plegg, morfin för att få häst dräktig

Sv: plegg, morfin för att få häst dräktig

Någonting som aldrig tas upp i sådana här sammanhang......är alla de olyckor som inträffar när ston får panik i seminspiltan. Och de skador som uppkommer både på ston samt veterinären.
Självklart har veterinären rätt till ett säkert arbete, likaså vill ju stoägaren ha en fullkomlig undersökning.

Om någon av mina ston, skulle behöva plegg eller liknande, för undersökningen i semin spiltan, så hade jag varit införstådd med det.

Så du menar att man ska dömma ut ett sto ur aveln för att hon är rädd om sin rumpa? Det var nog bland det dummaste jag hört på länge!

Jag har hingststation och ultraljudar många ston varje år och om det inte finns trygga människor som utför det så bli stona otrygga.

För att kunna ultraljuda ett osäkert sto måste man veta vad man gör och ha stor rutin i arbetet. Litar inte stoet på att du vet vad du gör så kniper hon helt.

Det är en ny miljö och nya människor som ska utföra ultraljudet på stoet. En del ston klarar inte av det. Det betyder inte att det skulle vara något fel på dom.

Så du menar att man ska dömma ut ett sto ur aveln för att hon är rädd om sin rumpa? Det var nog bland det dummaste jag hört på länge!

Då har vi uppenbarligen olika uppfattning om vad som är dumt.

Att gång på gång behöva sedera ett sto för att undersöka tycker jag är ett stort tecken på dålig mentalitet.
Jag har säkerligen haft mer än 1000 ston här.
De flesta bryr sig inte alls.
En del behöver några gånger med lite klapp och plock för att slappna av.
Några får man bremsa.
2 ston har vi VARJE gång fått sedera för att överhuvudtaget kunna lyfta svansen på.
Jag anser inte att det är normalt för ett sto att vara så panikrädd efter 5 undersökningar, att man fortfarande måste ge Domosedan.

Jag anser mig fullt kapabel att sköta mitt yrke, rent av rätt så duktig.
Så att jag skulle ge stona "vibbar" att jag är osäker är nonsens.

Jag gissar att du inte haft ett sto hos dig av den kalibern som dessa 2 ston.
I såfall hade du nog hållt med mig, och inte dum-förklarat mig.

Förövrigt så är det inte bara i seminspiltan dessa 2 ston varit crazy, utan även i den vanliga hanteringen.

Att inte avla på såna här ston är av 2 anledningar:
Säkerheten för folk runtomkring.
Ingen vill väl ha fler såna hästar! :eek:

Jag har aldrig mött ston som vi behövt ge lugnande under en undersökning.

Men om stoet förövrigt är lugn att hantera och stabil i psyket förutom vid ett ultraljud ser jag inget fel på det stoet.

Det du pratar om är ett hispigt sto i alla situationer och det är en annan sak. För det nedärver dom med all säkerhet till sina föl och ett sådant sto tycker jag inte att man ska avla på.

Men stoet som togs upp här uppfattade jag inte som ett hispigt sto utan att hon tyckte att det var obehagligt med undersökningen.

Det är farligt att slänga ur sig saker utan att ha hela bilden klar för sig. Om du säger till någon att dom inte ska avla på det stoet och ägaren lyssnar på dig. Tycket jag att du ska ha träffat stoet innan och inte bara tro att det är fel på henne.

Med den erfarenheten du uppenbart har av hästar och deras ägare är det konstigt att du dömmer på så lite grunder!

Min åsikt är solklar.
Ett sto som inte går att undersöka utan att droga ens när hon är brunstig, utan att det är farligt för både henne själv och veterinären ska man inte ha i avel.

Så här skrev jag, och det står jag fortfarande för.

Nästa gång jag får hit en sån heltokig häst, kan jag rekommendera dom att åka till dig istället.

Veterinärer pleggar inte hästar för att det är kul, utan för säkerheten.
En häst som spänner sig är det risk för att tarmen spricker vid rektalundersökning. Dessutom kan veterinärens arm lätt gå av om stoet står och hoppar med baken.

Min åsikt är solklar.
Ett sto som inte går att undersöka utan att droga ens när hon är brunstig, utan att det är farligt för både henne själv och veterinären ska man inte ha i avel.

Och går med stor säkerhet inte heller att betäcka naturellt............:eek:

Men jag tycker att ni är väldigt kategoriska! Man kan inte generalisera så med levande djur tycker jag.

Mitt anglosto, t ex, är betäckt naturligt utan problem. Henne skulle vi kolla för några veckor sen och hon bara spände sig hela tiden. Bör tilläggas att detta är en mycket liten station och en väääldigt lugn och försiktig veterinär.

Hon fick lite lugnande och sen var det inga som helst problem! Skillnad, såklart, om det är hispiga märrar som öht inte går att hantera som ngn nämnde ovan. Men det är absolut inte fallet i alla lägen.

Precis samma med mitt sto. Första gången som hon ska ha föl, betäckning naturligt helt utan problem. Hon va en riktig klippa, stod snällt och väntade på hingsten som fick kliva av och börja om (han glömde fälla ut:o) Blev betäckt 2ggr.
Min märr är väldigt svår att undersöka rektalt. Hon spänner alla knipmuskler hon bara kan. För att det ska vara möjligt att underöka måste hon sederas. Hon konstaterades dräktig med tvillingar på 17dygn, på 25e dygnet klämdes 1blåsa och idag på dygn 35 är hon kollad igen och hon är dräktig med 1 foster.
Halleluja:bow:
Tror inte att hennes "problem" med rektal undersökning påverkar hennes kvliteér som mamma.

Hej!
Har följt denna tråden och alla inlägg och tycker faktiskt inte att ett sto som tycker det är obehagligt med rektalundersökning ska idiotförklaras.Hela den situationen för en häst är ju totalt onaturlig.Kan inte vara särskilt roligt med denna tarmundersökning.Hästen kan ju inte heller förstå varför,till skillnad från oss människor när vi måste godkänna en del.Ett under att vi får alla dessa hästar att gå med på allt vi hittar på med dem,ett enastående djur egentligen.
Diskutera med veterinären och prova lugnande.Det är inte roligt om stoet blir skadat men det händer inte så ofta tror jag.Åk annars till en väletablerad äldre
seminstation.Det har dykt upp en mängd små seminstationer på senare år.
Dessutom tycker jag det ska vara en hästveterinär som sysslar med detta.
Åk till Flyinge om du inte bor långt ifrån.Det är ju synd om du aldrig ska kunna ta föl på stoet.Förresten tror jag det är Domesedan han har använt .det innehåller morfin.

För info så är stoet betäckt och har kollats på 30 dagar! :)
Så nu håller vi alla tummar för tt det här går vägen! :bump:

Där jag var och kollade Neffi på 16 dygn efter att jag tagit hem henne så var godishinken framme för alla (kanske lite sådär ur smittskyddssynpunkt men men). Jag fick knappt med mig henne hem sen (inte för att hon var besvärlig men smart taktik :D ).

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 854
Senast: Lhas
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 248
Senast: WildHorse
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 366
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj