Platthov, bilder

Sv: Platthov, bilder

Helt klart ett måste att han är engagerad!
Ska absolut prata mer med honom, men jag tror det var mest för min skull som han sa så. Har haft honom i flera år och han har skott mina foderhästar som inte alltid haft de lättaste fötter och benställningar så han ger inte upp i första taget. :laugh:

Fast här måste du ha fått precis ALLT om bakfoten! Man gör precis tvärtom! Man kommer aldrig till botten av problemet genom att bara låta den redan för långa och felaktigt vinklade trakten vara utan att verka! Man "måste" sopa ner hela skiten, backa skon och ha rejält med understöd för trakten. Det är vad veterinärer lär ut också hovslagarskolan. Jag vet ingen veterinär eller kollega som resonerar på ditt sätt!

Hur mycket kan man göra om första gången? Hur kan hästen påverkas? Är det "normalt" att den blir halt efter eller tar man lite undan för undan för att undvika det?
Hur ser en tidsplan ut för hästar med såna här fötter?

Titta på den här hoven.
Min fråga är om man kan göra något för att förbättra hovformen?

th_PICT0010-1.jpg

th_PICT0014-2.jpg

th_PICT0013-1.jpg

th_PICT0015-1.jpg

Ja det är jag ganska säker på att det går att göra. Man gör först en fysiologisk verkning,(renskär sula,hörnstöd och strålen som man måste försöka renskära så mkt att den inte hamnar över skonivån som nu är fallet. Sedan verkar man allt vägghorn ner till sulans nivå, även i trakterna så att vägghornet får friskt samband med själva sulan. Nu kommer strålen ligga jättemkt över själva hovens bärrand vilket barfotafolket bara kommer älska men tyvärr inte hästen då det blir en enorm primär belastning på strålen som är mjukdel och rent naturligt tänkt att ta upp den sekundära belastningen.

Att sko en häst med denna hovform och så välutvecklad stråle med en slät sula kommer ofelbart leda till att strålen blir helt hopptryckt och hälta kommer uppstå.

När den fysiologiska verkningen är klar så bearbetar man tillbaka tådelen ända in till lamellranden och vägghornets tåsidodelar,sidodelar och traktdelar bearbetas i en symmetrisk form utifrån själva lamellhornets linje. Det optimala brukar vara om man kan skapa en symmetri där vägghornet är ca 8mm utanför själva lamellranden i hela hornkapseln utom då i just själva tådelen som ska vara så maximalt kort som möjligt.(läs in till lamellranden).

Antingen skor man med en halvrund sko (sk Classic Roller) eller en Natural balans sko eller helt enkelt med en vanlig sko. I alla lägen ska skon vara helt utan kappa/kappor. Man kan även använda sig av en tvärtåad sko eller en sk. öppen tå sko. Det är helt individuellt utifrån individens förutsättningar,bruk och exteriör vilken sko man anser var bäst lämpad.

Jaha hur gör vi nu med själva sulan????

Ja antingen skor vi den med en 8mm kilsula av polutan med uttag för strålen för att strålen inte ska "pressas sönder" i belastningsfasen kompletterat med vanlig framtagen silicon för häst, Inte fönstersilikon.

Eller oxå så skor vi den med en Lumex kilsula som oxå har urtag för strålen om man vänder på den och fyller upp sulan med Wettex sulplast (medium) I Hovens främre del bar till hovens bredaste del endast så mkt att plasten fylls upp till Lumexsulans nivå, därefter lindar man ett smalt band av wetflex runt hoven så att inte plasten rinner ut i trakterna och vinklar upp hoven i ca 30 grader från tån och fyller på med sulplasten så att plasten i trakten befinner sig enda upp till skons marknivå. Det blir som från hovens bredaste del som en kilformning från plasten och trakterna samt hovbenet får ett maximal understöd från plasten. Detta är en mekanisk åtgärd men trots att det kan låta konstigt så är det uppfattas det av individen som ett optimalt naturligt understöd.

Denna mekaniska lösning avlastar svaga understuckna trakter så att dom i lugn och ro kan "rehabilitera sig, stärka sig och genom det mekaniska understödet börja växa i en mer normal vinkel, strålen får optimalt understöd utan att den utsätts för ömhet och hovbenet ett maxilalt understöd och mottryck i belastnings fasen.

Wettes plasten har oxå en förmåga att få hovens naturliga sula att redan på en skoperiod uppvisa en mkt hårdare struktur liksom hörnstöd och trakter. Och vad kan det bero på??? Jo svaret är så enkelt att vi nu gett denna tidigare överbelastade hov utan fullt understöd en hov med maximalt understöd över hela hovens bärande del.

Hoven uppvisar oxå en kraftig sk. foderrand som borde ha uppkommit för ca två månader sedan, randen uppvisar i främst traktdelen att en förändring i traktens belastning har skett. Vet du orsaken till detta??? Min tanke går till varför trakerna under dom sista två månaderna plötsligt blivit mer belastade. Detta syns tydligt då foderrande i trakdelen då den viker nedåt, vid mindre belastning viker randen av uppåt!!!

th_PICT0014-2.jpg

Tidsplanen beror helt på individens förutsättningar, miljö,hantering och bruk. Får man ingen förändring inom max tre skoperioder så gör man klokt i att kontrollera den på en klinik för får man ingen förändring i possitiv riktning så är risken mkt stor att individen besitter en primär skada diaginalt bak som ger denna secundära hovform och överbelastning fram.

Senast ändrad:

Å vad skönt att du kom hem:banana:

vilket kanoninlägg- vilket engagemang:laugh:

Detta är kanske ngt nytt:confused:

Har aldrig hört om detta förr.

Du är bäst:bow::banana:

Hur mycket kan man göra om första gången? Hur kan hästen påverkas? Är det "normalt" att den blir halt efter eller tar man lite undan för undan för att undvika det?
Hur ser en tidsplan ut för hästar med såna här fötter?

Som Coari säger så kan man göra ganska radikala förändringar direkt. Man kan också ta det lite mer bit för bit, beror ju på hur illa det är och så vidare (dvs jag är inte människa att avgöra just ang din).

Min herre såg inte alls lika illa ut som på din bild, men ändå rejält understuckna/kollapsade trakter och ganska 'ankfot' också. Där blev det rejäl skillnad bara efter första verkningen, men det är först nu (6 mån senare) som det börjar bli riktigt bra. Herrn har gått upp en skostorlek med under denna period (förr-förra skoningen fick vi byta till en storlek större pjuck då hovarna breddats). Det som dock är kvar och kommer ta mer tid är få normal väggtjocklek ffa på insidorna, där hovväggen fortfarande är för tunn.

Bak så ville han gärna flyta ut i trakten, det tog betydligt mindre tid att korrigera dock.

Milde tid vilket inlägg! :bow:

Jag vet tyvärr ingen anledning till varför trakterna skulle ha blivit mer belastade de senaste 2 månaderna. Det jag vet är:

* Hästen har gått löp tom hösten/vintern 2007 och har sedan gått som ridhäst.

*Hästen har haft en outbildad hovslagare de senaste 1-1,2 åren och inte den utbildade som jag först trodde eftersom ägaren pratade om bara den först.

Tidsplanen beror helt på individens förutsättningar, miljö,hantering och bruk. Får man ingen förändring inom max tre skoperioder så gör man klokt i att kontrollera den på en klinik för får man ingen förändring i possitiv riktning så är risken mkt stor att individen besitter en primär skada diaginalt bak som ger denna secundära hovform och överbelastning fram.

Kan jag ta reda på om den haft en skada på klinikbesiktningen innan köpet går igenom? Röntgen?

Milde tid vilket inlägg! :bow:

Jag vet tyvärr ingen anledning till varför trakterna skulle ha blivit mer belastade de senaste 2 månaderna. Det jag vet är:

* Hästen har gått löp tom hösten/vintern 2007 och har sedan gått som ridhäst.

*Hästen har haft en outbildad hovslagare de senaste 1-1,2 åren och inte den utbildade som jag först trodde eftersom ägaren pratade om bara den först.

Kan jag ta reda på om den haft en skada på klinikbesiktningen innan köpet går igenom? Röntgen?

PM:a mig hästens namn och regnummer så kan jag kolla upp historiken.

Visst kan du det,, om säljaren ger sitt tillstånd, gör säljaren det inte så bör du dra öronen åt dig.

RTg ger många svar, men betänk också att det finns försäkringstekniska nackdelar med rtg. Samtidigt, så en fd löphäst har du ingen A1 försäkring på förrän tidigast den kom av banan. Och om det senare visar sig att den har ett problem som fanns innan köp, så kommer försäkringen inte täcka. Abret med de fd löphästarna.

Men om du rtg kan det visa ev fel som gör att du ska avstå köp. Det kan också visa små fynd som anses sakna betydelse men som ger dig försäkringsreservationer, dså där får man avgöra själv.

Något som kan ge svar är att kolla upp hästens löpresultat. Går att göra online via http://www.galoppsport.se/shestinfo?kommando=visa

Om hästen har luckor, dvs löp men sen försvinner, och sen återkommer eller om den ofta varit struken pga veterinära anledningar, eller om den presterat väldigt ojämnt så är det ide att kolla varför. Du kan också ta kontakt med tidigare ägare/tränare och höra efter, iaf när jag kollat har de ganska beredvilligt svarat på frågor, även om man givetvis inte kan räkna med att få veta allt kanske, så finns det mer svar att veta.

Du ska också fråga säljaren om hästen veterinärbehandlats/behandlats på klinik, och be ägaren släppa journalerna (du kan aldrig få ut journalerna om inte ägaren samtycker, om inte ägaren samtycker, dra öronen åt dig och köp inte!). Naturligtvis kan ägaren ljuga och säga 'nej aldrig varit på klinik', men den risken finns alltid.

Du har pm. Jag har bett säljaren om tillgång till journaler via mail idag för han har varit behandlad i framkotorna några gånger. Inväntar svar...

Du har pm. Jag har bett säljaren om tillgång till journaler via mail idag för han har varit behandlad i framkotorna några gånger. Inväntar svar...

Jag avråder köp så vida nu inte säljaren är villig till att ta på sig dom kostnader och undersökning som jag i pm till dig skrev om.

Att en löphäst varit behandlad i sina framkotor några ggr finner jag inte som ngn onormalt utifrån den enorma påfrestning denna sport utsätter dessa individer för. Har den under dom sista åren blivit behandlad i framkotorna så är det däremot anmärkningsvärt och svaret kanske går att finna i historiken utifrån löpnings resultaten.

Du förstår säkert.

Men då ljuger ju ägaren för alla,, precis alla löphästar har minst en gång varit nere på kliniken.

Jag tänkte att ägaren nu kanske inte är den som ägde hästen när den gick löp?

Typ som med min herre, han har alldeles säkert varit på klinik, i både en och tre länder, men inte med den ägare som sålde honom till mig, hon var ju inte den som hade honom när han gick på banan? Och hon kan ju bara svara för sin tid.

Sen om nuv ägare säger 'nej aldrig varit krasslig och aldrig träffat vet eller varit på klinik' så kan det ju vara helt sant, eller inte, det jag menade med att de kan ju alltid ljuga. Men det är ju inte omöjligt att hästen inte varit på klinik mellan vintern 2007 när den lämnade banan och nu.

Om det är 'första ägaren efter banan' som säljer btw skulle jag fråga varför hästen säljs så snart btw, slog det med mig när jag skrev.

Var det därför den gick av banan, eller är den behandlad efter det? Håller med coari att behandlad ett par ggr är inget att höja ögonbrynen över på en äldre löphäst, men ligger det tätt, eller om den behandlats, vilats, satts igång, behandlats om etc så är det värre. Och är den behandlad och sen aldrig kommit igång igen (dvs 'lullar' nu t ex) skulle jag absolut dra öronen åt sig.

Nu har jag inte som coari sett löphistoriken, men som sagt, jag skulle bli lite avvaktande.

Sen, ska man vara riktigt petig så är den behandlad i framkotorna efter den gick av banan, så eh, med de hovarna är jag isf inte så förvånad. Men där har du ett absolut skäl till rtg, och inte bara av framkotorna, om du ska köpa..

Vet du, jag har fått så svävande svar att jag inte är helt säker på varför han gick av banan. Men tror inte han är behandlad i kotorna efter det, för hon pratade om att han behandlades nån gång när banan varit tung.

Sen har jag också fått fram att hästen haft en senskada och stått över ett år innan löp på nytt. Det har inte säljaren berättat, utan sa bara att den hade nog haft en känning en gång, ja när jag pratade om en annan häst jag tittat på som haft det.

Mer å mer röra av alltihop.

Mm, är ju inte bra om det är svävande och olika info tyvärr =/ Sammantaget låter det ju inte helt bra. Jag har ringt på ett par galoppörer, där jag frågat om de varit friska, och båda har visat sig ha haft senaskador, men det har då direkt talats om, talat om vad ultraljud visat, hur långt i konv hästen kommit och så vidare. Dvs inte försökt 'döljas' ngt. Jag hade nog blivit väldigt 'skeptisk' om det 'dök upp' mer saker ju mer man pratade, som inte sas direkt vid frågan =/

Du har svar på ditt PM.

Jag har fått svar av ägaren att jag ska få tillgång till journaler och även prata med den hovslagare på kliniken som skott honom tidigare. Så det är ju bra. =)

Svävande svar osv, kan ev. bero på att det är ett par som äger hästen, jag har bara haft kontakt med frun. Maken är den som haft hand om galoppbiten. Frun hänvisar ganska mycket till att hon ska kolla upp när jag frågar och att det är maken som vet mest om hästen.

Men, om hästen går igenom besiktning och ultraljud av senan ua, är det då något som hindar mig från ett köp? Ja såklart hovhistorien...

Jag ska ha den till hobbyridning och träning i hopp, dressyr och tävlan på lätt nivå. Jag är ingen elitryttare och har inga sådana planer heller. :D

Såvida försäkringsbiten inte hindrar dig, och du är beredd att ta den risk det alltid är med att inte röntga, och hästen är igång nu (besiktiga en häst som vilat sig frisk är ju inte så talande alla ggr) så nej, finns det inget som talar mer emot än att köpa en annan exgaloppör.

Visst mått av chanstagning blir ju de flesta hästköp. Bara man är medveten om vilken och hur stor teoretisk risk man tar så är det ju lugnt (se i mitt pm ang min herre)

Jag har fått svar av ägaren att jag ska få tillgång till journaler och även prata med den hovslagare på kliniken som skott honom tidigare. Så det är ju bra. =)

Svävande svar osv, kan ev. bero på att det är ett par som äger hästen, jag har bara haft kontakt med frun. Maken är den som haft hand om galoppbiten. Frun hänvisar ganska mycket till att hon ska kolla upp när jag frågar och att det är maken som vet mest om hästen.

Men, om hästen går igenom besiktning och ultraljud av senan ua, är det då något som hindar mig från ett köp? Ja såklart hovhistorien...

Jag ska ha den till hobbyridning och träning i hopp, dressyr och tävlan på lätt nivå. Jag är ingen elitryttare och har inga sådana planer heller. :D

Jag tycker det låter bra och seriöst.. Röntgen kan du helt utesluta eftersom en senskada inte syns på en röntgen..

Är senan ua på ultraljud efter så lång tid som det gått sedan skadan uppkomm så är det väl den biten lugn..

Ditt användningsområde anser jag som en ren semester för en före detta tävlings galoppis. Däremot så har du lite problem med hovarna som du kanske måste räkna med att det tar en viss tid, en stor kostnad för att få ordning på men det har du ju redan förstått.

Jag önskar dig lycka till.

P.S. Hur ser den ut??? Det skulle vara kul att se en bild på mer än hovarna även om man är yrkesskadad och ser sig blind på just hovarna.

En ny vyyy vore trevligt.

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 398
Hästvård Hej allihop Jag har ett dilemma. Lång historia kort: Min häst har haft en hålvägg i en hov i flera år. Förra veckan slant hovslagaren...
Svar
4
· Visningar
1 302
Senast: Ace
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 211
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 907
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka