Sv: Platthov, bilder
Titta på den här hoven.
Min fråga är om man kan göra något för att förbättra hovformen?
Ja det är jag ganska säker på att det går att göra. Man gör först en fysiologisk verkning,(renskär sula,hörnstöd och strålen som man måste försöka renskära så mkt att den inte hamnar över skonivån som nu är fallet. Sedan verkar man allt vägghorn ner till sulans nivå, även i trakterna så att vägghornet får friskt samband med själva sulan. Nu kommer strålen ligga jättemkt över själva hovens bärrand vilket barfotafolket bara kommer älska men tyvärr inte hästen då det blir en enorm primär belastning på strålen som är mjukdel och rent naturligt tänkt att ta upp den sekundära belastningen.
Att sko en häst med denna hovform och så välutvecklad stråle med en slät sula kommer ofelbart leda till att strålen blir helt hopptryckt och hälta kommer uppstå.
När den fysiologiska verkningen är klar så bearbetar man tillbaka tådelen ända in till lamellranden och vägghornets tåsidodelar,sidodelar och traktdelar bearbetas i en symmetrisk form utifrån själva lamellhornets linje. Det optimala brukar vara om man kan skapa en symmetri där vägghornet är ca 8mm utanför själva lamellranden i hela hornkapseln utom då i just själva tådelen som ska vara så maximalt kort som möjligt.(läs in till lamellranden).
Antingen skor man med en halvrund sko (sk Classic Roller) eller en Natural balans sko eller helt enkelt med en vanlig sko. I alla lägen ska skon vara helt utan kappa/kappor. Man kan även använda sig av en tvärtåad sko eller en sk. öppen tå sko. Det är helt individuellt utifrån individens förutsättningar,bruk och exteriör vilken sko man anser var bäst lämpad.
Jaha hur gör vi nu med själva sulan????
Ja antingen skor vi den med en 8mm kilsula av polutan med uttag för strålen för att strålen inte ska "pressas sönder" i belastningsfasen kompletterat med vanlig framtagen silicon för häst, Inte fönstersilikon.
Eller oxå så skor vi den med en Lumex kilsula som oxå har urtag för strålen om man vänder på den och fyller upp sulan med Wettex sulplast (medium) I Hovens främre del bar till hovens bredaste del endast så mkt att plasten fylls upp till Lumexsulans nivå, därefter lindar man ett smalt band av wetflex runt hoven så att inte plasten rinner ut i trakterna och vinklar upp hoven i ca 30 grader från tån och fyller på med sulplasten så att plasten i trakten befinner sig enda upp till skons marknivå. Det blir som från hovens bredaste del som en kilformning från plasten och trakterna samt hovbenet får ett maximal understöd från plasten. Detta är en mekanisk åtgärd men trots att det kan låta konstigt så är det uppfattas det av individen som ett optimalt naturligt understöd.
Denna mekaniska lösning avlastar svaga understuckna trakter så att dom i lugn och ro kan "rehabilitera sig, stärka sig och genom det mekaniska understödet börja växa i en mer normal vinkel, strålen får optimalt understöd utan att den utsätts för ömhet och hovbenet ett maxilalt understöd och mottryck i belastnings fasen.
Wettes plasten har oxå en förmåga att få hovens naturliga sula att redan på en skoperiod uppvisa en mkt hårdare struktur liksom hörnstöd och trakter. Och vad kan det bero på??? Jo svaret är så enkelt att vi nu gett denna tidigare överbelastade hov utan fullt understöd en hov med maximalt understöd över hela hovens bärande del.
Hoven uppvisar oxå en kraftig sk. foderrand som borde ha uppkommit för ca två månader sedan, randen uppvisar i främst traktdelen att en förändring i traktens belastning har skett. Vet du orsaken till detta??? Min tanke går till varför trakerna under dom sista två månaderna plötsligt blivit
mer belastade. Detta syns tydligt då foderrande i trakdelen då den viker nedåt, vid mindre belastning viker randen av uppåt!!!
Tidsplanen beror helt på individens förutsättningar, miljö,hantering och bruk. Får man ingen förändring inom max tre skoperioder så gör man klokt i att kontrollera den på en klinik för får man ingen förändring i possitiv riktning så är risken mkt stor att individen besitter en primär skada diaginalt bak som ger denna secundära hovform och överbelastning fram.