Platthov, bilder

Sv: Platthov, bilder

Oavsett om du vill svara mer eller inte i tråden så är jag jätteglad över det du redan skrivit! Tack!

Det där går att fixa.
skulle vara kul att se hur det blir efter första skoningen.
den är antagligen inte skodd på ett bra tag heller.

Går hästen på bete dygnet runt?

Har fått bilder nu, tyvärr inte så skarpa och bara 2, men lägger in dem i nästa inlägg.
Minst 6 v har gått, men vet inte mer än så.

Nej, den kommer in på kvällen som det är nu.
Kommer den till mig så blir det hela dygnet om den klarar av det, då mina andra är ute hela sommaren med undantag nån enstaka natt.

Suck:crazy:

Skon är 2 cm för kort.

det där var ingen vidare korrigering- den kommer att se ut likadant till nästa skoning.

Hmm. Den svarta hoven ser bättre ut.
står den olika på hovarna?

Senast ändrad:

Hm. Vet inte. Jag tänkte inte på att kolla det när jag var där. :o
Jag tog bilder på den vita hoven för att det var den som såg värst ut, den svart var inte lika illa.

Jag har läst någonstans att med sko under så håller ett par boots en fjärde del av tiden mot utan sko.
Garantin gäller inte heller om man har sko under.

Alltså kan en boot hålla mellan 3 och 6 månader med sko under.

att sätta på en boot på denna hov är knappast till fördel för hur den belastar sitt ben.

Har erfarenhet av samma problem.
Mitt fullblod hade plattfot vid köp. Han skoddes därefter i många år av en äldre hovis som höll hovarna i schack men ej förbättrade formen något.

Sen pensionerades han och jag letade ny. Det blev katastrof. Hade ut flera olika, men ingen kunde göra så han höll formen utan han förvärrades stadigt!

Vi hade hovslagarbrist i området då och jag lyckades till slut gnälla åt mig en tid hos en erkänt duktig som fanns 8 mil bort.

Då började det hända saker.. även om det har tagit tid. Han skolade in en bekant till mej som samtidigt utbildade sig på just denna häst och han har sedan fortsatt sko hästen senaste åren.

Nu är hovarna mycket bättre - även om man inte kan säga att de är som man vill att de ska vara.

Han är dock numera skålad i sulan och har ingen "ankfot".
Trakten kryper sakta bakåt, men är fortfarande understucken.

Det är väl värst belastning på v.f på galoppörer:confused:

Nu är det dags att du börjar tänka innan du skriver plumpigt.

Värst belastning på en löphäst är H.F. och det är jättelogiskt eftersom dom hela tiden springer i vänstervarv i galopp. Det är alltid det yttre frambenet och främst i kurvorna som tar den största belastningen,,, Glöm heller inte att en galoppör i fullt tävlingstempo sällan galopperar i tre takts galopp utan mer eller mindre fyrtakts galopp.!!

Axel,,, ta och spring fort som fasen fem varv runt huset i vänstervarv,,, kom tillbaka och förklara vilket ben du har mest ont i.

Oj va mkt det verkar vara att verka på den hoven, sällan det går att verka bärranden drygt 1 cm på ett fullblod.

Kanske lite kortare skoperioder skulle vara att föredra.

Fan att man inte fick tjans att sko dom hovarna och även fria händer, jag tror det skulle ha blivit jättebra för hästen,, och tyvärr jättedyrt för ägaren.:crazy:

Det är ju meningen att du ska rätta till såna missförstånd:bow:

Nu handlar inte tråden om kilsulor eller sulor men vissa trakter stärker sig med en hård sula, vissa trakter stärker sig med en gummisula.Vissa trakter havererar med en hård sula och vissa trakter havererar med en gummisula.

Traktens understuckenhet och trakternas possition till stålen och strålens utveckling är ofta det som avgör valet av hårdplast eller gummisula. Det går helt enkelt inte att svara på,, man prövar det man tror är det bästa och sedan får man tänka om om det visade sig att man hade fel.

Äsch då.
jag trodde att de sprang i höger varv:angel:

Har sprungit nog idag- med gräsklippare o skottat dyngstacken.

Är välförkänt av vila- hästarna med:banana:

Självklart är han både röntgad och behandlat i strålbensbursan ! Tycker det är fräckt att anta att jag leker veterinär! Nä , tvärslån i sig blir inte det tunga men det påsvetsade som utgör ringskon+ tvärslå+sula blir ganska tungt! Har en jättebra hovslagare som samarbetar med veterinärkliniken och pratar direkt med dom om hur han ska skos. Blev konstaterad strålbenshalt för 1 år sen ca. Varför jag sätter strålbenshälta inom citationstecken är just för att det är en benämning rörande hälta som härrör till det området , jag tyckte bara det passade- ursäkta mig då! Din fantasi kan man ju inte ta fel på:grin:

Självklart är han både röntgad och behandlat i strålbensbursan ! Tycker det är fräckt att anta att jag leker veterinär! Nä , tvärslån i sig blir inte det tunga men det påsvetsade som utgör ringskon+ tvärslå+sula blir ganska tungt! Har en jättebra hovslagare som samarbetar med veterinärkliniken och pratar direkt med dom om hur han ska skos. Blev konstaterad strålbenshalt för 1 år sen ca. Varför jag sätter strålbenshälta inom citationstecken är just för att det är en benämning rörande hälta som härrör till det området , jag tyckte bara det passade- ursäkta mig då! Din fantasi kan man ju inte ta fel på:grin:

Ber om ursäkt, men eftersom du skrev dagf ör veterinär för han har 'strålbenshälta' inom citationstecken. Jag ber om ursäkt om du tog illa upp.

Men det som skiljer ringskon från en vanlig sko, viktmässigt är ju bara tvärslån, och så ev sulan då men det finns det ju lätta, därför jag inte förstod. Däremot kan de ju smitt ringskon tjockare/bredare/annat som ger extra tyngd.

Provat/diskuterat ngt kring PG-beslag? (Hjälper dig dock inte med dyra skoningar, men det är ju svårt komma undan om de kräver sjukbeslag dessvärre.. )

Hej.
Den hästen har knappt några trakter kvar. du som skrev att skon var för kort det stämmer nog för just den skon gjorde så att hästen slet på trakterna och inge på tårna.

att sätta på en boot på denna hov är knappast till fördel för hur den belastar sitt ben.

Nej det tror inte jag heller, jag tror inte att man kan hitta en boot som sitter bra på en sådan hov.

Vad jag svarade på var hur länge de håller med sko under eftersom ts undrade det;) absolut inget jag rekomenderar, enda gången jag kan tycka att det är ok är när man ska transportera hästen och den har fasta brodd, för att skona transportmattan.

Kan ju tillägga att min lätt plattfotade häst inte kan ha boots alls, har tagit på dem när hon tappat skor eftersom hon då blir så ömfotad, men jag insåg att det blev värre med boots än utan:confused:

Exakt så här såg min hästs hovar ut fram när jag köpte henne...såg ut som om de bara slagit på skon utan att verka först..den häs hästen behöver kortas ordentligt i tån!! vi fick lägga sulor på min oxå..Röntgade hovarna och då såg man att hon fått hovbenssänkning...mer på ena än den andra..måste skos var 6:e vecka för att hon inte ska bli för lång i tån...Först nu ett år efter börjar hennes trakter komma upp...

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 398
Hästvård Hej allihop Jag har ett dilemma. Lång historia kort: Min häst har haft en hålvägg i en hov i flera år. Förra veckan slant hovslagaren...
Svar
4
· Visningar
1 302
Senast: Ace
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 211
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 907
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?