plegg, morfin för att få häst dräktig

Sv: plegg, morfin för att få häst dräktig

Så kan man ju också tänka om man struntar fullständigt i riskerna och har råd att förlora märren...:grin:

Sällan man behöver läsa något så urbota korkat på detta forum :mad:

AM

Så, berätta om riskerna!

Så kan man ju också tänka om man struntar fullständigt i riskerna och har råd att förlora märren...:grin:

Sällan man behöver läsa något så urbota korkat på detta forum :mad:

AM

Berätta om riskerna!

Berätta om riskerna!

Två intrasslade foster som under kastningen sitter så att även stoet måste avlivas, alternativt dör av sig själv.

Det bästa ur din synvinkel är väl om stoet självdör i kastningen, eftersom det då blir billigast. :grin:

Tycker inte ni ska betäcka några ston alls. Tänk på alla fellägen som kan ske när det bara är ett föl. Förstår för övrigt inte varför det måste till en så otrevlig ton så fort ngn tycker annorlunda.

Jag skulle aldrig låta bli att undersöka mitt sto. tror bara att en annan veterinär hade varit lämpligare. Om de blir inseminerade när ska de då kollas upp igen och måste detta göras på samma station?
Pratade med stationen nyss och de tyckte hon hade skött sig bra idag och trodde inte att det skulle bli problem framöver, men att de pleggar om det behövs.
Känner fullt förtroende för stationen i övrigt bara kluven till vet. Dock lite väl långt att åka till en annan station för att byta vet. men självklart gör jag det om det blir nödvändigt.
Men oavsett ska hon undersökas när(om hon blir dråktig skulle aldrig risker mitt sto.

Mellan dag 13 och 15 kollar vi dom första gången.

Och då menar jag från det datumet hon släppte ägget.

Naturligtvis kan du åka någon annanstans för kollen men kanske är det ändå en fördel för henne, om hon står kvar till 16 dagar.

Du ska se att hon lär sig alltihop om hon bara får lite tid på sig.

AM

Tycker inte ni ska betäcka några ston alls. Tänk på alla fellägen som kan ske när det bara är ett föl. Förstår för övrigt inte varför det måste till en så otrevlig ton så fort ngn tycker annorlunda.

Tycker att man har all rätt att vara otrevlig då det kommer folk och säger att det "är skitsamma" om dom bär tvillingar.

Att ston råkar ut för felläge vet vi sedan tidigare.
men att uppmana att dubbla riskerna är bara för mycket.

Och vi seminerar/betäcker vidare då vi har avel och seminstation som heltidsyrke.

Den dagen du själv är med om att ett sto stryker med eller du själv får lägga földelar i en svart sopsäck då kommer du garanterat att ändra åsikt.
Alternativt att ni klarat en tvilling men står och tittar på en död mamma som har den andra kvar i livmodern.

För du var inne på det ekonomiska.
Styckning och vidare behandling att märra, om hon överlever, kan kosta dig skjortan.

Och att MEDVETET riskera fölmärrars liv är för mig helt "utanför min värld"

AM

Mellan dag 13 och 15 kollar vi dom första gången.

Och då menar jag från det datumet hon släppte ägget.

Naturligtvis kan du åka någon annanstans för kollen men kanske är det ändå en fördel för henne, om hon står kvar till 16 dagar.

Du ska se att hon lär sig alltihop om hon bara får lite tid på sig.

AM

Tack för ditt svar! Känns skönt att diskutera saken när man själv är lite oerfaren på det här området. :)

Att dom spänner sig kan ju vara en sak. Framför allt dom som är debutanter.

Ger man dom tid, beröm och tar det väldigt försiktigt så fungerar det.
Kliar på bakdelen och berömmer framdelen typ :D

AM

Sådär gjorde det med Kele ;)

Hon stod still, men spände sig och tyckte det var läskigt första gångerna. En godishink under näsan och kli i pannan 'därframme', och kliande och klappande 'därbak' och lugnande ord och hon började tycka det var ganska trevligt det där med seminspiltan och det var inga problem alls from gång tre och framåt.

Däremot såg hon ganska snopen ut när hon dräktighetskollades på klinik två ggr, UTAN godishink, vafalls :devil: Märktes på henne att hon var helt inställd på 'åh, godis!' (Hon fick ju knappt kraftfoder alls till vardags, så rena jackpoten för henne)

Sådär gjorde det med Kele ;)

Hon stod still, men spände sig och tyckte det var läskigt första gångerna. En godishink under näsan och kli i pannan 'därframme', och kliande och klappande 'därbak' och lugnande ord och hon började tycka det var ganska trevligt det där med seminspiltan och det var inga problem alls from gång tre och framåt.

Däremot såg hon ganska snopen ut när hon dräktighetskollades på klinik två ggr, UTAN godishink, vafalls :devil: Märktes på henne att hon var helt inställd på 'åh, godis!' (Hon fick ju knappt kraftfoder alls till vardags, så rena jackpoten för henne)

Haha, an jag tänka mig! Skönt att höra att det gick bra med allt trots krångel till en början. Du ger mig lite hopp iaf ;)

Jag upplevde det inte ens som krångel faktiskt, antagligen tack vare att stationen inte gjorde en grej av det.

Utan det var när jag ringde för att höra hur det gick och om hon kunde hämtas eller skulle 'bo kvar' ett tag till, och frågade 'och allt går bra?' (Hon var konvalescent efter en op när hon stod där, och det var inte givet hon skulle acceptera sjukhage utan att vandra t ex) och de tyckte att 'jajamensan, inga problem. Hon tyckte det var lite läskigt första gångerna, men en godishink och kli så glömde hon snabbt bort det och sen har hon inte brytt sig'

Dvs de såg de inte ens som krångel, och inte jag heller just tack vare att de inte gjorde det.

Hon tog sig för övrigt på första försöket =) (Sen gick det inte vägen, men det är en annan historia)

Ursäkta, jag måste få lägga mig i lite här! Bara för att stoet inte går att undersöka i spilta behöver man ju inte ta ur henne ur aveln. Förra året när jag lämnade in mitt sto på station så fick dom droga henne två gånger för att hon satte sig och stegrade sig i spiltan, höll på att plocka ner hela stället kan man säga...:crazy: Den första gången i spiltan gick jätte bra, men sedan gick det bara inte, TILLS vi kom på att det bara var i spiltan hon inte ville stå! Så vi ställde veterinären i spiltan i stället :D och mitt sto utanför med baken mot veterinären i spiltan :idea:. Funka hur bra som helst att undersöka då, de till och med inseminerade henne lös på gången. Hon accepterade helt enkelt inte att stå i spilta :grin:. Ibland kanske man måste tänka till lite och se ett steg längre innan man börjar säga att stoet inte är lämpligt!
Lycka till med ditt sto, och försök fundera ut något som passar henne:idea:

Vi hade en märr som kastade sig rätt ner på golvet i spiltan och var skogstokig när jag jobbade på station. Vi pleggade första 3 ggrna men sen gick det utan, denna märr fick vi göra så varje år med men hon stod kvar till kollne och det gick så bra så och föl hade hon varje år.
Den första stationen jag jobbade på hade en bred egentillverkad spilta o det gick bra det med. Så när de byggde en "riktig" semindel så byggde de spiltor som gick att bredda.
Hade aldrig problem.
Skulle inte våga slopa UL koll.
Kollade min trots att varken jag eller vet trodde på dräktighet men det var tvillingar.. som tur var resorberade hon den ena.
Ingen fara att plegga ett sto som ska betäckas, men som vet skulle jag aldrig ställa mig på gången och stoppa in handen utan att ha ett sparkskydd.
Vi har kollat en märr i släpet en gång pga att denna var snorig och vi ville inte släppa in henne till fölen.

Jag säger som du, 1 byt station,
2 om stoet fortsätter att krångla, beställ ett föl istället för att utsätta sig och stoet + ev avkomma för den resan. Samt övriga inblandade givetvis!

På min favoritstation inom vettigt avstånd har de 2 spiltor vid sidan av varandra. Var det en osäker rookie fick de som regel möjligheten
att gå in med en "veteranmärr". Få kli och klapp och bli avslappnade innan det var deras tur. Det fungerade mycket bra där. Samt mycket proffsig, kompetent och duktig personal.

Har haft en veterinär här hemma 1 gång som gjorde mina filbunkar till kompletta idioter! Jag både skämdes, rodnade och blev förbannad. Slutade med att jag fick vaccinera en av dem själv och då var madamen helt lugn och fin som vanligt.
Så har de aldrig betett sig vare sig förr eller senare.
mvh

Du ska vara tacksam att han gav henne domesedan vid rektal undersökningen. Vi gör det med alla ston som blir hispiga vid själva ultraljuds undersökningen. Men jag har aldrig varit med om att behöva ge domesedan vid seminering. Det är när man får in en arm i ändtarmen som stona protesterar mot, jag måste säga att jag kan inte klandra dom faktiskt!
Vid själva insemineringen, vilket jag sköter på vår station är dom mest besvärliga ston snälla.
Risken vid rektal undersökning är att man kan om stoet krystar och hoppar runt penetrera henne så att tarmen går sönder, detta blir oftast en dödlig utgång för stoet.
Varje år hör jag talas om flera fall, det är inte vanligt men det förekommer.

Att det kan bli komplikationer vid förlossning händer med eller utan UL, jag fick tvillingar fullgångna trots UL på en mycket välrenomerad station.

Tala med din veterinär, och säg hur du vill ha det så ni kommunicerar och är överens. Att ge domesedan är ju endast för sto och personals säkerhet och inget som är farligt för stoet.

Att behöva ge lugnande är dock inte helt ovanligt, en del ston spänner sig förskräckligt i seminspiltan och det går inte alltid att komma in utan lugnande.
Eller komma ut!!

Mitt sto undersöktes för första gången på Åby, samtidigt som ett återbesök för en annan grej, för att se vart i cykeln hon var då hon inte hade visat brunst på länge. Hon är väluppfostrad och trevlig så vi körde på som vanligt. Hon tog villigt emot armen, men väl där inne knep hon åt så veterinären satt fast och inte kunde komma ut. Veterinären ville inte ge henne lugnande, trots att jag flera gånger sa att "vi kanske borde ge märren lite lugnande så att du kommer ut", men icke. 15 minuter satt veterinären fast!

På seminstationen gjordes semineringen med lugnande, för att det är så viktigt att ingenting går fel då. Sen gjordes någon UL med lugnande också.

Jag resonerar som så att better safe than sorry! Det är enklare och bättre att ge hästen lite lugnande än att skada sig själv eller andra! Seminveterinären sitter faktiskt i en ganska utsatt position med armen långt inne.

Rodde, väl talat, kan bara hålla med ditt kloka inlägg! Är så tråkigt med alla dessa trådar som idiotförklarar veterinärkåren, de som faktiskt jobbar professionellt med att hjälpa djur och dess ägare. Finns säkert "tomtar" till veterinärer, liksom i alla yrkeskategorier, precis som det finns "tokiga djurägare" och "galna hästar". Tur att hästen fick lugnande, med lite träning kanske det kan gå utan. Och "morfinet" var säkert Butorfanol, ett vanligt morfinbesläktat medel som man kombinerar med vid sedering av häst.

Ramona, gud vilken historia!! tur han kom ut till sist, lät verkligen farligt:crazy:
/Evale

Rodde, väl talat, kan bara hålla med ditt kloka inlägg! Är så tråkigt med alla dessa trådar som idiotförklarar veterinärkåren, de som faktiskt jobbar professionellt med att hjälpa djur och dess ägare. Finns säkert "tomtar" till veterinärer, liksom i alla yrkeskategorier, precis som det finns "tokiga djurägare" och "galna hästar". Tur att hästen fick lugnande, med lite träning kanske det kan gå utan. Och "morfinet" var säkert Butorfanol, ett vanligt morfinbesläktat medel som man kombinerar med vid sedering av häst.

Ramona, gud vilken historia!! tur han kom ut till sist, lät verkligen farligt:crazy:
/Evale

Vet inte om någon har idiotförklarat veterinärer. Jag har haft häst i 15 år och har ganska stor erfarenhet av veterinärer. Inom den hästsport jag jobbat i har vi ute veterinärer minst någon gång per vecka och jag kan nog säga att jag stött på ett hundratal. Jag har aldrig klagat på en veterinärs beteende förrän jag stötte på denna. Efter att ha sett en hel del arbeta så märker man faktiskt vem som kan sitt och inte. Innan vi flyttade till den stad vi bor i nu bodde vi bredvid en hingststation så har varit med en del och sett hur det "ska" gå till.
Veterinären själv ringde upp mig och sa att han gett hästen morfin. Om han menade ett annat liknande ämne kan jag inte svara på. Det var den informationen ja fick, men möjligt att han menade något annat...?

Det var inte riktat till dig alls, tyckte Rodde skrev klokt, och att det allmänt förekommer väldigt mkt negativ kritik mot veterinärer på det här forumet. Ibland kanske befogat, men ofta känns det bara som det är bristande kommunikation och kunskap som ligger bakom.

Sederingen påverkar i allafall inte din häst eller möjligheten att den blir dräktig, och gjordes säkerligen som en säkerhetsåtgärd, för att undvika skador på personal och din häst (brutna armar/tarmskador).

Jag har liksom ngn annan även skrev inte heller upplevt att ett sto är oroligt vid seminering, då är de brunstiga och står helt still. Likaså brukar de som är rädda vid rektalundersökning vänjas till efter ett tag.

Men det förekommer ju former av klaustrofobi i trånga utrymmen och det kan bli farligt för alla inblandade.

Det går att använda morfin vid sedering, men jag gissar att det är ovanligt i Sverige eftersom vi har preparat framtagna för häst som man bör välja i första hand. Men det kanske var det hästen fick, skulle inte vara konstigt, bara ovanligt.
mvh
Evale

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 854
Senast: Lhas
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 248
Senast: WildHorse
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 366
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar