Plexiglas som "fönstergaller"?

Sv: Plexiglas som "fönstergaller"?

Hur tjocka är rutorna? Vart kan man hitta info?
/U

Hmm jag har för mig att mina är 3 eller 4 mm tjocka, frågade på företaget vilket som skulle vara bäst av alla deras produkter. Enda problemet är att man måste vara försiktig när man borrar i det för annars spricker det lätt.

Jag har gjort fönsterna så att de är ca 1 cm från botten. De gamla fönsterna hade nämligen en murad kant upp för att man skulle kunna ha fönstret öppna men inte få direkt drag. Så jag har bra med luft i stallet men inget drag.

Jag köpte mina av ett företag som är anslutet till Molybongruppen.

Tror att det går under byggplast. Det brukar användas som tak i uterum eller reklamskyltar m.m

Var många år sedan jag köpte mina, De var inte direkt billiga men bra.

Vem är de inte armeringsjärn godkända av? Mjuka??? Vem böjer ett armeringsjärn som är 10 mm tjockt? Du menar inte armeringsgaller? För det är det inte utan långa järn som man köper i metervara och kapar i lagom längder.

Jag ska percis sätta fönsterskydd i mitt stall. Våra fönster sitter högt upp, ca 150 cm. Här blir det pelxiglas, 3 mm tjockt.

Jag har också hört att armeringsjärn är för lätta att böja, och jag kan lätt böja dem mot knät. Det vill jag inte ha. Fast å anrda sidan, vårt fönster sitter högt...

I broschyren "Bygga för häst" från Ridsportförbundet står just att armeringsjärn inte är att rekommendera. Gratisbroschyr och himla bra, här står nästan allt.

Kompostgaller skulle jag inte våga ha, de är ju inte ens svetsade i skarvarna.

Alltså jag undrar om vi talar om samma armeringsjärn? Jag frågade nu mannen som sa att våra armeringsjärn är 12 mm i diameter och jag skulle vilja se det knä som kan böja dem!
Det är alltså inte förbjudet att använda armeringsjärn utan bara en rekommendation att inte göra det. Stor skillnad.

Vem är de inte armeringsjärn godkända av? Mjuka??? Vem böjer ett armeringsjärn som är 10 mm tjockt? Du menar inte armeringsgaller? För det är det inte utan långa järn som man köper i metervara och kapar i lagom längder.

Ja. Mjuka. Armeringsjärn är gjorda av mjukt järn av dålig kvalitet. De är ju gjorda för att armera betong, inget annat. Med en hävstång kan jag lätt böja ett 12mm armeringsjärn, och jag är övertygad om att mina hästar kan utveckla en sådan kraft i en rejäl spark. Jag har sett armeringsjärnsgaller i två stall som varit rejält krokiga. 8-10mm tjocka. Vet att det fanns en tråd på buke där någon till och med fotat ett sådant stall. Om man har ett stall med lugna hästar som aldrig sparkar är det klart att järnen håller sig fina och raka - men då har man ju heller egentligen inget behov av galler. Men vid det tillfälle då den där lugna coola hästen plötsligt sparkar till ordentligt så är armeringsjärn ingen bra ide om de inte är ihopsvetsade ordentligt till ett rutnät. För då kan den där enda gången resultera i en blodig katastrof helt i onödan.

Förövrigt förstår jag inte alls rekommendationen att dessutom inte sätta fast järnen utan bara trä dem i hål för att de ska lossna om hästen sparkar. Om de ändå ska lossna när hästen sparkar, vad är då vitsen? Då kör ju hästen ändå hovarna rakt igenom glasrutan..? :crazy: Och låt säga att det ändå går bra men att järnet bara lossnar i över/underkant och sticker ut i boxen, eller lossnar helt och ligger böjt på boxgolvet - hur säkert skulle det kännas på en skala? :crazy:

Måste man använda armeringsjärn, svetsa fast dem ordentligt i en järnram och sätt flera tvärslåar med armeringsjärn eller järnbleck som armeringsjärnen träs igenom och svetsas fast i så att gallret får tillräcklig böjstyvhet. En hästspark innehåller mycket energi, en människa som försöker böja ett järn med bara händerna är inte ens i närheten.

Som tankeexempel: Ta ett 12mm armeringsjärn som är sex meter långt. Håll det i vardera änden rakt horisontellt. Det sviktar, eller hur? Så mycket som det böjer i mitten böjer den ned bara av halva sin egen vikt - mindre än 3 kg. En hästspark kan vara uppåt 10kN, dvs "knappt ett ton" om man skulle översätta till denna situation. Så istället för att fundera på om man kan böja järnen med knäet bör ni fundera på om ni kan köra över ert fönstergaller med er Volvo 745 fullastad med fodersäckar utan att det kröker sig. Svetsar man ihop järn och bleck hjälps järnen och blecken åt att ta upp kraften, så har man tillräcklig godstjocklek, sätter järnen tillräckligt tätt och svetsar tillräckligt många tvärslåar kan man absolut göra ett säkert galler som man kan köra Volvobilar över. Men det finns ju bättre alternativ!

Senast ändrad:

Så istället för att fundera på om man kan böja järnen med knäet bör ni fundera på om ni kan köra över ert fönstergaller med er Volvo 745 fullastad med fodersäckar utan att det kröker sig.

Här tänkte jag ju lite fel. Ni ska naturligvis ställa två fullastade Volvo 745 ovanpå varandra och köra över gallret och se om det håller.

Hej

Jag har en typ som heter Polykarbonat i mina fönster, den är väldigt seg och miljöinspektören i kommunen tyckte det var helt ok.
Det är väldigt ljust och fint utan galler.

Satte in dem i alla 5 stora (1,5x1,5m) fönsterna i stallet 2004 när vi flyttade dit.

Det enda som har hänt är att de blivit lite repiga när stoet kliat rumpan, eller vässat tänderna, på dem.

Fönsterna sitter på ca 1,30cm höjd ungefär hästen är 165cm.
Jag kan även lyfta ut fönsterna på sommaren om jag vill (och har lyfthjälp):crazy:

Kommer inte ihåg vad firman heter, men ligger vid Lomma nånstans har jag för mig.
/Kazam

Ska jag lägga ut en bild på mtt knä? För som jag skrev, jag böjer dem lätt.... Nu är jag förvisso ganska stark, men jag böjer de vi har liggande och de är 10 mm.

Du väljer förstås vad du vill till ditt stall och vad jag skrev var mina åsikter. Jag hade inte valt armeringsjärn. Jag anser också att Ridsportförbundets rekommendationer väger ganska tungt.

*KL*

Ang armeringsjärn så har jag haft ett sådant mellan två boxar. Inga galler, 'låg' mellanvägg mellan boxarna, men ena hästen hade en förkärlek för att stå och nypa den andra i häcken. Så satte upp ett sådant, 4 meter långt.

Hade inga problem stå emot 600 kg nordsvensk som fick huvudet över och stod och tryckte på det. Men inte heller jag skulle lita på det för en spark eller liknande. Däremot så hade man fått ta i utan bara f*n för att böja det, och det var spikrakt om man höll i ena änden, dvs böjde sig inte av det. Kanske var det ett ovanligt 'bra' järn eller så finns det olika 'styrkor'? För böja med knäet skulle man behöva vara Hulken för.

Men är inget jag skulle satsa på som galler.

Var säkert en bättre kvalité. Sen finns det ju järn som liknar armeingsjärn, men mer tvinnade. De´har jag ingen erfarenhet av alls... Kanske var det ett sånt?

Var säkert en bättre kvalité. Sen finns det ju järn som liknar armeingsjärn, men mer tvinnade. De´har jag ingen erfarenhet av alls... Kanske var det ett sånt?

Vet inte faktiskt, det var pappa som sa det var armeringsjärn, och han 'kan sånt där' så han borde veta. Men även han kan ha fel.

*kl*
i förra stallet hade vi lexan för fönstren o det var godkänt... kommer dock inte ihåg vilken tjocklek men tjockt var det säkert minst 10mm

Jag skulle aldrig ha plexiglas bara.
Inte efter att ha sett hur en sådan ruta såg ut efter att en häst lyckats ha sönder hela fönstret genom att ta spjärn mot kanten av gallret vid rullning.
Gallret ramlade ur med fönster och allt.
Plexiglaset blev vassa bitar som inte splittrades av våld.
Fullständigt livsfarligt.

*KL*

Ang armeringsjärn så har jag haft ett sådant mellan två boxar. Inga galler, 'låg' mellanvägg mellan boxarna, men ena hästen hade en förkärlek för att stå och nypa den andra i häcken. Så satte upp ett sådant, 4 meter långt.

Hade inga problem stå emot 600 kg nordsvensk som fick huvudet över och stod och tryckte på det. Men inte heller jag skulle lita på det för en spark eller liknande. Däremot så hade man fått ta i utan bara f*n för att böja det, och det var spikrakt om man höll i ena änden, dvs böjde sig inte av det. Kanske var det ett ovanligt 'bra' järn eller så finns det olika 'styrkor'? För böja med knäet skulle man behöva vara Hulken för.

Men är inget jag skulle satsa på som galler.

Armeringstål finns i flera utföranden med annan stålsort (olika kemiska sammansättningar och/eller annan behandling) än de 'vanliga', och som därför har andra egenskaper. De kostar dock också betydligt mer än 'vanliga', och man hittar dem inte på ByggMax. Om din pappa är en sån som vet så kanske han såg till att få tag på en mer passade typ av armeringsstål med mindre nedböjning!

Armeringstål finns i flera utföranden med annan stålsort (olika kemiska sammansättningar och/eller annan behandling) än de 'vanliga', och som därför har andra egenskaper. De kostar dock också betydligt mer än 'vanliga', och man hittar dem inte på ByggMax. Om din pappa är en sån som vet så kanske han såg till att få tag på en mer passade typ av armeringsstål med mindre nedböjning!

Mycket möjligt, det var ett järn han hade hemma, så ingen aning var det 'kom ifrån'. Fast jag tror aldrig han satt sin fot på typ ByggMax, och med 100% sannolikhet var det där armeringsjärnet inköpt på firman till någonting tidigare.

Men jag kom (jag bodde ju då där) och frågade om han hade någon lång bräda, och förklarade vad jag skulle ha den till, och då tyckte han att det väl var bättre om jag satte dit ett armeringsjärn, och så fick jag det däringa.

Men antar den varianten kostar ungefär som det skulle göra med 'vanligt galler'? Alltså för de som ska ha för fönster och så?

Jag tror ärligt talat att det kan vara svårt att få tag på sådana armeringsstål om man bara ska ha några få löpmeter för att bygga 4-5 fönstergaller. Sen gäller det naturligtvis att veta vilken ståltyp och godstjocklek som krävs för att gallret ska hålla så som man tänkt utforma det. Och det kan jag för lite om för att göra några uttalanden om. Men det går att fråga folk som har koll om man anger att den längsta längden mellan två svetsningar ska klara en belastning på 10kN utan att fjädra undan mer än X antal millimeter. Men att bygga fönstergaller av sådana järn jämfört med det enligt tester av SLU säkra alternativet med svetsat nät av 5mm tråd bör bli markant dyrare. Att bygga med blårör är också ett säkrare alternativ, gissar att även det blir billigare.

Liknande trådar

Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 753
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
758
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V