Jag förstår, tror jag hur du menar. Och tycker också du varit ganska tydlig med det i tråden. Jag tror inte heller jag eller andra som inte varit med om det vet hur det är att förlora ett barn, dottern har två kusiner som inte finns längre, ett fick inte finnas här alls och det andra gick bort vid drygt 1 och även om jag inte fanns med när det hände så ser man ju hur det präglat både föräldrarna och de tre barn som lever, även om bara ett var fött när det hände.Nej, som jag skrivit även tidigare så är inte ett syskon nu aktuellt hur det än är. Tankarna kring att ha eller inte ha ett syskon, och hur det påverkar en, är nog mer utifrån ett "tänk-om-scenario" där vi hade haft två barn i livet, i nära ålder.
Nu har vi ju rent krasst två barn, men "bara" ett som vi fått se växa upp. Kanske är det en lite speciell situation som gör att sådana här tankar kommer starkare, jag vet inte? Just för att både vi föräldrar, och vår dotter, alltid haft med oss att storasyster är "i himlen". D. v. s. det finns en storasyster - men ändå inte. Kanske ger det ett annat slags tomrum än det av att helt enkelt inte ha några syskon alls? Att även om vår första flicka aldrig fick börja leva, så finns där ett ständigt "tänk om" och "det kunde ha varit". Sådant blir förstås tydligare som nu vid jul - att det är en person till som "borde ha varit där". Och kanske stärker det även den här plötsliga barnlängtan, även om ett helt annat barn förstås aldrig skulle kunna ge några svar på hur vår första flicka skulle ha varit, om hon levt.
Det är såklart en jättesorg för alla att det inte blev som det ”borde”. Och den sorgen kanske är en del i det du känner nu, och allt ni varit med om senaste åren. Vet ju inte hur gammal du är men det är inte helt ovanligt att man har en ”halvlivskris” runt 40-50.