde det for att visa att jag inte heller uppskattade att bli avbruten fran det roliga vi tankt oss ... men gjorde det mojligen lite for mycket for de storre barnen forsvarade honom hela hans uppvaxt.
"Du behover val inte vara sa hard." Jag skarpte rosten till en 'no nonsens' ton. Eller "Han ar sa liten och kan inte." Han var 12 ar och ljog och sa att han gjort laxan fast han inte hade gjort det. (Nar de aldre fick klart for sig att han hade ljugit var den enda gangen jag nagonsin sett dem backa och vanda honom ryggen utan forsvar).
Numera ar alla tre basta kompisar och alla tre har en mycket nara relation med oss foraldrar ocksa. Vi har alltid sagt att det ar okay att tycka olika, och att debatera sin syn, men man debaterar sakfragan och slanger aldrig in elakheter och personliga pahopp. De ar alla mycket duktiga pa att debatera sin standpunkt och aldsta och yngsta var bada med pa gymnasiets (high school) debatt team och var successful dar. (Den som inte var med pa debatt teamet var i stallet "prefect" pa sin boarding school och fullt upptagen att hjalpa andra elever till ratta)
Vid olika tillfallen i deras liv har de alla ocksa tackat oss for att vi haft sa tydliga regler hemma nar de vaxte upp. De larde sig att folja regler och aven om reglerna var annorlunda pa andra stallen sa hade de aldrig nagra problem att folja dem.
Vi var langt fran "exemplariska" foraldrar och gjorde en massa fel som jag ibland kan fa en latt angest over an i dag ... men vi var alltid narvarande och lyssnade pa dem och vi gjorde alltid vart basta. Det har tydligen rackt for vara barn i alla fall.