plegg, morfin för att få häst dräktig

quintess

Trådstartare
Hej.

Tänkte höra med er som har lite mer erfarenhet inom just avel och betäckning.
Jag lämnade in mitt sto i onsdags förra vecka och de försökte undersöka henne på onsdagen och fredagen. Detta gick inte då hon var för spänd sa veterinären.
Idag ringer vet och säger att de har först pleggat henne och därefter gett henne morfin...
Det resulterade i att hon kunde undersökas men dessvärre har hon slutat brunsta. Alternativet var att vänta till fredag droga ner henne igen och sätta igång henne.
För att inseminera henne veckan därpå.
Han frågar om det är okey att han drogar henne och jag kan ju tycka att det kunde han ha frågat innan han gjorde det :mad:
Dock måste hon drogas varje gång och vet unde inte svara på hur detta kunde påverka stoet eller det blivande fölet då detta är så ovanligt att det inte finns några studier på :confused:

Hur skulle ni ställa er till det här har ni varit med om samma sak?

Till saken hör att jag inte har något större förtroende för denna vet och det känns därför ännu mer otryggt.. Det första han sa var att risken fanns att hon dog då tarmen kunde gå sönder när de inseminerar...? :confused:

Är ju trots allt första gången hon ska bli betäckt och jag vill ju inte riskera henne för ett föl... Visst olyckor med fölning kan inträffa men att riskera livet på stoet när man inseminerar känns ju inget vidare...

Behöver lite tips och råd här och lite lugnade ord...:crazy:

Sv: plegg, morfin för att få häst dräktig

Känns det inte bra så fortsätt absolut inte. Litar man inte på veterinären så hade jag själv inte fortsatt. Man ska lita på magkänslan för oftast har man rätt.

Finns det inte möjlighet att betäcka vid hand eller lös i hage? Ett annat alternativ är att prova med hingst om hon är mottaglig och sen seminera!?

Håller med dig, hade inte riskerat stoet för ett föl.

Låter onekligen som en skum veterinär. Att behöva ge lugnande är dock inte helt ovanligt, en del ston spänner sig förskräckligt i seminspiltan och det går inte alltid att komma in utan lugnande. Men morfin är väl smärtstillande? Min vet ger Domosedan om det behövs. Det ska inte påverka fölet.

Veterinärer pleggar inte hästar för att det är kul, utan för säkerheten.
En häst som spänner sig är det risk för att tarmen spricker vid rektalundersökning. Dessutom kan veterinärens arm lätt gå av om stoet står och hoppar med baken.

Min åsikt är solklar.
Ett sto som inte går att undersöka utan att droga ens när hon är brunstig, utan att det är farligt för både henne själv och veterinären ska man inte ha i avel.

Min åsikt är solklar.
Ett sto som inte går att undersöka utan att droga ens när hon är brunstig, utan att det är farligt för både henne själv och veterinären ska man inte ha i avel.

Håller helt med dig.
Farligt att både undersöka och seminera en sådan stolla.

Och det är ju den menatala biten som måste vara fel.
Definitivt inte någon saknad av träning.

Grundar mitt påstående efter att vi, för någon sommar sedan, då unghingstarna rymde, fått dräktighetsundersöka 15 ettårs-ston.
Allihop knatade in i spiltan och lät sig ultraljudas utan problem.

Märrar som behöver drogas ner i dessa samband har problem.
Antingen med personalen runt omkring eller med sig själv.

Och vill hon inte vara med på noterna trots rätt arbetssätt så har hon inget att göra i spiltan i alla fall.

Att tro att man löst problemet vid naturlig betäckning kan vara att lura sig själv.
Stoet kanske behöver sys och så måste hon ju ändå in för kontroll på 16, 25och 42 dagar.

MAn kan ju knappast chansa och tänka nåt i stil med:
-Jaja..hon har nog inte tvillingar...

AM

Senast ändrad:

Svar till båda: Det behöver ju inte vara så att de är tokiga! Jag har ett sto som spänner sig massor när vet går in rektalt, det är betydligt enklare att ge henne lugnande så går ju allt snabbt och smidigt.

Tror inte det är ovanligt när det gäller fullblod (som är de jag har stött på som mår bättre av lite sedering).

Att dom spänner sig kan ju vara en sak. Framför allt dom som är debutanter.

Ger man dom tid, beröm och tar det väldigt försiktigt så fungerar det.
Kliar på bakdelen och berömmer framdelen typ :D

Problemet är dom som stressar, hoppar framåt eller ännu värre, sätter sig.

En sådan ska man då droga ner i sämsta fall 6 gånger på raken (alltså både vid ultraljud och seminering) för att sedan droga igen då hon skall kollas på 16 osv.
Det blir inte alls bra. Inte rättvist åt märren och mycket farligt för personalen.

För det tar inte ens två sekunder att få armen avbruten strax nedanför axeln om märra sätter sig.

AM

Hästen i fråga hoppar inte framåt och hon sätter sig inte. Hon står helt still och verkar inte speciellt rädd eller nervös. Men kniper allt hon kan. Vilket naturligtvis gör att vet inte kan komma in och undersöka henne ordentligt.
Nu hade hon ju dock slappnat av efter drogerna och detta kommer att användas framöver om det behövs.
Och jag hoppas bara inte att det påverkar henne eller fölet negativt

Alla ston bör inte användas i avel. Jag tycker det hela låter mycket otäckt, jag hade nog låtit bli att seminera ett sånt sto.

Mitt sto fick domosedan när dom inseminerade henne, då hon inte gillade att dom spolade vatten i rumpan på henne när dom skulle rengöra. Men i övrigt är hon snäll. Min är då dräktig tog sig på första.

det är inte bra varken för sto eller föl att drogas.

om hon går att bremsa så testa det i stället.

Mitt sto fick domosedan när dom inseminerade henne, då hon inte gillade att dom spolade vatten i rumpan på henne när dom skulle rengöra. Men i övrigt är hon snäll. Min är då dräktig tog sig på första.

Jösses.
Det måste väl vara enklare att tvätta stoet med blöta papper och tvål, än att sedera bara för att man vill spola med slangen?:confused:

Finns det möjlighet att ta dit en annan veterinär som man har förtroende för eller hur tror ni att den ordinarie vet reagerar på detta?
När denna vet för några år sedan var ute och vaccinerade våra hästar ville han plegga även då då risken fanns att man stack fel...
Då var det halvblodsmärren som är 28 som skulle vaccineras och hon har aldrig gjort en fluga för när när någon gör något med henne.
Han verkar helt enkelt inte kunna sina saker och när han är nervös blir ju naturligtvis mitt sto inte speciellt samarbetsvillig...
Vad tror ni?

Ursäkta om jag ställer en konstig fråga.

Ställde du stoet på en seminstation med tillhörande stuteriveterinär??

Allt låter bara konstigare och konstigare nu..

AM

Nej, eller ja. Jag ställde stoet på en station där de har en fast veterinär. Han kommer ut tre dagar per vecka men jobbar övrigt som distriksveterinär. Därav har jag kommit i kontakt med honom tidigare.

Håller helt med dig.
Farligt att både undersöka och seminera en sådan stolla.

Och det är ju den menatala biten som måste vara fel.
Definitivt inte någon saknad av träning.

Grundar mitt påstående efter att vi, för någon sommar sedan, då unghingstarna rymde, fått dräktighetsundersöka 15 ettårs-ston.
Allihop knatade in i spiltan och lät sig ultraljudas utan problem.

Märrar som behöver drogas ner i dessa samband har problem.
Antingen med personalen runt omkring eller med sig själv.

Och vill hon inte vara med på noterna trots rätt arbetssätt så har hon inget att göra i spiltan i alla fall.

Att tro att man löst problemet vid naturlig betäckning kan vara att lura sig själv.
Stoet kanske behöver sys och så måste hon ju ändå in för kontroll på 16, 25och 42 dagar.

MAn kan ju knappast chansa och tänka nåt i stil med:
-Jaja..hon har nog inte tvillingar...

AM

Bara för att en häst inte gillar seminspiltan behöver det inte betyda att hon är knäpp i övrigt. Mitt sto har alltid haft svårt att acceptera förändringar, men passar att avla på ändå, då hon ger riktigt fina och samarbetsvilliga avkommor. Hon gillade inte seminspiltan, men behövde inte drogas. Förr i tiden fanns ju bara naturlig betäckning, och de klarade sig utan alla kontroller. Det är ytterst sällan ett sto går tiden ut med tvillingar. Hon brukar kasta innan. Om man väljer en hingst där man betalar levande föl- avgift så förlorar man inte så mkt pengar om det inte blir ngt föl.

Ok.

Då är den veterinären knuten till just den stationen.
Så har du inte förstroende för just den personen så bör du byta station.

AM

Det är ytterst sällan ett sto går tiden ut med tvillingar. Hon brukar kasta innan. Om man väljer en hingst där man betalar levande föl- avgift så förlorar man inte så mkt pengar om det inte blir ngt föl.

Så kan man ju också tänka om man struntar fullständigt i riskerna och har råd att förlora märren...:grin:

Sällan man behöver läsa något så urbota korkat på detta forum :mad:

AM

Finns det möjlighet att ta dit en annan veterinär som man har förtroende för eller hur tror ni att den ordinarie vet reagerar på detta?
När denna vet för några år sedan var ute och vaccinerade våra hästar ville han plegga även då då risken fanns att man stack fel...
Då var det halvblodsmärren som är 28 som skulle vaccineras och hon har aldrig gjort en fluga för när när någon gör något med henne.
Han verkar helt enkelt inte kunna sina saker och när han är nervös blir ju naturligtvis mitt sto inte speciellt samarbetsvillig...
Vad tror ni?

Låter onekligen som om han är rädd för hästar. Förvånar mig att han vill jobba med dem. Självklart känner hästen om han är osäker. Tror dock inte att han skulle uppskatta att bli utbytt av ngn annan vet. Finns det ingen annan seminstation i närheten?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 854
Senast: Lhas
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 248
Senast: WildHorse
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 366
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj