Platthov, bilder

Sv: Platthov, bilder

KL

Jag tycker också att det finns att verka på såna hovar?
Är med på korta intervaller, 6 veckor är för långt, men jag känner inte igen ang tjockleken på skor att det skulle vara nödvändigt för såna hovar med tunna sulor :confused:

Däremot ang kil har jag hört samma av gammal klinikhovis när jag diskuterade liknande hovar. Han sa också att man inte ska försöka få upp trakterna alltför mycket av samma skäl, benvinklar mm. han avrådde på min som såg liknande ut, men inte illa. Däremot längre skor.

Fast här ang kilsulor var väl inte om de nötte trakten eller ej, utan att det blir felvinklat om man höjer trakten bara för den ser för låg ut utifrån, men egentligen är det korrekta vinklar om man kikar på en rtgbild. Då blir ju vinklarna på rtg skeva om man höjer trakten.

Fast om en häst har låg trakt av ngn anledning så blir det ju värre med tiden- tills nästa verkning.
med kilsulan blir den väl normal efter - ska vi säga 2 v o sen går det tillbaka till bakåtbrutet igen. som en häst i frihet gör.
bryter av tån o trakten växer upp igen o sen fortsätter cykeln, om den nu inte går på blöta eller mjuka marker.

Jo, helt med så, menade mer att det TS beskriver är ju en häst som får fel vinkel på hovben etc med en kil, dvs av trakthöjning, och då spelar ju typen av kil ingen roll?

Ej läst tråden men ett byte av hovslagare kan fixa det.

vansterfram2.jpg

vansterframefter.jpg

Detta är på en skoning, han sko henne 2 ggr till med denna hovslagare och hon hade superfina fötter.
Att hon inte har någon sko på är för jag dragit av den för hoven flöt ut så mycket!
Lånade ut henne och hem kom en häst som igen inte har några trakter och är ojämn i alla 4 :(

Jaa.. fast om han inte sett hovarna på länge så har han väl väldigt svårt att svara på hur mycket bättre de kan bli från idag?
Han har ju inte sett den på över ett år om jag fattade rätt?

Stämmer, han beskrev utifrån vad han kände till från när han skodde den.
Jag mailade bilderna och frågade om hästen såg ut såhär förr.
Fick svar att nej, det har den inte gjort och att den kan förbättras med en bra hovslagare. Men jag antar att det går att få bra till en viss gräns och sen är det den typ av skoning som han beskrev först som gäller igen.

Att få 'perfekta' fötter är kanske inget måste heller, det finns ju grader i helvetet så att säga? Min herre kommer för ögat aldrig (eller okej aldrig kan jag ju inte säga) få 'normalfina' bakfossingar jmf med ett 'icke fbl', men det är inget jag känner att jag kräver heller.

Haha, ja man får nöja sig med det lilla. Huvudsak att han kan gå på grus, vilket det ändå verkar som han kan rätt ok nu när jag pumpat säljaren lite mer. Hade bara snubblat till nån enstaka gång på nygrusad väg. Hoppet stiger!
Ska provrida en gång till innan köp och kolla hur det funkar. Annars är det om boots kan passa utan att skava på hästen.
Hur snabbt sliter man ner ett par sådana om man har skor på och rider på grusväg kortare el längre sträckor varje dag..?:confused:

Ja det var skillnad! :laugh:

Tröstlöst att låna ut och få hem i dåligt skick. Tråkigt! :(

Är den här hästen verkligen så super i alla andra avseenden än hovarna, så att du verkligen vill köpa på dig hovproblemet? Jag skulle tycka att detta med hovarna redan är ett alltför stort problem och fortsätta leta efter en annan häst.

Super och super.. Det är en trevlig häst som är lätt att hantera, mysig, stor och fin, passade mig bra ridmässigt. I min prisklass får jag inget som är "super" på alla områden. Det gäller bara att välja vilka fel man är beredd att leva med. Jag har tittat på ett antal hästar nu, fastnade för en i våras men som inte gick igenom besiktningen. Före och efter den var det ingen som passade mig tills den här dök upp.
Oavsett vad som står i annonserna, när man börjar ringa runt och ställa frågor så är det ALLTID nåt som felar. Gammal skada, dåliga hovar, går inte att lasta, osv osv.

Angående hovarna. Jag försöker på alla vis jag kan innan köp ta reda på vilka problem detta kan innebära för mig. Jag är beredd att ta ett visst besvär, men inte till den grad att hästen är obrukbar.

Super och super.. Det är en trevlig häst som är lätt att hantera, mysig, stor och fin, passade mig bra ridmässigt. I min prisklass får jag inget som är "super" på alla områden. Det gäller bara att välja vilka fel man är beredd att leva med. Jag har tittat på ett antal hästar nu, fastnade för en i våras men som inte gick igenom besiktningen. Före och efter den var det ingen som passade mig tills den här dök upp.
Oavsett vad som står i annonserna, när man börjar ringa runt och ställa frågor så är det ALLTID nåt som felar. Gammal skada, dåliga hovar, går inte att lasta, osv osv.

Angående hovarna. Jag försöker på alla vis jag kan innan köp ta reda på vilka problem detta kan innebära för mig. Jag är beredd att ta ett visst besvär, men inte till den grad att hästen är obrukbar.

Tycker du resonerar sunt. Man får rätta munnen efter plånboken lite, i den prisklass du (och jag, ingen kritik alltså) söker finns inte den 'perfekta hästen' all over liksom.

Det där går att fixa.
skulle vara kul att se hur det blir efter första skoningen.
den är antagligen inte skodd på ett bra tag heller.

Går hästen på bete dygnet runt?

Jag provade en gång att sätta kilsulor på min- såg ju "fint" ut iallafall. När det var dax att sko om och skorna och sulorna åkte av kunde man se att sulan var helt sönderpressad:eek: av det tryck som uppstått vid trakterna. Nu är det dax att ringa veterinären igen då han har "strålbenshälta" Provade att ha ringsko med sula och "tvärslå" för att få bort trycket från strålen - tyckte inte det var så stor skillnad mot vanlig skoning och hela skon med sula och allt blev jättetungt! Har inte heller råd att sko en häst för 1.600 kr varje gång hur gärna jag vill:(( har två till att sko)

Jag provade en gång att sätta kilsulor på min- såg ju "fint" ut iallafall. När det var dax att sko om och skorna och sulorna åkte av kunde man se att sulan var helt sönderpressad:eek: av det tryck som uppstått vid trakterna. Nu är det dax att ringa veterinären igen då han har "strålbenshälta" Provade att ha ringsko med sula och "tvärslå" för att få bort trycket från strålen - tyckte inte det var så stor skillnad mot vanlig skoning och hela skon med sula och allt blev jättetungt! Har inte heller råd att sko en häst för 1.600 kr varje gång hur gärna jag vill:(( har två till att sko)

NU känner jag mig taskig, men har du en med strålbenshälta (varav citationstecknen?) så är det nog 'bara' att raskt budgetera med högre skokostnad. Eller fundera på att avyttra hästen. Dock så har hästen som jag fattar det inte diagnosen strålbenshälta utan provat själv?

En häst med strålbenshälta/problem från strålbensområdet kräver sin hovslagare, och olika beslag fungerar för olika.

Min arabdam blev som natt och dag med sina ringskor, men det krävde en engagerad hovslagare som smed och smed om skorna tills vi fick till det som passade henne. Så mycket tyngre att hästen bekymrar sig blir knappast tvärslån?

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 398
Hästvård Hej allihop Jag har ett dilemma. Lång historia kort: Min häst har haft en hålvägg i en hov i flera år. Förra veckan slant hovslagaren...
Svar
4
· Visningar
1 302
Senast: Ace
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 211
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 907
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?