Platthov, bilder

Sv: Platthov, bilder

Något i "bagaget" har de allra flesta hästar, tyvärr, jag tycker nog att folk med rena ridhästar i min omgivning varit minst lika många gånger till klinik som galopphästarna jag umgås med dagligen.

Om senskadan är utläkt är det troligen inte något problem med den, om vävnaden fått läka ordentligt och tränats så att den inte är för hård (ärrvävnaden måste mjukas upp) så kan hästen hålla länge länge, med den gamla skadan. Kan du få prata med den vet som har behandlat hästen?

Att köpa häst är verkligen ett lotteri, med tanke på vad de varit med om tidigare och jag upplever nog privata ridhästägare (även av fulllblod som ridhästar) som mindre ärliga än tex galopptränare, många gånger.:cool: Man vill sälja sin häst och förtiger både det ena och andra, som nya ägarna får upptäcka själva:crazy:

Också högaktingsfullt imponerad :bow:

TS: ultraljuda senan och se till att personligen få prata med veterinären om du inte är med vid själva den delen.

Senast ändrad:

Att köpa häst är verkligen ett lotteri, med tanke på vad de varit med om tidigare och jag upplever nog privata ridhästägare (även av fulllblod som ridhästar) som mindre ärliga än tex galopptränare, många gånger.:cool: Man vill sälja sin häst och förtiger både det ena och andra, som nya ägarna får upptäcka själva:crazy:

Där håller jag med, kanske för att det inom galoppen oftast inte ses lika 'mörkt' på skador som hos ridhästfolket (på gott och ont), att det är mer öppet med 'historik' från tränarna/ägarna på banan när man köper (eller letar) häst jmf med när man köper/letar privat.

på bild 1 tycker jag tån ser på TOK för lång ut

Det kan så se ut men det är omöjligt att ge ett bestämt svar på innan man lyfft av skon och kontrollerat hur lång täväggen är och främst när den sist va skodd.

En enkel regel är att man på upplyft hov ser hur långt avståndet är från en "renskuren"stråle i strålspetsen är till insidan på skon i tådelen. Hovbensspetsen ligger ungefär ca 1 cm framför en renskuren strålspets och är avståndet till inner kant från skons innerkant i tådel till en renskuren strålspets mer än 2 cm så kan man ganska bestämt påvisa att den är lång i tån och överrullningen inte sker centrerat över själva hovleden vilket secundärt ger förslitnings skador på benets bakre ligament.

På denna bild
th_PICT0013-1.jpg

är avståndet klart mer än 2cm,, snarare tre cm

och på denna bild
th_PICT0014-2.jpg

så uppvisar hoven i tådelen en "knäckt" tå i tåns vägghorn (sk.anknäbb)

Så utifrån det så håller jag med dig utan att jag tagit av skon för att göra en exakt kontroll, den avslöjar för dagen en på tok för lång tå med secundärt resultat,, understuckna trakter.

Tack för alla possitiva ordlag.. Jag glädjer mig åt att det för dagen är så många som verkligen förstår det språk som vi hovisar använder och själva kan ta del av den informationen vi skriver. Detta tyder enbart på att dagens hästägare har större insikt i hovens anatomi..

För ett år sedan skulle jag blivit "haglad" över att jag resonerar som ett "pucho" på detta forum.

Det är jag och endast jag som ska vara imponerad,, ni har ingen anledning till att bli imponerade för jag skriver bara rakt ut i skrift mina tankar.

Det är vi som skal tacka er hovslagare för att ni orkar o tar ertid att utbilda oss hästägare via nätet.
Alla tjänar på det !

och dte är verkligen -superintressant- det som ni skriver om o i alla fall jag lär mig massor o får nya funderingar o infallsvinklar.

Det gör det inte sämre heller att ni har goda vitsord från andra...

Det är vi som skal tacka er hovslagare för att ni orkar o tar ertid att utbilda oss hästägare via nätet.
Alla tjänar på det !

och dte är verkligen -superintressant- det som ni skriver om o i alla fall jag lär mig massor o får nya funderingar o infallsvinklar.

Det gör det inte sämre heller att ni har goda vitsord från andra...

Just ditt inlägg i denna tråd värmer mitt hjärta extra mkt.

Och visst är det som du säger,, alla tjänar på det í slutändan,, fast vi hovisar jobbar ju här helt gratis och på våran fritid.:crazy:

Skit samma detta kommer senare IRL leda till ett mkt enklara samarbete och förståelse för våran taxa.:rofl:

Just ditt inlägg i denna tråd gav mig extra värme.(ville bara nämna det)

Ja, man lär sig verkligen otroligt mycket av de hovisar som här förklarar och visar bilder. Alltför många hästägare har inte en susning om hur en frisk hov ser ut och de kan inte värdera hovisens jobb.

Jag hoppas kunna bidra med lite intressanta bilder till hösten, som förhoppningsvis någon hovis här kan berätta lite om :bow:

Fast här måste du ha fått precis ALLT om bakfoten! Man gör precis tvärtom! Man kommer aldrig till botten av problemet genom att bara låta den redan för långa och felaktigt vinklade trakten vara utan att verka! Man "måste" sopa ner hela skiten, backa skon och ha rejält med understöd för trakten. Det är vad veterinärer lär ut också hovslagarskolan. Jag vet ingen veterinär eller kollega som resonerar på ditt sätt!

Jag tror att du misstolkar lite här.
visst växer tån mer än trakten? Eller beror det på att hästen "trycker ihop"/ belastar trakten mer.

sen är det nog vanligt att man inte verkar trakten för att den ska bli ngt högre, men får då en lång men understucken. Då är cirkusen igång:crazy:

Coaris metod kan ju hjälpa alla de hästar som har en för låg trakt- fantastiskt:bow:

Det där med överbelastad stråle var en viktig sanning som jag inte tror att folk tänker på.

:)
Tack för alla possitiva ordlag.. Jag glädjer mig åt att det för dagen är så många som verkligen förstår det språk som vi hovisar använder och själva kan ta del av den informationen vi skriver. Detta tyder enbart på att dagens hästägare har större insikt i hovens anatomi..

För ett år sedan skulle jag blivit "haglad" över att jag resonerar som ett "pucho" på detta forum.

Det är jag och endast jag som ska vara imponerad,, ni har ingen anledning till att bli imponerade för jag skriver bara rakt ut i skrift mina tankar.

Jag vill oxå ge dig en MASSA credit för ditt engagemang här på buke!! Har förstått att du är en stor djurvän och att du hela tiden strävar efter att hästarna skall ha det så bra som möjligt! Även om vissa tar illa upp när du påpekar att deras hästar kunde ha det bättre..
Att folk förstår vad du pratar om är helt och hållet ditt eget verk! (eller värk, läs som du vill)
KRAM på dig och tack för att du delar med dig!

visst växer tån mer än trakten? Eller beror det på att hästen "trycker ihop"/ belastar trakten mer.

sen är det nog vanligt att man inte verkar trakten för att den ska bli ngt högre, men får då en lång men understucken. Då är cirkusen igång:crazy:

Alltså, visserligen är jag ordblind, men problemet var väl understuckna trakter? Att låta en understucken trakt fortsätta växa är vansinne, det kommer leda till en helt kollapsad trakt förr eller tidigare. En trakt kan aldrig räta upp sig själv genom att man låter den vara. En understucken trakt ska inte förväxlas med låg trakt.

Fast för korta skor eller för långa skoningsintervall kan ju oxå leda till understuckna trakter o därmed en utfluten tå- som kan ta lång tid att få bra igen.
har sett såna exempel, där t o m de duktigaste har gått bet, därav min förvåning över Coaris metod.
Är den hans egen månne?

Alltså, visserligen är jag ordblind, men problemet var väl understuckna trakter? Att låta en understucken trakt fortsätta växa är vansinne, det kommer leda till en helt kollapsad trakt förr eller tidigare. En trakt kan aldrig räta upp sig själv genom att man låter den vara. En understucken trakt ska inte förväxlas med låg trakt.

Du har helt rätt och axel oxå,, ni menar samma sak men talar olika språk,, jag förstår inte att ni inte förstår varrandra.

Jag skrev själv precis så som du beskrev det, att trakten måste verkas ner till sulnivån och därefter mekainskt "byggas upp igen" för att vägghornet i traktdelen ska få en mer bärande stuktur och hornrören en mer "normal" vinkel att framledes växa ner i.

Bakåtbrutet hornrör leder till understucken trakt och helt ärligt vdb, visst brukar väl en låg trakt leda förr eller senare till en understucken trakt så vida man inte ger en låg trakt ett optimalt trakstöd och håller en kort tå med för individen lagoma skoperioder.

Se det enkelt, Hela hovens struktur och symetri avspeglar sig på hur hoven tar upp belastningen och när/var själva överrullningsfasen sker. "Gungbrädan" i själva hoven är ju som vi vet själva hovleden.

Ju mer centrerad överrullning över själva hovleden vi kan åstakomma ju mer symetrisk hov kommer detta även leda till.

Skulle du å jag gunga gungbräda så skulle jag behöva sitta längst ut på min sida och du längst in på din sida för att det skulle bli jämnvikt.:rofl:

Coaris metod kan ju hjälpa alla de hästar som har en för låg trakt- fantastiskt:bow:

Det där med överbelastad stråle var en viktig sanning som jag inte tror att folk tänker på.

Vdb skrev: Man kommer aldrig till botten av problemet genom att bara låta den redan för långa och felaktigt vinklade trakten vara utan att verka! Man "måste" sopa ner hela skiten,

Coari skrev: Sedan verkar man allt vägghorn ner till sulans nivå, även i trakterna så att vägghornet får friskt samband med själva sulan.

Jag skrev i.of. sig att man verkar ner allt vägghorn till sulans nivå, även i trakterna medans vdb skrev att man "måste" sopa ner hela skiten.

Same shit but different.;)

Slutkontentar är att belastningen ligger för långt bak i hoven vilket leder till överbelastade trakter och för lite belastning i hovens främre del vilket gör att trakterna med tiden blir understuckna (om inget görs) och den underbelastade tådels vägghorn bryts framåt och "far i väg" växtmässigt i en lång tå med ofta sk "anknäbb" beroende på tådelens vägghorns framåtbrutna tillväxt samtidigt som trakternas överbelastade vägghorn blir bakåtbrutna med understucken trakt som följd.

Nää det här blev inte,, förmodligen bara jag som fattar vad jag menar. Ska jag verkligen posta detta inlägg??
oj fel knapp.

Alltså, nu är jag i djupt över mitt huvud, men skriver ändå in vad hovslagaren på kliniken sa när jag ringde honom om hovarna.

Men först, denna hovslagare har inte själv sett hästen på länge, men har tidigare skott den och känner väl till problemen.

Vad han sa om hovarna och vilken typ av skoning när jag frågade var i korta drag detta:

* Hästen ska skos trångt, hovarna får inte flyta iväg.

*Hästen ska helst ha tunna skor, annars kunde den få en sulsänkning, likaså om man använde sulor på den.

*Det finns nåt gummi (som läggs på flytande(?)) eller vad det var som skydd för ömtålig sula, men väldigt dyrt.

*Den kommer aldrig kunna få vad "allmänt hästfolk" (=min tolkning) anser vara en fin, välformad hästhov.

*Om man skulle röntga hoven så skulle alla vinklar vara helt rätta i förhållande till hur hoven ser ut. Alltså kan man inte sko den med kil eftersom det då blir felaktiga vinklar.

*Det finns sällan eller aldrig något att verka.

*Hästen bör skos om var 4: de vecka.

Som sagt, jag är i djupt över mitt huvud i det här och har absolut inget att komma med själv. Men hovslagaren som sagt detta är ingen nybörjare och borde utan tvekan veta vad han pratar om. Jag vill dock inte skriva hans namn i tråden.

Jaa.. fast om han inte sett hovarna på länge så har han väl väldigt svårt att svara på hur mycket bättre de kan bli från idag?
Han har ju inte sett den på över ett år om jag fattade rätt?

Alltså, nu är jag i djupt över mitt huvud, men skriver ändå in vad hovslagaren på kliniken sa när jag ringde honom om hovarna.

Men först, denna hovslagare har inte själv sett hästen på länge, men har tidigare skott den och känner väl till problemen.

Vad han sa om hovarna och vilken typ av skoning när jag frågade var i korta drag detta:

* Hästen ska skos trångt, hovarna får inte flyta iväg.

-klipp-

*Det finns sällan eller aldrig något att verka.

*Hästen bör skos om var 4: de vecka..

Jag får inte riktigt ihop det där? Sko trångt hoppas jag bara var olycklig terminologi, jag antar att han ansåg att hästen ska skos med mindre utlägg och täta intervall så hovarna inte får flyta iväg? Inte sko trångt på 'riktigt'?

Men det jag inte får ihop är att det sällan eller aldrig finns ngt att verka, men den ska trångskos för at hovarna inte ska få flyta iväg?

Hur kan de flyta iväg om det aldrig/sällan finns ngt att verka?

Jag är helt med på att sko om med mindre utlägg och täta intervaller, för att hovarna inte ska ge sig iväg. Vi får göra en variant av det om än i lite mildare version på min herres bakhovar. Men just det där att det inte finns någpot att verka?

*nyfiken*

Fast det är för att de flyter ut som de inte växer ngt på höjden.

en plattfotad häst vill iallafall inte jag har utlägg på mer än baktill.
Ger man trakten en chans att expandera mer än vad som behövs, kan dem ju kollapsa.

Jadå, jag är helt med till att inte vilja ha för mkt utlägg, och därför sko om med tätare intervall.

Och min herre så är det just traktutlägg bak som vi INTE kan roa oss för mycket med för då flyter han ut i trakterna och ser rent bedrövlig ut. Men där finns det ju ändå att verka, därför jag blev nyfiken på hur det hängde ihop med att den flyter ut men inte finns ngt att verka?

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 398
Hästvård Hej allihop Jag har ett dilemma. Lång historia kort: Min häst har haft en hålvägg i en hov i flera år. Förra veckan slant hovslagaren...
Svar
4
· Visningar
1 302
Senast: Ace
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 211
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 907
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?