Jag har två syskon, båda yngre. Jag är fem år äldre än den som är näst äldst. Vi umgås inte jättemycket, för vi bor i olika delar av landet men vi har ändå god kontakt och alltid kul när vi ses.
Trots detta - jag kan inte säga att mina syskon förstår mig och känner till min uppväxt. Det finns vissa saker i min uppväxt som jag idag kan se var oerhört problematiska och som har påverkat mig negativt och som min person verkligen skulle klarat sig utan. Sammanfattningsvis går allt tillbaka på en av mina föräldrar förmodligen led av PTSD efter upplevelser som mycket ung under WW2 och så kommer narcissistiska drag och ytterligare ett familjedrama till detta. Det sistnämnda har dock inte påverkat mig jättemycket, men det första har gjort det. Mig absolut mest av oss syskon eftersom jag var äldst och den som fick ta den värsta smällen. Fast jag bara var ett litet barn. Jag och mina syskon är dessutom mycket olika, så till den grad att jag ibland funderat på om jag är en bortbyting
(fast jag är utseendemässigt ganska lik mina föräldrar, så kanske inte).
Självklart har inte alla familjer historier som skulle fått Lars Norén att slå volter av lycka över att sätta tänderna i stoffet, men att syskon kan ha tämligen olika uppfattningar om sin uppväxt tror jag inte är helt ovanligt. Speciellt inte när det är viss åldersskillnad inblandat. Och så tillkommer personligheter. Skulle ni skaffa ett barn idag är det inte alls säkert att det och er dotter skulle få den relation du hade och har med din syster.
Min mamma växte upp som ensambarn och önskade sig en syster. Detta satte en jäkla press på vilken typ av relation jag och min syster skulle ha, för vi skulle då ha det där fantasisysterskapet som mamma aldrig haft. Trots att vi var olika som natt och dag. Det var inte en ideal press att sätta kan jag säga. Självklart var det dessutom storasysters fel när något gnisslade (vilket det alltid gör mellan syskon).
Vi kan aldrig påverka vilken relation andra människor har, speciellt inte när de inte valt varandra som syskon inte har.